Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk huren

28-01-2017 07:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat wij ons huis hebben verkocht en wij een nieuwbouw huis hebben gekocht moeten wij een maand of 9 overbruggen met een tijdelijke woning.

Nu hebben vrienden van ons een huis wat momenteel leeg staat ivm scheiding.

Zij hebben aangegeven dat wij hier wel in mogen maar willen niet dat wij ons inschrijven op dit adres omdat ze er geen officieel huurhuis van willen maken.

Maar wat betekent dit concreet voor ons?

Wij zouden ons kunnen inschrijven bij mijn moeder maar zij is alleen.

Moet zij dan tijdelijk meer gemeentelijke belastingen betalen?

Zijn er nog meer dingen waar we tegenaan gaan lopen?

Wie heeft ervaring?
Ja meer gemeentebelastingen en misschien gekort op bepaalde toeslagen?
En je moet wel huur betalen? Ik zou het niet doen. Als zij onenigheid krijgen hierover, bijv omdat de 1 een koper heeft binnen drie maanden of de ander wil niet dat jullie er zitten, dan hebben jullie een probleem. Of maak netjes een contract mbt huren onder de leegstandswet, of zoek een andere woning.
Je moeder zou evt zelfs gekort kunnen worden op haar AOW. Ik zou er niet aan beginnen. Komt alleen maar gezeik van. En er zijn zoveel mooie oplossingen mogelijk nu met de leegstandwet. Ik zou verder zoeken.
Of je huurt netjes onder de leegstandswet, of je huurt het niet. Als je je niet mag inschrijven klopt er al iets niet. En ben je zelf nog strafbaar ook, want je bent verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont. En inschrijven bij je moeder moet je natuurlijk al helemaal niet doen, daar benadeeld je haar alleen maar mee.
quote:hoelahoepla schreef op 28 januari 2017 @ 07:54:

Je moeder zou evt zelfs gekort kunnen worden op haar AOW. Ik zou er niet aan beginnen. Komt alleen maar gezeik van. En er zijn zoveel mooie oplossingen mogelijk nu met de leegstandwet. Ik zou verder zoeken.Ook dat. Of je moet dat willen compenseren en dan nog huur willen betalen. Ik zou ook gewoon even kijken wat er mogelijk is onder de leegstandswet en dat voorstellen en anders verder zoeken.
Ze is nog niet op aow gerechtigde leeftijd of geld dit ook voor de toekomst?

Probleem is dat huurwoningen hier heel schaars zijn en dus niet zo makkelijk aan iets anders te komen is.
Misschien weten jullie vrienden niet van de leegstandswet?

https://www.principlevast ... els-tips/de-leegstandwet/

Staat hun huis te koop? Dan moet je wel goede afspraken maken over wat er gebeurt als het wordt verkocht, en ze kunnen een goede deal sluiten als het huis snel beschikbaar komt.
Je zou je in kunnen schrijven en huren bij je moeder, als jullie officieel een huurcontract met haar aangaan. Dan betalen jullie gewoon huur + de extra kosten die je moeder krijgt.
[quote]sandra1905 schreef op 28 januari 2017 @ 08:03:

Misschien weten jullie vrienden niet van de leegstandswet?

https://www.principlevast ... els-tips/de-leegstandwet/

Staat hun huis te koop? Dan moet je wel goede afspraken maken over wat er gebeurt als het wordt verkocht, en ze kunnen een goede deal sluiten als het huis snel beschikbaar komt.[/quote
quote:mary57 schreef op 28 januari 2017 @ 08:04:

Je zou je in kunnen schrijven en huren bij je moeder, als jullie officieel een huurcontract met haar aangaan. Dan betalen jullie gewoon huur + de extra kosten die je moeder krijgt.En wat heeft dit voor voordelen? Dat ze dan niet die extra heffingen betaald of bedoel je dat we daar ook gewoon echt zouden gaan wonen?
quote:loetje84 schreef op 28 januari 2017 @ 08:01:

Probleem is dat huurwoningen hier heel schaars zijn en dus niet zo makkelijk aan iets anders te komen is.Had je daar dan niet beter over na kunnen denken voor je je huis verkocht?
Maar wat is dan de reden dat jullie er niet mogen inschrijven?

Staan ze zelf nog op dat adres ingeschreven?
quote:Tr0tter schreef op 28 januari 2017 @ 08:13:

[...]

Had je daar dan niet beter over na kunnen denken voor je je huis verkocht?

Vast. Maar niet terug te draaien nu.

Ik zou zelf aandringen om te huren onder de leegstandswet of verder zoeken en echt als niet anders kan en als je moeder geen aow krijgt dit kalenderjaar, haar eventuele toeslagen en gemeente belastingen betalen.
quote:Tr0tter schreef op 28 januari 2017 @ 08:13:

[...]

Had je daar dan niet beter over na kunnen denken voor je je huis verkocht?We zouden bij mijn moeder in kunnen maar daar gaat niet onze voorkeur naar uit met een gezin van 4
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 januari 2017 @ 08:17:

[...]

Vast. Maar niet terug te draaien nu.

Ik zou zelf aandringen om te huren onder de leegstandswet of verder zoeken en echt als niet anders kan en als je moeder geen aow krijgt dit kalenderjaar, haar eventuele toeslagen en gemeente belastingen betalen.

Ja dat zou ook ons idee zijn om het zo maar te doen. Aangezien ze dus nog geen aow krijgt.

Wij betalen dan de extra kosten die er komen voor mijn moeder.

Het zou namelijk wel fijn zijn om een eigen huis te hebben ipv bij mijn moeder wat wel een optie is. Ik ga nog even kijken naar de leegstandswet
Waar je tegenaan kunt lopen is dat je er van de één op de andere dag uitgezet wordt. Dat je beboet wordt voor fraude. Dat je vrienden de huur flink omhoog gooien als je er eenmaal zit. Dat je oude energierekeningen moet betalen omdat die nog openstaan en je anders afgesloten wordt.

Je kunt denken: nee, dit zijn mijn vrienden, die zouden zulke dingen niet doen. Maar als je je zo ongelofelijk afhankelijk opstelt van hun goodwill (en dat doe je door niet officieel via de leegstandswet te huren) dan kan dat echt flink misgaan.
Waarom niet? Gemeentelijke heffingen zijn al bepaald en dus niet van invloed.

Heeft je moeder verder nog aanvullingen vanuit belastingdienst? Huurtoeslag, zorgtoeslag?
quote:S-Groot schreef op 28 januari 2017 @ 08:28:

Je kunt denken: nee, dit zijn mijn vrienden, die zouden zulke dingen niet doen. Maar als je je zo ongelofelijk afhankelijk opstelt van hun goodwill (en dat doe je door niet officieel via de leegstandswet te huren) dan kan dat echt flink misgaan.Even een aanvulling: een reden dat er een dikke kans inzit dat het misgaat is namelijk dat dit zaakje stinkt. Het stinkt dat die vrienden geen huurcontract willen opstellen, het stinkt dat jullie je niet mogen inschrijven. Dat maakt dat je gigantisch kwetsbaar bent en er van alles mis kan gaan. Niet doen. Gewoon echt niet.
quote:S-Groot schreef op 28 januari 2017 @ 08:30:

[...]

Even een aanvulling: een reden dat er een dikke kans inzit dat het misgaat is namelijk dat dit zaakje stinkt. Het stinkt dat die vrienden geen huurcontract willen opstellen, het stinkt dat jullie je niet mogen inschrijven. Dat maakt dat je gigantisch kwetsbaar bent en er van alles mis kan gaan. Niet doen. Gewoon echt niet.Zeker ook omdat ze in scheiding liggen, als dat een vechtscheiding wordt staan jullie er straks mooi tussenin
quote:lalalief schreef op 28 januari 2017 @ 08:30:

Waarom niet? Gemeentelijke heffingen zijn al bepaald en dus niet van invloed.

Heeft je moeder verder nog aanvullingen vanuit belastingdienst? Huurtoeslag, zorgtoeslag?Dit klopt niet.
quote:S-Groot schreef op 28 januari 2017 @ 08:30:

[...]

Even een aanvulling: een reden dat er een dikke kans inzit dat het misgaat is namelijk dat dit zaakje stinkt. Het stinkt dat die vrienden geen huurcontract willen opstellen, het stinkt dat jullie je niet mogen inschrijven. Dat maakt dat je gigantisch kwetsbaar bent en er van alles mis kan gaan. Niet doen. Gewoon echt niet.Het kan ook gewoon zijn dat de vrienden nog niet goed geïnformeerd zijn. Omdat zij zelf door hun relatiecrisis helemaal niet bezig geweest zijn met het leegstaande huis.
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 januari 2017 @ 08:36:

[...]

Dit klopt niet.Waarom niet?
quote:lalalief schreef op 28 januari 2017 @ 08:37:

[...]

Waarom niet?

Serieus?

Omdat als je er meer personen in een huishouden komen wonen er wel een aantal gemeentebelastingen bijgesteld worden en er dus bij betaald moet worden uiteindelijk.

Dus van 1 persoon naar een gezin kost meer afvalstoffenheffing. En meer rioolheffing ect gaan allemaal omhoog.
quote:sandra1905 schreef op 28 januari 2017 @ 08:37:

[...]

Het kan ook gewoon zijn dat de vrienden nog niet goed geïnformeerd zijn. Omdat zij zelf door hun relatiecrisis helemaal niet bezig geweest zijn met het leegstaande huis.Precies, ik zou als ik TO was dat toch even goed uitzoeken en bespreken met ze. En anders verder kijken of toch gewoon echt bij haar moeder in voor die 9 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven