Geld & Recht alle pijlers

Terug innen alimentatie

20-04-2013 20:22 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag dit even namens een kennis van mij:). Een vriendin van mij heeft nooit alimentatie ontvangen van haar biologische vader. Haar

Moeder is er nooit achterna gegaan. Nu wilt ze het van alle jaren terug innen omdat ze vind dat ze het gewoon had moeten krijgen. Het had veel ellende kunnen besparen. Mijn vraag is nu of 1 van jullie dit ook heeft meegemaakt en kan je het ook terug innen?
Zit neem ik aan gewoon een verjaringstermijn op.
Jep, 5 jaar
Volgens mij is de moeder van je vriendin degene die er recht op heeft, en niet je vriendin zelf. Ik vind het raar dat je vriendin dit serieus wil doen. Zal wel om de centen gaan
Het LBIO gaat sowieso maar zes maanden terug met het innen van achterstallige alimentatie. Tot de leeftijd van 18 jaar is haar vader alimentatie verschuldigd aan de moeder, vanaf haar 18de verjaardag mag de alimentatie ook aan het kind betaald worden
quote:Noerie schreef op 20 april 2013 @ 20:26:

Volgens mij is de moeder van je vriendin degene die er recht op heeft, en niet je vriendin zelf. Ik vind het raar dat je vriendin dit serieus wil doen. Zal wel om de centen gaanhoezo, raar? Een vader die zijn verantwoordelijkheid ontloopt dat is pas raar.
quote:maria3442 schreef op 20 april 2013 @ 20:32:

[...]

hoezo, raar? Een vader die zijn verantwoordelijkheid ontloopt dat is pas raar.

Dat is zeker waar.

Omdat ik het hele financiële plaatje echt niets voor de moeder van je vriendin vindt. Ik kan me voorstellen dat je vriendin boos is op haar vader maar om dan van alle jeugdjaren de alimentatie op te eisen terwijl haar moeder dat had moeten doen vind ik 'raar'.

Je vriendin krijgt geen genoegdoening door geld op te strijken. Ze zal het toch los moeten laten. Laat die man in zijn sop gaar koken zeg maar.
Dus helaas, ze zal moeten gaan sparen als ze een pot met geld wil
quote:maria3442 schreef op 20 april 2013 @ 20:32:

[...]

hoezo, raar? Een vader die zijn verantwoordelijkheid ontloopt dat is pas raar.

Voor de jaren dat ze kind was is het haar moeder die eventueel achterstallige alimentatie zou kunnen eisen voor het kind. Voor de jaren dat ze volwassen was kan ze zelf actie ondernemen, maar het is helemaal niet vanzelfsprekend dat ze recht heeft op iets.

En geld moet je niet verwarren met vaderliefde. Als je het één gemist hebt, maak je dat niet goed door achteraf de hoofdprijs te eisen. Zo werkt het niet.
Your luck's about to change, cher.
Laat je vriendin haar moeder eens vragen waaróm ze niet achter de alimentatie is aangegaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ik neem aan dat alimentatie is zodat een moeder haar kind beter/gelijk kan verzorgen na een scheiding.

Als de moeder er niet achteraan is gegaan, zal ze het niet nodig hebben gevonden.

Beetje raar dat je vriendin er nu achteraan zou willen gaan. Ze is volwassen neem ik aan. Tijd om haar eigen boontjes te doppen!

Als haar moeder het wel had gehad, had je vriendin het nu toch ook niet in handen gehad? Welke ellende was er dan bespaard gebleven?
Ik denk dat TO degene is die de alimentatie graag wil zien en spreekt namens een vriendin. Maar goed maakt niet uit.

Je kan max 6 maanden terug eisen. Is ook wel logisch want je kan wel van 10 jaar terug eisen en er zijn maar weinig ouders die dat zouden kunnen ophoesten en je kan je afvragen of het ook wel terecht zou zijn om na jaren ineens alimentatie terug te vragen. Je kan beter aan moeder vragen waarom ze het nooit heeft geeist. Het kan zijn omdat ze haar eigen boontjes kon of wilde doppen en niet van ex afhankelijk wilde zijn.
Nee. Alimentatie wordt pas toegekend vanaf het moment dat het verzoekschrift de rechtbank bereikt heeft, in het geval de gedaagde zich verweert (wat-ie met zicht op 20 jaar achterstallige alimentatie uiteraard gaat doen).
De moeder kon ook zelf haar broek ophouden, dat kan zij dan toch ook gaan doen?

Is dit geld innen een wraakactie voor "alle ellende"? Welke "ellende" hebben we het dan over als ik vragen mag?
Amand, dat klopt niet. Je kunt terug vragen tot het moment dat de ander er redelijkerwijs vanuit had kunnen gaan dat 't gevraagd zou worden. Aantoonbaar dus. Bij mij was de terugwerkende kracht langer dan de datum waarop verzoekschrift is ingediend.
Wat zou al dat geld nu nog goedmaken dan? Ik snap het niet helemaal, als je geen goede relatie hebt met je vader en hij niet voor je gezorgd heeft, wat maakt dat geld nu nog uit? Bovendien was het voor je moeder, niet voor jou, of wil je het nu nog aan je moeder gaan geven? Ik hoop voor je dat je eigenwaarde hoog genoeg is om het geld niet eens te willen.
quote:isolde321 schreef op 20 april 2013 @ 22:06:

Amand, dat klopt niet. Je kunt terug vragen tot het moment dat de ander er redelijkerwijs vanuit had kunnen gaan dat 't gevraagd zou worden. Aantoonbaar dus. Bij mij was de terugwerkende kracht langer dan de datum waarop verzoekschrift is ingediend.Ik dacht een aantal jaar geleden ook zelf het te kunnen redden maar dat bleek dus niet zo te zijn vanwege hoge kosten van kind met beperking. Veel reiskosten moeten maken naar diverse instanties, vakantieweken voor kinderen met een beperking etc. Doet er niet toe maar toen ik toch de KI ging aanvragen bij ex (hij had geen contact met ons kind) was ik verbaasd dat ik het tot max. 6 maanden terug kon vragen. Ik vond dit al best een lange periode en had dit niet verwacht. Maar jij beweert nu iets anders toch?
Celine, rechter heeft mijn ex met terugwerkense kracht alimentatie 'opgelegd' die eerder inging dan de datum van het verzoekschrift. LBIO vordert max 6 maanden terug, maar een deurwaarder over langere periode.

Maar wat Amand schrijft klopt niet, dat bedoelde ik.
Concreet: de rechter heeft in mijn geval alimentatie bepaald canaf het eerste moment dat ik ex daar schriftelijk om verzocht heb. Dus niet vanaf de datum van indiening van het verzoekschrift bij de rechtbank.
Ok Isolde, duidelijk.
quote:isolde321 schreef op 20 april 2013 @ 22:46:

Concreet: de rechter heeft in mijn geval alimentatie bepaald canaf het eerste moment dat ik ex daar schriftelijk om verzocht heb. Dus niet vanaf de datum van indiening van het verzoekschrift bij de rechtbank.Ah. Zo dus. Ik refereerde aan de situatie waarin het verzoekschrift aan de rechtbank tevens het eerste verzoek was. Een andere situatie dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven