Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld komt eraan!!!!

17-05-2011 10:06 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Vakantiegeld komt eraan en wat gaan jullie ermee doen.

Ik zelf ga heerlijk dagjes uit met manlief en kind,deel uit het rood komen en reparatie auto dan is het ook weer bijna op.
Nah, valt dus reuze mee.
quote:Julus schreef op 17 mei 2011 @ 12:40:

Nah, valt dus reuze mee.

weet niet of je op mij doelt, maar zo ja: ja, dat vind ik ook

Zo'n garage is gewoon een goede investering. Hij is nu helemaal van ons dus als we ooit nog eens krap zitten dan kunnen we 'm nog verkopen ook Vonden het gewoon zonde als die garage aan iemand anders verkocht zou worden dus vandaar dat we deze constructie bedacht hadden. We betaalden netjes aan schoonouders terug met rente erbij. Maar is nu wel lekker dat we niet elke maand dat bedrag nog moeten betalen, kan ik nog meer sparen :P
Denk dat het zeker ook een meerwaarde heeft, mocht je ooit je huis willen verkopen. Goede investering lijkt me! En heerlijk gevoel dat het al is afbetaald. Ik vind geld van je schoonouders lenen voor iets dergelijks, iets heel anders dan kopen op afbetaling of geld lenen voor een vakantie oid.
Ik moest even naar de tandarts, nu zit ik hier met dikke lip...

Maar goed, de Eneco. We zijn hier in 2007 komen wonen. Netjes alle standen doorgegeven. Een jaar later moesten we iets bijbetalen, niks bijzonders. Het jaar daar op moesten ook bij betalen. Vorig jaar lukte het niet goed om de meterstanden door te geven. Toen kregen we al een aardige aanslag. Wij bellen, Eneco stuurt een meteropnemer.

Intern hebben ze toen de 'zaak' eens goed nagekeken en kwamen zij tot de ontdekking dat het met de meterstanden niet goed is gegaan. hoe dat kon weet ik niet, ik werk niet bij Eneco. Enfin, nadat de standen van de meteropnemer met die van 2007 waren vergeleken bleek dus dat er een héél groot verschil in zat.

Vriend heeft toen gebeld en na uitleg van medewerker klopte het wel. Wij dachten eerst dat de meter niet goed zou zijn of dat we toch wel heel veel verstookt hadden. Was allemaal niet zo, het was een rekenfout van hun. Resultaat is bekend.

Hypotheek betalen we idd niet automatisch. Ik ben gewend om als het loon is gestort gelijk te betalen. Vorig jaar was echter niet een van onze beste jaren. Mijn zwager is na een ziekbed van 4 dagen overleden en mijn schoonvader na een ziekbed van 2 dagen...vriend kreeg z'n tweede hernia en moest weer geopereerd worden, en nog wat andere shit. Ik ben toen één keer vergeten te betalen waarschijnlijk. Dat kan.

Hoe het kan dat wij geen afschriften kregen. We wonen in een straat waarvan de naam er een is van een echtpaar. Ik woon op de 'vrouwenlaan' en er is nog een 'mannenlaan'. Op de mannenlaan is ook een huis met ons huisnummer. Op de mannenlaan woont óók nog iemand met dezelfde achternaam als mijn vriend. Snappen jullie het nog? Daar is denk ik bij de hypotheekbank verwarring ontstaan.

Gelukkig zijn we er nu achter en krijgen weer gewoon afschriften.

Het bleek ook dat we steeds de afgelopen maand betalen ipv de maand die nog moet komen. Nu moeten we dus 2 x betalen. dan zijn we bij en daar gebruiken we dus het vakantiegeld voor.
Maja, het is toch niet omdat je je vakantiegeld gebruikt om op vakantie te gaan dat je geen spaargeld hebt? Ons vakantiegeld (komt pas in juni overigens) dient om op vakantie te gaan, maar op onze spaarrekening staat ongeveer hetzelfde bedrag als op die van jou. Het is in dat geval toch gewoon een kwestie van van welk potje je het betaalt?

Overigens vind ik dat jullie echt wel zuinig leven (ons inkomen ligt een stuk hoger, maar ons spaarbedrag dus niet. Niet dat dat voor mij zou hoeven, overigens.)
Het is ook maar wat je gewend bent denk ik. Wij hadden ooit ongeveer hetzelfde spaarbedrag, maar na een verhuizing (nieuwbouw, casco opgeleverd), het krijgen van twee kidneren en de keuze dat ik stopte om voor de jongste te zorgen (die door medische problemen niet lekker op de opvang paste) is er van dat bedrag niets mee rover. Wij leven in principe van 1 salaris en komen daarvan rond (houden na aftrek van alle vaste lasten, dus ook de reserveringen voor de gemeentelijke belastingen enz) tussen de 500 en 600 euro over om van te leven. Sparen daarvan 50-100,- en leven van de rest. Geen vetpot, maar prima te doen met zijn 4-tjes. Onze spaarbuffer is nog maar een fractie van vroeger (zo'n 2500,-), maar genoeg voor de onvoorziene kosten. Vakantiegeld is voor de vakantie, kinderbijslag voor alle kosten van de kinderen en mijn minisalaris (ik werk gemiddeld 20 uur per maand) is voor de extra leuke dingetjes en extra sparen.

Toen we nog van twee ruime fulltime salarissen leefden zag dat er allemaal heel anders uit, maar nu ben ik blij dat we altijd rekening hebben gehouden met de mogelijkheid dat er 1 salaris weg zou vallen. We hoeven niet krom te liggen om goed te kunnen leven gelukkig.
quote:Maja82 schreef op 17 mei 2011 @ 11:53:

[...]

Maar dan is het toch goed. Ik heb het meer over de situaties dat het potje voor noodgevallen (behoorlijk) leeg is en dan toch vakantie / luxeartikelen belangrijker gevonden worden als het potje aanvullen.

ja op die manier.. ja dat zou ik ook niet doen.. geen geld voor onverwachte dingen is geen geld voor vakantie. dus dan zou ik thuisblijven..

zomer 2012 blijven we ook thuis.. groot onderhoud aan de buitenaknt van het huis, andere auto.. kind 2 naar VO dus nieuwe fiets en andere spullen.. geen vakantie, misschien paar daagjes met de tent maar niets geks iig..
o en ook hier geen 10.000 euro op de spaarrekening.. maar meestal, zeker als we niet voor iets specifieks sparen, hebben we zo rond de 2 a 3000 euro staan voor noodgevallen. nu met de aanstaande auto gaan we extra sparen en gaat alles wat extra is op de spaarrekening zodat we volgende zomer een andere auto kunnen aanschaffen (zal wel moeten.. de huidige zit al op de dikke 4 ton.. we gaan wel de 5 ton halen maar dan is het ook echt klaar.. )
Ik ga mijn schuld aflossen (verkregen door verkoop huis aan ex)

Ben zo blij dat ik dan helemaal klaar ermee ben!
Wat moet dat een geweldig gevoel zijn Punica!

Gefeliciteerd met het begin van je schuldvrije leven!
quote:tulpje21 schreef op 17 mei 2011 @ 12:21:

[...]

Dat begrijp ik inderdaad wel. Maar toch vraag ik me dan wel eens af hoe het komt dat mijn man en ik zo goed kunnen sparen. Want wij hebben allebei maar een heel normale baan met een minimaal inkomen als je het mij vraagt (ik 1400 netto, hij 1600 netto, allebei fulltime baan en allebei HBO achtergrond en nu inmiddels al allebei 6 of 7 jaar werkervaring, dus volgens mij geen vet salaris...) Toch sparen wij elke maand behoorlijk. Ook al hebben wij een hypotheek van zo'n 700 euro netto en heb ik de afgelopen jaren ook nog elke maand zo'n 300 euro moeten betalen ivm een lening bij schoonouders. Wij hebben dus ook een huis gekocht en helemaal vanaf het begin in moeten richten, maar de spaarrekening was heel snel weer aangevuld. Wij hebben samen toch wel een kleine 30.000 euro aan spaargeld en dat terwijl we vorig jaar nog zo'n 15.000 euro aan schoonouders moesten betalen ivm die lening die we nu in 1x hebben afbetaald.

Dit is niet om op te scheppen en er zijn natuurlijk veel verhalen van alleenstaande moeders of grote gezinnen ofzo, maar van andere mensen kan ik het dan soms niet goed begrijpen dat ze zo krap zitten, als je gewoon een goede baan hebt. Man en ik leven niet bijzonder luxe, maar we laten er op zich ook niks voor, eten gewoon normaal en gaan ook echt wel op vakantie.

Ook heb ik op kamers gezeten maar ook toen had ik een gevulde spaarrekening. Ben op jonge leeftijd begonnen met vakantiebaantjes en heb gewoon nooit super veel uitgegeven. Heb wel een dure opleiding gevolgd die ik zelf heb betaald. Rijbewijs e.d. ook allemaal zelf betaald. Dus echt niet zo dat ik alles van ouders heb gekregen ofzo.

En ik heb het overigens niet over gezinnen waar iemand ontslag heeft gekregen of andere pechdingen heeft meegemaakt. Heb het eigenlijk gewoon over 'normale' gezinnen waar 2 mensen werken.Ik snap dat je iemand als ik niet als normaal gezin ziet, ik ben alleen en verdien hetzelfde als jij. (en ja wo geschoold, doe hartstikke nuttig werk op wo niveau, om even je hbo vergelijking te maken) Dat scheelt al 1600 euro in de maand. Heb met pijn en moeite een koophuis kunnen krijgen, maar ik ga voorlopig echt mijn spaarrekening niet zo snel tot 30.000 euro aan kunnen vullen, gewoon omdat er maandelijks veel en veel minder binnen komt.
Nou Tulpje gefeliciteerd met je spaarrekening maar ik snap ook niet hoe je dat doet.. maar je hebt geen kinderen lees ik.. dat scheelt ook.. want als ik zie wat wij spaarden toen we nog samen waren en nu.. en de kosten die we toen en nu hadden.. Tja.. we hadden het met zijn 2-en zeeeer ruim en nu met zijn 5-en stuk minder ruim.. Maar niet minder gelukkig omdat ik nu geen spaarrekening heb in de duizenden.. het is nu eenmaal een fase in je leven die geld kost..

Heb je ook geen dure hobby's etc.. ga je wel eens lekker uit eten etc. alle dingen die het leven leuk(er) maken ? want dat kost ook geld en als je daar niets aan uitgeeft dan spaar je harder natuurlijk..

MAar je kan en mag niet verwachten dat dit "standaard" is.. neit iedereen is in de gelegenheid om zoveel te sparen ..
quote:Punica schreef op 17 mei 2011 @ 16:23:

Ik ga mijn schuld aflossen (verkregen door verkoop huis aan ex)

Ben zo blij dat ik dan helemaal klaar ermee ben!

Dat kan ik me maar al te goed voorstellen, Gefeliciteerd!!!

Ik ga mijn vakantiegeld sparen. Ik heb net een nieuwe auto gekocht een maand geleden en ik heb dus weer een spaarrekening die om sponsoring vraagd
quote:Maja82 schreef op 17 mei 2011 @ 11:12:

Nog even over 'natuurlijk er van op vakantie'.

Ik zou er niet over peinzen om dat hele bedrag op te maken aan vakantie of uberhaubt op vakantie gaan als er (bijna) niets meer op mijn spaarrekening zou staan. (lees minder dan het te ontvangen bedrag)Nou ja, dat doe ik dus wel. Mijn spaarrekening staat niks op en de vakantie is al geboekt, dus ja
Oh en ik heb geen kind en ik verdien 1600 netto in de maand en toch presteer ik het om niet te sparen.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 mei 2011 @ 18:09:

Oh en ik heb geen kind en ik verdien 1600 netto in de maand en toch presteer ik het om niet te sparen.Je zit toch niet alleen maar plezier van je zuurverdiende geld te hebben he? Foei!
quote:Mevrouw75 schreef op 17 mei 2011 @ 17:14:

[...]

Ik snap dat je iemand als ik niet als normaal gezin ziet, ik ben alleen en verdien hetzelfde als jij. (en ja wo geschoold, doe hartstikke nuttig werk op wo niveau, om even je hbo vergelijking te maken) Dat scheelt al 1600 euro in de maand. Heb met pijn en moeite een koophuis kunnen krijgen, maar ik ga voorlopig echt mijn spaarrekening niet zo snel tot 30.000 euro aan kunnen vullen, gewoon omdat er maandelijks veel en veel minder binnen komt.Logisch dat je het in je eentje veel krapper hebt dan wij met z'n 2en. Daarom ging mijn post inderdaad niet over jouw situatie. Sowieso al knap dat je met 1 salaris (en dan ook nog eens niet zo'n hoog salaris) een koophuis kan vinden! Snap dat je dan niet veel kan sparen hoor.
quote:batwom schreef op 17 mei 2011 @ 18:13:

[...]

Je zit toch niet alleen maar plezier van je zuurverdiende geld te hebben he? Foei! Sorry
30.000 euro! Ik heb nog nooit zoveel geld bij elkaar gezien op mijn rekeningen. Zelfs niet een tiende ervan (misschien net...)
Maar ik ga dus lekker een week in de zon zitten met mijn vakantiegeld en cocktails drinken. En dan hoop ik dat er nog wat overblijft daarna.
quote:tulpje21 schreef op 17 mei 2011 @ 18:15:

[...]

Logisch dat je het in je eentje veel krapper hebt dan wij met z'n 2en. Daarom ging mijn post inderdaad niet over jouw situatie. Sowieso al knap dat je met 1 salaris (en dan ook nog eens niet zo'n hoog salaris) een koophuis kan vinden! Snap dat je dan niet veel kan sparen hoor.en daarom ga ik dus met maar een heel klein spaarpotje wél op vakantie van mijn vakantiegeld (wat natuurlijk ook veel minder is dan vakantiegeld over 2 salarissen uitgekeerd, dus sneller op)
quote:poldervrouw schreef op 17 mei 2011 @ 17:29:

Heb je ook geen dure hobby's etc.. ga je wel eens lekker uit eten etc. alle dingen die het leven leuk(er) maken ? want dat kost ook geld en als je daar niets aan uitgeeft dan spaar je harder natuurlijk..

Dingen die het leven leuker maken of lekker uit eten hoeven toch niet altijd veel geld te kosten?

Ik geef bijvoorbeeld weinig om kleding, heb een hekel aan winkelen en koop geen onzin-met-een-verlengsnoer. Ga regelmatig op vakantie en dat maakt mijn leven weer leuker.

Kortom, iedereen geeft zijn geld uit aan dingen die hij/zij belangrijk vindt. En als dat ook nog eens je leven leuker maakt, dan is dat toch een win-win situatie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ghehe himalaya, ik ben dol op winkelen en op onzin met een verlengsnoer...

Ik sta overigens niet rood en heb geen schulden m.u.v. studieschuld. Roodstaan heb ik bewust uitgezet. Ik ken mezelf zo langzamerhand...
quote:Captain_Obvious schreef op 17 mei 2011 @ 18:17:

30.000 euro! Ik heb nog nooit zoveel geld bij elkaar gezien op mijn rekeningen. Zelfs niet een tiende ervan (misschien net...)ik ook niet hoor. (1/10 dan weer wel, maar 30.000 is voor mij echt een kapitaal hoor, dan ben je in mijn ogen bijna miljonair)
quote:Doperwt schreef op 17 mei 2011 @ 10:39:

Alles gaat naar de belasting Hier ook, meer dan er binnenkomt zelfs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven