Geld & Recht alle pijlers

Terug vlucht vliegtuig dag vertraagd

05-12-2010 22:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister werd mijn terug vlucht geannuleerd op het moment dat we aan het boarden waren. De crew bleek over de werktijd heen te zijn door vertragingen opgelopen op Schiphol ivm het slechte weer. We hadden al een vertraging van 2,5 uur, bovenop de gebruikelijke wachttijd van 3 uur. We hebben heel netjes een klein lunchpakketje gekregen met wat te drinken van de maatschappij en zijn naar een hotel gebracht waar we een overnachting kregen (het was al midden in de nacht). De volgende ochtend (vanmorgen) zijn we met hetzelfde vluchtnummer alsnog vertrokken. We hadden een pakketreis geboekt via een touroperator en het was duidelijk overmacht en de vliegmaatschappij heeft netjes alles afgehandeld. Nu hoorde ik hier en daar wat over compensatie, maar hoe zit dat precies (uit nieuwsgierigheid)?
klik

aub, lees maar eens.

hier heb je een recentere site

klik
Als ik de site bekijk denk ik dat er in jouw geval sprake is van overmacht ivm slecht weer, en dan krijg je dus geen financiële compensatie.
Zo, wat netjes zeg!

Wij vlogen in feb met Ryanair, hadden meer dan 24 uur vertraging ivm stakingen in Frankrijk en kregen niets, geen geld, geen lunchpakket, geen hotel. We konden van 17:00 tot 23:00 in de rij gaan staan om de vlucht om te boeken.

We hebben dus geslapen op t vliegveld van Porto (gelukkig heel netjes en goed bewaakt). Na de vakantie waren we drie keer zo vermoeid als voor de vakantie....
Met de vulkaanuitbarsting moest ik terug met trein ipv vliegtuig. Vliegticket heb ik gewoon via touroperator (Supersaver) retour ontvangen. En dat was dus ook overmacht. Dat is natuurlijk wel anders omdat vliegtuig helemaal niet ging, maar ik zou gewoon even informeren.
@Lunisy: netjes opgelost van de luchtvaartmaatschappij!

@Sosofie: dat is helaas het risico van vliegen met een prijsvechter; die hebben geen verplichtingen zoals andere toeroperators dat hebben. Het gratis kunnen omboeken is hun vangnet voor gestrande reizigers. Als je meer service wilt, dan zou ik veiligheidshalve kiezen voor een reguliere maatschappij.
Bij vertraging langer dan 8 uur, kun je een claim indienen bij je annuleringsverzekering. Bij de luchtvaartmaatschappij valt niets te halen, want dit is overmacht. De annuleringsverzekering zal in dit geval waarschijnlijk een vakantiedag vergoeden, dus hopelijk heb je die afgesloten...
Bekijk deze uitzending van afgelopen zaterdag en je zult verbaasd staan over hoeveel mensen hun terechte claim NIET betaald krijgen.

http://kassa.vara.nl/
Als je vind dat alles netjes is afgehandeld, waarom dan een compensatie?

Uiteindelijk betaal je zelf weer voor die compensatie door hoger geprijsde vliegtickets. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
Oh ik zie nu pas dat het om de terugvlucht gaat, dan gaat dat van de ann verzekering ook niet op helaas.
Compensatie waarvoor? Had je liever gehad dat de crew slaapdronken naar je bestemming doorvloog? De maatschappij kan er weinig aan doen dat het sneeuwt en dat vliegen en sneeuw niet zo goed samengaan.
quote:Ikbenanoniem schreef op 06 december 2010 @ 09:39:

@Lunisy: netjes opgelost van de luchtvaartmaatschappij!

@Sosofie: dat is helaas het risico van vliegen met een prijsvechter; die hebben geen verplichtingen zoals andere toeroperators dat hebben. Het gratis kunnen omboeken is hun vangnet voor gestrande reizigers. Als je meer service wilt, dan zou ik veiligheidshalve kiezen voor een reguliere maatschappij.Ook prijsvechters hebben verplichtingen hoor, soms moet je er wat harder naar vragen, maar ze hebben dezelfde verplichting als welk andere maatschappij. Als het er op aan komt dan strand je even hard, of je nou met KLM vliegt of met Ryanair.
Leg je vraag neer bij euclaim.com. Zij kunnen je goed vertellen of je wel of niet recht heb op compensatie.
De wetgeving is heel erg op de passagier gericht. Als je wilt dat alle maatschappijen binnen de kortste keren failliet gaan bij de volgende aswolk, of fikse sneeuwbui, dan moet je vooral een claim indienen. Ik zeg het een beetje grof, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Het is mij volkomen onduidelijk waarom een maatschappij bijvoorbeeld voor onderdak moet zorgen als het vliegveld dicht zit vanwege de sneeuw, of als de crew uit hun uren gaat vanwege eerder gesloten vliegvelden. Als de NS niet rijdt vanwege de sneeuw dan eis je toch ook geen hotel, of 300 euro schadevergoeding? Als je met je auto de straat niet uitkomt vanwege de ijzel dan claim je toch ook niet bij de staat? Sneeuw is overmacht.

Nogmaals, dit is niet persoonlijk bedoeld!

Deze (interpretatie van de) wetgeving is volkomen onterecht in mijn ogen.
LEZEN mensen,

Ze vraagt dit uit nieuwsgierigheid,ze legt uit dat ze zeer vriendelijk behandelt is door de maatschappij(lunch,overnachting enz.)

Groetjes Suusje
Een annuleringsverzekering vergoed inderdaad als je meer dan 8 uur vertraging hebt. Maar dan alleen op de heenvlucht. Dit gaat dan om niet genoten vakantiedagen. Wanneer je op de terugweg vertraging hebt wordt afhankelijk van de oorzaak overnachting en eten wel vergoed door je reisverzekering zoals toen met de aswolk. Verder heb je financieel gezien geen schade geleden door het langer blijven dus zou zo niet weten waar je een beroep op zou kunnen doen.
Hoi,

Ik weet niet hoe het zit met weersomstandigheden en stakingen.

Ik heb wel een keer geld gekregen van een amerikaanse luchtvaartmaatschappij, omdat ze het vliegtuig overboekt hadden. Hierdoor konden we die dag niet mee en moesten we de volgende dag mee. We hebben geld gekregen voor eten en zijn naar een hotel gebracht met gratis overnachting. Daarnaast kregen we 250 US per persoon. En de volgende dag eertseklas terug gevlogen. Maar dat was het geluk van dat moment!
Er is een verschil tussen vertraging en een annulering. De regels bij een annulering zijn veel gunstiger. Tenminste, zo was het bij ons 2 jaar geleden.

Wij zouden met KLM naar NY vliegen, maar deze vlucht werd geannuleerd. Dit wisten we 1 dag van te voren en we werden overgeboekt naar een vlucht die 60 minuten eerder zou vertrekken. We kwamen dus een uur eerder aan in NY en als compensatie voor het feit dat onze vlucht geannuleerd was kregen we ¤ 300,- p.p. terug. Het moet niet gekker worden toch!

We waren er natuurlijk erg blij mee, maar we vonden dit toch wel vreemd. De hoogte van de vergoeding hing o.a. af van de afstand van de vlucht. Omdat het NY was vielen wij in de hoogste categorie.

Bij alleen een vertraging van 2,5 uur krijg je geen vergoeding dacht ik. dat geldt pas vanaf 5 uur.

Oh, ik heb de site gevonden:

http://europa.eu/legislat ... f_consumers/l24173_nl.htm

(Misschien was iemand me al voor, heb niet terug gelezen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven