Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld zoon

15-01-2017 01:05 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,

Aangezien ik al vaker bruikbaar advies op dit forum heb gekregen, stel ik opnieuw een vraag aan jullie

Mijn oudste zoon moet sinds deze maand verplicht beginnen met het aflossen van zijn studieschuld. Hij heeft een aantal jaren in een studentenhuis gewoond en zijn studieschuld bedraagt € 35.000. Hij moet van DUO maandelijks rond de 200 euro afbetalen. Over 15 jaar zal zijn studieschuld dan zijn afgelost.

Maar nu het volgende....mijn zoon woont sinds kort weer bij mijn man en mij in huis. Het zou mij niets verbazen als hij nog zeker 1 jaar misschien zelfs wel 2 jaar bij ons blijft wonen. Dit betekent voor hem veel minder vaste lasten. Hij woont gratis bij ons in en hij eet regelmatig mee. Aangezien hij op dit moment al een kleine buffer heeft (rond de € 8.000). Vind ik dat hij best meer dan 200 euro per maand kan aflossen aan zijn schuld bij DUO. Hoe meer hij aflost hoe sneller hij van zijn schulden af is (dit ook met het oog op de toekomst en het afsluiten van een eventuele hypotheek). Daarnaast kan hij het geld nu missen en is dit in de toekomst wellicht lastiger.

Uiteraard is hij uiteindelijk vrij om te beslissen of hij wel of niet meer per maand aflost dan de 200 euro die hij verplicht is om af te lossen. Toch wil ik wel het gesprek met hem hierover aangaan en hem advies geven.

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie adviseren in deze specifieke situatie? Meer aflossen of sparen?

Groetjes Livva99
quote:lux. schreef op 18 januari 2017 @ 22:37:

[...]

Nou heel simpel eigenlijk. Ieder stort naar rato van netto salaris geld op een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, eten, gezamenlijke uitjes en cadeautjes.

Ieder houdt dan nog een bedrag over op zijn eigen rekening om leuke dingen (met vrienden, of een hobby, of lunch kopen op werk) van te doen. Als jij dan 200€ per maand kwijt bent aan je studieschuld heb je dus 200€ per maand minder om dat soort dingen van te doen. En loop je misschien nog wel jaren in H&M'etjes terwijl je partner in Chanel loopt, ga jij met vrienden thuis biertjes drinken en je partner zit opgedoft in de cocktailbar die 200€ weg te kachelen. Samen doe je dingen van het gezamenlijk budget dus daar speelt dat probleem niet.Als je alles 50/50 wil zou je ook moeten trouwen met iemand die exact even veel verdient en dat ook altijd blijft doen. Anders gaat het vanzelf uit de pas lopen. Dat maakt niet uit als het goed is, want je trouwt niet vanwege het geld. Maar dan maakt dat beetje maandelijkse lasten voor een studieschuld ook niet meer uit
'Beetje' maandelijkse lasten? Ik vind €200 per maand nogal een blok aan je been. Ik zou niet heel relaxed een vakantie durven boeken met zo'n schuld. Maar goed ik schijn die mening niet te mogen geven omdat ik te lang geleden gestudeerd heb (en wel een bijbaantje had tijdens mijn studie)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 19 januari 2017 @ 09:45:

'Beetje' maandelijkse lasten? Ik vind €200 per maand nogal een blok aan je been. Ik zou niet heel relaxed een vakantie durven boeken met zo'n schuld. Maar goed ik schijn die mening niet te mogen geven omdat ik te lang geleden gestudeerd heb (en wel een bijbaantje had tijdens mijn studie)Ik vind 35.000 schuld ook heel veel hoor. Snap het luchtige ermee omgaan ook niet zo goed. Oké, dan zeg je het niet tegen hypotheekverstrekker, maar het moet nog steeds wel betaald worden....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven