Geld & Recht alle pijlers

Vader bestolen?

02-11-2011 21:23 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft de ziekte van Alzheimer. Hij woont nog op zichzelf (mijn moeder leeft niet meer), maar binnen afzienbare tijd zal hij naar een verpleeghuis verhuizen. Daarom ben ik, zoveel mogelijk samen met hem, alvast wat van zijn spullen aan het sorteren. Wat kan weg, wat zou eventueel mee kunnen verhuizen naar het verpleeghuis?

Nu valt het me op, dat er eigenlijk best veel al verdwenen is uit zijn huis. Zo zijn er nogal wat gouden sieraden van mijn moeder verdwenen uit haar sieradenkistje en ik mis ook wat antieke erfstukken die al lang in de familie waren.

Natuurlijk sluit ik niet uit dat mijn dementerende vader af en toe van alles weggooit en niet beseft wat de waarde ervan is. Dat lijkt me de meest waarschijnlijke verklaring. Maar toch knaagt het een beetje. Er komen veel mensen over de vloer, niet alleen familie en verzorgenden maar ook oude vrienden, buurtgenoten en kennissen.

Vandaag ben ik eens gaan googlen op een van de antieke voorwerpen die zoek zijn geraakt in mijn vaders huis en ik zag dat die bij twee antiquairs (online) worden aangeboden voor een paar honderd euro, met de kwalificatie: tamelijk zeldzaam.

Nu zit ik al de hele dag (en eigenlijk al langer) met het onrustige gevoel: kan ik die aanbiedende antiquairs eens benaderen met de vraag wat de woonplaats is van degene die deze stukken heeft aangeboden?

Heeft iemand hier ervaring mee, is er een manier om te achterhalen wie antieke voorwerpen en boeken aanbiedt?

En heeft er iemand ervaring met dit gevoel, zulke twijfels of je Sherlock Holmes uit moet gaan hangen of niet. Aan de ene kant schiet ik er niets mee op. Mijn broer en ik zijn gemachtigd voor mijn vaders financiële zaken, dus hij kan niet volledig kaal geplukt worden zonder dat iemand het merkt. Ik ben ook niet op de erfenis uit, het is jammer als erfstukken uit de familie verdwijnen maar dat is uit sentimenteel oogpunt, niet uit persoonlijk belang.

De kans dat mijn vader zelf verantwoordelijk is voor het verdwijnen van allerlei zaken is ook het grootst van alle mogelijkheden, hij raakt bij wijze van spreken zijn bed nog kwijt terwijl hij er in ligt te slapen.

Maar tóch, aan de andere kant, knaagt het een beetje dat ik twijfel of er niet iemand stiekem spullen van hem achterover drukt en verkoopt. Want als dat het geval is, dan is diegene gewoon niet oprecht tegenover mijn vader en dan heb ik liever niet dat diegene misbruik maakt van mijn vaders naïviteit. Omdat ik vind dat mijn vader in zijn waarde gelaten moet worden, ook nu hij door die rotziekte langzamerhand zijn waardigheid aan het verliezen is, dus los van de eventuele waarde van de spullen.

Ik wil er eigenlijk niet over nadenken maar het blijft knagen. Wie heeft raad of herkenning in de aanbieding?
Geen tips, wel een en veel sterkte!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Stap naar de politie en vertel daar je verhaal. Punt is wel dat je het allemaal niet kunt bewijzen, dus of je er veel mee op schiet, is de vraag.
Ik zou met je broer en je vader in gesprek gaan,en de waardevolle spullen alvast verdelen onder jou en je broer. weet je zeker dat er niemand mee wegloopt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:mali30 schreef op 02 november 2011 @ 21:26:

Geen tips, wel een en veel sterkte!Dat vind ik heel erg lief, dankjewel.
quote:Hoenuverder75 schreef op 02 november 2011 @ 21:23:

ik zag dat die bij twee antiquairs (online) worden aangeboden voor een paar honderd euro, met de kwalificatie: tamelijk zeldzaam.

Nu zit ik al de hele dag (en eigenlijk al langer) met het onrustige gevoel: kan ik die aanbiedende antiquairs eens benaderen met de vraag wat de woonplaats is van degene die deze stukken heeft aangeboden?Gewoon je situatie uitleggen en netjes vragen. Geen enkele fatsoenlijke middenstander wil heler zijn.
Moeilijk hoor! Zelfs al je er achter komt wie deze spullen aangeboden heeft en het blijkt uit je vaders huis te komen kan diegene zeggen dat je vader het zelf weggegeven heeft. En dan weet je nog niet of het waar is of niet hoewel het natuurlijk not done is om dingen van waarde aan te nemen van iemand die dement is. Ontzettend pijnlijk dat er op deze manier spullen verdwijnen. En natuurlijk gaat dat niet om geld. Je moeders sieraden en andere dingen die al lang in de familie zijn horen daar te blijven.

Is je vader ook achterdochtig? Kan hij spullen ook verstopt hebben ergens in huis zodat ze niet gestolen worden? Ik hoop dat dingen toch nog boven water komen.
Graag gedaan hoenuverder!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wat een nare situatie.

Ik zou het toch even met de politie overleggen voordat je zelf navraag gaat doen bij die antiquairs.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
proberen bij die antiqairs en de nog overgebleven waardevolle dingen vast meenemen naar je eigen huis (of dat van je broer)

wat een ongelooflijk k#t idee dat iemand uit de nabije omgeving van je vader dat kan doen.

Ik hoop dat je vader er iig geen weet meer van heeft als het zo is.

het is al moeilijk genoeg.

sterkte met wat er komen gaat.

Ik weet helaas uit eigen ervaring hoe pijnlijk het proces is als je een dementerende pa hebt.
quote:Cateautje schreef op 02 november 2011 @ 21:27:

Stap naar de politie en vertel daar je verhaal. Punt is wel dat je het allemaal niet kunt bewijzen, dus of je er veel mee op schiet, is de vraag.En de politie zal zeggen 'u heeft geen bewijzen, alleen vage vermoedens', dus dat haalt niets uit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maak van alle waardevolle spullen die er nu nog zijn een foto zodat je dan eventueel kunt bewijzen dat ze in jullie bezit waren als je de volgende keer wat mist?
Moeilijk. In een soortgelijke situatie hebben we uiteindelijk besloten om sieraden met emotionele waarde uit het huis te halen.

Er zijn bij ons ook daadwerkelijk sieraden gestolen: via foto's hebben we dat kunnen bewijzen en is de dader gepakt.
Van mij ook een Knuffel. Tranen schieten in mijn ogen bij de gedachte dat iemand zoiets zou kunnen doen. Kun je niet een soort van lijst maken van wat er is? En dat regelmatig nalopen en als je iets mist op onderzoek uitgaan?
Ik zou inderdaad als eerste alle waardevolle spullen die niet gebruikt worden weghalen. De rest fotograferen met datumstempel.

Verder zou ik de politie informeren over mijn vermoedens en zelf de antiquair bellen voor informatie.

Ik denk zelfs dat ik zo giftig zou zijn, dat ik in een leeg sieradendoosje een memovelletje zou plakken met de tekst: 'Jammer hè? Alles is weg.'

Ik hoorde een tijd terug dat er inderdaad schrikbarend veel ouderen bestolen worden. Door (verre) familie, ander bezoek, thuiszorg, personeel in het verzorgingstehuis. Er was een interview op de radio met iemand (geloof een schrijver) die daar onderzoek naar had gedaan.

Heel veel sterkte met je vader! Hopelijk kom je erachter wat er gebeurd is.
Bedankt voor alle reacties, wat zijn jullie snel! Politie inschakelen vind ik erg ingrijpend, die zullen dan misschien ook mijn vader gaan ondervragen en dat kan ik hem eigenlijk niet aandoen, zoiets kan hij echt niet meer begrijpen. Dus voor ik die stap zou zetten zou ik echt een heel sterke verdenking moeten hebben naar iemand.

Hij is zelf niet achterdochtig, dus ik denk eerder dat hij spullen weggeeft of weggooit dan dat hij ze verstopt. Ik ga het maar even laten bezinken. Ik zit er al een tijd mee in mijn maag en vind het al een hele stap om het nu eens te uiten. Eigenlijk is dit het laatste waar ik me momenteel mee bezig wil houden, maar toch knaagt het soms.
Bij mijn grootvader is hetzelfde gebeurd. Geen waardevolle spullen, want die had hij alvast verdeeld voordat hij erg ziek werd, maar wel geld. Mijn familie heeft een verborgen camera op 3 plekken in huis verstopt, daar waar mijn opa geld had liggen (oudjes hebben altijd vaste plekken ). Na een paar weken kwam het al uit: 5 (!!!!!!) verschillende mensen stalen geld uit zijn tas en uit het nachtkastje. Echt verschrikkelijk. Het varieerde tussen de vrijwillige voorleeshulp tot een verpleegster en een vrijwilliger voor het avondeten. Heel naar vonden we dat. Deze mensen zijn ontslagen en in het verpleeghuis is het daarna niet meer voorgekomen omdat er overal camera's kwamen.

Het geld heeft mijn opa niet meer teruggezien, helaas... Ws voor honderden, misschien wel 1000, euro's buitgemaakt...

Mijn tip is dus: verborgen camera op de plekken richten waar de spullen liggen. Je merkt snel genoeg of het wel of niet klopt als je de beelden bekijkt...

sterkte, ik weet wat een stress het kan oproepen!
Wat ontzettend erg dat er blijkbaar op zo'n grote schaal misbruik word gemaakt van de afhankelijkheid van ouderen echt daar kan ik met mijn pet niet bij.
Ik had de tips om foto's en een lijstje te maken van wat er nu nog wél in huis is nog niet gezien. Dat vind ik een heel goed idee!

Knuffel terug voor iedereen die ook familieleden of andere naasten heeft die hulpbehoevend en/of dementerend zijn...
De antiquairs bellen en vragen waar deze spullen vandaan komen en hoe lang zij ze al hebben. Gewoon in vriendelijk overleg. Met een tijdindicatie kan je misschien ook achterhalen of het jou vaders spullen kunnen zijn of niet en eventueel wie er bij betrokken was. Misschien heeft je vader ze bij het grof vuil gezet en heeft een oplettende passant er leuke dingen uit gehaald. Het kan ook zijn dat het toevallig dezelfde voorwerpen zijn, dat er twee of drie van zijn. Je kan misschien ook eens bij hen gaan kijken of er toevallig een naam op staat of zoiets, waardoor je er 100% zeker van kan zijn dat het om jullie spullen gaat.

Vervelende situatie hoor, sterkte, ook met de ziekte van je vader.
quote:lionlily schreef op 02 november 2011 @ 21:55:Na een paar weken kwam het al uit: 5 (!!!!!!) verschillende mensen stalen geld uit zijn tas en uit het nachtkastje. Echt verschrikkelijk. Het varieerde tussen de vrijwillige voorleeshulp tot een verpleegster en een vrijwilliger voor het avondeten.Wat afgrijselijk!
Je hoeft de politie niet in te schakelen voor onderzoek, misschien hebben ze adviezen voor je hoe je dit het best aanpakt!

Wat rot zeg, jullie situatie! Heel veel sterkte!
quote:aaaanne schreef op 02 november 2011 @ 22:00:

[...]

Wat afgrijselijk!

Nou, inderdaad niet normaal.

Maar kennelijk gebeurt het vrij vaak.

Bij mijn oma destijds in het verzorgingstehuis evengoed.

Paar gouden sieraden verdwenen. Je kunt nooit meer achterhalen wie dat nou geweest is. Tenzij je inderdaad camera's gaat plaatsen maar daar viel dus ook zelfs niks meer terug te halen.

Ik vind het schunnig om van een ander te stelen maar nog extra als je het bij oudere hulpbehoevende mensen doet.

Wat een lowlife ben je dan.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Wat verschrikkelijk dat je dit vermoeden hebt. Het zou zo laag bij de grond zijn. Maar er zijn inderdaad genoeg verhalen bekend.

Bij mijn dementerende buurvrouw was het trouwens anders. Toen zij verhuisde wamen ze op allerlei bijzondere plekken geld e.d. Tegen.

Zo zat de naad van het gordijn helemaal vol met briefgeld en sieraden en had bijv ook geld in haar winterjas in de kast en bijv sieraden n bloempotjes
Vind dit ook erg maar je wil niet weten hoe mensen misbruik maken. Ik zou ook zelf op onderzoek uitgaan want politie doet bij geen bewijs toch niks. En alle goede tips die hier verder gegeven zijn opvolgen zoals wat boterblom zegt: neem waardevolle spullen mee naar je eigen huis en je broer erbij betrekken.

Als er zoveel mensen in zijn huis komen is het geen vreemde gedachte hoor.

Ik ben zelf zo ook twee dierbare gouden sieraden (waarvan 1 erfstuk) kwijtgeraakt die de hulp had gejat. Mensen zijn echt zo onbeschoft. En misschien als je op onderzoek uitgaat je ook iets van het knagende gevoel kwijtraakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven