Geld & Recht alle pijlers

Testament regelen kinderen

01-07-2012 21:09 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Bel een paar notariskantoren in jouw regio, leg je vraag voor en vraag offertes aan.
als je een voogd voor je kind wilt laten vastleggen gaat het om je eigen testament en niet om die van je kind
Oke en zitten daar ook kosten aan
quote:vivalaavida schreef op 01 juli 2012 @ 21:22:

Oke en zitten daar ook kosten aanDat hangt af van notaris tot notaris. Maar je bent zeker niet klaar met twee tientjes
quote:vivalaavida schreef op 01 juli 2012 @ 21:22:

Oke en zitten daar ook kosten aanDenk je nu echt dat een notaris gratis is?
Ow ja, mijn ouders waren een paar jaar geleden (samen) bijna 600 euro kwijt (regio Haarlem).
Volgens deze site http://www.degoedkoopstenotaris.nl/ doen de twee goedkoopsten het voor ¤175.
Is de vader bij het kind betrokken? Zo ja, dan kun je niet zomaar iemand anders aanwijzen als voogd en gaat vader altijd voor, ook als hij nu nog geen gezag heeft.
quote:helene31 schreef op 01 juli 2012 @ 21:33:

[...]

Denk je nu echt dat een notaris gratis is?Denk dat de vraag nu was of een vraag stellen over de kosten ook al geld kost bij een notaris. Ik heb zelf geen idee, soms wel geloof ik. Tenminste van tevoren een offerte vragen wat de kosten ongeveer zijn is vast gratis maar later kan iedere extra handeling of vraag ook extra kosten met zich mee brengen. (Tenminste las laatst iets over een advokaat die rekeningen schreef voor ieder simpel telefoontje etc. Dat zal bij een notaris vast ook kunnen voorkomen.)
quote:patchouli_ schreef op zondag 01 juli 2012 21:55 Is de vader bij het kind betrokken? Zo ja, dan kun je niet zomaar iemand anders aanwijzen als voogd en gaat vader altijd voor, ook als hij nu nog geen gezag heeft.Ze kan gewoon een voogd aanwijzen in haar testament ongeacht of de vader er wel is of niet. Echter, als ze komt te overlijden en er is op dat moment nog een vader zal de voorzieningenrechter kijken wat beter is voor het kind op dat moment. Een vader is overigens nooit voogd
Is dat zo, Katrien? Ook in geval van gedeeld gezag?

Lijkt me heel raar dat dan de vaderrol ter discussie gesteld wordt door een rechter omdat toevallig de moeder van het kind overlijdt.
Ja als de moeder in haar testament een voogd benoemd en daar niet bij zet "indien haar biologische of juridische vader niet het ouderlijk gezag heeft" zal de voorzieningenrechter daar naar kijken. Als de vader op dat moment wel het ouderlijk gezag heeft zal het kind naar hem gaan
Als vader een rol speelt in het leven van het kind en hij heeft geen gezag, gaat het kind naar hem TENZIJ. Er moeten dus redenen aangedragen worden waarom het kind niet naar hem zal gaan, en niet andersom. Het is niet zo dat er wordt afgewogen of de door moeder aangewezen voogd geschikter is dan vader. Als vader niet ongeschikt wordt geacht, krijgt hij het ouderlijk gezag. Als hij dat wil tenminste.

Overigens leggen notarissen die voogden bij overlijden grif vast en vangen ze er leuk hun tarieven voor, terwijl vaak niet wordt uitgelegd dat dit een wassen neus is als er een geschikte vader betrokken is.
quote:helene31 schreef op 01 juli 2012 @ 22:09:

Is dat zo, Katrien? Ook in geval van gedeeld gezag?

Lijkt me heel raar dat dan de vaderrol ter discussie gesteld wordt door een rechter omdat toevallig de moeder van het kind overlijdt.

Als je samen het gezag hebt over een kind dat je ook samen opvoedt, blijft dat kind gewoon bij de vader en komt er verder geen rechter aan te pas. De vaderrol wordt dan verder niet ter dicussie gesteld.

Als er een vader met gezag is, lijkt mij een evt. in een testament aangewezen andere voogd helemaal niet relevant, omdat er dus gewoon nog iemand is die het gezag over dat kind uitoefent.
Ik heb gezegdat als de vader het gezag heeft het kind gewoon naar de vader gaat dus lezen. Als de vader NIET het ouderlijk gezag heeft heeft dat een reden en zal de voorzieningen rechter dat onderzoeken. Verder is een voogdij regeling als de vader niet meer samen is met de moeder maar wel het ouderlijk gezag heefy eigenlijk niet nodig. Een voogdijregeling is er meer voor als allebei de ouders samen komen te overlijden.

De voorzieningenrechter zal altijd kijken wat het beste is in het belang van het kind.

Dat van die wassen neus is onzin. Een goede notaris zal altijd adviseren de mensen in te lichten die je als voog wilt hebben.
Heel vaak heeft het helemaal geen reden dat vader geen gezag heeft. Tegenwoordig worden veel kinderen buiten het huwelijk geboren en veel ouders denken met de erkenning ook het gezag geregeld te hebben. Of zijn laks in het aanvragen ervan. Als er wel een reden is waarom vader geen gezag heeft, valt dat onder die TENZIJ. Worden er geen redenen aangevoerd dan krijgt vader gewoon het gezag als hij hierom vraagt. Overigens is de voorlichting over aanvragen van het gezag in veel gemeenstes gelukkig verbeterd.

Dat van die wassen neus is geen onzin. Ik spreek in mijn dagelijkse praktijk te veel alleenstaande moeders die keurig en voor veel geld de voogdij op papier hebben laten zetten bij de notaris, zowel in situaties waarin vader wel als geen gezag heeft, maar die er niet van op de hoogte zijn dat vaders altijd eerste keus zijn bij het toewijzen van het gezag cq. de voogdij na overlijden van moeder, of dat het kind sowieso naar vader gaat (of naar de plaats van vaders keuze), als vader al gezag heeft. Er staat dan dus iets op papier, wat niet eens waar gemaakt kan worden.

Overigens heb ik nergens de situatie van vaders met gezag benoemd dus mij wijzen op dat ik goed moet lezen is een tikkie overbodig.
Pathoulie, ik heb geen namen genoemd he, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken.

En dat wassen neus verhaal, dan gaan ze niet naar een goede notaris. Een goede notaris zal ze daar op wijzen.
Dan zijn er dus heel veel niet goede notarissen. En helaas weet je dat als cliënt niet omdat je niet weet welke info je behoort te krijgen.

Daarnaast ging het me niet om het advies de mensen die je als voogd aan wijst in te lichten, dat zal vast wel gebeuren, maar om het inlichten van de cliënt dat de constructie die zij vast wil leggen zijn juridische beperkingen heeft. Dat gebeurt vaak niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven