Geld & Recht alle pijlers

ten einde raad

21-05-2018 23:50 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
goedenavond allemaal,

om maar gelijk met de deur in huis te vallen.. morgen wordt ons water afgeslotene en zal er een afsluiter samen met een incasseerder langs komen, geen idee hoe laat. we hebben geprobeerd of we geld kunnen lenen van vrienden/familie maar dit is niet gelukt. ik heb vrijdag nog contact gehad met PWN of we uitstel van betaling kunnen krijgen maar helaas is dit niet mogelijk.

we zijn ten einde raad, mij man heeft ergens €200 kunnen lenen maar het bedrag ligt hoger. is er iets dat we kunnen doen om afsluiting te voorkomen? we hebben een kindje van bijna 4 en zonder water wordt dat een probleem.. ik heb er aan gedacht om morgen vroeg van huis te gaan en laat weer terug te komen maar dat is weglopen van de problemen..

iemand die advies heeft?
ps: wegens werkloosheid van mijn man het afgelopen jaar en ik de enige met inkomen was is het nu tot hier gekomen.. ik kan wel janken als ik er aan denk dat ze hier morgen vroeg zullen staan. we wonen in een flat dus dan weet iedereen het gelijk..
Sta morgen vroeg op, ga douchen, breng kind bij familie en ga met je partner rond de tafel om een plan van aanpak te maken. Bel instanties om hulp, zoek vacatures voor man, tref regelingen etc etc.
Schrijf alle plannen op met een datum en acties etc.
Ik snap echt wel dat soms alles misloopt en het niet gaat zoals gehoopt, maar waarom dan niet een weekje eerder dit topic openen? Dan hadden behulpzame forummers nog mee kunnen denken en advies kunnen geven. Je weet al 2 weken dat ze komen en dan ga je de avond ervoor om middernacht om hulp vragen...

Maak je in ieder geval maar niet druk wat de buren zeggen. Als vinden ze het er iets van, dat boeit helemaal niks.
Misschien juist bij die buren aankloppen voor hulp? Als is het maar om elke dag water te tappen zodat je het toilet kunt doorspoelen na een grote boodschap.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 00:28
Misschien juist bij die buren aankloppen voor hulp? Als is het maar om elke dag water te tappen zodat je het toilet kunt doorspoelen na een grote boodschap.
mijn buren houden niet eens de deur open als je met een hand vol dingen aan komt lopen laat staan water..

mijn wens is ook om de schuldsanering in te gaan want dit kan niet langer. wegens gebrek aan 1 inkomen is het tot hier gekomen en altijd is het wel gelukt om alles te betalen etc maar het is tot een punt gekomen dat het niet meer ging en nu niet meer zal gaan. rekeningen beginnen nu op te stapelen en het is niet eens zozeer dat we geld uitgeven aan luxe dingen. het gaat alleen maar op aan rekeningen en de hoognodige boodschappen
Welke stappen heb je inmiddels ondernomen om in de schuldsanering te komen?
Dan moet je echt bij de gemeente aankloppen voor hulp.
Je kunt natuurlijk de schuld geven aan het wegvallen van een salaris, maar er zijn zoveel gezinnen die van 1 inkomen moeten rondkomen. Blijkbaar hebben jullie je uitgavenpatroon niet aangepast.

Ga bellen morgen. Met je baas, de schuldeiser en de gemeente. Niet mailen maar directe actie.
WSNP (schuldsanering) komen jullie niet voor in aanmerking nu, dan zal je naar het minnelijke traject moeten (schuldhulpverlening). Pas als dat niet slaagt kan er een verzoek worden gedaan tot WSNP. Ik zie het wel somber in of jullie toegelaten worden omdat je bewust betalingsregelingen niet bent nagekomen. En dat je dus niet te goeder trouw bent geweest.

Als je de kans hebt morgenvroeg naar de gemeente voor het minnelijk traject.
Je schrijft dat je alleen huurtoeslag krijgt. Heb je nog geen zorgtoeslag aangevraagd? Kwijtschelding van gemeentebelasting e.d. kun je ook aanvragen. Waarom zijn jullie daar niet direct achteraan gegaan?
Dit is namelijk sneller geregeld dan een schuldsanering.
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 00:40
Welke stappen heb je inmiddels ondernomen om in de schuldsanering te komen?
tot heden niets. mijn man voelt zich te trots om de schuldsanering in te gaan maar dat zal hij opzij moeten zetten. er is geen andere optie meer. dit is de druppel. morgen vroeg ga ik bellen naar de gemeente voor een afspraak zodat we het zsm geregeld kunnen hebben..
Gewoon opgeven en faillissement aanvragen, en wel direct. Mag het water niet meer worden afgesloten en laat lekker een curator alles regelen.

De stress is niet nodig, pas als je je gewonnen geeft valt er niks meer te verliezen. En kan niemand meer druk op je uitoefenen. Dus WSNP weigeren, want dat wordt het toch niet, gewoon failliet en laat de Staat het maar regelen. Zijn ze goed in.
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 00:44
Je schrijft dat je alleen huurtoeslag krijgt. Heb je nog geen zorgtoeslag aangevraagd? Kwijtschelding van gemeentebelasting e.d. kun je ook aanvragen. Waarom zijn jullie daar niet direct achteraan gegaan?
Dit is namelijk sneller geregeld dan een schuldsanering.
geen recht op zorgtoeslag, dat ligt een beetje gecompliceerd.

wat wordt er precies bedoeld met WNSP schuldsanering?
Te trots om je gezin te kunnen voorzien van een eerste levensbehoefte...
MarkSD schreef:
22-05-2018 00:46
Gewoon opgeven en faillissement aanvragen, en wel direct. Mag het water niet meer worden afgesloten en laat lekker een curator alles regelen.

De stress is niet nodig, pas als je je gewonnen geeft valt er niks meer te verliezen. En kan niemand meer druk op je uitoefenen. Dus WSNP weigeren, want dat wordt het toch niet, gewoon failliet en laat de Staat het maar regelen. Zijn ze goed in.

ik snap u niet helemaal, hoe bedoelt u direct een faillisement aanvragen?
Lees hier.

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... ement.aspx
Je schuldeisers kunnen meewerken aan de minnelijke regeling via de gemeente.
Je schuldeisers moeten meewerken aan de WSNP via de rechtbank.
MarkSD schreef:
22-05-2018 00:46

Hoe kom je aan deze onzin?
In een faillissement blijven je schulden gewoon bestaan en kan je hele inboedel onder je reet vandaan verkocht worden, inclusief de Duploblokjes van je kind. Als TO de Duplo wil verkopen op marktplaats mag dat zelfs niet, omdat er beslag op de volledige inboedel ligt.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 00:56
7.89% gewijzigd
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 00:50
Hoe kom je aan deze onzin?
In een faillissement blijven je schulden gewoon bestaan en kan je hele inboedel onder je reet vandaan verkocht worden, inclusief de Duploblokjes van je kind.
Jarenlange ervaring in de faillissementspraktijk, oa als curator? Nu jij weer.

Inboedel wordt niet verkocht. Je hebt duidelijk geen enkele ervaring met de faillissementspraktijk.
Ik wordt moedeloos en ben zo boos op mezelf en op mn man, dat we het zo ver hebben laten komen!!!! Mn kindje ga ik onder het mom van “spelen bij” naar mn ouders brengen zodat hij het niet mee krijgt. Wanneer er aangebeld wordt kan ik via de intercom nog altijd verzoeken of ze binnen willen komen en niet al bij de voordeur hun praatje doen..
Wat een goed idee!

De gevolgen van een faillissement van een privépersoon
De gevolgen van een privé faillissement zijn vaak ingrijpend. Net als in het faillissement van een rechtspersoon wordt er een curator aangesteld die in beginsel alles van de gefailleerde te gelde moet maken. Niet alleen zakelijke bezittingen, maar ook de privé auto, de woning en zelfs bovenmatig luxe inboedelgoederen kunnen worden verkocht ten behoeve van de schuldeisers.
Veelal zijn de opbrengsten van deze verkopen niet voldoende om de schulden van de privé persoon te voldoen. Dan blijft na de verdeling van de opbrengsten onder de schuldeisers een restschuld aan de schuldeisers over. Na de afwikkeling van het faillissement ‘herleven’ die schulden weer en is de schuldenaar dus niet schuldenvrij geworden. Hooguit zijn de schulden (gedeeltelijk) afgenomen door de verdeling van de opbrengsten onder de diverse schuldeisers.
Bron: https://www.graydon.nl/blog/het-faillis ... ivepersoon

TO, morgen naar de gemeente voor het minnelijk traject, dat noemen ze schuldHULPverlening. Iemand kijkt met je mee en probeert terugbetaalafspraken te maken en overzichten van jullie inkomsten/uitgaven.
Als dit traject faalt kan je een verzoek bij de rechtbank indienen voor schuldSANERING (WSNP). Dat is waar jij het over hebt. Let op, dit kan ook afgewezen worden, maar dat is van latere zorg eerst nu maar het minnelijke traject in.

Failliet verklaren is echt het allerlaatste dat je moet doen.
anoniem_240091 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 01:00
0.09% gewijzigd
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

Reken eens even uit waar je recht op hebt. Kan me voorstellend dat er misschien ook recht op een kindgebonden budget is.

Je had het net over de baas van je man. Maar die zit zonder werk thuis? Hoe kan hij dan een baas hebben?

Waarom heb je geen zorgtoeslag? of wordt die inmiddels al ingehouden door het CJIB? Of via welke instantie dat ook gaat.

En dat je man heel snel zijn trots opzij zet voor jullie zoon. :hug:
Trien30 schreef:
22-05-2018 00:59
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

Reken eens even uit waar je recht op hebt. Kan me voorstellend dat er misschien ook recht op een kindgebonden budget is.

Je had het net over de baas van je man. Maar die zit zonder werk thuis? Hoe kan hij dan een baas hebben?

Waarom heb je geen zorgtoeslag? of wordt die inmiddels al ingehouden door het CJIB? Of via welke instantie dat ook gaat.

En dat je man heel snel zijn trots opzij zet voor jullie zoon. :hug:
Mijn man was vorig jaar werkloos geraakt maar heeft inmiddels een baan, echter betaald dat niet ruim zoveel om rekeningen mee te kunnen betalen..
En kindgebonden budget en zorgtoeslag heb ik allebei geen recht op. dat is een nogal gecompliceerde iets wat ik hier niet wil benoemen wegens herkenning..het heeft echter niets te maken met schuldeisers of iets dergelijks..
LiveLoveLaugh2 schreef:
22-05-2018 00:58
Wat een goed idee!

De gevolgen van een faillissement van een privépersoon
De gevolgen van een privé faillissement zijn vaak ingrijpend. Net als in het faillissement van een rechtspersoon wordt er een curator aangesteld die in beginsel alles van de gefailleerde te gelde moet maken. Niet alleen zakelijke bezittingen, maar ook de privé auto, de woning en zelfs bovenmatig luxe inboedelgoederen kunnen worden verkocht ten behoeve van de schuldeisers.
Veelal zijn de opbrengsten van deze verkopen niet voldoende om de schulden van de privé persoon te voldoen. Dan blijft na de verdeling van de opbrengsten onder de schuldeisers een restschuld aan de schuldeisers over. Na de afwikkeling van het faillissement ‘herleven’ die schulden weer en is de schuldenaar dus niet schuldenvrij geworden. Hooguit zijn de schulden (gedeeltelijk) afgenomen door de verdeling van de opbrengsten onder de diverse schuldeisers.
Bron: https://www.graydon.nl/blog/het-faillis ... ivepersoon

TO, morgen naar de gemeente voor het minnelijk traject, dat noemen ze schuldHULPverlening. Iemand kijkt met je mee en probeert terugbetaalafspraken te maken en overzichten van jullie inkomsten/uitgaven.
Als dit traject faalt kan je een verzoek bij de rechtbank indienen voor schuldSANERING (WSNP). Dat is waar jij het over hebt. Let op, dit kan ook afgewezen worden, maar dat is van latere zorg eerst nu maar het minnelijke traject in.

Failliet verklaren is echt het allerlaatste dat je moet doen.
Nu doe ik iets waar in normaal een hekel aan heb: ik wijs je op 'de bron' van je info.

Een faillissement is wel het laatste waar GRAYDON op zit te wachten; hun businessmodel is het uitknijpen van de laatste centen bij schuldenaren. Bij een faillissement zijn ze elke vorm van dwang kwijt, en mogen ze zich verstaan met een nukkige en niet geïnteresseerde curator, en grijpen ze achter het net.

In mijn praktijk heb ik in 15 jaar tijd welgeteld 1x een zaak meegemaakt waarbij na opheffing van het faillissement een schuldeiser alsnog achter de centen aanging. Na 5 jaar verjaren vorderingen.

Auto's, extreem luxe goederen etc kunnen worden verkocht. Ik ga er vanuit dat als je radeloos bent omdat je geen 200 euro op tafel kan leggen, dat je deze goederen niet hebt.
@MarkSD, De inboedel KAN verkocht worden, en dat schrijf ik ook. Een faillissement brengt alleen maar meer kosten met zich mee, omdat de kosten van de curator preferent zijn. Daar moet jij natuurlijk van betaald worden als curator zijnde.

Mijn relatie met WSNP geef ik hier niet weer, maar ik heb alle jankverhalen en ook serieuze gevallen meegemaakt. Tot mensen aan toe die zonder water en elektriciteit in de kraam lagen met een pasgeboren baby.

Nederlandse instanties zijn geen monsters, maar mensen moeten wel een béétje meewerken en dat hebben TO en haar man niet gedaan.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 01:11
0.26% gewijzigd
Werken jullie beide? Er is momenteel werk zat, in de horeca kan je morgen al aan de slag. Leuk of niet, dat maakt niet uit. Belangrijk nu is gewoon dom inkomen genereren.
En bouw een buffer op voor toekomstige tegenslagen. Zonder buffer hadden wij t niet gered toen mijn man werkloos werd (ik heb geen inkomen).
ik geef mn bek ook maar een douw
Geen zorgtoeslag, geen kindgebonden budget. Vreemd... Zeker voor een gezin met twee werkende ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven