Trouwen maar niet samenwonen mag dat
woensdag 5 februari 2020 om 20:06
Goedendag
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)
Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!
Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen
T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)
Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!
Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen
T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
woensdag 5 februari 2020 om 21:49
Maar vind je het dan zelf niet zorgelijk dat jij en de woningbouwvereniging de wet waarschijnlijk overtreden?memaria schreef: ↑05-02-2020 21:34Wat is r niet ok. Wij zijn bijna 60. En willen samen zijn. Kind op straat schoppen?? Tuurlijk joh. Dat is toch normaal!!! Dat dien moeders toch gewoon
De woningbouw waardeerde juist onze eerlijkheid. En heeft letterlijk gezegd. U mag bij u vriend wonen!! En dan word ik hier voor leugenaar uitgemaakt.
Als je eerlijk wil zijn en zeker wil weten dat je niet in de problemen kan komen, zou ik met je vragen naar de gemeente gaan.

woensdag 5 februari 2020 om 21:50
volwassen kinderen kunnen nooit medehuurder worden dus die vlieger gaat niet op, kan ze nooit trouwen
woensdag 5 februari 2020 om 21:53
Natuurlijk kan ze trouwen. Alleen moet zoonlief dan ofwel meeverhuizen naar het koophuis waar ze met haar man gaat wonen, ofwel iets voor zichzelf zoeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 5 februari 2020 om 21:53
Je kunt het huurhuis aanhouden en trouwen. Alleen is de regel dan dat je ook in het huurhuis woont.memaria schreef: ↑05-02-2020 21:26Dankjewel summerheat
Ik vertel juist precies hoe t is. Heel simpel. We zijn 10 jr samen 4 a 5 jr woon ik nu bij hem
We willen al jaren trouwen. Is dat zo gek. !!
Maar niet ten koste v kind.
Die wil niet in huurhuis wonen maar een andere plek
Woningbouw vind ik daar nl ook raar in hij houd een huis met 3 sl kmrs bezet. En wil gewoon klein flatje.
Woningbouw zegt. En dat snap. Op zn beurt wachten. Ik zeg het dan ook nog tegen de verhuurfunctionaris. Dat zoon een heel huis in zn eentje bezet houd
Regels zijn regels. Zeggen ze
En nu zal ik wel weer liegen en een lange neus krijgen Door de meeste hier. De viva forum politie
Ik had makkelijk en heel lulverhaal kunnen op hangen. ., ik heb nl nooit geweten dat wij wel konden trouwen en t huurhuis gewoon aan kan houden op mijn naam. Dit las ik van de week nl
Dat is niet wat ik wil maar ik zet niet mn kind op straat. Jullie wel?!
Dat jouw wbv blijkbaar schijt heeft aan de regels neemt niemand hier jou kwalijk. Wel is het kwalijk voor al die andere mensen op de wachtlijst, die ook graag zo snel mogelijk een huis willen dat past bij hun situatie. Jij zegt nu zoon wil graag een kleine flat, maar met hem zijn er nog duizend anderen die dat ook willen.
Hij houdt nu een huurhuis bezet. Maar dat is niet omdat hij geen kleinere flat krijgt. Dat is omdat jij je je, in dit geval met toestemming van de wbv, wat ik geen pre vind maar dat terzijde, niet aan de regels houdt
Als jij en de wbv je aan de regels zouden houden, dan zou je niet alleen in de praktijk maar ook op papier samenwonen met je aanstaande. Je zoon zou dan iets anders moeten verzinnen dan jouw flat bezet houden. Kopen bijvoorbeeld. Of particulier huren. Of op kamers. Of bij familie. Totdat hij aan de beurt is voor een huis dat bij zijn woonwensen past. Precies wat al die anderen op de wachtlijst ook doen.
anoniem_395252 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 21:56
0.07% gewijzigd
woensdag 5 februari 2020 om 21:55
Hoezo wantrouwen? De woningbouw kan met je meelullen maar staat niet boven de wet. Jullie plegen al 4 a 5 jaar woonfraude omdat 'kind' die een volwassen vent is er nog woont terwijl de hoofdhuurder - jij dus - er alleen maar ingeschreven staat ZODAT zoon er illegaal kan blijven wonen. Een 25 jarige kan zijn eigen boontjes doppen of dacht je dat al die andere jongvolwassenen zomaar een woning toegewezen krijgen waar ze geen recht op hebben?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

ja daarom mag een volwassen kind ook geen medehuurder worden. de rechter gaat er vanuit dat kinderen op een goede dag UIT huis gaan

Ik zou serieus kijken hoe je los kan komen van de gedachte dat de woningbouwvereniging nodig is om een huis te krijgen voor je zoon. Want daardoor kun jij niet verder met stappen in je eigen leven zoals trouwen.
En dat is toch heel krom???? Laat je zoon lekker ingeschreven op de wachtlijst staan, maar laat hem iets anders huren particulier of een kamer. Als je je schuldig daarover voelt, kun je een deel van de kosten betalen. Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de huur en bijkomende gebruikerskosten van een eengezinswoning. Recht op hurtoeslag heeft hij waarschijnlijk ook nog gewoon....
Probeer wat meer in mogelijkheden te denken.
En dat is toch heel krom???? Laat je zoon lekker ingeschreven op de wachtlijst staan, maar laat hem iets anders huren particulier of een kamer. Als je je schuldig daarover voelt, kun je een deel van de kosten betalen. Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de huur en bijkomende gebruikerskosten van een eengezinswoning. Recht op hurtoeslag heeft hij waarschijnlijk ook nog gewoon....
Probeer wat meer in mogelijkheden te denken.

woensdag 5 februari 2020 om 21:58
Ik vind het zorgelijk dat er zo’n woningtekort is dat er zulke situaties ontstaan.
Laten we dat vooral op een individue botvieren.

Zoon wil liever een flat, wil logischer wijs met 25 ook niet meer bij zijn ouders wonen. Maar komt simpelweg niet in aanmerking. Dan moet je maar 10 jaar je leven op pauze zetten ook al word er je de mogelijkheid geboden dat niet te doen want je gaat netjes in overleg?
Echt wat een logica van en misgunnerij lees ik weer in dit topic.

woensdag 5 februari 2020 om 22:01
in de meeste huurcontracten staat trouwens gewoon dat je hoofdverblijf in de huurwoning moet zijn.
Aedes doet jaarlijks onderzoek naar huisuitzettingen. Uit de meest recente enquête van 2015 blijkt dat 275 huishoudens zijn uitgezet wegens woonfraude (5 procent van totaal 5.550 huisuitzettingen). Er is sprake van woonfraude als de woning bijvoorbeeld als kantoor of hotel wordt gebruikt of als er andere personen wonen dan de huurder (en zijn gezin). Ook is er sprake van woonfraude als de huurder voor langere tijd niet in de woning verblijft. Het aantal huisuitzettingen in dit specifieke geval is niet bekend.
Aedes doet jaarlijks onderzoek naar huisuitzettingen. Uit de meest recente enquête van 2015 blijkt dat 275 huishoudens zijn uitgezet wegens woonfraude (5 procent van totaal 5.550 huisuitzettingen). Er is sprake van woonfraude als de woning bijvoorbeeld als kantoor of hotel wordt gebruikt of als er andere personen wonen dan de huurder (en zijn gezin). Ook is er sprake van woonfraude als de huurder voor langere tijd niet in de woning verblijft. Het aantal huisuitzettingen in dit specifieke geval is niet bekend.

woensdag 5 februari 2020 om 22:01
waarom kan die zoon geen kamer huren?YellowLemon schreef: ↑05-02-2020 21:58Ik vind het zorgelijk dat er zo’n woningtekort is dat er zulke situaties ontstaan.
Laten we dat vooral op een individue botvieren.![]()
Zoon wil liever een flat, wil logischer wijs met 25 ook niet meer bij zijn ouders wonen. Maar komt simpelweg niet in aanmerking. Dan moet je maar 10 jaar je leven op pauze zetten ook al word er je de mogelijkheid geboden dat niet te doen want je gaat netjes in overleg?
Echt wat een logica van en misgunnerij lees ik weer in dit topic.![]()

woensdag 5 februari 2020 om 22:04
ja? waarom zou deze jongen een eengezinswoning moeten hebben als alle andere jongeren op kamers moeten? Waarom heeft hij meer recht dan een ander?YellowLemon schreef: ↑05-02-2020 22:03En dan nog 5 a 10 jaar op kamers blijven doordat er geen fatsoenlijk geprijsde huurwoningen te vinden zijn?

woensdag 5 februari 2020 om 22:10
Weet je waardoor er met name woningtekorten ontstaan? Onder ander door:YellowLemon schreef: ↑05-02-2020 21:58Ik vind het zorgelijk dat er zo’n woningtekort is dat er zulke situaties ontstaan.
- Ouders gaan scheiden. Kinderen verblijven afwisselend bij de ene en de andere partner. Maar beide partners moeten/willen een woning hebben waarin de kinderen een eigen kamer hebben. Dus zowel vader als moeder houden in feite een eengezinswoning bezet voor kinderen die er niet fulltime zijn. Of, nog beter: één gezin houdt twéé eengezinswoningen bezet. En gezien het feit dat ca. 40% van de relaties in een scheiding eindigt, is dat een significant aantal.
- Ons land kent een gigantische instroom van immigranten die voor het merendeel aanspraak maken op sociale huurwoningen. Dus als er per jaar 60.000 woningen bij gebouwd worden, maar er komen tegelijkertijd 50.000 migranten binnen die aanspraak maken op sociale woningvoorziening, dan is het vechten tegen de bierkaai.
- Meer en meer mensen blijven tot op hogere leeftijd (tegen de 40) vrijgezel, maar willen wél een woning met 3 of 4 kamers.
Alles bij elkaar opgeteld, werken we dus zélf mee aan ons eigen woningtekort.

woensdag 5 februari 2020 om 22:11
is hier ook echt niet mogelijk (randstad). Er spelen hier twee verschillende zaken. Samenwonen is geen verplichting als je bent getrouwd. Máár in jullie geval wonen jullie wel samen. Op papier verblijf je in huurwoning maar in werkelijkheid niet. Je geeft de woning aan een derde, al is dat in dit geval jouw zoon, in gebruik en dat is niet toegestaan.
woensdag 5 februari 2020 om 22:13
Yep. Gevolg van de woningnood .YellowLemon schreef: ↑05-02-2020 21:58Ik vind het zorgelijk dat er zo’n woningtekort is dat er zulke situaties ontstaan.

woensdag 5 februari 2020 om 22:13
Tsja, ik denk dat iedereen hier to en haar zoon een passende woning gunt. Het probleem is dat die andere 1000 man op de wachtlijst precies hetzelfde willen. Het de een gunnen om woonfraude te plegen betekent dat de ander, die zich wel netjes aan de regels houdt, nog langer moet wachten.YellowLemon schreef: ↑05-02-2020 21:58Ik vind het zorgelijk dat er zo’n woningtekort is dat er zulke situaties ontstaan.
Dat het schandalig is dat je overal pas na 10 jaar wachtlijst kans maakt op een betaalbaar huis, dat staat buiten kijf.
woensdag 5 februari 2020 om 22:14
Vergeet de ouderen niet die in een eengezinswoning blijven wonen omdat ze nergens anders heen kunnen.pejeka schreef: ↑05-02-2020 22:10Weet je waardoor er met name woningtekorten ontstaan? Onder ander door:
- Ouders gaan scheiden. Kinderen verblijven afwisselend bij de ene en de andere partner. Maar beide partners moeten/willen een woning hebben waarin de kinderen een eigen kamer hebben. Dus zowel vader als moeder houden in feite een eengezinswoning bezet voor kinderen die er niet fulltime zijn. Of, nog beter: één gezin houdt twéé eengezinswoningen bezet. En gezien het feit dat ca. 40% van de relaties in een scheiding eindigt, is dat een significant aantal.
- Ons land kent een gigantische instroom van immigranten die voor het merendeel aanspraak maken op sociale huurwoningen. Dus als er per jaar 60.000 woningen bij gebouwd worden, maar er komen tegelijkertijd 50.000 migranten binnen die aanspraak maken op sociale woningvoorziening, dan is het vechten tegen de bierkaai.
- Meer en meer mensen blijven tot op hogere leeftijd (tegen de 40) vrijgezel, maar willen wél een woning met 3 of 4 kamers.
woensdag 5 februari 2020 om 22:14
memaria schreef: ↑05-02-2020 21:26Dankjewel summerheat
Ik vertel juist precies hoe t is. Heel simpel. We zijn 10 jr samen 4 a 5 jr woon ik nu bij hem
We willen al jaren trouwen. Is dat zo gek. !!
Maar niet ten koste v kind.
Die wil niet in huurhuis wonen maar een andere plek
Woningbouw vind ik daar nl ook raar in hij houd een huis met 3 sl kmrs bezet. En wil gewoon klein flatje.
Woningbouw zegt. En dat snap. Op zn beurt wachten. Ik zeg het dan ook nog tegen de verhuurfunctionaris. Dat zoon een heel huis in zn eentje bezet houd
Regels zijn regels. Zeggen ze
En nu zal ik wel weer liegen en een lange neus krijgen Door de meeste hier. De viva forum politie
Ik had makkelijk en heel lulverhaal kunnen op hangen. ., ik heb nl nooit geweten dat wij wel konden trouwen en t huurhuis gewoon aan kan houden op mijn naam. Dit las ik van de week nl
Dat is niet wat ik wil maar ik zet niet mn kind op straat. Jullie wel?!
Verblijf je er alleen of staat je ook daadwerkelijk ingeschreven bij je vriend. Iets wat je officieel zou moeten doen, anders is het woonfraude.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 5 februari 2020 om 22:17
Klopt. Ken ze hier in de wijk ook. Mensen van midden 70 of tegen de 80 die best naar een appartement zouden willen, omdat hun gezinswoning met 5 of 6 kamers veel te groot is, maar ze kunnen gewoon niet. Want er is niks. Of ze moeten 10 jaar op de wachtlijst, maar ja, dan zijn ze inmiddels overleden waarschijnlijk...justagirly schreef: ↑05-02-2020 22:14Vergeet de ouderen niet die in een eengezinswoning blijven wonen omdat ze nergens anders heen kunnen.

woensdag 5 februari 2020 om 22:18
Deze jongen wil helemaal geen eengezinswoning. Hij zou graag iets huren wat bij zijn leeftijd past. En ik zie hier iemand zeggen dat het in hun generatie normaal was om tot je 30e op kamers te wonen dan vraag ik me af over welke generatie het in hemelsnaam gaat want hier in Brabant en in mijn familie is dat echt niet normaal. En bij mijn vriend uit Twente ook niet. En dat zijn gewoon gemeentemedewerkers, stratenmakers etc. Geen directeurs met grote portemonnees. Ondertussen is er geen huis meer te vinden in dit dorp. Staat de helft van de bedrijfspanden leeg maar zijn ze wel weer een nieuwe uit de grond aan het stampen.

woensdag 5 februari 2020 om 22:20
dit is niet waar. Jaarlijks ongeveer 12.000 verblijfsvergunningen en van die 12.000 hebben er maar een beperkt deel recht op een sociale huurwoning. familieleden worden namelijk bij elkaar gehuisvest en minderjarige statushouders worden anders opgevangen.pejeka schreef: ↑05-02-2020 22:10Weet je waardoor er met name woningtekorten ontstaan? Onder ander door:

woensdag 5 februari 2020 om 22:21
we willen allemaal wel iets dat past, dat gezin dat nu op een vakantiepark woont met drie kleine kinderen wil ook graag een huurwoning.YellowLemon schreef: ↑05-02-2020 22:18Deze jongen wil helemaal geen eengezinswoning. Hij zou graag iets huren wat bij zijn leeftijd past. En ik zie hier iemand zeggen dat het in hun generatie normaal was om tot je 30e op kamers te wonen dan vraag ik me af over welke generatie het in hemelsnaam gaat want hier in Brabant en in mijn familie is dat echt niet normaal. En bij mijn vriend uit Twente ook niet. En dat zijn gewoon gemeentemedewerkers, stratenmakers etc. Geen directeurs met grote portemonnees. Ondertussen is er geen huis meer te vinden in dit dorp. Staat de helft van de bedrijfspanden leeg maar zijn ze wel weer een nieuwe uit de grond aan het stampen.
woensdag 5 februari 2020 om 22:22