Geld & Recht alle pijlers

Toeslagen en samenwonen

30-04-2019 12:47 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand het antwoord op de volgende situatie:

Vanaf 1 januari 2019 ontvang ik toeslagen. Nu komt de vader van mijn kind bij mij wonen en worden we op dat moment toeslagpartners. Hoe zit het dan met de toeslagen? Ik zet vanaf het moment van inschrijving alle toeslagen op stop, maar wat gebeurt er met de toeslagen van januari tot moment van inschrijving? Moet ik die nu wel of niet gaan terugbetalen? De belastingdienst zegt dat zijn inkomen tot moment van inschrijving niet worden meegerekend omdat hij pas op het moment van inschrijving toeslagpartner is, maar op internet lees ik weer andere verhalen..
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:24
Dat samen. Dus jaarinkomen word 37.000.

En hoe dat precies uitpakt voor je toeslagen kan je met rekentool van de belasting op hun site zo na rekenen.

Dat kan je prima zelf even doen.
oh echt joh? Maar dan ben je in de praktijk dus wel eigenlijk met terugwerkende kracht het gehele jaar toeslagpartner? Alleen op papier niet.
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:11
Nee, je kan kiezen of je fiscale partners wil zijn. Heel wat anders dan toeslagpartners.

Toeslagpartner word je zodra je gaat samenwonen ect:

Mijn zoon (19) is geen fiscale partner maar wel toeslagpartner wat huurtoeslag betreft.
Ook ik kon "fijn" mijn huurtoeslag terugbetalen toen hij (flink) ging verdienen.
Lucifer2018 schreef:

En hoe dat precies uitpakt voor je toeslagen kan je met rekentool van de belasting op hun site zo na rekenen.

Wordt zijn inkomen niet voor 8/12 meegerekend?
Lucifer2018 schreef:

Nee en dit klopt dus niet volgens de belastingdienst. Zij geven aan dat zijn inkomen pas vanaf mei berekend worden. Via welke tool kan ik dit berekenen dan? Als je de tool bedoelt om de toeslagen te berekenen, dan moet ik dus eerst weten welke inkomsten ze daadwerkelijk gebruiken..
Bee_Kind schreef:
30-04-2019 13:29
Dit klopt, is mijn ervaring! Er wordt niet met het volledige jaarinkomen gerekend.
Zijn inkomen telt mee vanaf het moment dat jullie gaan samenwonen maar als je dan toch boven de grens uitkomt moet je wat je (teveel) hebt ontvangen terug betalen.
december18december schreef:
30-04-2019 13:33
Nee en dit klopt dus niet volgens de belastingdienst. Zij geven aan dat zijn inkomen pas vanaf mei berekend worden. Via welke tool kan ik dit berekenen dan? Als je de tool bedoelt om de toeslagen te berekenen, dan moet ik dus eerst weten welke inkomsten ze daadwerkelijk gebruiken..
Gewoon het inkomen over de maanden dat hij er woont? Dus jaarinkomen / 12 x (aantal maanden dat hij bij jou woont). Daar heb je geen tool voor nodig.. Vervolgens kun je obv dat inkomen met het jouw inderdaad via tool Belastingdienst kijken of je moet terugbetalen.
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 13:36
9.90% gewijzigd
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 13:29
oh echt joh? Maar dan ben je in de praktijk dus wel eigenlijk met terugwerkende kracht het gehele jaar toeslagpartner? Alleen op papier niet.

Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner
Lees voor

Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of een overlijden? Ook dan gaan we dus uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan wel alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.

Voorbeeld

U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is € 15.000 en dat van uw partner € 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we met uw gezamenlijke jaarinkomen van € 35.000. De toeslag vanaf 1 juli berekenen we met alleen uw inkomen van € 15.000.
Moet u terugbetalen?

Het kan voorkomen dat u toeslag moet terugbetalen die u eerder dit jaar al hebt gekregen. Bijvoorbeeld als u gaat scheiden en uw ex na de scheiding meer gaat verdienen. Of als u huurtoeslag hebt, uw kind het huis uitgaat en dan inkomen krijgt. Uw gezamenlijke jaarinkomen wordt dan hoger voor de periode dat u nog bij elkaar woonde. Hebt u recht op minder toeslag over die periode? Dan moet u dus terugbetalen.

Soms kunt u ons vragen om een stijging van het inkomen niet mee te tellen voor uw toeslag. Dat heet de 10%-regeling. Lees hoe dat werkt.
Lees voor
Antwoord niet gevonden?

Of hebt u nog een andere vraag? Ga naar onze thema's. Daar geven we antwoord op veelgestelde vragen over de meestbezochte onderwerpen.

Het staat er een beetje onduidelijk... In sommige gevallen doen ze dat dus niet. Bij scheiding en dood. Maar blijkbaar niet bij samenwonen? Lijkt me ook niet helemaal kloppen. Zal bewust zo vaag over gedaan worden??

Ik zou even bellen TO.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 13:38
3.73% gewijzigd
Ik zeg: Ga pas volgend jaar januari samenwonen en zet voor die tijd je toeslagen stop.
Dan weet je zeker dat er niets terug betaald hoeft te worden.
Niet geschoten is altijd mis
nerdopviva schreef:
30-04-2019 13:32
Wordt zijn inkomen niet voor 8/12 meegerekend?
Haar inkomen voor 12/12 en zijn inkomen voor 8/12
Kom je dan boven de grens moet je (gedeeltelijk) terugbetalen.

Stel; je hebt de eerste 4 maanden 1000,- toeslag ontvangen en je blijkt na samenwonen maar recht te hebben op 800,- per jaar moet je 200,- terug betalen.
Bitje93 schreef:
30-04-2019 13:36
Ik zeg: Ga pas volgend jaar januari samenwonen en zet voor die tijd je toeslagen stop.
Je hoeft het dan niet stop te zetten. Maar gewoon het jaarinkomen van beiden invullen/ schatten ( ruim schatten!) en dan zie je vanzelf of je nog ergens recht op hebt.
Bitje93 schreef:
30-04-2019 13:36
Of zet het eventueel terug te betalen bedrag op een spaarrekening. Moet je het terugbetalen, dan staat het klaar, zo niet dan heb je een leuk extra spaarcentje..
Seriously?
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:35

Ik zou even bellen TO.
Ja, de vraag is nu helder: wordt jaarinkomen van partner voor de volle pond meegerekend of gaat er een verdeelsleutel overheen.

in ons geval kwamen we er zeer waarschijnlijk sowieso bovenuit dus heb alles meteen op nul gezet, en vriend heeft sindsdien het verschil opgevangen (ook al woont hij hier officieel nog niet). Dan vonden we een prettigere oplossing en dan zien we wel wat de uiteindelijke berekening wordt.
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 13:41
Ja, de vraag is nu helder: wordt jaarinkomen van partner voor de volle pond meegerekend of gaat er een verdeelsleutel overheen.

in ons geval kwamen we er zeer waarschijnlijk sowieso bovenuit dus heb alles meteen op nul gezet, en vriend heeft sindsdien het verschil opgevangen (ook al woont hij hier officieel nog niet). Dan vonden we een prettigere oplossing en dan zien we wel wat de uiteindelijke berekening wordt.

Het is ook raar. Hier zeggen ze dit:

U krijgt samen toeslag

Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag.

Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. Lees meer bij Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner.

Verder op het lees meer linkje hebben ze het over een deel, maar alleen bij scheiding en dood ect. Heel bewust niets over samenwonen.

TO zegt zelf dat belastingdienst vanaf mei gaat rekenen. Ze kunnen het niet makkelijker maken, wel lekker onduidelijk.
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:43

U krijgt samen toeslag

Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. Lees meer bij Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner.

Verder op het lees meer linkje hebben ze het over een deel, maar alleen bij scheiding en dood ect. Heel bewust niets over samenwonen.

TO zegt zelf dat belastingdienst vanaf mei gaat rekenen. Ze kunnen het niet makkelijker maken, wel lekker onduidelijk.
ja het is vreselijk onduidelijk, en ergens ook niet helemaal eerlijk volgens mij.
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:43

U krijgt samen toeslag

Volgens mij zit er een verschil in zorg- en huurtoeslag... Tenminste zoals ik het lees...
Seriously?
MeredithGrey schreef:
30-04-2019 13:51
Volgens mij zit er een verschil in zorg- en huurtoeslag... Tenminste zoals ik het lees...
In mijn geval zeker. Mijn zoons inkomen telt wel mee voor de huurtoeslag maar niet voor de zorgtoeslag.

"Leuker kunnen we hert niet maken, wel makkelijker" :facepalm:
MeredithGrey schreef:
30-04-2019 13:51
Dat zal het zijn.

Nog ingewikkelder.
granny71 schreef:
30-04-2019 13:54
In mijn geval zeker. Mijn zoons inkomen telt wel mee voor de huurtoeslag maar niet voor de zorgtoeslag.

"Leuker kunnen we hert niet maken, wel makkelijker" :facepalm:
Dat ook, maar ik bedoelde eigenlijk op het moment dat je toeslagenpartner bent of niet (hele jaar of niet).. Zoals ik het las...
Seriously?
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:55
Dat zal het zijn.

Nog ingewikkelder.
Absoluut, waarom zou je het makkelijk maken..

Ik zou het er in ieder geval niet op gokken en zorgen dat je het bedrag zo goed mogelijk bij elkaar spaart... Gewoon voor de zekerheid. Scheelt een hoop narigheid achteraf is mijn ervaring...
Seriously?
Dus als ik het goed begrijp gaat het als volgt.

Zijn jaarinkomen delen door 8 plus mijn gehele jaarinkomen. Dit invullen bij de berekening en de toeslagen wat daar uitkomen - de ontvangen toeslagen is het terug te betalen bedrag?
Ik zou gewoon per 1 januari 2020 ,gaan samenwonen. Scheelt een hoop gedoe en geld. Ik heb meerdere mensen in de schulden zien raken doordat ze toeslagen moesten terugbetalen.
30-04-2019 14:06

Zijn jaarinkomen delen door 8 plus mijn gehele jaarinkomen. Dit invullen bij de berekening en de toeslagen wat daar uitkomen - de ontvangen toeslagen is het terug te betalen bedrag?
volgens mij wel, maar ik zou nog even in de telefoon klimmen om het te verifieren

Ik zou even kijken naar de verschillen tussen de soorten toeslag. Kinderopvangtoeslag en zorg en huurtoeslag. Blijkbaar verschilt het dus per soort.

Zou dat dus nog even een keer navragen bij de belastingdienst.
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 14:22
Ik zou even kijken naar de verschillen tussen de soorten toeslag. Kinderopvangtoeslag en zorg en huurtoeslag. Blijkbaar verschilt het dus per soort.

Zou dat dus nog even een keer navragen bij de belastingdienst.
Ja het geld wel voor alle toeslagen! Bij enkel een medebewoner is het alleen huurtoeslag maar bij toeslagpartners voor alle toeslagen

Volgens mij dus niet. Het geldt wel voor huurtoeslag, maar niet voor andere toeslagen. Ik zou even op een rij zetten wat je aan toeslagen krijgt en dan de belastingdienst bellen. Als hier al zoveel onduidelijkheid is, zou ik het toch echt zeker willen weten...
Seriously?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven