Geld & Recht alle pijlers

Studie en wajong

23-06-2015 10:50 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk is er iemand die tips voor mij heeft.

Het is namelijk zo dat ik een wajong uitkering heb.

Nu is het zo dat ik vanaf september graag weer mijn studie wil oppakken (laatste jaar) om zo mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Dit studeren gaat zoveel van mij vragen dat er naast werken voor mij helaas niet mogelijk is.

Als ik ga studeren kort het UWV mij 50% op mijn uitkering. De reden die ze geven is dat het wettelijk zo geregeld is.

Wie gaat studeren heeft volgens hun immers recht op studiefinanciering. Als dat zo zou zijn had ik totaal geen probleem.

Bij mij is het echter zo dat mijn recht op studiefinanciering op is. Heb een jaar dubbel gedaan omdat ik zo graag mijn diploma wil halen. Nu UWV mij 50% kort als ik ga studeren en ik geen studie financiering krijg kan ik niet studeren. Weet iemand een mogelijkheid zodat ik alsnog mijn studie kan afmaken en ik daardoor dus beter arbeidskansen heb? En de kans groter is dat ik uiteindelijk uit de wajong kom.
Lenen bij DUO? De stufi is sowieso afgeschaft
Ik val nog onder het oude stelsel omdat ik voor september 2015 ben gestart met de opleiding, Bij de DUO kan ik niet zoveel lenen om de 50% aan te vullen.
Studielening. Investering in je toekomst.

Niet alles wordt maar zo betaald voor iedereen terwijl steeds meer mensen dat vanzelfsprekend zijn gaan vinden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En een bijbaan.

Zo doen andere studenten dat tenminste.
Maak een afspraak met het UWV om je situatie te bespreken. Als jij kunt aantonen dat je recht op studiefinanciering op is dan zouden zij je niet mogen korten lijkt me.
quote:Fame schreef op 23 juni 2015 @ 10:57:

En een bijbaan.

Zo doen andere studenten dat tenminste.Vet moeilijk he lezen?
Ik zou Duo bellen en kijken wat zij weten en je kunnen aanbieden en dan naar het UWV bellen en het allemaal nog eens doorspreken.

Ik denk wel dat je moet lenen.
Snap dat het niet vanzelfsprekend is dat het zomaar betaald wordt. Dat verwacht ik ook niet. Het is alleen zo dat ik bij de DUO niet genoeg kan lenen om rond te komen (die 50% te compenseren), ik bij de bank niet kan lenen en vanwege mijn ziekte ik niet naast mijn studie kan werken om te verdienen. Hoe graag ik ook zou willen.

Vanmorgen heb ik een afspraak gehad bij het UWV. Heb ze mijn probleem verteld en laten zien dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering. Ze geven mij gelijk dat ik inderdaad geen recht meer heb op studiefinanciering maar blijven er bij dat als ik ga studeren ze mij 50% gaan korten.
Kun je je studie uitsmeren over twee jaar zodat je erbij kan werken?
Bedankt voor de tip nerdopviva dat kan ik eens gaan informeren bij de opleiding
quote:carolinetje schreef op 23 juni 2015 @ 11:02:

Snap dat het niet vanzelfsprekend is dat het zomaar betaald wordt. Dat verwacht ik ook niet. Het is alleen zo dat ik bij de DUO niet genoeg kan lenen om rond te komen (die 50% te compenseren), ik bij de bank niet kan lenen en vanwege mijn ziekte ik niet naast mijn studie kan werken om te verdienen. Hoe graag ik ook zou willen.

Vanmorgen heb ik een afspraak gehad bij het UWV. Heb ze mijn probleem verteld en laten zien dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering. Ze geven mij gelijk dat ik inderdaad geen recht meer heb op studiefinanciering maar blijven er bij dat als ik ga studeren ze mij 50% gaan korten.Hoeveel ga je missen dan en hoeveel kan je maximaal bij duo lenen? Volgens mij mag je onder het oude stelsel 580 euro lenen naast je prestatiebeurs en college geld ook nog 130 per maand bij een hbo.
Ik ga 585 euro missen van de wajong en kan maximaal 300 lenen bij de DUO
Misschien kan familie bijspringen voor het gedeelte wat je mist? Zelf bezuinigen zodat je minder nodig hebt?
Dus je kan niet 4 uur per week ernaast werken? Echt niet? Dan wordt het heel lastig.

Werkervaring staat wel leuk op je cv en geeft je ook meer kansen op de arbeidsmarkt.

En anders eerst een jaar sparen.
Zijn inderdaad oplossingen waar ik naar gekeken heb misschicken. Het gaat helaas niet. Vrienden of familie kunnen/willen niet bijspringen en zelf bezuinigen doe ik al tot het maximale
quote:carolinetje schreef op 23 juni 2015 @ 11:07:

Ik ga 585 euro missen van de wajong en kan maximaal 300 lenen bij de DUO

Ik zie echt andere bedragen op de duo site als je aanklikt dat je onder het oude stelsel valt.

Hoe kom jij aan dat bedrag? Niet dat ik je niet geloof hoor maar soms kan een berekening niet kloppen.
Misschien kun je bij je gemeente eens naar onderstaande informeren:

"Studietoeslag

Omdat het voor jongeren met een functiebeperking lastig is hun opleiding te combineren met een bijbaan, is er in de Participatiewet een studieregeling opgenomen. Gemeenten kunnen individuele studietoeslag verlenen aan een persoon die voldoet aan de voorwaarden van artikel 36b Participatiewet:

minimaal 18 jaar oud;

ontvangt studiefinanciering of een bijdrage op grond van de Wet-tegemoetkoming-onderwijsbijdrage-en-schoolkosten (WTOS);

heeft geen in aanmerking te nemen vermogen;

is niet in staat om met voltijdse arbeid het minimumloon te verdienen.

Gemeenten moeten op grond van artikel 8 lid 1 sub c Participatiewet aanvullende regels opstellen omtrent het verlenen van individuele studietoeslag. Deze regels moeten in ieder geval betrekking hebben op de hoogte van de toeslag en frequentie van uitbetaling. Per gemeente kunnen de regels verschillen. Het verzoek tot het krijgen van individuele studietoeslag moet worden ingediend bij de gemeente waar de betreffende persoon staat ingeschreven."
Heb je hier iets aan: http://wajong.startpagina ... egeling-en-lening-bij-duo
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Feeksje1977 Ik heb contact gehad met een medewerker van de DUO en hij vertelde mij dat ik maximaal 300 kon lenen. En op de site van de DUO kwam ik ook dat bedrag tegen. wel met de zin 'Krijg je geen of minder aanvullende beurs? Dan mag je het verschil bijlenen'' er achter maar omdat de medewerker van DUO zei dat dat niet voor mij is geloofde is dat. Welke bedragen kom jij tegen? Dan kan ik die bedragen nog eens voorleggen aan een medewerker van de DUO.

Heel erg bedankt mary 57 ga ik zeker naar informeren
Je valt niet onder de participatiewet denk ik want je had al wajong voor 11-09-2014, geldt alleen voor nieuwe gevallen. Hoe lang heb je al wajong? Ik denk dat je onder de nieuwe wajong valt regels die globaal gelden sinds 2010.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber ik val inderdaad onder de nieuwe wajong, Ik heb wajong sinds 2014
viva-amber je link heb ik opgeslagen. Wat daar staat komt totaal niet overeen met wat ik vanmorgen van het UWV heb gehoord
quote:carolinetje schreef op 23 juni 2015 @ 11:17:

Feeksje1977 Ik heb contact gehad met een medewerker van de DUO en hij vertelde mij dat ik maximaal 300 kon lenen. En op de site van de DUO kwam ik ook dat bedrag tegen. wel met de zin 'Krijg je geen of minder aanvullende beurs? Dan mag je het verschil bijlenen'' er achter maar omdat de medewerker van DUO zei dat dat niet voor mij is geloofde is dat. Welke bedragen kom jij tegen? Dan kan ik die bedragen nog eens voorleggen aan een medewerker van de DUO.

Heel erg bedankt mary 57 ga ik zeker naar informerenhttp://www.duo.nl/studiep ... 1.asp?jaar=2015&periode=1
Oke Feeksje1977 en dit is dus met de oude regeling van de DUO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven