Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartverzekering hoe hoog

28-11-2019 23:27 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een uitvaartverzekering die 11.000 euro uitkeert voor de kosten van begrafenis. Dat leek me wel genoeg. Maar ik sprak laatst met de klantenservice van de verzekeraar en zij zei dat de kosten van een begrafenis gestegen zijn de afgelopen jaren en dat ik mij zou kunnen bijverzekeren. Zou 11.000 euro echt niet genoeg zijn?

Hebben jullie een uitvaartverzekering en hoe hoog is die bij jullie?

Ik wil mijn familie niet hoeven laten betalen, maar aan de andere kant heb ik het ook weer niet zo breed dat ik gemakkelijk extra premies kan betalen.
Ik heb een naturaverzekering bij de Dela en daar bovenop nog iets van 3000 euro aanvullend. Geen idee hoeveel dat in totaal is. Maar ik ben al mijn hele leven daar verzekerd (eerst via mijn ouders) en betaal geen hoge premie. Bovendien zijn de kinderen meeverzekerd en ik wil niet voor verrassingen komen te staan als er iets gebeurt.
Mijn man vindt het onzin, die verzekering, er is genoeg geld als het nodig is zegt hij, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Je weet nooit wat er kan gebeuren en dan wil ik mijn familie er niet voor laten opdraaien.
Marit80 schreef:
29-11-2019 09:17
Dan kom je dus als je van plan bent nog 30 jaar te leven per persoon zo'n 26000 euro tekort. Ik heb dit persoonlijk niet x 2 apart staan, en wil er zeker niet mijn kinderen mee belasten als mij wat overkomt.

Wanneer je zelf 30 jaar lang de premie op zij zet heb je uiteindelijk meer te besteden. Alleen zien je kinderen dan dat het veel geld is wat ze "mislopen". Terwijl, wanneer je maandelijks een hoge premie betaalt, je kinderen dit niet merken.

De verzekeraars maken nog steeds heel veel winst, dat betekent dat je eigenlijk meer betaalt aan de verzekeraar dan dat ze uiteindelijk uitbetalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
29-11-2019 09:31
Wanneer je zelf 30 jaar lang de premie op zij zet heb je uiteindelijk meer te besteden. Alleen zien je kinderen dan dat het veel geld is wat ze "mislopen". Terwijl, wanneer je maandelijks een hoge premie betaalt, je kinderen dit niet merken.

De verzekeraars maken nog steeds heel veel winst, dat betekent dat je eigenlijk meer betaalt aan de verzekeraar dan dat ze uiteindelijk uitbetalen.

Dit! Ik ben niet verzekerd ik laat straks genoeg geld achter en aan de nabestaanden om daar een feestje van bouwen of niet, een uitvaart is er voor de nabestaanden en niet voor de gene die is overleden, van mij mogen ze het dus zo gek maken als ze zelf willen of heel sober als ze zich daar prettiger bij voelen.
hamerhaai schreef:

Reken dat maar eens uit. Pertinente onzin, je ingelegde premie is veel lager dan wat je uiteindelijk aan uitvaartkosten hebt. Dat komt omdat je premie niet opgepot maar slim geinvesteerd wordt.

Maar ik merk dat je het niet wil weten, steek je kop maar in het zand, de rest kun je toch niet meer betalen tegen die tijd. Slimmer zou zijn om eea uit te zoeken ipv onwaarheden te verkondigen.
pamelacourson schreef:
29-11-2019 09:30
Ik heb een naturaverzekering bij de Dela en daar bovenop nog iets van 3000 euro aanvullend. Geen idee hoeveel dat in totaal is. Maar ik ben al mijn hele leven daar verzekerd (eerst via mijn ouders) en betaal geen hoge premie. Bovendien zijn de kinderen meeverzekerd en ik wil niet voor verrassingen komen te staan als er iets gebeurt.
Mijn man vindt het onzin, die verzekering, er is genoeg geld als het nodig is zegt hij, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Je weet nooit wat er kan gebeuren en dan wil ik mijn familie er niet voor laten opdraaien.
Precies mijn gedachtegang. En het grappige is, dat iedereen die in het uitvaartwereldje zit, OOK verzekerd is. Zegt genoeg zou je zeggen. Iedereen die zegt "er is geld genoeg" zit of heel goed in de slappe was of heeft geen idee van de kosten. En geloof me, je wil het echt niet aanzien als er nabestaanden rondlopen die de uitvaart moeten regelen die erachter komen dat moederlief het toch niet zo best geregeld had en/of de eerste tijd niet bij de opgespaarde erfenis kunnen vanwege bureaucratische redenen.
Marit80 schreef:
29-11-2019 09:40
Reken dat maar eens uit. Pertinente onzin, je ingelegde premie is veel lager dan wat je uiteindelijk aan uitvaartkosten hebt. Dat komt omdat je premie niet opgepot maar slim geinvesteerd wordt.

Maar ik merk dat je het niet wil weten, steek je kop maar in het zand, de rest kun je toch niet meer betalen tegen die tijd. Slimmer zou zijn om eea uit te zoeken ipv onwaarheden te verkondigen.

Nee hoor, ik steek mijn kop niet in het zand. Ik heb al een aantal uitvaarten moeten regelen inclusief van moeder en van een kind. Ik weet hoeveel het kost. En ja, ik heb het uitgezocht wat een verzekering kost en wat het me oplevert.

Mijn inkomen is goed, en ik zorg dat mijn geld rendeert. Mocht ik overlijden, dan is er voldoende geld. En zolang je niet aan de bank doorgeeft dat ik dood bent, kan je de rekening van de uitvaart gewoon betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Marit80 schreef:
29-11-2019 09:48
Precies mijn gedachtegang. En het grappige is, dat iedereen die in het uitvaartwereldje zit, OOK verzekerd is. Zegt genoeg zou je zeggen. Iedereen die zegt "er is geld genoeg" zit of heel goed in de slappe was of heeft geen idee van de kosten. En geloof me, je wil het echt niet aanzien als er nabestaanden rondlopen die de uitvaart moeten regelen die erachter komen dat moederlief het toch niet zo best geregeld had en/of de eerste tijd niet bij de opgespaarde erfenis kunnen vanwege bureaucratische redenen.
Dit klopt inderdaad. Wij hebben het voorgeschoten omdat mijn vader genoeg vermogen had. Maar voor je het geld vrij hebt, ben je een tijdje verder. Nu was dit in ons geval geen probleem (broer en ik ieder de helft) maar kan me voorstellen dat niet iedereen ca. 10.000 euro heeft liggen. Wij zijn verzekerd in natura bij Dela met daarbij een aanvullend bedrag. Ik heb echt wel voldoende spaargeld voor een crematie maar vind het ook een stuk ontzorging voor de nabestaanden.
Serieus?

Als je toeters en bellen wilt en dat Marco Borsato op je begrafenis zingt, heb je zeker meer nodig.

Maar met een beetje uitzoeken ben je voor 2000 euro klaar (onlangs een mooi artikel hierover in de Elsevier).

Houd dat aan als (extra) spaargeld (per persoon) en laat de verzekeraars lekker zelf gaan werken...
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Marit80 schreef:
29-11-2019 09:17
Dan kom je dus als je van plan bent nog 30 jaar te leven per persoon zo'n 26000 euro tekort. Ik heb dit persoonlijk niet x 2 apart staan, en wil er zeker niet mijn kinderen mee belasten als mij wat overkomt.
Hoe kom je daar nu bij?
Ik denk dat JIJ je beter kan laten informeren en dan onafhankelijk, dus niet via meneer de verzekeraar.

Wij hebben geen verkering. We kunnen over 10.000 euro pp beschikken als we komen te overlijden.
Marit80 schreef:
29-11-2019 09:40

Op verzekeringen zit sowieso 21% assurantiebelasting. Al zouden ze het op de meest efficiënte manier investeren en geen winst maken, dan nog leg je er gemiddeld (je kunt altijd morgen onder de bus komen) geld op toe. Daarnaast mis je de flexibiliteit van een eigen geldpot; je kunt niets anders met je inleg. Wij sparen en beleggen dus gewoon. Verder hecht ik totaal niet aan luxe op mijn uitvaart. Heel bewust dus en zeker niet kop in het zand.

Wat wel meespeelt; familie heeft gezamenlijk genoeg om eea voor te schieten op de erfenis. Ik kan mij voorstellen dat de overweging op een verzekering anders uitvalt als dat niet zo is.

Rond de zwangerschappen hebben we wel even tijdelijk een verzekering gehad omdat we dat risico toen niet wilden dragen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Marit80 schreef:
29-11-2019 09:48
Marit, oprechte vraag. Heb jij onlangs al meerdere uitvaarten geregeld en betaald?
because wijzigde dit bericht op 29-11-2019 10:20
0.15% gewijzigd
11.000 euro voor een feestje waar je zelf niet bij bent?? Ik ga mijn familie verbieden er zoveel geld aan uit te geven. Tenzij het voor een herdenkingsweekje in Barcelona is of zo.

Marit80, mijn wantrouwen vooruitvaartverzekeringen en -ondernemers heeft niks met zilverfolie te maken, maar met kritische reportages en artikelen van consumentenprogramma's. Plakken goedkope cake van 2 euro, boeketten die je voor een kwart van het bedrag uit de brochure bij de bloemenstal kunt halen en vertegenwoordigers die de nabestaanden bewust meer laten uitgeven dan het verzekerde bedrag, dat soort praktijken.

In plaats van kritische mensen uitschelden, zou je ook kunnen uitleggen waar al die kosten dan zitten. Informatie geven, zeg maar.
'30.000 euro in 2050' klinkt enorm eng, maar zegt niks als je niet weet hoe hoog de geschatte inkomens dan zijn.
anoniem_392737 wijzigde dit bericht op 29-11-2019 10:29
Reden: Helderheid
1.18% gewijzigd
What doesn't kill you, will get you next time.
Okerrood schreef:
29-11-2019 10:19
11.000 euro voor een feestje waar je zelf niet bij bent?? Ik ga mijn familie verbieden er zoveel geld aan uit te geven. Tenzij het voor een herdenkingsweekje in Barcelona is of zo.

Marit80, mijn wantrouwen vooruitvaartverzekeringen en -ondernemers heeft niks met zilverfolie te maken, maar met kritische reportages en artikelen van consumentenprogramma's. Plakken goedkope cake van 2 euro, boeketten die je voor een kwart van het bedrag uit de brochure bij de bloemenstal kunt halen en vertegenwoordigers die de nabestaanden bewust meer laten uitgeven dan het verzekerde bedrag, dat soort praktijken.

In plaats van kritische mensen uitschelden, zou je ook kunnen uitleggen waar al die kosten dan zitten. Informatie geven, zeg maar.
'30.000 euro in 2050' klinkt enorm eng, maar zegt niks als je niet weet hoe hoog de geschatte inkomens dan zijn.

Helemaal mee eens.
Wij hebben zelf voldoende spaargeld om een prima uitvaart van te regelen en anders komen er nog allerlei andere polissen vrij vanuit werkgever(s). Bovendien mag t van mij zo minimalistisch mogelijk. Hecht er totaal geen waarde aan.
Marit80 schreef:
29-11-2019 06:48
Voor een uitvaart NU is 11000 euro genoeg. Echter, indien je nog een paar decennia mee gaat, is het never nooit meer genoeg. Heb zelf in het uitvaartwezen gewerkt en weet dat men (in dit geval Dela) verwacht dat uitvaarten in 2050 rond de 30000 euro aantikken. Kijk maar naar sommige polissen van 1500 gulden die de oudere generatie heeft liggen, 40 jaar terug afgesloten, dat voldoet natuurlijk niet meer!
Daarom zweer ik bij een naturapolis, die groeit mee met de tijd mee! Teveel mensen het schip in zien gaan die dachten prima verzekerd te zijn, met alle ellende van dien voor de nabestaanden.
Nog even over fantastische naturapolis:
https://www.google.com/amp/s/eenvandaag ... -bijkomen/

"Uitvaartondernemer Yarden bevriest vanaf volgend jaar de naturapolissen waarbij je begrafenis 'van kist tot cake' wordt verzorgd. Ze zijn te duur, dus nabestaanden moeten nu de kosten dekken"
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik zie dat bij ons in t dorp een 2 persoons graf al 7700 euro is. Nu snap ik dat de uitvaart van mn vader de 20.000 wel aantikte.
Denk dat ik maar voor cremeren ga.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
29-11-2019 11:00
Ik zie dat bij ons in t dorp een 2 persoons graf al 7700 euro is. Nu snap ik dat de uitvaart van mn vader de 20.000 wel aantikte.
Denk dat ik maar voor cremeren ga.

Een gekocht graf zeker?
Ik heb net even een berekeningetje gedaan op de site van het NIBUD.
Ik heb gerekend:

crematie
kist spaanplaat met fineer
as uitstrooien bij het crematorium
50 rouwkaarten en bedankkaarten
advertentie in regionale krant
koffie met broodjes
condoleren en opbaren rouwcentrum
2 volgwagens.

De prijs kwam op ongeveer 6.675 euro.

Natuurlijk is een uitvaart uit te breiden met veel en veel meer, maar daar ben je zelf bij (althans jij niet meer, maar je nabestaanden).
Madeliefjees schreef:
29-11-2019 01:09
PKN. Kerk is gratis, als je lid bent vd kerk, en dat waren ze.
Je betaald niks. Bij de katholieken moet je alles betalen. Toen wij trouwden incl. dominee en organist: gratis. Je doet wel een flinke gift in de collektezak, maar dat is vrijblijvend.
Ik als parochiaan betaal minder als mensen die geen lid zijn van onze parochie . Wij krijgen korting als lid ;-) En het bedrag wat je moet betalen is natuurlijk peanuts.. Kerk moet toch warm gestookt worden, iemand doet een dienst.. die mensen moeten ook eten.
Kleinezon schreef:
29-11-2019 10:49
Nog even over fantastische naturapolis:
https://www.google.com/amp/s/eenvandaag ... -bijkomen/

"Uitvaartondernemer Yarden bevriest vanaf volgend jaar de naturapolissen waarbij je begrafenis 'van kist tot cake' wordt verzorgd. Ze zijn te duur, dus nabestaanden moeten nu de kosten dekken"
Yarden was ook wel verhaal apart..
Herfstappeltaart, heb je dan ook een dienst erbij? Waar ze bijvoorbeeld muziek draaien, of zoiets?

Wel netjes, trouwens.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Zireael schreef:
29-11-2019 12:04
Herfstappeltaart, heb je dan ook een dienst erbij? Waar ze bijvoorbeeld muziek draaien, of zoiets?

Wel netjes, trouwens.

Dat weet ik niet meer precies. Je kunt het vinden op de site van het Nibud.
herfstappeltaart schreef:
29-11-2019 12:05
Dat weet ik niet meer precies. Je kunt het vinden op de site van het Nibud.
Gevonden, dankjewel.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
hamerhaai schreef:
Geen idee hoeveel die Dela-dingen juist kosten, maar laat ons ten zeerste betwijfelen dat die zo hoog zijn, dat je ze perfect zelf kan oppotten om zelfs nog meer uit te kunnen geven. Wij hebben hier beide een levensverzekering lopen ter waarde van elk meer dan een half miljoen, maar dat kost ons per persoon en per jaar een dikke 1000€. Als we die premies zelf zouden oppotten, dan komen we zelfs met een giga-rendement niet aan dat bedrag. Die Dela-dingen zijn fundamenteel niet veel anders dan een levensverzekering, dus die premies gaan echt wel niet zo heel hoog zijn.
Because schreef:
29-11-2019 10:19
Marit, oprechte vraag. Heb jij onlangs al meerdere uitvaarten geregeld en betaald?
Niet alleen dat maar ook 3 jaar als manager van een crematorium gewerkt. Ik zuig het echt niet uit mijn duim.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven