Geld & Recht alle pijlers

vakantie weigeren?

16-07-2012 22:37 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
er zit me iets dwars waar ik graag iets meer van zou willen weten..

ik heb samen met een collega een soort leiding gevende positie binnen het bedrijf..

onze baas ziet het liefst dat 1 van ons 2 elke dag aanwezig is...

nu heb ik een half jaar geleden een vakantie periode gereserveerd.

dit moet zo vroeg ivm mijn zoontje en de schoolvakantie. ook heeft mijn vriendin haar periode hierop afgestemd. (we wonen niet samen)

nu is het volgende aan de hand..

mijn collega word opnieuw papa en zijn vrouw is een deze dagen uitgerekend.. dus wil hij na de kraam periode een x aantal weken vrij hebben (begrijpelijk)

je snapt het al... mijn 2 weken vakantie vallen dan precies gelijk met zijn weken die hij thuis wil zijn...

nu zien wij (collega's) het probleem niet zo want er zijn nog genoeg andere collega's over die het werk over kunnen nemen.

maar ik heb een flauw vermoeden dat onze baas hier nog het een en ander over gaat denken en dit niet goedkeurd..

en dan??

mijn vakantie staat al vast, mn zoontje is 10 dagen bij mij in de vakantie (ik ben gescheiden en co-ouder) alles is geregeld...

wat zijn mijn rechten hierin???
Jouw baas mag weigeren opb een goede reden, bv dat het in het bedrijfsbelang is dat er 1 aanwezig is, dit moet hij echter wel kunnen onderbouwen.

Is er een mogelijkheid dat je in overleg gaat met je baas vooraf en evt iemand benoemt die je nu nog soort van kunt inwerken zeg maar, zodat hij ook zeker is dat eea goed geregeld is?
Even uit mijn hoofd:

Jouw vakantie kan in ieder geval niet meer geweigerd worden, als deze al een half jaar vast staat. Alleen in héél uitzonderlijke omstandigheden kan het nog herroepen worden, maar zo te lezen zijn die voor jou niet aanwezig.

Als jouw collega ook al minimaal een week of twee terug vrij heeft gevraagd heeft ook hij in principe recht op die vakantie als deze hem niet geweigerd is (of als hij geen antwoord heeft gehad, dan is de vakantie automatisch goedgekeurd).

Dit allemaal omdat het werk door andere collega's overgenomen kan worden.
Als jouw vakantie is goedgekeurd door jouw baas mag hij die niet zomaar intrekken. Daar is zwaarwegend bedrijfsbelang voor nodig.

De geboorte van het kind van jouw collega kan toch bepaald geen verassing zijn?

Dat is in ieder geval geen zwaarwegend bedrijfsbelang....
Misschien heb je hier wat aan. vraag 11.

Je werkgever heeft wel wat mogelijkheden om jouw vakantie in te trekken, maar dan moet hij wel een aantoonbare, zwaarwegende reden hebben.

Daarnaast heb ik ooit begrepen dat een werkgever verplicht is om binnen twee weken na aanvraag van een vrije dag/vakantie te laten weten of dit mogelijk is, en dat je er anders van uit mag gaan dat deze is goedgekeurd, maar hier vind ik zo snel even geen bron van.
Onze collega's die dus op het werk overblijven doen nu al vrijwel 90% hetzelfde werk alleen is de factor improvisatie en leiding geven daar minder aanwezig...

en mijn collega heeft gisteren gezegd (bevalling is vandaag) dat hij graag een tijd vrij wil zijn na de kraam week...

ook allemaal erg begrijpelijk...

ik zou het niet erg menselijk vinden om 1 van ons 2 de periode te ontzeggen...
Misschien geen zorgen maken om iets wat misschien helemaal niet gaat gebeuren? Met andere woorden: even afwachten of zelf naar je leidingggevende gaan. Het zal wel loslopen. Niet piekeren, heeft geen enkele zin.
Je werkt toch niet bij het bedrijf waar je nick het logo van is mag ik hopen?
Huts!
quote:Caro_22 schreef op 16 juli 2012 @ 22:53:

Misschien heb je hier wat aan. vraag 11.

Je werkgever heeft wel wat mogelijkheden om jouw vakantie in te trekken, maar dan moet hij wel een aantoonbare, zwaarwegende reden hebben.

Daarnaast heb ik ooit begrepen dat een werkgever verplicht is om binnen twee weken na aanvraag van een vrije dag/vakantie te laten weten of dit mogelijk is, en dat je er anders van uit mag gaan dat deze is goedgekeurd, maar hier vind ik zo snel even geen bron van.

Er is in ieder geval geen sprake van plotselinge drukte.... het is zomer en in onze bedrijfstak is het dan altijd druk...

ook is de bevalling geen surspise... dat weet hij ook al een half jaar ongeveer.

maar onze baas bemoeid zich er niet zo mee.... wij regelen (aangezien wij de leiding gevenden zijn op de afdeling) onderling...

vaak heeft de baas er niet eens weet van wie er wanneer op vakantie is en laat dat helemaal aan ons over... alleen ben ik bang nu het opeens negetief uitpakt hij er zich wel mee gaat bemoeien...
Haha Bellatrix, ik zat iig hetzelfde te denken.

Als dat zo is kan er dan niet bij een andere eh Toekan iemand geleend worden oid? Of zeg ik nu iets heel doms?
Het Viva forum is papaja.
quote:Chadidja schreef op 16 juli 2012 @ 22:58:

Misschien geen zorgen maken om iets wat misschien helemaal niet gaat gebeuren? Met andere woorden: even afwachten of zelf naar je leidingggevende gaan. Het zal wel loslopen. Niet piekeren, heeft geen enkele zin.je hebt gelijk, en ik wil het graag loslaten maar ik zie die bui al hangen...
quote:BellatrixVanDetta schreef op 16 juli 2012 @ 22:59:

Je werkt toch niet bij het bedrijf waar je nick het logo van is mag ik hopen?Nee, weet niet eens over welk bedrijf je het dan kan hebben.. haha.
quote:toekan22 schreef op 16 juli 2012 @ 22:37:

nu heb ik een half jaar geleden een vakantie periode gereserveerd.

dit moet zo vroeg ivm mijn zoontje en de schoolvakantie. ook heeft mijn vriendin haar periode hierop afgestemd. (we wonen niet samen)

???

Is dit goedgekeurd?

Is dit in overleg gegaan?

Ik heb namelijk ook een collega die gewoon op het rooster invult wanneer ze vrij is, zonder overleg..maar zo werkt het niet natuurlijk
Volgens mij mag dat helemaal niet. En jij hebt ook al 'n vakantie geboekt en volgens mij dekt je annuleringsverzekering dat niet eens als het kwade wil van 'n werkgever is. Je zou wel kunnen aanbieden dat jij je vakantie cancelt tegen dubbele prijs van wat het jou gekost heeft en dan ga je lekker in september in het laagseizoen goedkoper weg met veel meer vakantiegeld op zak. Ofwel zou ik gewoon weigeren, je hebt tenslotte ruim van te voren al je vakantie vastgelegd. Als je collega vandaag 'n blindedarm moet laten weghalen zat je baas ook met het zelfde probleem. En je moet de baas z;'n problemen niet jouw probleem maken. Een baas houdt er als het goed is meer geld aan over dan zijn werknemers, dus lost ie dit soort dingen ook maar zelf op door vervangers in te huren danwel andere werknemers te laten overnemen.

En je collega wist toch ook 9 maanden geleden al dat ie in deze periode vrij zou willen zijn, dus dom van 'm dat ie dat niet heeft vast laten leggen. Vind hoe dan ook dat jij voorrang hebt wat vakantie betreft, want je hebt het netjes een half jaar van te voren al vastgelegd.
quote:pearle schreef op 16 juli 2012 @ 23:14:

[...]

Is dit goedgekeurd?

Is dit in overleg gegaan?

Ik heb namelijk ook een collega die gewoon op het rooster invult wanneer ze vrij is, zonder overleg..maar zo werkt het niet natuurlijk

De baas geeft ons de vrije hand.

als wij het goed regelen kijkt hij er niet eens naar om....

daarom zijn wij ook de leiding gevenden van de afdeling.

wij hoeven niet met hem te overleggen en hij hoeft ook niet te keuren... dit doen de 50 werknemers allemaal op deze manier...

de baas heeft de managers in dienst om dit te regelen...

hij weet niet eens wie er weg is, hoelang en waar heen...

zolang het bedrijf goed doorloopt maalt hij er niet om...

maar als er opeens 2 leidinggevenden dit probleem hebben valt het wel op natuurlijk...
Dat is het probleem van de baas. Als jij na vrij gevraagd te hebben, na twee weken nog geen (negatief) antwoord hebt, heb je gewoon vrij. Dat is gewoon het risico wat hij loopt door het niet (goed) in de gaten te houden.
Je hebt een 'soort-van-leidinggevende-positie?' Moet ik dat lezen als: je knapt de vuile klusjes op voor de echte leidinggevenden maar je staat als medewerker in de administratie?

Een werkgever kan een verlofaanvraag alleen weigeren als daarvoor zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn. Als je eenmaal akkoord voor je vakantie hebt gekregen zou hij nog een beroep kunnen doen op jouw goed werknemerschap, maar als er zoals jij zegt genoeg collega's zijn die het werk over kunnen nemen dan heeft hij geen poot om op te staan.
wij hoeven niet met hem te overleggen en hij hoeft ook niet te keuren... dit doen de 50 werknemers allemaal op deze manier...

hij weet niet eens wie er weg is, hoelang en waar heen...

zolang het bedrijf goed doorloopt maalt hij er niet om...

----------------------------------------------------------------------------

Hij heeft dus geen goedkeuring gegeven?

Jullie zijn de managers?

Als manager wist je dus dat de andere manager papa zou worden rond dezelfde tijd als jij op vakantie zou gaan?

En hebben jullie 2 managers niet overlegd met elkaar wat dan te doen?

Officieel moet 1 manager op het werk zijn als de ander afwezig is ,ik zou dit bij de baas aankaarten wat nu te doen.
Als leidinggevende moet je zelf delegeren naar de medewerkers die jullie taken kunnen opvangen. Bovendien die collega is gewoon thuis, dus die kan wel af en toe 'n (halve) dag gaan werken als het nodig blijkt. Hij heeft van te voren niks vastgelegd, dus hij trekt wat mij betreft aan 't kortste eind.
Het is niet jouw probleem, jouw vakantie is immers al een half jaar geleden goedgekeurd. Het is het probleem van jouw collega als je baas wil dat een van jullie beiden aanwezig moet zijn. Hij wist de uitgerekende datum en had dan ook al zijn vakantie vast kunnen zetten. Dat heeft hij blijkbaar niet gedaan, en als hij nu nog vakantie wil, zal hij dat met zijn/jullie leidinggevende moeten bespreken.

Niet jouw probleem, maar het zijne.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Baas heeft geen goedkeuring gegeven

De managers regelen dit dusssss wie zijn de managers en hebben zij het goedgekeurd?
Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw manager dit jullie onderling laat regelen, jij bent ook manager en dit lijkt me gewoon bij je werk horen.

De meeste managers hebben helemaal geen tweede naast hun, die moeten het altijd alleen zien te rooien en gaan ook gewoon op vakantie. Gewoon de taken delegeren.

Zo ben ik nu toevallig verantwoordelijk voor de goedkeuring van de uren. Dat betekent dat ik check of alles op de juiste code staat en facturabel is en ik bij vragen/issues bij collega's aan de bel trek maar dat ik bij problemen hiermee naar de manager van mijn manager ga. Goed geregeld toch?
quote:himalaya schreef op 17 juli 2012 @ 08:17:

Het is niet jouw probleem, jouw vakantie is immers al een half jaar geleden goedgekeurd. Het is het probleem van jouw collega als je baas wil dat een van jullie beiden aanwezig moet zijn. Hij wist de uitgerekende datum en had dan ook al zijn vakantie vast kunnen zetten. Dat heeft hij blijkbaar niet gedaan, en als hij nu nog vakantie wil, zal hij dat met zijn/jullie leidinggevende moeten bespreken.

Niet jouw probleem, maar het zijne.Ik zou verachten dat ik als manager van managers niet als een schooljuf tussenbeide hoefde te komen en te beslissen wie nou vrij mag en wie niet. Uitstekende kans om te laten zien wat je in je mars hebt als manager lijkt me.
Maar is de manager hetzelfde als een soort van leidinggevende zoals toekan zichzelf noemt?

Een manager heeft altijd een plaatsvervanger als hij/zij er niet is dus wie is de verantwoordelijke?Dat kunnen er geen 50 zijn er is altijd 1 verantwoordelijk.
quote:ElleMichelle schreef op 17 juli 2012 @ 09:03:

Maar is de manager hetzelfde als een soort van leidinggevende zoals toekan zichzelf noemt?

Een manager heeft altijd een plaatsvervanger als hij/zij er niet is dus wie is de verantwoordelijke?Dat kunnen er geen 50 zijn er is altijd 1 verantwoordelijk.Een goede manager had dit allang voorzien en bovendien weet een manager gerust wel wie, of welke twee desnoods, van die 50 mensen hij het beste tijdelijk verantwoordelijk kan stellen. Af en toe eens bellen met die verantwoordelijke is wel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven