Geld & Recht alle pijlers

Vader bestolen?

02-11-2011 21:23 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft de ziekte van Alzheimer. Hij woont nog op zichzelf (mijn moeder leeft niet meer), maar binnen afzienbare tijd zal hij naar een verpleeghuis verhuizen. Daarom ben ik, zoveel mogelijk samen met hem, alvast wat van zijn spullen aan het sorteren. Wat kan weg, wat zou eventueel mee kunnen verhuizen naar het verpleeghuis?

Nu valt het me op, dat er eigenlijk best veel al verdwenen is uit zijn huis. Zo zijn er nogal wat gouden sieraden van mijn moeder verdwenen uit haar sieradenkistje en ik mis ook wat antieke erfstukken die al lang in de familie waren.

Natuurlijk sluit ik niet uit dat mijn dementerende vader af en toe van alles weggooit en niet beseft wat de waarde ervan is. Dat lijkt me de meest waarschijnlijke verklaring. Maar toch knaagt het een beetje. Er komen veel mensen over de vloer, niet alleen familie en verzorgenden maar ook oude vrienden, buurtgenoten en kennissen.

Vandaag ben ik eens gaan googlen op een van de antieke voorwerpen die zoek zijn geraakt in mijn vaders huis en ik zag dat die bij twee antiquairs (online) worden aangeboden voor een paar honderd euro, met de kwalificatie: tamelijk zeldzaam.

Nu zit ik al de hele dag (en eigenlijk al langer) met het onrustige gevoel: kan ik die aanbiedende antiquairs eens benaderen met de vraag wat de woonplaats is van degene die deze stukken heeft aangeboden?

Heeft iemand hier ervaring mee, is er een manier om te achterhalen wie antieke voorwerpen en boeken aanbiedt?

En heeft er iemand ervaring met dit gevoel, zulke twijfels of je Sherlock Holmes uit moet gaan hangen of niet. Aan de ene kant schiet ik er niets mee op. Mijn broer en ik zijn gemachtigd voor mijn vaders financiële zaken, dus hij kan niet volledig kaal geplukt worden zonder dat iemand het merkt. Ik ben ook niet op de erfenis uit, het is jammer als erfstukken uit de familie verdwijnen maar dat is uit sentimenteel oogpunt, niet uit persoonlijk belang.

De kans dat mijn vader zelf verantwoordelijk is voor het verdwijnen van allerlei zaken is ook het grootst van alle mogelijkheden, hij raakt bij wijze van spreken zijn bed nog kwijt terwijl hij er in ligt te slapen.

Maar tóch, aan de andere kant, knaagt het een beetje dat ik twijfel of er niet iemand stiekem spullen van hem achterover drukt en verkoopt. Want als dat het geval is, dan is diegene gewoon niet oprecht tegenover mijn vader en dan heb ik liever niet dat diegene misbruik maakt van mijn vaders naïviteit. Omdat ik vind dat mijn vader in zijn waarde gelaten moet worden, ook nu hij door die rotziekte langzamerhand zijn waardigheid aan het verliezen is, dus los van de eventuele waarde van de spullen.

Ik wil er eigenlijk niet over nadenken maar het blijft knagen. Wie heeft raad of herkenning in de aanbieding?
Hier helaas ook herkenning; mijn demente oma is zowel thuis (spullen) als in het verzorgingstehuis (geld) bestolen. Dat geld had zij zelf wel door, en ze werd er helemaal nerveus van want ze dacht dat ze het was verloren.

Zo boos maakt me dit soort dingen; wie doet dat nou?!
TO, wat een rotsituatie. Naar dat er mensen in de omgeving van je vader zijn die je blijkbaar niet kunt vertrouwen.

Ik denk niet dat bellen met de antiquairs zal helpen; zij willen natuurlijk niet in verband worden gebracht met heling en zullen waarschijnlijk niet al te toeschietelijk zijn. Ik zou wel eens bellen met de politie, je hoeft niet meteen aangifte te doen maar zij hebben vast wel ervaring met dit soort zaken. Zij kunnen je hopelijk verder helpen.

Je kunt natuurlijk foto's maken van alle waardevolle voorwerpen, maar voorkomen lijkt mij in dit geval beter dan genezen. Weghalen dus, die waardevolle spullen, en zorgen dat er nooit veel contant geld in huis is. 't Is natuurlijk wel triest dat dat blijkbaar nodig is.
Vooralsnog ga ik uit van de mogelijkheden die Aaaanne noemt: dat mijn vader zelf spullen heeft weggegooid (of weggegeven) en dat er toevallig meerdere exemplaren van in omloop zijn. 'Redelijk zeldzaam' is immers niet hetzelfde als 'uniek'. Ik voelde me de afgelopen tijd vooral heel erg rot dat ik überhaupt twijfelde of er iets niet in de haak zou kunnen zijn. Nu ik al jullie reacties zo lees, voel ik me wat minder paranoia gelukkig. Ik ga het nu allemaal even laten bezinken.
Ik zou zeker contact opnemen met de antiquairs en het verhaal gewoon uitleggen en vragen waar hun spullen vandaan komen omdat je probeert na te gaan wat er is gebeurd.

Nooit geschoten is altijd mis en wie weet waar je achter komt.
Ik heb beide opties meegemaakt. Mijn oma was ook dement en die besefte destijds nog wel dat het niet helemaal klopte dat ze zo vergeetachtig was en was bang voor reacties (denk ik) dus dan zei ze dat haar handtas gestolen was, terwijl ze die zelf ergens vergeten was. En ze verstopte de hele tijd van alles, omdat ze bang was dat het gestolen werd.

Een oudere buurvrouw is echter wel degelijk door de thuishulp bestolen. Dus ik denk dat beide opties nog open staan.
quote:Schabolleke schreef op 02 november 2011 @ 22:21:

Ik denk niet dat bellen met de antiquairs zal helpen; zij willen natuurlijk niet in verband worden gebracht met heling en zullen waarschijnlijk niet al te toeschietelijk zijn.Ik zou wel bellen, het kan tenslotte ook zijn dat de persoon die het bij het grof vuil zag staan het aan het antiquariaat heeft gegeven, of misschien de anitiquair zelf wel. Je hoeft ze niet meteen van heling te beschuldigen om gewoon te vragen waar het vandaan komt.
Overigens, als jij al een aantal verdwenen stukken via Google terug kunt vinden, dan zou dat de politie toch ook moeten lukken. Aangifte doen is dus misschien helemaal niet zo zinloos, wie weet krijgt je vader op die manier nog iets terug. Bij mijn opa is jaren geleden een keer een antieke klok gestolen, die heeft de politie teruggevonden via een catalogus van een antiquair.
quote:aaaanne schreef op 02 november 2011 @ 22:32:

[...]

Ik zou wel bellen, het kan tenslotte ook zijn dat de persoon die het bij het grof vuil zag staan het aan het antiquariaat heeft gegeven, of misschien de anitiquair zelf wel. Je hoeft ze niet meteen van heling te beschuldigen om gewoon te vragen waar het vandaan komt.aaaane, zie mijn post hierboven. Die antiquairs weten volgens mij donders goed dat een deel van de spullen die zij krijgen aangeboden geen zuivere koffie zijn. In het geval van mijn opa (zie mijn post hierboven) stond de klok al in de catalogus voordat 'ie gestolen was. Ik zou dit soort vragen dus echt aan de politie overlaten.
Dit zijn vaak hele moeilijke dingen....

Ik werk zelf met dementerende en deze zijn erg goed in dingen ''weg te werken'' wat je eventueel kan doen is toch hoe moeilijk ook kijken voor een opname voor je vader, nu zijn het nog sieraden maar dalijk is hij niet meer veilig.

Of hang camera's op.

Heel veel sterkte in deze moeilijke strijd.
sorry zie dat ik totaal fout zit aangezien het op het internet teruggevonden is, excuses!
Hierover was laatst een item bij K&vdBrink, Rene Diekstra heeft er onderzoek naar gedaan en roept ook mensen op hem te mailen als zij hier ook ervaringen mee hebben. aflevering

Vreselijk, als het idd diefstal zou zijn. Hoe verzinnen mensen het toch?
Vervelende situatie.

Zoals je schrijft is er de mogelijkheid dat je vader de sieraden heeft weggegooit.

Ook is er de mogelijkheid dat je vader ze op zijn manier heeft opgeruimd en dat zouden plaatsen/plekjes zijn waar jij en ik zo niet aan denken. Voordat je iets weggooit zou ik dat (wat het ook is) goed bekijken. Kijk ook eens in de bank en stoelen.

Jammer genoeg hoor/lees je ook steeds vaker dat ouderen/ dementerenden worden bestolen door mensen waarvan je het niet zou verwachten.

Geen idee hoe dat bij een antiquair gaat, wat er te achterhalen is.

Proberen kan je altijd.

Zou in overleg met je vader (voor zover dat kan) en broer de waardevolle spullen en de spullen met emotionele waarde al verdelen, voor het echt weg is.
TO, ik denk dat je voordat je iets gaat doen, goed moet nadenken over wat je wilt bereiken.

Wil je je vaders spullen terug? Dan niet zelf gaan bellen met een antiquair, geheid dat de spullen dan heel snel zijn verdwenen. Politie inschakelen lijkt mij dan de meest kansvolle weg. Wil je weten wie erachter zit? Dan is een webcam een goed idee. En wil je voorkomen dat er nog meer spullen verdwijnen? Dan kun je het best de spullen op een veiliger plek gaan bewaren.

O ja, en doe dit natuurlijk allemaal in overleg met je vader en je broer.

Succes hoor, ik blijf het een naar verhaal vinden.
heb je toevallig die stukken ergens op een foto staan ? Dan maakt het je verhaal wel sterker.

Wat vervelend dat je vader in zo;n kwetsbare situatie zit... Verdrietig..
dubbel.. sorry
Wat naar, niet alleen dat je vader alzheimer heeft, maar dat er wellicht ook iemand misbruik van maakt.

Als ik jou was zou ik sowieso aangifte doen van diefstal/vermissing van de sieraden. Ergens lijkt het me sterk dat je vader uitgerekend in een juwelenkistje gaat graaien om die dingen weg te gooien. Misschien heeft hij ze wel weggegeven zonder de waarde er van te begrijpen?

Een beetje antiquair zal trouwens gewoon meewerken aan het onderzoek lijkt mij, tenzij je met een heel erg louche zaak te maken hebt.
Overigens, hoe vervelend het voor je vader is terzijde, zou ik als ik jou was er sowieso iets mee doen. Al was het de sieraden, in overleg met je vader, op een veilige plek opbergen waar ook hij er niet meer bij kan. Los van de financiele waarde, het gaat wel om sieraden van jouw moeder. Die jij en jouw broers/zussen misschien later wel willen als herinnering. Het is niet verkeerd of hebberig om die herinneringen veilig te willen stellen.
.
Eerlijk gezegd ben ik nogal geschrokken van een aantal van jullie berichten. Ik had geen idee dat het (kennelijk) best vaak voorkomt dat ouderen gewoon bestolen worden door mensen uit hun omgeving.

Het lijkt nu ineens ook wel van alle kanten op me af te komen. Ik opende dit forum en prompt verscheen er een grote advertentie van een goud-opkoper en terwijl ik de reacties hier zat te lezen hoorde ik zojuist op het radiojournaal iets over dat onderzoek van René Diekstra waar iemand in dit topic ook naar heeft verwezen.

Ik had dit echt niet verwacht, ik opende dit topic met de hoop om van het knagende gevoel af te komen, had vooral reacties verwacht van 'doe niet zo paranoia', maar had nooit gedacht dat deze situatie zoveel herkenning op zou roepen.

Over een paar dagen zie ik mijn broer weer, dan zal ik het toch maar eens ter sprake brengen. Al was het maar om inderdaad misschien de spullen van waarde die er nog wel zijn, te redden van mogelijke toekomstige verdwijningen. Bah, nooit gedacht dat ik me ooit nog eens met dit soort dilemma's zou moeten bezighouden.

Bedankt voor al jullie reacties en nogmaals sterkte voor iedereen die in een vergelijkbaar schuitje zit.
Dat je het idee hebt dat je vader wordt bestolen is niet zo raar,

Lees het volgend bericht maar.

http://www.volkskrant.nl/ ... tal-bejaardenhuizen.dhtml
Oh, zie dat je zelf al het krantenbericht gevonden had.
quote:Schabolleke schreef op 02 november 2011 @ 22:38: In het geval van mijn opa (zie mijn post hierboven) stond de klok al in de catalogus voordat 'ie gestolen was.Da's echt walgelijk zeg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven