Geld & Recht alle pijlers

Uitkering geblokkeerd.

11-08-2014 20:29 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
DWI heeft meerdere keren mijn uitkering geblokkeerd op het moment dat ik 't buitenland zit, nu heb ik gevraagd hoe 't zit en heb zelfs een klacht ingediend bij de Ombudsman. Die heeft weer op z'n beurt gezegd dat zij een onderzoek moeten instellen om te kijken waar het fout gegaan is.

Dit keer ben ik zelfs in problemen gekomen, omdat ik niet aan mijn betalingsverplichtingen kon voldoen, zo kon mijn huur niet betaald worden, mijn ziektekosten en nog wat rekening die open stonden. Pas bij terugkomst lag er een brief van de deurwaarder op de mat en kon die dag niet eens boodschappen doen, omdat ik simpelweg geen cent op de bank had staan.

We hebben inmiddels gesproken, maar de desbetreffend persoon wordt in bescherming genomen door DWI en zij is daarom vervangen en is ze niet meer mijn inkomensconsulent. Daarmee hopen ze dit probleem zo op te lossen, maar ik vind dit niet genoeg.

Als conclusie geven zij aan, wij betreuren de gemaakte fouten. In onze afdoeningsbrief van 24 april 2014 hebben wij u uitgelegd wat en waar het precies mis is gegaan met de betaling van uw uitkering en ook hoe wij dit in de toekomst willen voorkomen. U gaf aan deze uitleg te begrijpen en met het toekennen van een andere inkomensconsulent, hopen wij het ontevreden gevoel bij u te hebben weggenomen.

Ik ben van plan weer naar de Ombudsman te gaan, maar ik denk niet dat zij wat voor mij kunnen betekenen. Welke stappen kan ik nog meer ondernemen, behalve naar de ombudsman stappen?
Geen
Als de uitkering weer loopt is het probleem toch opgelost?
Jij bent lang op vakantie geweest! Deurwaarder volgt pas na diverse aanmaningen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Had je geen toestemming gevraagd om naar het buitenland te gaan?
Geen
Wat zou je verder nog willen dan?

Je uitkering loopt weer, ze hebben toegegeven dat er dingen mis zijn gegaan en je hebt een andere consulent gekregen.

(En als je zo lang naar het buitenland gaat, moet je ervoor zorgen dat iemand je post in de gaten houdt.)
To, verwacht geen steun hier.

Het meerendeel van de mensen die hier komen zijn anti-uitkering.

Nog even dan ga je horen dat het je eigen schuld is omdat je je handje ophoudt.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
Hoe kan het dat jij zo vaak en zo lang in het buitenland zit met een uitkering?
quote:Linaisa schreef op maandag 11 augustus 2014 20:41 To, verwacht geen steun hier.

Nog even dan ga je horen dat het je eigen schuld is omdat je je handje ophoudt. Ohw? Merendeel? Is dat zo? Stel je niet aan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Van de site van DWI

Toegestane aantal vakantiedagen

U mag per jaar 28 kalenderdagen naar het buitenland met behoud van uw uitkering. U hoeft de dag van vertrek niet mee te rekenen, de dag dat u terugkomt wel.
"Daarmee hopen ze dit probleem zo op te lossen, maar ik vind dit niet genoeg. "

Wat wil je precies bereiken dan?
Bovendien, als je al weet dat het al eerder mis gegaan is, waarom houd je vanuit het buitenland dan niet in de gaten of je belangrijke rekeningen wel betaald worden, en of je uitkering wel gestort is. Internetbankieren kun je in het buitenland ook.
Linaisa, ik ben helemaal niet anti-uitkering, al ben ik er ook vóór dat iedereen zoveel mogelijk werkt voor zijn eigen levensonderhoud.

Ik vraag me oprecht af wat TO nog meer zou willen van DWI. En ik vraag me af wat TO zelf had kunnen doen om te voorkomen dat er blijkbaar zelfs deurwaarders aan te pas moesten komen.
quote:Bieb2.0 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:42:

Hoe kan het dat jij zo vaak en zo lang in het buitenland zit met een uitkering?Dat vraag ik mij ook af. Om bij een deurwaarder terrecht te komen gaan er toch wel minimaal twee maanden aan vooraf....
Kennelijk is er een fout gemaakt, ze hebben uitgelegd waar het fout is gegaan, aangegeven dat ze het betreuren en je een nieuwe contactpersoon toegewezen. Wat wil je nog meer dan?

Misschien kun je wat minder naar het buitenland gaan zodat je wat reserve kunt opbouwen? Dan zit je niet meteen in de problemen als je uitkering wat later is.
quote:Bieb2.0 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:43:

Van de site van DWI

Toegestane aantal vakantiedagen

U mag per jaar 28 kalenderdagen naar het buitenland met behoud van uw uitkering. U hoeft de dag van vertrek niet mee te rekenen, de dag dat u terugkomt wel.Maar TO haar uitkering is meerdere keren geblokkeerd omdat ze in het buitenland zat. Iets zegt me dat er wat niet klopt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kunt een officiele klacht indienen bij het DWI middels een (aangetekende) brief aan de leidinggevende of directie. Je zou kunnen checken of er bij jou in de gemeente een clientenraad WWB is, daar kun je evt ook je beklag doen.

Er zijn nog meer opties. Wat is het doel van je klacht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ben je mogelijk te vaker of langer naar het buitenlang geweest dan met WWB is toegestaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat heeft de brief van de deurwaarder precies te maken met fouten bij de uitkeringsverstrekker? Ik snap het verband niet helemaal?
quote:himalaya schreef op 11 augustus 2014 @ 20:48:

[...]

Maar TO haar uitkering is meerdere keren geblokkeerd omdat ze in het buitenland zat. Iets zegt me dat er wat niet klopt.

Precies. Deurwaarders komen niet binnen een maand.

Ik wacht nog even of TO het kan uitleggen.
quote:Linaisa schreef op 11 augustus 2014 @ 20:41:

To, verwacht geen steun hier.

Nog even dan ga je horen dat het je eigen schuld is omdat je je handje ophoudt.

En jij vraagt je af waarom mensen jou hier vervelend vinden?

Deze reactie is nergens op gebaseerd (niemand in dit topic doet wat jij stelt) en voegt werkelijk niks toe. Reageer op zijn minst ook inhoudelijk als je een statement als deze maakt.

TO: waarom ben je veel in het buitenland? Wat zou je meer willen? Compensatie voor de deurwaarderskosten?
Hetgeen ik je aan kan geven is dat het met een WW, WIA (IVA en WGA), Wajong, WAO, WAZ, Wazo en Ziektewet-uitkering zo werkt, dat je niet alleen rechten hebt, maar ook plichten.

Het recht op een uitkering en waarschijnlijk de plicht om zaken te melden. Bij UWV werkt het zo dat je vakantie (verblijf anders dan bekende adres) dient te melden. En dat je (als ik het goed zeg) recht heb op 25 dagen doorbetaalde vakantie per jaar.

Mogelijk werkt dat met DWI (?) ook zo...

Tevens moet je bij een uitkering (bovengenoemde) beschikbaar zijn om werk te aanvaarden, zit je in het buitenland, dan is dat niet mogelijk.

Misschien heb je er iets aan.... Suc6!
quote:NummerZoveel schreef op 11 augustus 2014 @ 20:52:

Wat heeft de brief van de deurwaarder precies te maken met fouten bij de uitkeringsverstrekker? Ik snap het verband niet helemaal?Ze kreeg geen geld waardoor ze haar rekeningen niet kon betalen en toen kwam de deurwaarder
quote:zilver84 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:55:

Hetgeen ik je aan kan geven is dat het met een WW, WIA (IVA en WGA), Wajong, WAO, WAZ, Wazo en Ziektewet-uitkering zo werkt, dat je niet alleen rechten hebt, maar ook plichten.

Het recht op een uitkering en waarschijnlijk de plicht om zaken te melden. Bij UWV werkt het zo dat je vakantie (verblijf anders dan bekende adres) dient te melden. En dat je (als ik het goed zeg) recht heb op 25 dagen doorbetaalde vakantie per jaar.

Mogelijk werkt dat met DWI (?) ook zo...

Tevens moet je bij een uitkering (bovengenoemde) beschikbaar zijn om werk te aanvaarden, zit je in het buitenland, dan is dat niet mogelijk.

Misschien heb je er iets aan.... Suc6!

28 dus zoals ik hierboven al van de DWI site heb gehaald.

En wat er nog meer bij staat:

Regels gelden voor alle uitkeringen

De vakantieregels gelden voor de bijstandsuitkering, de bijstandsuitkering voor zelfstandigen (Bbz), de IOAZ- en de IOAW-uitkering en ook als u in de loop van het jaar een uitkering aanvraagt.

http://www.amsterdam.nl/v ... 66F338633B8%7d&id=vraag_1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven