Geld & Recht alle pijlers

twijfel: wel of geen co ouderschap ?

27-10-2018 20:01 306 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik heb al met vele vragen over mijn scheiding - en dan vooral het slechte verloop ervan - topics geopend. Kreeg veel ervaringen en tips die ik meegenomen heb in dit moeizame proces.

Kort door de bocht: we zijn nu langer dan een jaar uit elkaar, ex is nog steeds erg boos over van alles. Dit is belangrijk om te melden omdat hij vaak vanuit die boosheid reageert.
We hebben bijna alles rond, er komt alleen nog een schikking als het goed is. Ouderschapsplan is bijna af.
we hebben gekozen voor co ouderschap; We hebben een 50-50 verdeling qua zorg. Hij betaalt een bedrag aan kinderalimentatie.
Ik twijfel nu alleen heel erg aan onze co ouderschap vaardigheden. Of beter gezegd, ze ontbreken. Ik weet dat ik altijd heel mild geweest ben, voor hem is dat moeilijker naar mij toe.
Dat resulteert in boze en kille reacties.

Naast vele voorgaande conflicten in het afgelopen jaar, nu het volgende; maandag is het zijn dag. Onze dochter zou met een vriendinnetje meegaan uit school. Vriendinnetje kan niet, ouders hebben aan mij gevraagd of ik iets kan regelen, ik zag ze toevallig.
Aangezien ik de moeder ben, verwacht ik bij co ouderschap dat ik de eerste ben die onze dochter opvangt bij dit soort laatste moment oplossingen, ook al is dat op zijn dag. Vergis ik me hierin?
Hij zegt nu: 'bemoei je niet met mijn dagen, je haalt haar niet op.'

Zo zijn er legio voorbeelden van hele summiere communicatie (hij heeft me geblokkeerd op de whatsapp om maar iets te noemen) ik hoor nooit iets van hem qua overdracht, ook al is ze soms 5 dagen achtereen bij hem. Geen foto, berichtje, niks.

Ik vind dat een goede communicatie de basis is voor co ouderschap. Ik mis dit in alles.

Graag jullie mening, dit is allemaal nieuw voor mij. Is er een alternatief voor co ouderschap?

dank bij voorbaat.
fashionvictim schreef:
27-10-2018 23:59
Ik snap echt niet dat TO hier zo aangevallen wordt. Ik ken alleen maar co-ouderschappen waarbij de ouders inderdaad voor elkaar calamiteiten opvangen.

Als dat niet kan, dan is er ook geen sprake van co-ouderschap maar van een omgangsregeling.

@TO:

Jullie ouderschapsplan is nog niet klaar, toch? Ik zou als ik jou was gewoon zeggen dat ik co-ouderschap niet zie zitten wegens gebrek aan communicatie, gebrek aan vertrouwen en gebrek aan respect voor elkaar. Dat zijn allemaal gegronde redenen waarom rechters het ook niet toewijzen.
De kans bestaat ook dat het kind dan aan de vader toegewezen wordt he?
Hier al 1,5 decennium een co-ouderschap met matige communicatie. Zolang er maar eentje de wijste is kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
27-10-2018 23:53
Of je moeder maar eens in de twee weken zien, dat kan ook nog de uitkomst zijn. Ik ben benieuwd wat TO daarvan vindt, want ze lijkt ervan uit te gaan dat zij bij een verandering de kinderen meer gaat zien dan de vader.
Ik als moeder zou liever mijn kinderen nog maar erg weinig zien als dat in zou houden dat ze een echte thuisbasis hebben en niet heen en weer geslingerd worden en niet gemanipuleerd worden. 1 stabiele thuisbasis is zoveel beter dan bij een ouder zijn waarvan je geen contact met de andere ouder mag hebben en waar je als pion wordt gebruikt en als je dan bij de andere ouder bent wordt je geleerd hoe je een pispaaltje wordt omdat die ouder totaal niet voor je belangen opkomt.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
28-10-2018 00:03
Gebrek aan vertrouwen en respect voor elkaar is natuurlijk wederzijds. Waarom zou zij hierbij dan winst behalen en zou rechter niet in voordeel van vader besluiten?
Ja, precies, dat gebrek aan vertrouwen en respect is wederzijds. Dat is dus simpelweg geen basis voor co-ouderschap want voor co-ouderschap moet je elkaar vertrouwen, hetzelfde doel als ouders hebben en respect voor elkaar als ouder hebben. De moeder van je kinderen blokkeren laat zien dat dat respect er niet is.

In wiens voordeel de rechter zou beslissen heb ik helemaal geen uitspraken over gedaan. De winst zit hem erin dat er dan sowieso duidelijke afspraken zijn en er echt sprake is van gescheiden levens. Co-ouderschap vereist samenwerking en als dat niet mogelijk is dan moet je dus ook geen co-ouderschap willen of nastreven, daar komt alleen verdriet van.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
28-10-2018 00:07
Ik als moeder zou liever mijn kinderen nog maar erg weinig zien als dat in zou houden dat ze een echte thuisbasis hebben en niet heen en weer geslingerd worden en niet gemanipuleerd worden. 1 stabiele thuisbasis is zoveel beter dan bij een ouder zijn waarvan je geen contact met de andere ouder mag hebben en waar je als pion wordt gebruikt en als je dan bij de andere ouder bent wordt je geleerd hoe je een pispaaltje wordt omdat die ouder totaal niet voor je belangen opkomt.
Eens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
28-10-2018 00:05
De kans bestaat ook dat het kind dan aan de vader toegewezen wordt he?
Hier al 1,5 decennium een co-ouderschap met matige communicatie. Zolang er maar eentje de wijste is kom je een heel eind.
Nou en? Persoonlijk zou ik die kans liever nemen dan overgeleverd zijn aan een regeling waarin ik als stront behandeld wordt en ook mijn kind grote delen van de tijd mis. Dan liever mijn kind ook weinig zien maar ook helemaal niks met die ex samen hoeven doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2018 22:00
in een co-ouderschap zou je inderdaad verwachten dat je dusdanig on speaking terms bent dat je inderdaad bij dergelijke last minute opvang als eerste de ander belt.

Het feit dat hij de telefoon niet beantwoordt en je geblokkeerd heeft is overigens een reden om co-ouderschap niet toe te wijzen in de rechtbank. Voor de rechter is samen communiceren een vereiste voor co-ouderschap.
Met zo’n instelling en aannames waarbij je van jezelf uitgaat als het middelpunt van ieders leven ben jij juist degene die door de rechtbank in het ongelijk gesteld gaat worden.

En de reden dat er duizenden euro’s aan inkomen aan advocaten en rechter besteed moeten worden om een kind ‘gewoon’ het recht op beide ouders te geven.

Met zo’n instelling ben jij degene die het probleem is.

Helaas zal een forum je daarvan niet overtuigen, maar moeten die duizenden euro’s en die niet te vervangen opgroei-jaren van een kind eraan besteed worden voordat de rechter er korte metten mee maakt.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
28-10-2018 00:13
Met zo’n instelling en aannames waarbij je van jezelf uitgaat als het middelpunt van ieders leven ben jij juist degene die door de rechtbank in het ongelijk gesteld gaat worden.

En de reden dat er duizenden euro’s aan inkomen aan advocaten en rechter besteed moeten worden om een kind ‘gewoon’ het recht op beide ouders te geven.

Met zo’n instelling ben jij degene die het probleem is.

Helaas zal een forum je daarvan niet overtuigen, maar moeten die duizenden euro’s en die niet te vervangen opgroei-jaren van een kind eraan besteed worden voordat de rechter er korte metten mee maakt.
.
Ik zie geen verband met wat FashionVictim schreef eigenlijk.
Ze gaf alleen aan hoe een rechter er naar zal kijken en qua middelpunt ook niet; enkel dat juist ouders idealiter samenwerken.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
fashionvictim schreef:
28-10-2018 00:13
Nou en? Persoonlijk zou ik die kans liever nemen dan overgeleverd zijn aan een regeling waarin ik als stront behandeld wordt en ook mijn kind grote delen van de tijd mis. Dan liever mijn kind ook weinig zien maar ook helemaal niks met die ex samen hoeven doen.
En jij bent dan echt in de veronderstelling dat je niet als stront behandeld wordt en hij niet negatief over jou zou praten tegen je kind?
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
28-10-2018 00:13
Met zo’n instelling en aannames waarbij je van jezelf uitgaat als het middelpunt van ieders leven ben jij juist degene die door de rechtbank in het ongelijk gesteld gaat worden.

En de reden dat er duizenden euro’s aan inkomen aan advocaten en rechter besteed moeten worden om een kind ‘gewoon’ het recht op beide ouders te geven.

Met zo’n instelling ben jij degene die het probleem is.

Helaas zal een forum je daarvan niet overtuigen, maar moeten die duizenden euro’s en die niet te vervangen opgroei-jaren van een kind eraan besteed worden voordat de rechter er korte metten mee maakt.
Het middelpunt hoort het kind te zijn, en vader houdt het contact met moeder al tegen, gebruikt leugens tegen dochter over moeder, en kan schijnbaar de opvang van kind al niet aan dat hij niet eens kan regelen dat ze van school wordt gehaald. Lekkere vader.
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
28-10-2018 00:16
.
Ik zie geen verband met wat FashionVictim schreef eigenlijk.
Ze gaf alleen aan hoe een rechter er naar zal kijken en qua middelpunt ook niet; enkel dat juist ouders idealiter samenwerken.
Ik zal nooit begrijpen waarom forummers de behoefte voelen om voor een forummer die zelf kan schrijven te spreken, maar ik kan jullie allebei vertellen dat jullie het mis hebben.

Jezelf als het middelpunt van ieders wereld beschouwen als motivatie om je kind niet te hoeven delen is al een tijdje aangemerkt als schadelijk voor het kind in kwestie.

Wat zou een rechter bezielen om een ouder met grootheidswaanzin het alleenrecht op het kind te geven? Die rechter zou wel gek zijn.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
28-10-2018 00:19
En jij bent dan echt in de veronderstelling dat je niet als stront behandeld wordt en hij niet negatief over jou zou praten tegen je kind?
Als er een omgangsregeling is hoef je verder behalve het overdrachtsmoment niks met elkaar te maken te hebben en als je kind ouder wordt heb je zelfs die overdracht niet meer. Dus dan heb je in ieder geval geen last van elkaar en zijn de grenzen helder.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-10-2018 00:24
Als er een omgangsregeling is hoef je verder behalve het overdrachtsmoment niks met elkaar te maken te hebben en als je kind ouder wordt heb je zelfs die overdracht niet meer. Dus dan heb je in ieder geval geen last van elkaar en zijn de grenzen helder.
Dus jouw kind zal er geen last van hebben dat de andere ouder 12 van de 14 dagen zich negatief uitlaat over jou? En je verwacht ook dat er dan in dat ene weekend dat jij je kind 2 dagen zit geen aanleiding zit voor negatief geladen mailtjes/belletjes/appjes?
Naïef.
Alle reacties Link kopieren
En nee, het maakt geen verschil in jouw voordeel wanneer je toevallig de moeder bent die aan grootheidswaanzin leidt.

Er is niet voor niets een rechtszaak. Een procedure. Met de RvdK. En die lezen het gelul van de advocaten niet. Die kijken naar je motivatie. En in hoeverre die goed is voor jullie kind.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Wat een treurnis voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
28-10-2018 00:26
Dus jouw kind zal er geen last van hebben dat de andere ouder 12 van de 14 dagen zich negatief uitlaat over jou? En je verwacht ook dat er dan in dat ene weekend dat jij je kind 2 dagen zit geen aanleiding zit voor negatief geladen mailtjes/belletjes/appjes?
Naïef.
Waarom zou die ouder dat nog doen als hij de grootste zorg heeft? En waarom zou die ouder bellen of mailen in mijn hypothetische weekend?

Ik ken geen enkele ouder met een omgangsregeling die in de andere ouder's weekend contact zoekt.

Een omgangsregeling kan overigens ook veel meer dagen behelzen dan alleen een weekend in de twee weken, he? Mijn omgangsregeling is ruimer dan dat. En nee, ik praat nooit over mijn ex met de kinderen en bel hem al helemaal niet op als het zijn dagen zijn. Ik zou niet weten waarom.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Op het forum steun zoeken voor het feit dat je je kind de andere ouder niet gunt is echt volstrekt kansloos.

Je vertelt toch alleen maar wat je wilt vertellen en kunt zo proberen een heel publiek aan ‘jouw’ kant te krijgen.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
fashionvictim schreef:
28-10-2018 00:30
Waarom zou die ouder dat nog doen als hij de grootste zorg heeft? En waarom zou die ouder bellen of mailen in mijn hypothetische weekend?

Ik ken geen enkele ouder met een omgangsregeling die in de andere ouder's weekend contact zoekt.

Een omgangsregeling kan overigens ook veel meer dagen behelzen dan alleen een weekend in de twee weken, he? Mijn omgangsregeling is ruimer dan dat. En nee, ik praat nooit over mijn ex met de kinderen en bel hem al helemaal niet op als het zijn dagen zijn. Ik zou niet weten waarom.
Zou je dat wel doen met een co-ouderschap?
Als de ex van TO dat nu wel doet, waarom zou hij er dan mee stoppen als dat kind hoofdzakelijk bij hem woont? Het gaat namelijk helemaal niet om dat kind.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben gewoon twee ouders en allebei die ouders krijgen alleen maar lucht wanneer de andere ouder na de scheiding stopt met het geven van aanleiding om irritant te zijn.

Stap 1: accepteer dat je gescheiden bent. Je hebt niets te zeggen over de andere ouder
Stap 2: vertel de andere ouder wat je wilt, zonder aanvallend te zijn en zonder bang te zijn voor de consequenties.

Er is een boek, ‘Geweldloos communiceren’. Echt een aanrader voor gecheiden ouders. En ‘Kind van de rekening’. Ietwat ouderwets, maar wanneer je er doorheen kunt lezen een boek met waardevolle inzichten.
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 28-10-2018 00:39
0.34% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
28-10-2018 00:31
Op het forum steun zoeken voor het feit dat je je kind de andere ouder niet gunt is echt volstrekt kansloos.

Je vertelt toch alleen maar wat je wilt vertellen en kunt zo proberen een heel publiek aan ‘jouw’ kant te krijgen.
+1
Alle reacties Link kopieren
Het is het ego van een ouder dat een kind van gescheiden ouders beschadigt. Niets anders.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
28-10-2018 00:41
Het is het ego van een ouder dat een kind van gescheiden ouders beschadigt. Niets anders.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
28-10-2018 00:32
Zou je dat wel doen met een co-ouderschap?
Als de ex van TO dat nu wel doet, waarom zou hij er dan mee stoppen als dat kind hoofdzakelijk bij hem woont? Het gaat namelijk helemaal niet om dat kind.
Ik heb geen idee. Jij hebt bedacht dat de ex van TO kennelijk dagelijks slecht over TO praat en haar belt, appt en mailt op haar dagen, jij hebt ook bedacht dat het kind aan hem toegewezen gaat worden en dat TO dan een weekend in de 2 weken krijgt, dus tja, dat zal allemaal wel.

Ik heb daar geen mening over. Mijn enige mening was en is dat niet met elkaar kunnen communiceren, elkaar niet respecteren als ouder en elkaar niet vertrouwen gegronde redenen zijn die co-ouderschap onmogelijk maken. De rest is allemaal voor jouw rekening en ik heb geen idee.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-10-2018 00:41
Ik heb geen idee. Jij hebt bedacht dat de ex van TO kennelijk dagelijks slecht over TO praat en haar belt, appt en mailt op haar dagen, jij hebt ook bedacht dat het kind aan hem toegewezen gaat worden en dat TO dan een weekend in de 2 weken krijgt, dus tja, dat zal allemaal wel.

Ik heb daar geen mening over. Mijn enige mening was en is dat niet met elkaar kunnen communiceren, elkaar niet respecteren als ouder en elkaar niet vertrouwen gegronde redenen zijn die co-ouderschap onmogelijk maken. De rest is allemaal voor jouw rekening en ik heb geen idee.
Misschien wat beter lezen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
27-10-2018 20:09
Waarom heb je die moeder niet gezegd 'die dag is Marietje bij haar vader, neem maar contact op met hem'?
Uhm.... t is toch te gek voor woorden dat moeder van vriendinnetje ook nog naar vader moet gaan als ze moeder al gesproken heeft..
Dus buitenstaanders moeten van elk kind maar weten wanneer ze volgens het rooster bij papa, mama, opa, oma, buurvrouw zijn?

Er is een afspraak gemaakt, helaas moet deze afgezegd worden. Je spreekt EEN ouder van kind aan, dan wel vader of moeder, en deze regelt t maar...... klaar!!

Moeder had wel met vader contact kunnen hebben van... Ik heb die en die gesproken over dan en dan, dus regel jij hier iets voor? Maar t probleem ligt bij de ouders van het kind. Niet bij een ouder van een vriendinnetje!!!!!!!
Zo houdt t kind niemand meer over want moeder van vriendinnetje begint hier geen 2e keer aan!
Alle reacties Link kopieren
Kaaskroket schreef:
28-10-2018 00:56
Uhm.... t is toch te gek voor woorden dat moeder van vriendinnetje ook nog naar vader moet gaan als ze moeder al gesproken heeft..
Dus buitenstaanders moeten van elk kind maar weten wanneer ze volgens het rooster bij papa, mama, opa, oma, buurvrouw zijn?

Er is een afspraak gemaakt, helaas moet deze afgezegd worden. Je spreekt EEN ouder van kind aan, dan wel vader of moeder, en deze regelt t maar...... klaar!!

Moeder had wel met vader contact kunnen hebben van... Ik heb die en die gesproken over dan en dan, dus regel jij hier iets voor? Maar t probleem ligt bij de ouders van het kind. Niet bij een ouder van een vriendinnetje!!!!!!!
Zo houdt t kind niemand meer over want moeder van vriendinnetje begint hier geen 2e keer aan!
Hoezo? Gewoon de andere ouder bellen. Er vanuit gaan dat gescheiden ouders eigenaar zijn van de agenda van de andere ouder is niet heel bedachtzaam van je, vind je ook niet in retrospectief?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven