Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld ineens per maand uitbetaald?

12-02-2012 10:32 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even ventileren en advies!

Manlief werkt al zeker 7 jaar voor een zelfstandig ondernemer in vaste dienst, in een branche zonder cao. Nu krijgt hij bij zijn laatste salarisstrook ineens een brief met de aankondiging dat zijn vakantiegeld per januari niet meer per jaar, maar per maand wordt uitgekeerd en dat hij dit nu zelf apart moet gaan zetten.

(dit was een algemene brief naar de medewerkers)

Mag hij dit zomaar doen, zonder overleg of vastlegging in de arbeidsovereenkomst? (dit staat natuurlijk niet in zijn oorspronkelijke overeenskomst, ook is er nooit een wijziging geweest)

p.s.baas is notoir laatbetaler, zelfs vakantiegeld komt met regelmaat 1, soms 2 maanden te laat.
anoniem_114075 wijzigde dit bericht op 12-02-2012 12:26
Reden: overbodig
% gewijzigd
In de arbeidsovereenkomst staat waarschijnlijk dat hij recht heeft op 8% vakantietoeslag. En niet 'uitgekeerd in mei'?

En waarom is het een probleem als hij het iedere maand uitbetaald? Dan beschik je in mei in ieder geval over een groot deel van het vakantiegeld (en krijg je het niet 1 of 2 maanden te laat) en je kunt het op een spaarrekening zetten, waardoor je weer wat rente krijgt.

En de baas is niet verplicht om een pensioenregeling voor zijn werknemers af te sluiten, zover ik weet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft toch alleen maar voordelen?

Je kunt er alvast rente over vangen. Je kunt er over beschikken wannneer je wil. Mogelijk gaat er minder belasting af (wat je anders wel weer terug had kunnen krijgen, maar dat is dan weer gedoe).
Wat heeft de pensioenregeling met het vakantiegeld te maken?

En wat betreft het vakantiegeld zie ik het probleem niet. Zoals al eerder gezegd: je hoeft niet af te wachten tot je je vakantiegeld krijgt en je kunt het op een spaarrekening zetten waar je rente krijgt.
Lijkt me geen enkel probleem, zet je het zelf op een spaarrekening, vang je zelf de rente en je kunt erover beschikken wanneer je je vakantie boekt i.p.v als je al bijna vertrekt.

En een pensioenregeling is geen vplichting van een werkgever, kun je natuurlijk ook zelf regelen.
Ik zou het ook liever in 1 keer ontvangen. Ben niet zo goed in opzij zetten en het gaat dan op aan kleine dingen. Maar goed, als het niet anders is, zou ik toch een poging doen om het steeds apart te zetten.
Vakantiegeld is een regeling die vaak in de personeelsgids/personeelsreglement staat toegelicht. Daarover heeft een werkgever de vrijheid om indien gewenst en/of noodzakelijk eenzijdige wijzigingen door te voeren. Zolang hij het maar ontvangt is er toch niets mis. Zelf opzij zetten en je hebt t wanneer nodig!

Pensioenregeling is niet verplicht.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Max.Daffie schreef op 12 februari 2012 @ 10:46:

Ik zou het ook liever in 1 keer ontvangen. Ben niet zo goed in opzij zetten en het gaat dan op aan kleine dingen. Maar goed, als het niet anders is, zou ik toch een poging doen om het steeds apart te zetten.Ik snap echt niet wat daar moeilijk aan is. Als je je salaris op de 24e ontvangt, stel je een automatische spaaropdracht in op de 25e en je bent klaar.
Vorige werkgever had ook die regel en als je dat weet, hou je daar rekening mee en zet je het opzij.

Wanneer je dat niet kan... open een rekening waar dat automatisch elke maand naartoe gaat.

Missen zul je het niet omdat het maandelijks 'extra' geld is.

Waarom zou een werkgever opeens op die regel overgaan, vraag ik me af
Wat vind je daar vervelend aan zolang hij iedere maand het juiste percentage uitkeert? Als je graag op een bepaald moment een X bedrag hebt voor je vakantie zou ik een automatische overboeking van je vakantiegeld instellen naar een (aparte) spaarrekening zodat je rond mei het totale bedrag weer hebt staan. Of bedoel je dat je dit jaar rond mei in de problemen komt?
Als zijn baas een laatbetaler is komt het toch alleen maar goed uit als je het per maand krijgt?

wat is precies het probleem, en wat heeft het pensioen er mee te maken?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Kier_V schreef op 12 februari 2012 @ 10:48:

Vorige werkgever had ook die regel en als je dat weet, hou je daar rekening mee en zet je het opzij.

Wanneer je dat niet kan... open een rekening waar dat automatisch elke maand naartoe gaat.

Missen zul je het niet omdat het maandelijks 'extra' geld is.

Waarom zou een werkgever opeens op die regel overgaan, vraag ik me afMisschien zit hij financieel in zwaar weer en ondanks dat het een notoire laatbetaler is voorkomt hij zo dat het personeel straks ene probleem heeft waneeer hij het niet meer in mei zou kunnen uitbetalen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja, zo had ik het nog niet bekeken, al over geld beschikken met boeken b.v.

Bedankt voor dit inzicht!

Toch goed om even anderen hierover te horen.

Aan rente doet man niet i.v.m. geloofsovertuiging. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

Maar afgezien van het voordelig uitpakken, mag een werkgever zonder overleg dit soort veranderingen doorvoeren?
quote:Fame schreef op 12 februari 2012 @ 10:52:

[...]

Misschien zit hij financieel in zwaar weer en ondanks dat het een notoire laatbetaler is voorkomt hij zo dat het personeel straks ene probleem heeft waneeer hij het niet meer in mei zou kunnen uitbetalen?In dat geval zou ik me drukker maken om mijn maandelijkse inkomen dan over die 8% :-)
quote:Kaylaaa schreef op 12 februari 2012 @ 10:53:

Maar afgezien van het voordelig uitpakken, mag een werkgever zonder overleg dit soort veranderingen doorvoeren?

Ja, waarom zou een werkgever dat niet mogen volgens jou dan?

er verandert toch niets?

De werknemer krijgt zijn geld toch...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk? Wat vind je er vervelend aan TO?

En dat van geen pensioen: dat wist je man toen hij er ging werken, dus daar kun je nu niet over klagen vind ik. Ik zie de relatie ook niet met het vakantiegeld-probleem.
Maar als mijn baas steeds te laat betaald en ik er dus niet op kan rekenen dat ik mijn salaris die maand ontvang, zou ik wel een nieuwe baan gaan zoeken.

Ja, zo had ik het nog niet bekeken, al over geld beschikken met boeken b.v.

Bedankt voor dit inzicht!

Toch goed om even anderen hierover te horen.

Aan rente doet man niet i.v.m. geloofsovertuiging. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

Moslim? Misschien kan hij de rente dan schenken? Ik dacht dat het dan wel mag en dan profiteert een goed doel ervan. Maar goed, dat heeft verder niet veel met het vakantiegeld te maken

En dat hij dit zonder overleg zomaar mag doorvoeren. Tja, zou je ook die vraag stellen als de werkgever zonder overleg het loon verhoogt? Sorry, maar ik vind dat een beetje gezeur.
Off topic:

Rente mag je dan ook niet schenken...

En hoe sparen andere moslims? Laten ze het geld op hun salarisrekening-zonder-rente staan, of bestaan er speciale spaarrekeningen zonder rente (oprecht geïnteresseerd).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Rente ontvangen kan niet i.v.m. zijn geloof??? Wat is dat voor geloof dan? En wat is er in godsnaam zo mis met rente ontvangen dat dat niet mag? Is wellicht offtopic, maar ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Kan iemand mij dit uitleggen wat hiervan de achterliggende gedachte is?

Puur nieuwsgierigheid hoor.
Volgens mij zijn er wel speciale rekeningen.

(En ik denk niet dat de bank dat heel erg vindt)
Ik heb er weleens wat over gehoord, dus correct me if I'm wrong. Rente is haram en volgens mij heeft dat ermee te maken dat je voor dat geld niet hebt gewerkt. Moslims mogen ook geen rente betalen en dat is met een hypotheek natuurlijk wel lastig. Een paar jaar geleden is daar wat ophef over geweest. Hier een stukje over hoe dat dan zou kunnen werken.
quote:Cici25 schreef op 12 februari 2012 @ 11:15:

Rente ontvangen kan niet i.v.m. zijn geloof??? Wat is dat voor geloof dan? En wat is er in godsnaam zo mis met rente ontvangen dat dat niet mag? Is wellicht offtopic, maar ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Kan iemand mij dit uitleggen wat hiervan de achterliggende gedachte is?

Puur nieuwsgierigheid hoor.

Wat ik heb begrepen van mijn schoonmoeder is dat rente, geld is dat 'gemaakt' kan zijn van geld dat niet zuiver is of rente dat verkregen is door speculeren op de markt (verhuld gokken)

Daarom zou het niet mogen...

In het land waar zij woont, zijn er Islamitische banken waar je je geld kunt stallen zonder rente. Zij bewaren het voor je.
quote:Mariska76 schreef op 12 februari 2012 @ 11:20:

Ik heb er weleens wat over gehoord, dus correct me if I'm wrong. Rente is haram en volgens mij heeft dat ermee te maken dat je voor dat geld niet hebt gewerkt. Moslims mogen ook geen rente betalen en dat is met een hypotheek natuurlijk wel lastig. Een paar jaar geleden is daar wat ophef over geweest. Hier een stukje over hoe dat dan zou kunnen werken.

Je mag best geld krijgen wanneer je er niet voor gewekt hebt.

(Zakaat ontvangen heet dat) Is het goeddoen richting mensen die het slechter hebben dan jij. Verplicht zelfs voor een Moslim

Sorry voor off-topic!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven