Geld & Recht alle pijlers

Uitkeringsvraag

20-07-2011 17:37 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg hopelijk binnenkort een uitkering. Ja tuurlijk liever aan het werk..... maar moet toch ergens van leven.

Maar ik heb ff een vraagje, want ben ontslagen in mijn proeftijd.

Het is niet mijn schuld en het kwam van het bedrijf uit. Het kwam ook niet door onbehoorlijk gedrag van mijn kant.

Ze adviseerden me daar zelfs om een uitkering aan te vragen.

Maar zou ik daar wel recht op hebben? Ik heb er wel een jaarcontract voor opgezegd namelijk bij mijn vorige werkgever (zelf ontslag genomen dus). Ik heb het UWV al een paar keer gebeld maar zij zeggen steeds 'we zoeken het uit en we hebben hier 4 weken voor staan dus wacht die ook maar.

Ik leef nu best heel zuinig en zenuwachtig of ik wel een uitkering krijg.

Wie of wie heeft hier ervaring mee?
Heb je wel al een aanvraag ingediend?
Ja die ligt inmiddels al 3 weken bij het UWV.
Ze zijn je op een geven moment verplicht een voorschot te geven (of dus een afwijzing) Inderdaad rond de vierde week.
Zou je bij deze werkgever na de proeftijd ook een jaarcontract krijgen? Zo ja, voldoe je daarnaast aan de wekeneis van het UWV en is het ontslag niet verwijtbaar, dan loopt het hoogstwaarschijnlijk wel los.
Ik denk van wel. Als de reden van ontslag niet bij jou ligt kun je er niks aan doen en heb je recht op ww, volgens mij.

Je ging bij je vorige werkgever weg met de intentie om hier vast te gaan werken, lijkt mij.
Ja ik heb sowieso recht op 3 maanden uitkering. Omdat ik aan de 26 uit 36 weken eis voldoe. Daarnaast zou ik bij de werkgever na de proeftijd een halfjaarcontract krijgen.

Pfff best kloten ik heb HBO gedaan en nu zit je werkeloos thuis, je voelt je echt dom soms.... Ik heb na 3 weken thuis zitten het wel gehad. Al voelt het voor sommigen een vakantie voor mij niet...
Willemijn, je hoeft je niet dom te voelen. Er zijn veel mensen die thuis zitten en geen baan hebben met een opleiding en veel werkervaring.
Probeer naast het solliciteren dingen te doen waar je normaal geen tijd voor hebt maar wel leuk vind, zo is het thuis zitten iets minder erg.
Dat is niet te zeggen door ons. Of je er wel of geen recht op hebt is volledig afhankelijk van het totaalplaatje en daarbij wordt naar veel dingen gekeken en rekening mee gehouden:

- wat waren de toekomstperspectieven in je vorige baan?

- ben je er door de switch op voor uit gegaan in functie/salaris?

- reden ontslag in proeftijd

- soort contract bij je laatste werkgever

- enz. enz.

Kortom je zult echt even het oordeel van het UWV af moeten wachten, want idd ze beoordelen dit per geval.
Hi. Hoe ver voor het einde van je contract heb je ontslag genomen en wat voor contract heb je bij de nieuwe werkgever gekregen? Het is zelfs op dit moment namelijk niet verboden om van baan te veranderen. Als je contract voor bepaalde tijd toch al afliep (bijvoorbeeld twee of drie maanden later dan nu) en je uitzicht had op een baan van minstens een half jaar hoef je je hierover geen zorgen te maken. Heb je acht maanden voor einde contract ontslag genomen voor een drie maanden contract, dan heb je een probleem. UWV hoort je binnen vier werkdagen te bellen als je een aanvraag hebt ingediend. Heb je nog niemand gesproken?

Veel sterkte. Hopelijk vind je snel weer iets anders.
Als je geen WW krijgt,dan ws wel WWB, afhankelijk van een aantal zaken, zoals 'woon je alleen, op jezelf, heb je niet teveel spaargeld,enz.
quote:willemijn84 schreef op 20 juli 2011 @ 17:47:

Ja ik heb sowieso recht op 3 maanden uitkering. Omdat ik aan de 26 uit 36 weken eis voldoe. Daarnaast zou ik bij de werkgever na de proeftijd een halfjaarcontract krijgen.

Pfff best kloten ik heb HBO gedaan en nu zit je werkeloos thuis, je voelt je echt dom soms.... Ik heb na 3 weken thuis zitten het wel gehad. Al voelt het voor sommigen een vakantie voor mij niet...Welkom bij de "club der dommen" dan. Ik zit al thuis sinds december. Ook HBO, met 13 jaar werkervaring. De concurrentie is moordend.
Het is inderdaad niet van te voren te zeggen maar ze kijken bijvoorbeeld naar of je ten opzichte van je vorige baan een verbetering (in loon, toekomstperspectieven etc.) kon verwachten in de baan waar je nu ontslag hebt gekregen.

Inderdaad na vier weken een voorschot van (meestal) twee weken. Als je uitkering wordt toegekend krijg je om de vier weken WW.

Het werkbedrijf doet als je een kortdurende WW hebt niet zoveel voor je maar biedt wel een en ander aan (cursussen, banenmarkten) Ik was hier altijd wat sceptisch over (heb er zelf gewerkt) maar ben vorige week naar een mini banenmarkt geweest en nu al drie keer door een uitzendbureau gebeld en twee gesprekken.

Laat je zien dus! En relax, komt vast goed. Er is altijd wel wat te vinden. Anders eerst een andere baan, daaruit kun je verder zoeken naar een passende baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven