Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld komt eraan!!!!

17-05-2011 10:06 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Vakantiegeld komt eraan en wat gaan jullie ermee doen.

Ik zelf ga heerlijk dagjes uit met manlief en kind,deel uit het rood komen en reparatie auto dan is het ook weer bijna op.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 mei 2011 @ 18:27:

Ghehe himalaya, ik ben dol op winkelen en op onzin met een verlengsnoer...

Dan compenseren we elkaar mooi!

heb je toevallig ook nog een handvol kinderen? Ik geeneen namelijk...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn vakantiegeld gaat op aan een nieuwe fiets voor zoon. Aantal rekeningen betalen en spaarpotje aanvullen.

Afgelopen jaar bestond uit; scheiden, verhuizen en orde op zaken stellen.

Spaarpot is erg leeg dus nu.

En in de vakantie? dan ga ik (low budget) een weekje kamperen met mijn kinderen.

Thats it.
Ik heb hier nu vanalles gelezen.. en wat Tulpje zegt snap ik helemaal.

Gewoon 2 verdieners die geen gekke schulden of iets dergelijks hebben moet gewoon rond kunnen komen. Vakantiegeld is natuurlijk altijd leuk om te krijgen en van harte welkom. Maar het is niet zo dat ik dat perse nu moet hebben. Een maand later was ook prima geweest...

Wij zijn ook 2 verdieners. Voorheen werkte mn vriend 32 uur en ik 36,5 uur. Tot ik ontslag heb genomen. En werk ik nu 18 uur of meer.. (min/max contract) Nu komen vast de reacties: ja daar kies je zelf voor...

Dat klopt.. Maar de baan die ik aannam liep niet zo vlotjes als ik gedacht had (diegene die me aannam ook niet) waardoor ik ook dik 2 maanden GEEN loon heb gehad... en nu na ruim n half jaar (sinds ik aangenomen ben) weer een beetje richting mn oude loon ga.

Dit zeg ik niet om te klagen, maar om te zeggen dat je 9 van de 10 keer wel rond kan komen met minder! (er zijn uitzonderingen)

We zijn gewoon veel minder luxe gaan leven, goedkopere merken in de supermarkt, even niet shopppen, niet uiteten etc.. En zelfs dan kon ik soms nog geld overhouden....

Nu leef ik eigen nog steeds wel een beetje zuinig zoals toen ik zo weinig te besteden had en dus hou ik nu nog veel meer over!

En nu krijgen we vakantiegeld, dat gaat gewoon op de spaarrekening. (ik heb nog niet zoveel vakantiegeld opgebouwd) En daar gaan we eind vh jaar waarschijnlijk de woonkamer van opknappen of n auto kopen. (zonder vakantiegeld deden we dat ook wel, maar het is mooi meegenomen)
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:Mevrouw75 schreef op 17 mei 2011 @ 18:29:

[...]

ik ook niet hoor. (1/10 dan weer wel, maar 30.000 is voor mij echt een kapitaal hoor, dan ben je in mijn ogen bijna miljonair)

Dat denk ik ook altijd!

Een vriendin van mij had een tijd geen baan en maakte zich zorgen hoe ze rond moest komen e.d. Toen bleek dat ze een spaarrekening had met 15000 euro?!! Omdat ik nog nooit zoveel geld in mijn leven heb gehad, dacht ik echt wat jij hebt nooit meer problemen met geld NOOIT MEER

Maar ja, dat is natuurlijk eigenlijk niet zo....
Ik woon in een vakantiegeldloosbuitenland. Dus zelfs als ik een baan had kreeg ik het niet.

Ik spaar wel altijd een behoorlijk groot gedeelte van mijn stufie. Ik vind het zo'n naar idee om rood te moeten staan om eten te kunnen kopen! Als ik daardoor minder uit kan so be it. Kleren koop ik amper. Deze zomer een reis met mijn ouders naar California (courtesy van mijn overleden grootmoeder zeg maar...), zal ik eens even flink kleding inslaan .
ik werk als flex (2banen) en vakantiegeld zit bij mn salaris.

heb de laatste maanden mn laatste stukje financ-shit gewerkt (yeeaahh),spullen vervangen (2dehands),onderhoud huis-tuin-auto en nieuwe laptop gekocht.spaarvarken is nog net niet dood.

als mn hele lijstje is afgewerkt kan ik meer gaan sparen

hoef niet op vakantie,woon hier 50 meter van ons dorps-strandje af!
quote:Lisje87 schreef op 17 mei 2011 @ 11:10:

Weet iemand wanneer je je vakantiegeld krijgt via uitzendbureau? Ik wilookkk

Volgens mij krijg je geen vakantiegeld als je via het uzb werkt, maar zit al dat bij je wekelijkse/maandelijkse salaris.

Was iig 15 jaar geleden wel.....
quote:himalaya schreef op 17 mei 2011 @ 18:20:

[...]

Dingen die het leven leuker maken of lekker uit eten hoeven toch niet altijd veel geld te kosten?

Ik geef bijvoorbeeld weinig om kleding, heb een hekel aan winkelen en koop geen onzin-met-een-verlengsnoer. Ga regelmatig op vakantie en dat maakt mijn leven weer leuker.

Kortom, iedereen geeft zijn geld uit aan dingen die hij/zij belangrijk vindt. En als dat ook nog eens je leven leuker maakt, dan is dat toch een win-win situatie? ik zeg niet dat het veel kost, maar kost wel geld.. maar ik weet dat mensen met zijn 2-en anders leven dan een gezin.. en hun geld anders besteden.. dat bedoel ik..
Ik krijg mijn vakantiegeld van het uitzendbureau in juni. Ik ga een gedeelte gebruiken voor de vakantie en de rest voor het inrichten van mijn toekomstige appartement to be.
quote:janna2 schreef op 17 mei 2011 @ 22:20:

[...]

Volgens mij krijg je geen vakantiegeld als je via het uzb werkt, maar zit al dat bij je wekelijkse/maandelijkse salaris.

Was iig 15 jaar geleden wel.....Dat ligt er aan welke 'fase' je zit bij een uitzendburo. Ik werk er al langere tijd voor, en bouw gewoon vakantiegeld op. Maar in de eerste fase (ik meen de eerste 26 weken?) zit het verrekend in je salaris: je krijgt dus iets meer salaris per uur.
het lijkt mij gewoon een zeer onprettig gevoel, dat als je op je bankrekening kijkt en er staat niks op. Zou me er echt niet gerust bij voelen. Dus als je in zo'n geval dan vakantiegeld zou krijgen dan zou ik dat liever op mijn bankrekening zetten of schulden mee afbetalen dan dat ik ervoor op vakantie zou gaan. Dat probeer ik maar te zeggen. Ik veroordeel niemand die er niks aan kan doen, vanwege pechgevallen, ontslag enzo. Maar ik bedoel maar, als je een goed salaris hebt en in principe gewoon zou kunnen sparen, dan snap ik niet dat sommige mensen dat dan niet doen. Ik heb nu zelf een dochtertje van een paar maanden en het lijkt mij niks dat ik geen rooie cent zou hebben. Dan zit je toch constant in spanning: komen er nog dingen aan waar ik geld voor nodig heb? Wat als dit of dat kapot gaat? Wat als ik volgende week een bruiloft heb en ik heb geld voor een cadeau (ik zeg maar wat..). Lijkt me echt erg.

En wat betreft leuke dingen doen, dat doen wij zeker wel. Maar zoals er al gezegd wordt, dat hoeft toch niet allemaal super duur te zijn? Nee, wij gaan niet elke week uit eten. Wat dat betreft ben ik best gierig. Uit eten gaan is leuk, maar ik vind het wel steeds duurder worden en nee, dan doen wij dus niet zo vaak. Maar om dan te zeggen dat we minder van het leven genieten? Nou nee hoor.
Ach, alles is relatief...

Zo zei een vriend eens tegen een gemeenschappelijke vriendin 'ik heb zóveel spaargeld, dat krijg jij niet eens uitgegeven in een dag!' (ging om iets van 75k) waarop ik meteen dacht 'nee klopt, geef haar een uurtje...'

Spaargeld vind ik ook heel prettig hoor, maar met 2,5% spaarrente vs. 2% inflatie en 1,2% vermogensrendementheffing kóst sparen momenteel geld...
Voor mensen die niet op vakantie kunnen/willen, maar toch leuke dingen willen doen: hou de lokale krantjes in de gaten. Vaak staan daar de nodige gratis activiteiten in. Variërend van een open kunstroute (kleine particuliere kunstenaars) tot een nachtelijke wandeling door het bos met een boswachter.

Investeer in een museumjaarkaart en bezoek musea in je eigen omgeving of tijdens een dagje uit. Doe een gratis te verkrijgen stadswandeling of zoek er een door kleine dorpjes (te vinden op internet).

Schrijf je in bij zoiets als groupon.nl en bestel bijvoorbeeld een high tea voor weinig voor 2 personen. Ben je er toch de hele middag uit voor weinig geld.

Met kinderen zijn er helemaal genoeg gratis of weinig kostende uitjes te verzinnen. Een speurtocht in het bos, dagje kliederen met water en zand aan een meertje, knutselen met waardeloos materiaal, naar een natuureducatiecentrum...

Gewoon een kwestie van goed zoeken.

Ik vind het gewoon een sport om voor weinig geld dingen te doen.

En voor mensen die meer geld over willen houden: er staan heel veel tips in de ondertussen al 3 vrekkentopics:

En het vrekken gaat door (Deel III)
Trouwen!
quote:tulpje21 schreef op 18 mei 2011 @ 09:17:

het lijkt mij gewoon een zeer onprettig gevoel, dat als je op je bankrekening kijkt en er staat niks op. Zou me er echt niet gerust bij voelen. Dus als je in zo'n geval dan vakantiegeld zou krijgen dan zou ik dat liever op mijn bankrekening zetten of schulden mee afbetalen dan dat ik ervoor op vakantie zou gaan. Dat probeer ik maar te zeggen. Ik veroordeel niemand die er niks aan kan doen, vanwege pechgevallen, ontslag enzo. Maar ik bedoel maar, als je een goed salaris hebt en in principe gewoon zou kunnen sparen, dan snap ik niet dat sommige mensen dat dan niet doen. Ik heb nu zelf een dochtertje van een paar maanden en het lijkt mij niks dat ik geen rooie cent zou hebben. Dan zit je toch constant in spanning: komen er nog dingen aan waar ik geld voor nodig heb? Wat als dit of dat kapot gaat? Wat als ik volgende week een bruiloft heb en ik heb geld voor een cadeau (ik zeg maar wat..). Lijkt me echt erg.

En wat betreft leuke dingen doen, dat doen wij zeker wel. Maar zoals er al gezegd wordt, dat hoeft toch niet allemaal super duur te zijn? Nee, wij gaan niet elke week uit eten. Wat dat betreft ben ik best gierig. Uit eten gaan is leuk, maar ik vind het wel steeds duurder worden en nee, dan doen wij dus niet zo vaak. Maar om dan te zeggen dat we minder van het leven genieten? Nou nee hoor.maar dát zeg ik toch ook niet.. ik vind het alleen niet zo gemiddeld zoals jullie sparen zeg maar. Ik vind niets op de spaarrekening ook niet fijn en dus hebben wij een buffer.. MAar ik merk ook met een gezin met 3 kinderen, auto, eigen huis etc.. dat het geld er stukken harder uitgaat dan "vroeger" en dat het sparen van toen nu niet meer haalbaar is.. Maar dat je een buffer zou moeten hebben lijkt mij niet meer dan normaal.. en dat sommige MET schulden en 0 op de spaarrekening van hun vakantiegeld wel op vakantie gaan is hun verantwoordleijkheid.. niet de mijne..
Ik heb geen schulden he tulpje, dat is wel een verschil.

En ook weinig apparaten die kapot kunnen gaan.

En om heel eerlijk te zijn, een vriend met wel een goede spaarrekening maar die heeft ook een koophuis.
nou ja, ik heb een hypotheek vanaf augustus en een studieschuld. Die ga ik beide niet afbetalen van mijn vakantiegeld hoor. Gewoon maandelijks bedrag naar de bank/ duo en dan vind ik het wel prima.

Ik verheug me er gewoon op om dat geld op te maken, want ik kan door het jaar heen heel erg gierig zijn (zo heb ik vorig jaar geen enkel kledingstuk gekocht bv), om dan ein-de-lijk eens uit de band te springen en een dure bril te kopen of een leuk vliegticket te boeken.
Ik zet het vakantiegeld dit jaar grotendeels opzij op mijn spaarrekening. Een gedeelte houd ik. Had mijzelf leuke zomerkleren en een nieuwe autoradio beloofd.
Ik ga een lounge hoekbank voor in de tuin kopen, en de rest gaat op de spaarrekening. Willen in oktober / november een verre reis maken (ws. Thailand) dus dan komt het zeker van pas
Altijd leuk, extra geld!

Maar ik heb het niet nodig om op vakantie te kunnen of voor andere dingen. Dus ik ga er ook niet specifiek iets mee doen.

Hoewel op mijn spaarrekening zetten om ooit een huisje te kunnen kopen..

30 000 euro spaargeld vind ik niet zo gek veel trouwens..

Maar ik heb dan ook sinds mijn 17e een (leerlingen) salaris en woon nog bij mijn ouders thuis.
Op vakantie gaan en de rest gebruiken voor spulletje voor de baby/ peuterkamer voor mijn zoontje.
Ik wil een laptop
.....en sta niet zo bekend om mijn geduld, dus vanavond maar vast eentje uitgezocht
quote:bergamot schreef op 19 mei 2011 @ 00:09:

.....en sta niet zo bekend om mijn geduld, dus vanavond maar vast eentje uitgezocht
@Julus: Als je WW hebt krijg je toch ook vakantiegeld?

Ik heb het al binnen en heb het doorgesluisd naar de spaarrekening. Net als het belastinggeld. We zijn wel net goedkoop een weekje weg geweest.

Ik hecht zelf ook enorm aan sparen en toen mijn man en ik beiden een normaal inkomen hadden, spaarden we veel (800-1000 euro per maand). Nu sparen we 100, omdat we beiden 30% inkomen hebben ingeleverd (samen netto 1500 euro minder dan in "die goede oude tijd"). We hebben de uitgaven sterk terug geschroefd en kunnen nu nog alles betalen en wat sparen, maar als de inkomsten nog verder dalen, gaat dat niet meer lukken. En nee, we hebben geen duur huis en geen dure auto.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de rek er op een gegeven moment uit is en dat het vakantiegeld een welkom extraatje is die je broodnodig kunt hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven