Geld & Recht alle pijlers

tegenpartij wil schadeformulier niet invullen

20-09-2011 16:44 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 2 maanden geleden heeft mijn vriend een (bijna) aanrijding gehad. Hij reed op een doorgaande weg maar vanuit een zijstraat stak iemand heel ver met zijn neus over de streep. Vriend kon niet uitwijken want op de andere rijbaan reed ook iemand. Hij heeft dus keihard op de rem getrapt en kwam net op tijd tot stilstand. Alleen is zijn belading losgeraakt en door zijn voorraam gegaan.

De bestuurder van de auto die over de streep stond is wel uitgestapt maar hij het erge haast. Hij heeft zijn naam, adres en telefoonnummer opgeschreven. Vriend had ondertussen de politie gebeld, maar die wilde niet komen. Er is toen afgesproken dat mijn vriend het formulier invult en naar hem opstuurt en dan naar de verzekering. Nu hebben wij het schadeformulier dezelfde dag nog opgestuurd. Krijgen we een week later een telefoontje dat de tekening niet klopt. Dus een leeg schadeformulier opgestuurd zodat de tegenpartij zelf de tekening kan maken, en het weer naar ons kon sturen. Nu bijna 2 maanden later niets meer van die man gehoord. Wel is ondertussen het voorraam gemaakt wat ons 500 euro kostte. Mijn vriend wil geen gedoe en het zo laten maar ik vind dat we hier toch iets mee moeten. Maar wat? rechtsbijstand? of hebben wij geen rechten omdat er niet echt een ongeluk was?
Heb je al met de verzekering gebeld?
Ga in therapie!
Je kan ook je schadeformulier opsturen zonder handtekening van de tegenpartij. Dat regelt je verzekering dan verder.

Heb ik ook eens gehad.
Volgens mij is er sowieso geen zaak t.a.v. de tegenpartij omdat je ten alle tijde een noodstop moet kunnen maken met je voertuig. Dat in dit geval de noodstop noodzakelijk was door 'n actie van de tegenpartij maakt nog niet dat die persoon aansprakelijk is. Tegenpartij is er namelijk niet voor verantwoordelijk dat de lading los raakte.

In geval van twijfel kun je altijd nog je eigen schadeformulier opsturen naar je eigen verzekeraar met aanvullend verhaal er bij, dan hoor je 't gauw genoeg. Maar ik geef je erg weinig kans.
Inderdaad contact opnemen met je eigen verzekering. Zij kunnen dat contact opnemen met de verzekeraar van de tegenpartij. Komen zij niet met een oplossing dan kun je altijd rechtsbijstand benaderen.

Wat ik mij afvraag, was de belading wel goed gezekerd dan?
Moet er niet iemand van de verzekering de schade beoordelen vóórdat de auto gerepareerd wordt?
Had de tegenpartij voorrang? Dan hoeft hij namelijk helemaal geen schadeformulier in te vullen want hij heeft niets met de schade te maken want er heeft geen aanrijding plaats gevonden.

Ik betwijfel trouwens sowieso dat er als de tegenpartij geen voorrang had, er een claim ingediend kan worden. Een auto moet een noodstop kunnen maken zonder dat daar dingen van kapot gaan.

Zijn jullie beperkt of volledig casco verzekerd? Dan zou ik zeker niet veel moeite doen omdat ruitrepartie dan vergoed wordt.(- eventueel eigen risico)
Wat Veronicas zegt klopt, je moet ten alle tijden een noodstop kunnen maken met je auto. Het goed vastzetten van je lading is voor eigen rekening! Lading hoort altijd goed vast te zitten.
wij hebben een tijdje geleden bijna hetzelfde mee gemaakt.

We reden op de rotonde, toen een mevrouw in een bedrijfsbusje de rotonde ook op reed en tegen ons aan botste. Deze mevrouw was erg overstuur omdat ze net haar vader had moeten begraven. Ze heeft ons haar telefoonnummer en adres gegeven, zodat wij contact met haar man op konden nemen, die ging het regelen.

Vol vertrouwen hebben wij later het schadeformulier die kant op gestuurd, zodat zij hun gegevens op konden schrijven.

Na 2 maanden hadden we nog steeds niks gehoord van de verzekeringsmaatschappij. Toen we er achteraan belden kregen we te horen dat de tegenpartij het verkeerde kenteken had ingevuld op het formulier, er werd dus gewoon niks mee gedaan.

Om een lang verhaal kort te maken, we hebben contact gezocht met rechtsbijstand. De raadden ons weer aan om eerst een aangetekende brief te sturen met hierin het verzoek om te betalen, hierop werd weer niet gereageerd. Toen is er een juriste van rechtsbijstand zelf achter gegaan.

De aanrijding is 2 april 2011 gebeurd en ze zijn er nog steeds mee bezig.

Het duurt allemaal lang, maar ik zou je wel aanraden om er zeker achteraan te gaan, 500euro vind ik tenslotte niet niks!

Suc6
quote:banaanaap schreef op 20 september 2011 @ 16:49:

Moet er niet iemand van de verzekering de schade beoordelen vóórdat de auto gerepareerd wordt?Was bij ons indd wel.
Volgens mij is je vriend zelf aansprakelijk, lading moet zo liggen dat het bij een noodstop niet kan verschuiven/rondvliegen. Geldt in elk geval voor aanhangers en vrachtwagens en ik kan me niet voorstellen dat dat voor de auto niet zo is. Daarmee wil ik niet zeggen dat een fles cola niet mag omvallen maar een zwaardere lading behoor je te beschermen.

Bel je verzekeringsmaatschappij even, die weten dat wel en kunnen je ook verder adviseren.
ik zal dan morgen eerst even de verzekering bellen, de lading is losgeraakt omdat er zo hard geremd moest worden.

Helaas zat ruitschade niet bij zijn verzekering.

De auto had geen voorrang, deze kwam vanaf een parkeerplaats.

Bedankt voor de reacties
quote:dizzyy0 schreef op 20 september 2011 @ 17:02:

ik zal dan morgen eerst even de verzekering bellen, de lading is losgeraakt omdat er zo hard geremd moest worden.

Helaas zat ruitschade niet bij zijn verzekering.

Dan was de lading niet deugdelijk gezekerd. Lullig, vervelend, maar niet iets dat de tegenpartij is aan te rekenen.

quote:De auto had geen voorrang, deze kwam vanaf een parkeerplaats.Dan heeft die persoon wellicht 'n overtreding begaan t.a.v. de wegenverkeerswet. Maar dat maakt 'm nog niet aansprakelijk. Wegenverkeerswet en aansprakelijkheidswetgeving hebben veel raakvlakken maar zijn zeer zeker niet hetzelfde. Soms staan ze zelfs haaks op elkaar (voetganger die plots oversteekt zonder uit te kijken bijvoorbeeld. Volgens wegenverkeerswet is dat 'n overtreding. Maar wordt diezelfde voetganger aangereden dan is de automobilist aansprakelijk volgens de aansprakelijkheidswetgeving)
Eenzijdig invullen van schadeformulier is mogelijk maar dan heb je getuigenverklaringen nodig om sterker te staan. Schade door niet goed gezekerde spullen in je auto is helaas pindkaas.
Je kan de tegenpartij gewoon aansprakelijk stellen door jullie schadeformulier naar zijn verzekering op te sturen. Ik acht de kans dat er wat uitgekeerd wordt echter heel klein omdat het jullie verantwoording is dat de spullen goed vast in de auto liggen.
heb net met de verzekering gebeld, we moeten het formulier eenzijdig invullen en dan gaan zij kijken waar we wel of geen recht op hebben. Omdat de tegenpartij dus ook fout was door over de streep te staan.

We zullen zien waar het op uit loopt en anders is het inderdaad helaas pindakaas...
Volgende keer dus gewoon overstekende autoneuzen rammen, hoe tegenstrijdig ook.

Maar intussen mag je ook gewoon blij zijn dat het nu ´maar´ om 500 euro voor alleen een ruit gaat. Voor hetzelfde was de lading op straat terecht gekomen, had een fietser omgesmeten tegen een andere auto aan...Lading kapot, fiets kapot, auto kapot, fietser in het ziekenhuis.... het is maar een autoruit. Vervelend, maar niet onoverkomelijk.
quote:Artemis schreef op 20 september 2011 @ 16:46:

Je kan ook je schadeformulier opsturen zonder handtekening van de tegenpartij. Dat regelt je verzekering dan verder.

Heb ik ook eens gehad.

Artemis heb hetzelf j.l. aan de hand gehad.

Maar zonder handtekening van de tegenparij doet de verz. mij helemaal niets.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:exces schreef op 20 september 2011 @ 17:24:

Volgende keer dus gewoon overstekende autoneuzen rammen, hoe tegenstrijdig ook.

Bovenstaande hebben mijn partner en ikzelf meer dan eens zelf vastgesteld bij verschillende incidenten. De afhandeling van verkeersincidenten waarbij er slechts eenzijdig schade ontstaat, maar door toedoen van een tegenpartij, zijn vaak het vervelendst in de afhandeling. Als beide partijen schade hebben, is de politie eerder geneigd om te komen, en heeft de tegenpartij zelf ook een veel groter belang om het schadeformulier ingevuld te krijgen.

Voorbeeld: op de motor rijdend, een geparkeerde auto verliet zonder goed uit te kijken en zonder te knipperen een parkeerplek (fileparkeren) direct langs de weg, met de motor last minute moeten uitwijken en een schuiver maken. En dan proberen de opgelopen schade te verhalen op de autobestuurder....

Verder ben ik het wel eens met wat eerder al geschreven werd, dat het zekeren van de eigen lading je eigen verantwoordelijkheid is, dat een noodstop ten allen tijde mogelijk moet zijn.
Die tegenpartij is niet aansprakelijk. Er heeft geen aanrijding plaatsgevonden. De lading is sowieso zaak van je man. Je kan op alle manieren een noodstop moeten maken, de lading hoort gewoon vast te zitten.
Hoe ga je bewijzen dat die auto over de streep stond? Gewoon "welles" zeggen als de tgnpartij dat ontkent?
quote:ritmeester schreef op 21 september 2011 @ 14:53:

Hoe ga je bewijzen dat die auto over de streep stond? Gewoon "welles" zeggen als de tgnpartij dat ontkent?
quote:ritmeester schreef op 21 september 2011 @ 14:53:

Hoe ga je bewijzen dat die auto over de streep stond? Gewoon "welles" zeggen als de tgnpartij dat ontkent?Zelf zou ik in zo'n situatie met mijn mobieltje meteen een paar foto's maken om daarmee vast te leggen hoe de situatie er precies uit zag.

Ik vermoed, dat wanneer je het schadeformulier (zelfs wanneer die compleet ingevuld was geweest) naar de verzekering opstuurt, dat je als reactie gaat krijgen dat het je eigen verantwoordelijkheid was...

Vraag aan TO, uit interesse: was die voorruit echt volledig gebarsten, of alleen ter plekke waar de lading hem geraakt heeft?

(Mijn grote angst is op de snelweg eens iets op de voorruit te krijgen, waardoor die dan helemaal kapot barst waardoor je niets meer ziet...)
quote:tof schreef op 21 september 2011 @ 20:05:

[...]

(Mijn grote angst is op de snelweg eens iets op de voorruit te krijgen, waardoor die dan helemaal kapot barst waardoor je niets meer ziet...)

De voorruit van 'n auto is gelaagd, d.w.z. dat er een folielaag tussen twee glaslagen zit. Door verhitting wordt er een verbinding gemaakt tussen het folie en het glas. Hierdoor verandert de buigzaamheid van de ruit ietsjes en doordat het folie 'n belangrijk deel van de klap opvangt zal 'n ruit maar hoogstzelden zó versplinteren dat je niks meer ziet. Vaak blijft het bij 'n pitje of barst. In de extremere gevallen wordt het 'n plek met meerdere "uitlopers" maar de hele voorruit aan gruzelementen en er niks meer door kunnen zien is echt 'n zeldzaamheid.

Er zit vast 'n Carglass of Autotaalglas bij je in de buurt. Daar kunnen ze je meer vertellen hierover, en waarschijnlijk hebben ze ook 'n bak met kapotte voorruiten. Dan kun je met eigen ogen zien dat het met dat niks meer kunnen zien door zo'n ruit in de praktijk best meevalt
Dankje voor de informatie, Veronicas, dat was me al bekend.

In het overgrote deel van de gevallen zal het niet zo'n probleem zijn. Maar het gebeurt toch ook wel eens, dat nadat er op 1 plek schade ontstaat in zo'n ruit, dat dan de breuken zich verspreiden over de hele voorruit. Die 'verkorrelt' dan helemaal, waarbij het door die folielagen nog wel in de sponning blijft hangen als geheel. Dan rijdt het toch wat lastiger door, met 120 km/uur...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven