Geld & Recht alle pijlers

Te weinig inkomen.

17-12-2012 19:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Momenteel ontvang ik een ziektewet uitkering van het Uwv.

Ik heb vorig jaar een bedrijfsongeval gehad waardoor ik momenteel niet in staat ben om te werken.

Ik heb een vraagje over mijn inkomen.

Momenteel ontvang ik een ziektewetuitkering van 85,- in de week.

En zorgtoeslag van 60,- in de maand.

Dit is zo weinig dat ik binnenkort door mijn spaargeld heen ben.

En dus in de problemen dreig te komen.

Ik ben getrouwd en mijn partner en ik hebben een koop woning.

Mijn partner werkt fulltime binnen de overheid, En verdient ongeveer 1600,- netto per maand.

Weet iemand of ik recht heb op bijstand of andere toeslagen?

Van het uwv krijg ik een reactie van "u partner verdiend voldoende om u te onderhouden" en willen mij niet verder helpen.

Echter mijn partner kan niet en de hypotheek enz voldoen en mij ook nog eens onderhouden.

Daarom mijn vraag of ik nog recht heb op andere toeslagen of bijstand.

( de reden van mijn lage ziektewetuitkering is: het uwv berekend over 2010 en toen ontving ik ww uitkering en had ik een paar korte verschillende baantje's met weinig inkomen)
Ze gaan bij het uwv uit van een minimum inkomen en jouw partner zit daar boven en zou in princiepe genoeg moeten zijn voor jullie samen. Dat jullie een (te) duur huis hebben, hebben zij geen boodschap aan. Ben dus bang dat het niet meer gaat worden.
Je kunt evt nog proberen om toeslagenwet bij het UWV aan te vragen, maar ik weet niet of je daar recht op hebt. Indien jullie gezamelijk inkomen meer is dan 1.500 netto dat komen jullie vermoedelijk ook niet in aanmerking voor bijstand.

Ben je 100% ziek of zou jij onder voorwaarden passend werk kunnen doen, dus werk dat past bij je huidige klachten. Evt kan het UWV afd ziektewet je ondersteunen bij reintegratie, wanneer je daarom vraagt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Voor de toeslagenwet van het UWV gelden de volgende normbedragen. Dat gaat het dus niet worden.

Normbedragen 1 januari tot 1 juli 2012

De volgende normbedragen worden gehanteerd (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag):[1][2]

voor een gehuwd/samenwonend koppel: ¤ 66,51 per dag;

voor een alleenstaande van 23 jaar en ouder: ¤ 50,49 per dag;

voor een alleenstaande ouder: ¤ 62,90 per dag.

De bedragen worden elk half jaar opnieuw wordt vastgesteld.
Jullie zijn getrouwd. Zijn inkomen telt mee voor jullie samen. Voor een WWB is zijn inkomen al te hoog.

Doe een preofberekening op toeslagen.nl voor zorgtoeslag. Vraag maandelijks alvast de hypotheekrente terug via de voorlopige teruggave. Kijk of er recht is op een toeslag bij het UWV. Misschien komen jullie in aanmerking voor een woonkostentoeslag bij de gemeente, maar ook dit betwijfel ik, gezien het inkomen van je man.

Ik denk dat jullie heel hard moeten gaan snijden in de uitgaven om een sluitende begroting te krijgen. Succes!
Jullie inkomen samen is te hoog voor aanvulling vanuit de bijstand. Jullie zullen dus of je kosten moeten verlagen of jullie inkomen moeten verhogen. Budget boodschappen doen. Ik weet niet of jullie 2 auto's hebben, maar anders 1 verkopen. Abonnementen opzeggen. Etc.

Sterkte, want het is een vervelende situatie.
Hoe lang gaat jouw periode in de ziektewet duren??

Kun je helemaal niks? Ander bijbaantje?
En op hulp bij reïntegratie hoef je bij het UWV niet te rekenen. Mij werd verteld dat ze geen uitzendbureau zijn...
Je zegt dat je een bedrijfsongeval hebt gehad. Heb je het bedrijf ook aansprakelijk gesteld en zo ja, hebben zij aansprakelijkheid erkend? Mocht dat namelijk zo zijn, dan dient het bedrijf jou te compenseren, zodat je er zelf geen verlies op lijdt. Ook dienen zij dan al jouw gemaakte kosten te vergoeden zoals, km vergoeding naar ziekenhuis, huisarts etc.
Wat lois hierboven zegt! Klopt. Maar ik neem aan dat TO dat zelf ook wel had bedacht als dit hier het geval was. Verder, denk niet dat je nog recht hebt op meer toeslagen helaas, aangezien je partner '' voldoende '' verdiend.

Hebben jullie niet een te dure hypotheek op dit moment ?

Wat een nare situatie! Kun je geen bijbaantje vinden of gaat dat echt niet? Welke klachten heb je over gehouden aan het bedrijfsongeval? ( als ik vragen mag!)
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Volgens mij is To als bezig met de werkgever, maar gaat dat een beetje moeizaam (zie eerdere topics).
quote:borderwalk schreef op 17 december 2012 @ 21:50:

Volgens mij is To als bezig met de werkgever, maar gaat dat een beetje moeizaam (zie eerdere topics).Heb ook even loepje gebruikt en zag dat ik in een eerder topic ook al een reactie had gegeven (februari). Jammer dat TO steeds niet meer terugkomt met een update/reactie. Ga je dat nu wel doen Strawberry, want wij nemen namelijk ook de moeite jou van goed advies te voorzien?
Geen idee hoeveel je tekort komt elke maand, maar je zou kunnen overwegen om je partners baas te vragen om het vakantiegeld maandelijks bij het salaris te doen. Hypotheekrenteaftrek ook maandelijks. En ga na hoe het zit met je algemene heffingskorting, gezien je lage inkomen kan het zijn dat je er recht op hebt dat ze dat maandelijks rechtstreeks aan je overmaken.

Verder kun je nog met de bank gaan babbelen. Als je rentevaste periode binnekort afloopt kun je hem misschien boetevrij oversluiten en zo nog wat geld besparen.

Zolder opruimen en kijken wat er verkocht kan worden. Ruimt meteen lekker op.
quote:loisnvt schreef op 17 december 2012 @ 22:00:

[...]

Heb ook even loepje gebruikt en zag dat ik in een eerder topic ook al een reactie had gegeven (februari). Jammer dat TO steeds niet meer terugkomt met een update/reactie. Ga je dat nu wel doen Strawberry, want wij nemen namelijk ook de moeite jou van goed advies te voorzien?Inderdaad.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Heb je hier niet een verzekering voor bij je hypotheek?
Je krijgt toch 70% van je laatstverdiende loon? In jouw geval mis je dan zo'n 30 euro per week. Kun je dat niet op een andere manier opvangen? Poetsadres, man meer werken ofzo?
quote:lilalinda schreef op 17 december 2012 @ 20:56:

Hoe lang gaat jouw periode in de ziektewet duren??

Kun je helemaal niks? Ander bijbaantje?

Hoe valt hier nu een antwoord op te geven, tenzij je een goed werkende glazen bol hebt ?

Uiteraard zal TO wel iets kunnen, maar daar gaat het toch niet om? Ze kan haar huidige wekzaamheden waarschijnlijk niet doen en daar gaat het om. Ook zal ze regelmatig op controle moeten komen bij een bedrijfsarts, welke haar herstel volgt. Dus hoezo ander bijbaantje?

Kan dit soort vragen werkelijk niet begrijpen?!
De ziektewet-uitkering is gebasseerd op jouw inkomsten (70% van het dagloon). Vanwege je partner heb je geen recht op een toeslag.

En voor de bijstand is jullie gezamenlijke inkomen van belang. De inkomsten van je partner (¤ 1600,00 netto per maand (ik neem aan zonder vakantietoeslag) liggen (ver) boven bijstandsniveau. Dit is ¤ 1270,03 netto per maand (exclusief vakantietoeslag) voor een gezin. Daar komen jouw inkomsten nog eens bij. Dus je hebt geen recht op bijstand.

Dat jij een koophuis hebt of andere (dure) onkosten doet niet ter zake. De overheid gaat er trouwens van uit dat partners elkaar onderhouden (lijkt mij ook heel logisch).

Het probleem zal trouwens nog veel groter worden als je ziektewetuitkering ooit afloopt. Dan vallen die inkomsten weg en de regels voor de WIA zijn erg streng tegenwoordig. Je valt dan volledig terug op het inkomen van de partner (aangezien jullie geen recht op bijstand hebben).
je hebt nog recht op het "ongebruikte " deel van de algemene heffingskorting.
Strawberry, kom je nog even terug om een reactie te geven?
Denk dat ik wederom gelijk ga krijgen en dat Strawberry, net als in haar andere topics, niet meer terugkomt!

Ik vraag me werkelijk af waarom je dan een topic opent? Je maakt je zorgen om je financiële situatie en vraagt hulp/tips op dit forum. Mensen verdiepen zich in je verhaal, proberen met je mee te denken en komen met tips en stellen vragen om je nóg beter van dienst te kunnen zijn. En..........vervolgens hoor je er helemaal niets op terug?! Open dan geen topic als het je verder toch niet interesseert! Weet eigenlijk ook niet waarom ik dit schrijf, want ook dat heeft waarschijnlijk totaal geen zin, maar toch...........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven