Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld zoon

15-01-2017 01:05 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,

Aangezien ik al vaker bruikbaar advies op dit forum heb gekregen, stel ik opnieuw een vraag aan jullie

Mijn oudste zoon moet sinds deze maand verplicht beginnen met het aflossen van zijn studieschuld. Hij heeft een aantal jaren in een studentenhuis gewoond en zijn studieschuld bedraagt € 35.000. Hij moet van DUO maandelijks rond de 200 euro afbetalen. Over 15 jaar zal zijn studieschuld dan zijn afgelost.

Maar nu het volgende....mijn zoon woont sinds kort weer bij mijn man en mij in huis. Het zou mij niets verbazen als hij nog zeker 1 jaar misschien zelfs wel 2 jaar bij ons blijft wonen. Dit betekent voor hem veel minder vaste lasten. Hij woont gratis bij ons in en hij eet regelmatig mee. Aangezien hij op dit moment al een kleine buffer heeft (rond de € 8.000). Vind ik dat hij best meer dan 200 euro per maand kan aflossen aan zijn schuld bij DUO. Hoe meer hij aflost hoe sneller hij van zijn schulden af is (dit ook met het oog op de toekomst en het afsluiten van een eventuele hypotheek). Daarnaast kan hij het geld nu missen en is dit in de toekomst wellicht lastiger.

Uiteraard is hij uiteindelijk vrij om te beslissen of hij wel of niet meer per maand aflost dan de 200 euro die hij verplicht is om af te lossen. Toch wil ik wel het gesprek met hem hierover aangaan en hem advies geven.

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie adviseren in deze specifieke situatie? Meer aflossen of sparen?

Groetjes Livva99
quote:minnimouse schreef op 15 januari 2017 @ 09:26:

[...]

Een foto lijkt me iets anders dan het noemen van een spaarsaldo op een anoniem forum waarbij we geen idee hebben wie TO en haar zoon zijn.

Nogmaals: IK zou het niet waarderen als iemand dergelijke zaken over MIJ op internet zet.

Als JIJ het prima vindt dat jouw ouders/kind/buren/vrienden JOUW financiële informatie zoals JOUW rekeningsaldo/huurprijs/hypotheek/salaris e.d. op internet zetten, moet je dat toch zelf weten. Met MIJ zouden ze ruzie hebben. IK bepaal zelf wel wat IK wel of niet op internet zet. JIJ eveneens, dus ik zie het probleem niet dat WIJ daarin een andere keuze maken. JOUW leven, JOUW keuze, MIJN leven, MIJN keuzes toch?

Wil niet schreeuwen hoor. Zat aan de telefoon en kon met 1 hand op de iPad de woorden in de tekst niet makkelijk benadrukken

Ben dus niet boos hoor!
quote:thewaiter schreef op 15 januari 2017 @ 11:23:

Mijn hypotheek adviseur rade aan die niet snel af te lossen, maar als je geld over hebt dat extra te sparen. Je kunt beter 10.000 studieschuld en 10.000 extra spaargeld hebben omdat je het geld dan voor alle extra kosten die bij het kopen van een huis komen kunt gebruiken.

Dit heb ik ook gedaan. Ik heb een behoorlijke studieschuld, maar had tegen de tijd dat ik mijn huis kocht een spaarpot van vergelijkbare grootte. Deze heb ik gebruikt voor aankoop woning, en verbouwing.

Mijn hypotheekadviseur heeft mijn studieschuld overigens niet meegenomen in de hypotheekaanvraag. We hebben bewust een bankafschift waar de DUO niet opstond meegestuurd. De verzekeraar waar mijn hypotheek loopt heeft er ook niet naar gevraagd.

De rente is nu lager dan de spaarrente, dus ik los zo laag mogelijk bij DUO af, en spaar daarnaast wat meer, zodat ik als de rente in 2020 opeens wel hoger zou uitpakken ik het restbedrag in één keer kan aflossen.
Ik zou die studieschuld niet extra aflossen, maar sparen. Dat spaargeld kan hij inbrengen als hij een huis koopt. Je studieschuld wordt kwijtgescholden na een aantal jaar. Als je minder verdient hoef je minder af te lossen.
Het deel wat je extra aflost mag je idd van de originele schuld aftrekken. Maar je kunt het ook inleggen als spaargeld. Dus tjah.
quote:shift.delete schreef op 15 januari 2017 @ 09:37:

Klopt.

Je mag (volgens huidige situatie) zelf beslissen of je studieschuld opgeeft.

Als het een hoge schuld is lijkt het mij wel wijselijk deze mee te nemen met oog op risico-analyse.Maar was het niet zo dat als ernaar gevraagd wordt, je wèl naar waarheid moet antwoorden en het dan dus wel meegewogen wordt? En dan gaat niet het exacte bedrag schuld van je max hypotheekbedrag af, maar een vaak hoger bedrag afgeleid van de mogelijke maandelijkse verplichting.
quote:elein schreef op 15 januari 2017 @ 11:40:

Mijn hypotheekadviseur heeft mijn studieschuld overigens niet meegenomen in de hypotheekaanvraag. We hebben bewust een bankafschift waar de DUO niet opstond meegestuurd. De verzekeraar waar mijn hypotheek loopt heeft er ook niet naar gevraagd.Don't ask, don't tell. Er was een tijdje geleden wel sprake van om studieschulden te gaan registreren bij BKR, die zijn er ook groot voorstander van. Juist omdat door een hoge studieschuld niet te melden mensen sneller in de problemen kunnen komen met hun hypotheek.
quote:elninjaa schreef op 15 januari 2017 @ 10:06:

Als een hypotheekadviseur vraagt naar een studieschuld, gewoon liegen. Deden wij ook, anders ben je gewoon kansloos op de huizenmarkt. We kunnen de hypotheeklasten heel goed dragen met ons inkomen. Dat kunnen we echt zelf wel inschatten, wat voor ons verantwoord is qua lenen.

Een hypotheekadviseur zit daar echt niet om jou maar gewoon zo min mogelijk geld te lenen. Het advies is gebaseerd op zo ontzettend veel dingen, dat het echt dom zou zijn om daarover te liegen.
Sorry voor het offtopic verhaal maar wil toch even reageren. Er wordt als het goed is in elke hypotheek aanvraag om gevraagd. De vraag is of er andere financiële verplichtingen zijn. Een duo lening valt hier ook onder. Verzwijging zou grote gevolgen kunnen hebben. Oa voor nhg dekking maar als de bank er achterkomt zou de hypotheek opgeëist kunnen worden ( nog nooit meegemaakt maar t zou kunnen). Ik vind t wel bijzonder dat geldverstrekkers van veel mensen de schuld hebben gekregen van alle overfinancieringen in het verleden maar dat hier weer blijkt dat weinig mensen ervan geleerd hebben en toch meer willen lenen dan volgens de regels mogelijk is.
Ik heb zelf ook een volwassen zoon, maar ik zou hem zelf laten uitzoeken.

Hij is volwassen, kan bijdragen in de kosten (kostgeld) en kan bijdragen bij de huishoudelijke klussen.

Zijn financiële rompslomp zou ik als moeder nu niet meer mee bemoeien.

Je zoon is volwassen en kan zijn eigen "boontjes" doppen.

Loslaten en niet mee bemoeien.

Het kan door je zoon gezien worden als "betutteling" en Je wil de band met je zoon goed houden.

Zie hem als volwassen en behandeld hem zo en stimuleer hem op zich zelf te gaan wonen.
quote:Erizon schreef op 15 januari 2017 @ 11:51:

Don't ask, don't tell. Er was een tijdje geleden wel sprake van om studieschulden te gaan registreren bij BKR, die zijn er ook groot voorstander van. Juist omdat door een hoge studieschuld niet te melden mensen sneller in de problemen kunnen komen met hun hypotheek.

Dit zou ik okay vinden als je het bij nieuwe schulden als voorwaarde erbij geeft. Toen ik ging studeren kon als 18 jarige zo door een vinkje op een toch al in te vullen formulier heel makkelijk die lening aangaan. Dat was ook aan te raden volgens docenten, dan hoefde je er niet naast te werken, en ach die lening? Als je straks een goede baan had merkte je dat terugbetaal bedrag per maand niet eens, en het telde niet mee als je een huis wilde kopen, dus geen enkel probleem.

Als je nu voor mensen die onder die voorwaarden een lening zijn aangegaan, de spelregels verandert zou ik dat niet fair vinden. Zeker met die rare regel erbij dat sommige banken keken naar je 30k startbedrag, al had je er al 25k van afgelost.

Ik heb het overigens niet verzwegen of over gelogen bij mijn hypotheekadviseur, maar samen een berekening gemaakt dat ik de hypotheek ook mèt mijn maandelijkse sponsoring aan DUO prima kon betalen. Het lijkt me logisch dat iedereen dat zelf doet. Als ik een hobby van 200 euro per maand (een paard ofzo?) zou hebben, zou ik dat ook meerekenen.
Onze hypotheekadviseur gaf 3 jaar terug aan "wat niet weet, wat niet deert", dus konden we beter niet over onze schuld beginnen bij de verstrekker. Sowieso vind ik het vrij krom, ze vragen bv ook niet of je kinderen hebt, scheelt nogal in je lasten (heeel veel meer dan de studieschuld in ons geval). Wel eens met dat je goed moet doorrekenen welk maandbedrag je kan missen.
quote:Erizon schreef op 15 januari 2017 @ 11:48:

[...]

Maar was het niet zo dat als ernaar gevraagd wordt, je wèl naar waarheid moet antwoorden en het dan dus wel meegewogen wordt? En dan gaat niet het exacte bedrag schuld van je max hypotheekbedrag af, maar een vaak hoger bedrag afgeleid van de mogelijke maandelijkse verplichting.Je mag nog steeds zwijgen, alleen niet slim mocht je later in financieel zwaar weer komen. Je hypotheekverstrekker kan dan minder bereid zijn je tegemoet te komen en bij verkoop met verlies kun je NHG vergeten (ook al heb je hypotheek met NHG).
Wat Mooiedromen ook schrijft dus..
quote:endagmar schreef op 15 januari 2017 @ 01:25:

Ik moet volgend jaar beginnen met aflossen dus heb me hier ook een beetje in verdiept.

Volgens mij is het niet perse voordelig meer af te lossen, als je spaarrekening een hoger rente percentage heeft dan de rente op de lening. Dus als je zoon 1.5 % rente krijgt op zijn 8.000 euro spaargeld, en bij duo heeft hij 0.5 % rente, dan kan hij het geld beter op zijn spaar rekening laten staan. Het is ook wel fijn om een buffer te hebben, als hij wel over een paar jaar weer zelfstandig wilt gaan wonen.

Het voelt een beetje als de omgekeerde wereld want in mijn hoofd denk ik, hoe sneller aflossen hoe beter, maar ik dacht dat dit wel klopte en voordeliger is. Maar lees hier graag mee.

Ik weet niet of je studieschuld mee word genomen in je hypotheek.Ik zit nu in mijn 2e jaar HBO en leen maximaal. Maar heb mij er al in verdiept voordat ik ging lenen. Er zijn op dit moment een aantal banken die je gewoon een hyptoheek verstrekken als jij een studieschuld hebt ;) Rabobank maakt er soms wel eens reclames voor op televisie ;) Dus ja het kan ;)
Je waardeert pas wat je hebt, tot je het mist, zoals toiletpapier.
Wat voor mensen reageren hier uberhaupt die 6 jaar of langer geleden zijn afgestudeerd? Mensen blijf bij de tijd. Je kan nu echt prima een hypotheek krijgen bij de bank als je een studieschuld hebt ;) Je krijgt alleen wat minder ;) maar je wordt echt niet uitgesloten van de huizenmarkt zoals sommige hier dramatisch lopen te raaskallen. https://www.rabobank.nl/p ... potheek-met-studieschuld/ genoeg info dacht ik zo ;)

En mams, ik zou je gewoon niet bemoeien met de studieschuld van je zoon ;) zou dat zelf ook behoorlijk vervelend vinden als mijn moeder dat zou doen. Zoals al vele hier ook zeggen, let it go.. En laat hem volwassen zijn.
Je waardeert pas wat je hebt, tot je het mist, zoals toiletpapier.
quote:xWatermeloenx schreef op 15 januari 2017 @ 16:30:

Wat voor mensen reageren hier uberhaupt die 6 jaar of langer geleden zijn afgestudeerd? Mensen blijf bij de tijd. Je kan nu echt prima een hypotheek krijgen bij de bank als je een studieschuld hebt ;) Je krijgt alleen wat minder ;) maar je wordt echt niet uitgesloten van de huizenmarkt zoals sommige hier dramatisch lopen te raaskallen. https://www.rabobank.nl/p ... potheek-met-studieschuld/ genoeg info dacht ik zo ;)

En mams, ik zou je gewoon niet bemoeien met de studieschuld van je zoon ;) zou dat zelf ook behoorlijk vervelend vinden als mijn moeder dat zou doen. Zoals al vele hier ook zeggen, let it go.. En laat hem volwassen zijn.

Dramatisch raaskallen? Die woorden komen onaardig en oordelend overkomen, met die smileys er bij.

Wellicht kun je er vanuitgaan dat we proberen te helpen en het goed bedoelen. En idd wellicht niet op de hoogte waren van dat verschil tussen 75 en 45%.

Maar om dat meteen raaskallen te noemen?

Fijn dat je info toevoegt en het gesprek hiermee weer een stukje verder helpt, die 45% kan net een relevant verschil zijn met 75%.
quote:xWatermeloenx schreef op 15 januari 2017 @ 16:30:

Wat een nare veroordelende reactie.

Let even op dat de bedragen in de voorbeeldberekening die hier genoemd zijn bij de huidige lage rentestanden gelden. Als de rente verdubbeld (niet ondenkbaar, 5% was nog niet zo heel lang geleden) kun je zomaar 50000 minder hypotheek krijgen met een schuld van 25000. Geen uitsluiting, wel een groot effect.
Hallo Iedereen,

Bedankt voor al jullie reacties; ze helpen enorm

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het idee hebben dat ik mij teveel met het leven van mijn zoon bemoei. Het (luchtige) gesprek dat ik met mijn zoon ga hebben is bedoeld om hem advies te geven. Hij is gewend dat ik dit doe en hij is ook gewend om zijn eigen mening te geven en soms niets met mijn advies te doen. Dit vind ik geen enkel probleem. Zo geeft hij mij ook wel eens advies over onderwerpen waar hij veel meer van weet dan ik (bijvoorbeeld vanwege zijn studie). Soms doe ik iets met zijn advies en soms niet.

Daarnaast heb ik liever dat hij zegt: mam, bedankt maar ik kies ervoor om mijn geld anders te besteden. Dan dat hij over vijf jaar zegt....shit had ik hier maar eerder over nagedacht. En ja, natuurlijk is hij volwassen en zou hij hier zelf over na kunnen denken. Maar weten we niet allemaal onbewust over sommige onderwerpen voldoende waar we vervolgens te weinig mee doen? Persoonlijk heb ik dit wel vaker gehad in mijn leven....en ik ben altijd heel blij geweest als iemand mij hier advies over heeft gegeven. Dit wil overigens niet zeggen dat ik altijd iets met het advies heb gedaan.

In ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties. Mochten mensen nog meer tips of een andere zienswijze hebben, lees ik deze graag.

Groetjes Livva99
@watermeloen; En dat niet alleen: voor je het weet zijn de regels en voorwaarden gewijzigd en hangt die schuld wel als een molensteen om je nek.
quote:girasole3 schreef op 15 januari 2017 @ 20:16:

@watermeloen; En dat niet alleen: voor je het weet zijn de regels en voorwaarden gewijzigd en hangt die schuld wel als een molensteen om je nek.Inderdaad. Plus 35.000 is een hoop geld. 15 jaar 200 pm aflossen, kan voor nu prima klinken, maar situaties wijzigen. 10 jaar en bijv 3 kinderen rijker is het al een stuk minder aangenaam.
quote:girasole3 schreef op 15 januari 2017 @ 20:16:

@watermeloen; En dat niet alleen: voor je het weet zijn de regels en voorwaarden gewijzigd en hangt die schuld wel als een molensteen om je nek.

gewoon sparen dus. Dan kun je altijd besluiten om ineens af te lossen uit het spaargeld.

Ik had 10000 studieschuld. Voordat ik moest beginnen met aflossen heb ik zelf al 2000 afgelost. Nu heb ik een huis gekocht vorige maand en die extra aflossing heeft 0 effect op mijn hypotheek gehad. Ik had die 2000,- nu veel beter op mijn spaarrekening kunnen hebben dan had ik die voor meerwerk gehad.

Als je het geld op je eigen spaarrekening hebt kun je als het moment daar is besluiten om ineens veel af te lossen of juist het gebruiken voor het huis, instand houden van je buffer etc.
Als hij een redelijk inkomen heeft houdt hij veel over gezien hij thuis woont, dus en extra aflossen en sparen?
Ik ben sowieso pro aflossen en houd niet van schulden.

Ik vind sommige mensen erg laconiek over een maar een studieschud van 35.000 das een hoop geld.

En hypotheek verstrekkers houden er zeker WEL rekening mee met het bedrag dat je max kan lenen,

Ik heb hier overigens een verklaring moeten tekenen dat ik 0 euro lening had
quote:Orangetree schreef op 15 januari 2017 @ 09:12:

[...]

De spaarrente is momenteel 0,25%. En al jaren geen 1,5%Dat hangt er vanaf waar je spaart. Als je een beetje rond shopt kan je best makkelijk een online spaarrekening openen, zonder extra kosten, voor 1.2 % (en dat was twee jaar geleden 1.8 %). Kijk bijvoorbeeld bij Argenta spaarbank.
quote:tvandattum schreef op 15 januari 2017 @ 21:20:

[...]

Inderdaad. Plus 35.000 is een hoop geld. 15 jaar 200 pm aflossen, kan voor nu prima klinken, maar situaties wijzigen. 10 jaar en bijv 3 kinderen rijker is het al een stuk minder aangenaam.Helemaal mee eens! Ik ben voor aflossen. Dan maar minder hypotheek kunnen opnemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven