Geld & Recht alle pijlers

vakantie weigeren?

16-07-2012 22:37 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
er zit me iets dwars waar ik graag iets meer van zou willen weten..

ik heb samen met een collega een soort leiding gevende positie binnen het bedrijf..

onze baas ziet het liefst dat 1 van ons 2 elke dag aanwezig is...

nu heb ik een half jaar geleden een vakantie periode gereserveerd.

dit moet zo vroeg ivm mijn zoontje en de schoolvakantie. ook heeft mijn vriendin haar periode hierop afgestemd. (we wonen niet samen)

nu is het volgende aan de hand..

mijn collega word opnieuw papa en zijn vrouw is een deze dagen uitgerekend.. dus wil hij na de kraam periode een x aantal weken vrij hebben (begrijpelijk)

je snapt het al... mijn 2 weken vakantie vallen dan precies gelijk met zijn weken die hij thuis wil zijn...

nu zien wij (collega's) het probleem niet zo want er zijn nog genoeg andere collega's over die het werk over kunnen nemen.

maar ik heb een flauw vermoeden dat onze baas hier nog het een en ander over gaat denken en dit niet goedkeurd..

en dan??

mijn vakantie staat al vast, mn zoontje is 10 dagen bij mij in de vakantie (ik ben gescheiden en co-ouder) alles is geregeld...

wat zijn mijn rechten hierin???
Jullie zijn beide geen goede manager als jullie je vakanties niet eens op elkaar af kunnen stemmen!
Ik denk dat het probleem niet zo groot hoeft te zijn. Jij gaat lekker op je vakantie en je collega is thuis bij zijn gezin. De andere werknemers kunnen minstens 90% van het werk doen gaf je al aan. Regel dan dat je collega als vliegende keep fungeert. Mocht er op het werk een noodsituatie zijn waarbij één van jullie gewenst is, kan hij toch een paar uurtjes gaan? Hij is ten slotte degene die pas nu aankomt met de verlofwensen en hij is ook degene die het makkelijkste even naar het werk zal kunnen straks. Mooi dat hij na de bevalling thuis kan zijn, maar dat is geen vaststaand recht natuurlijk. Ik meen dat hij officieel 2 dagen kan krijgen? Dus ik denk dat hij het op deze manier al heel mooi voor elkaar heeft.
Wat apart dat jullie soort van leidingegevenden dat onderling niet hebben kunnen afstemmen de afgelopen maanden.
quote:ElleMichelle schreef op 17 juli 2012 @ 08:07:

wij hoeven niet met hem te overleggen en hij hoeft ook niet te keuren... dit doen de 50 werknemers allemaal op deze manier...

de baas heeft de managers in dienst om dit te regelen...

hij weet niet eens wie er weg is, hoelang en waar heen...

zolang het bedrijf goed doorloopt maalt hij er niet om...

----------------------------------------------------------------------------

Hij heeft dus geen goedkeuring gegeven?

Jullie zijn de managers?

Als manager wist je dus dat de andere manager papa zou worden rond dezelfde tijd als jij op vakantie zou gaan?

En hebben jullie 2 managers niet overlegd met elkaar wat dan te doen?

Lijkt mij lastig als een kind 2 weken voor of 2 weken na de uitgerekende datum geboren kan worden. Dan hou je niet veel kindervakantie meer over.

Officieel moet 1 manager op het werk zijn als de ander afwezig is ,ik zou dit bij de baas aankaarten wat nu te doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
De leidinggevende heeft in dit geval helaas alle recht om jullie vakantieplannen door de war te gooien, al was het alleen maar omdat hij/zij deze plannen niet heeft goed gekeurd.

Jullie hebben vooraf toestemming gekregen voor het plannen van vakanties onder voorwaarden, namelijk dat er altijd 1 van beiden aanwezig zal zijn. Nu niet aan die voorwaarden voldaan gaat worden, is dus of aanpassing van de afspraken of toch minstens een overleg met de leidinggevende op zijn plaats.

Het maanden voort laten slepen van dit probleem in wording, en het er nu op het laatste moment op aan laten komen, dat betekent dus gewoon dat jullie jullie taken en verantwoordelijkheden als soort-van-managers niet serieus nemen en dat jullie niet om kunnen gaan met de vrijheid die jullie in deze gekregen hebben!

Jullie hadden dit namelijk al veel eerder af kunnen stemmen, op een moment dat er nog oplossingen gezocht hadden kunnen worden. Zo hadden jij en je vriendin de vakantieplannen kunnen veranderen (wat ook wel zo collegiaal zou zijn geweest naar je collega toe, want een kind krijgen is een bijzondere gebeurtenis waarbij het m.i. niet meer dan vanzelfsprekend is dat men dan graag vrij wil zijn). Of in overleg met de manager had er een andere oplossing (inwerken vervanger oid) geregeld kunnen worden, indien een wijziging van jullie plannen niet van jullie gevergd had kunnen worden.

Je stelt de leidinggevende nu voor een onvoldongen feit en zonder deze de tijd te geven om nog tot een goede oplossing te komen. Ik hoop dat jij je realiseert dat dit echt niet netjes is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven