Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld

10-02-2011 22:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je afstudeert met een schuld van 5000 euro, is dat relatief veel of weinig?

Is dit enigszins makkelijk af te lossen? Ook als je eerst in een callcenter moet werken?
Collegegeld en studieboeken zijn een investering, een lening niet.

Alleen als het echt niet anders kan

Het is niet het einde van de wereld en de meesten krijgen ook een goede baan en lossen het makkelijk af, maar het verbaasde me alleen maar hoe makkelijk er over wordt gedacht.

Zeker in deze tijd. Ik vind 5000 euro veel geld
Ik had ongeveer 6000 euro studieschuld, en ben meteen begonnen met aflossen toen ik afgestudeerd was. Dat heeft 2 voordelen: 1) de rente loopt minder op (want die loopt gewoon door in die 2 jaar dat je niet verplicht bent af te lossen), en 2) ik was nog niet gewend aan een hoog salaris, en kon dus relatief nog makkelijk wat missen zonder het echt te merken. Ik heb er uiteindelijk 4 jaar over gedaan om het helemaal af te betalen, door inderdaad af en toe grotere aflossingen te doen van eindejaarsuitkeringen en zo.

Ik vond het dus echt weinig voorstellen, en ik had weliswaar meteen een baan, maar niet echt een topsalaris (rond de 1650 bruto, dat lag een beetje aan mijn branche, en wist ik ook van tevoren). E het was voor mij de investering zeker waard (door die lening heb ik in het buitenland kunnen studeren).
quote:sammie79 schreef op 11 februari 2011 @ 10:50:

Gemiddeld gezien is het weinig

Maar toch vind ik het rot, die schuld.

Ik ben in 2008 begonnen met afbetalen, heb maar 3000 schuld en betaal 50 euro pm. Iedere maand vind ik het weer zonde, die 50 euro ´weg te gooien´ laat staan 130 of meer!

En ik ben nog niet eens op de helft.

Heel veel schuld lijkt me dus echt verschrikkelijk. Zonde van het geld. Soms is het niet anders, maar ik raad iedereen aan zo weinig mogelijk te lenen. Als dat mogelijk is dan he?

Veel studiegenoten van mij leenden enkel om een leuke tijd te hebben en die zitten nu met torenhoge schulden en niet eens allemaal een goede baan

Waarom vind je het rot die schuld? Je hebt er toen zelf voor gekozen. Zonde van het geld? Ach een hypotheek is ook een lening en het grootste deel van je maandelijkse kosten gaat op aan rente, is dat ook zonde van het geld?

Ik heb ook een studieschuld en hoewel ik hem liever niet had, maakte het wel mijn diploma mogelijk waardoor ik nu goed verdien. En toen ik eens ging kijken hoe hoog de schuld was, schrok ik best wel, het was meer dan ik dacht. Maar goed, dat had ik best kunnen weten. En nu los ik het gewoon af. Dat doe ik wel meer dan het maandbedrag van de ib-groep, ik wil er 4 jaar over doen en tot nu toe zit ik prima op schema. Maar 15 jaar afbetalen had ik ook wel gekund. Als je het meteen na het binnenkomen van je salaris af laat schrijven, merk je er in praktijk weinig van.
quote:sammie79 schreef op 11 februari 2011 @ 12:07:

Collegegeld en studieboeken zijn een investering, een lening niet.

Alleen als het echt niet anders kan

Het is niet het einde van de wereld en de meesten krijgen ook een goede baan en lossen het makkelijk af, maar het verbaasde me alleen maar hoe makkelijk er over wordt gedacht.

Zeker in deze tijd. Ik vind 5000 euro veel geld

We gaan er vanuit dat je die schuld mede bent aangegaan om je collegegeld en je boeken en dus je studie van te betalen. Derhalve is het dus een nuttige investering. Als je zonder die lening je studie niet had kunnen volgen, had je je diploma niet gehad en ws een minder goed betaalde baan gehad.

Inderdaad krijgt niet iedereen een goede baan en ik zal de laatste zijn die makkelijk denkt over een schuld (ik wilde perse geen studieschuld en heb dus altijd heel veel gewerkt naast mijn studie. Maar ik besef wel dat dat niet voor iedereen mogelijk is).

Maar je moet het wel in perspectief zien. ¤ 5.000,- studieschuld is gewoon niet heel veel. En je zegt 'zeker in deze tijd'. In deze tijd denkt men juist veel gemakkelijker over schulden dan "vroegah" (wat ik overigens wel een slechte ontwikkeling vind).
5000 euro aan schuld bij DUO valt inderdaad reuze mee. Daar merk je weinig van en in de komende 15 jaar is er vast een moment dat je het (gemakkelijk) aflost. Je had het geld tijdens je studie vast harder nodig dan nu.

Ga er alsjeblieft niet te zwaar aan tillen, je doet er nu namelijk niets meer aan.
Overigens zag ik in een ander topic dat iemand 168 euro per maand uitgeeft aan sigaretten. Dán kun je het mi beter kwijt zijn vanwege je genoten studie.
Ik had ook ongeveer 5000 euro studieschuld. Toen ik mijn eerste baan kreeg, woonde ik nog op kamers en ging ik voor mijn gevoel zó veel verdienen, dat ik gelijk met 150 euro per maand ben gaan aflossen (waarom zou je twee jaar wachten terwijl de rente oploopt??). Nog steeds hield ik maandelijks een paar 100 euro meer over dan ik gewend was tijdens mijn studie, dus ik voelde me de koning te rijk.
Als ik klaar ben zal ik ongeveer rond de 15.000 komen te zitten. En ja dat is veel, maar het is nu niet dat ik het alleen maar aan leuke dingen heb uitgegeven! Elke maand kreeg ik ongeveer 900 totaal aan studiefinanciering + max lening.

Nou reken daarvan 300 huur, 110 zorg, gemiddeld 120 per maand aan boeken, 160 per maand aan collegegeld, 20 euro aan printkaarten of collegeblokken etc, 20 euro telefoon.. hou ik rond de 160 ongeveer over om boodschappen van te doen, kleding, op stap etc (doe ik niet vaak). Kijk het kan natuurlijk altijd krapper dan dat ik leef, maar ik weet wel dat ik het merendeel echt gebruik voor de reden waaróm ik leen (om mijn 2 studies te bekostigen en op mezelf te kunnen wonen). Verder betalen mijn ouders niks.

Qua baantje: ik heb een cv-relevant baantje, maar dat is maar rond de 3 uur in de week, dus dat tikt niet echt aan (ook al zet ik die 30 euro extra in de week wel op een spaarrekening voor als er bijv eens iets stuk gaat).

Voor mij is het verder geen optie om ernaast te werken, omdat ik me volledig stort op mijn studies en ik er echt heel hard voor moet werken om het te halen. Liever geen lening natuurlijk, maar ik zie het wel als een diepteinvestering. Ik doe nu namelijk wat ik leuk vind en hopelijk vind ik daar later ook mijn baan in. Moet alleen nog even uitvinden hoe ik de post-academische studie ga betalen straks
quote:wondermeisje schreef op 11 februari 2011 @ 00:53:

Vergeet ook niet na je afstuderen middeling van je inkomen over de laatste 3 jaar aan te vragen, dan krijg je vaak nog een fors bedrag terug, met wat geluk genoeg voor de helft van je studieschuld.Zou je dit willen uitleggen? Wat bedoel je met 'middeling van je inkomen'?
Ja Moondancer, ben ook wel benieuwd wat je bedoeld daarmee.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Middeling van je inkomen is een regeling van de belastingdienst om mensen met sterk wisselende inkomsten tegemoet te komen.

(Informatie op de site van de belastingdienst).

Vroeger was het bedoelt voor agrariërs, later voor alle mensen met wisselende inkomsten.

Stel je verdiend 1 jaar 100.000 euro, het jaar erna nog maar 10.000 euro en het jaar daarna ook. Normaliter betaal je over de 100.000 euro heel veel inkomstenbelasting en de andere twee jaren helemaal niets. Als je het echter elk jaar (120.000/3=40.000) verdiend betaal je (gemiddeld genomen) veel minder inkomstenbelasting.

Op deze site kun je een berekening maken of je hiervoor in aanmerking komt. Om in aanmerking te komen moet je belastingaangifte hebben gedaan. Dit kan nog jaren na dato, dus dit kan je nu alsnog doen over eerdere jaren. Je komt in aanmerking als het verschil groot genoeg is (drempelbedrag van 500 euro).

Als je tijdens je studie weinig bijverdiende en na je studie richting modaal gaat verdienen kun je waarschijnlijk iets terug krijgen.
Overigens heb ik in mijn omgeving gehoord van bedragen tussen de 300 en 1400 euro die mensen terug konden krijgen, dus het is zeker de moeite waard te kijken of je hiervoor in aanmerking komt.

Ook als je een huis hebt gekocht of minder bent gaan werken zou je hiervoor in aanmerking kunnen komen.
Even uppen for Modestmouse en Moondancer omdat ik hoop dat ze dit echt nog even lezen (en iedereen die hiervoor in aanmerking komt overigens)
Kaaaatje, bedankt voor je info! Waar een viva-zoekmachine al niet goed voor is. Ik ga het meteen bekijken of ik misschien ook nog wat terug kan krijgen!
is het dus zo, dat je tot 2 jaar na je afstuderen GEEN rente over het bedrag betaald?! ondanks dat je wel/geen baan in je studierichting hebt? ik had anders begrepen, dat de rente verschilt per jaar en dat die rente dus jaarlijks kan verschillen.

ik denk sowieso, als je nog even een jaartje bij je ouders gaat wonen met je callcenterbaan dat je het binnen een paar maanden prima kan aflossen. Wordt wel even een paar maanden zuinig leven, maar als je geen vaste lasten hebt kan dat prima.
Nee, dat is absoluut NIET WAAR. De rente gaat lopen vanaf het moment dat je het geld geleend hebt.
ik ben nog 8,5 jaar bezig om mijn in totaal 33000 euro schuld af te lossen, dus nee, 5000 valt m.i. wel mee
Aanvulend op plops:

in januari/februari na je afstuderen krijg je van DUO bericht over de hoogte van je studieschuld + de rente voor dat kalenderjaar.

Je bent niet verplicht te beginnen met aflossen, maar op de site van Duo/ib-g staat wel uitgelegd hoe je dat kunt doen. (deel van het betaalkenmerk is je sofinummer). In januari/februari daarna krijg je weer een nieuw bericht met studieschuldbedrag en rentepercentage.
quote:leyla88 schreef op 27 februari 2011 @ 12:15:

is het dus zo, dat je tot 2 jaar na je afstuderen GEEN rente over het bedrag betaald?! ondanks dat je wel/geen baan in je studierichting hebt? ik had anders begrepen, dat de rente verschilt per jaar en dat die rente dus jaarlijks kan verschillen.

ik denk sowieso, als je nog even een jaartje bij je ouders gaat wonen met je callcenterbaan dat je het binnen een paar maanden prima kan aflossen. Wordt wel even een paar maanden zuinig leven, maar als je geen vaste lasten hebt kan dat prima.

De eerste 2 jaar hoef je nog niet verplicht maandelijks terug te betalen, maar de rente over e schuld loopt uiteraard wel gewoon door, die begint trouwens al bij het moment van lenen en niet pas bij het moment van afstuderen. Maar die twee jaar uitstel zorgt ervoor dat je eerst een goede baan kan vinden, verhuiskosten kan dekken ed voordat je terug moet gaan betalen.

Elk jaar van afstuderen krijgt een verschillende rentepercentage en na 5 jaar na afstuderen wordt dit rentebedrag bijgesteld. Zie hier, de rente kan nogal wisselen zoals je ziethttp://www.ib-groep.nl/particulieren/studiesch ... 1_1992.asp
Ik ken iemand die het zo bont maakt dat hij denk ik wel 50.000 euro of meer schuld heeft.

Ik zelf begin pas laat met mijn studie, maar mijn werkgever betaald deze volledig. Inclusief een deel van de uren die ik ervoor maak. Dan ben ik toch wel heel erg blij dat ik dat schuldeloos kan doen.
Als je medicijnen ofzo studeert en je leent je hele studietijd dan is 50.000 euro helemaal niet zo bont.

Bovendien heeft niet iedereen het geluk dat er een werkgever is de betaald en waar je ook nog werkuren betaald krijg.

Ik kom bijvoorbeeld niet aan een baan zonder eerst de studie gedaan te hebben. Geen haar op het hoofd van een werkgever die het bij deze studie andersom wil doen.

Ik heb zelf ruim 33.000 euro schuld na 7,5 jaar studeren dus dat is gemiddeld rond de 4500 euro per jaar geleend. Dan leef je echt niet uitbundig hoor.
@kaaatje: bedankt, ik ga ernaar kijken!
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
quote:plops schreef op 28 februari 2011 @ 15:23:

Als je medicijnen ofzo studeert en je leent je hele studietijd dan is 50.000 euro helemaal niet zo bont.

Dit betreft een enorme lanterfanteraar die van zijn extra centen niet aflost maar op vakantie gaat.

En natuurlijk zijn er situaties dat 50.000 euro lenen te verklaren is.
Dat is een ander verhaal inderdaad.....maar het klonk een beetje alsof iedereen zomaar leent. Dat wilde ik even rechtzetten
quote:lize86 schreef op 10 februari 2011 @ 22:27:

Als je afstudeert met een schuld van 5000 euro, is dat relatief veel of weinig? ghehe, wil je ruilen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven