Geld & Recht alle pijlers

valt dit nog onder de garantie of niet?

23-05-2012 13:46 7 berichten
Om het zo kort en bondig mogelijk weer te geven:

Cv ketel 7 jaar geleden nieuw gekocht, bij zelfde bedrijf onderhoudscontract afgesloten.

Vanaf het begin is (of het echt precies vanaf het begin is of 1 of 2 jaar later begon weet ik niet precies meer) begon er een probleempje dat af en toe de kop op stak. Lastig, maar ook geen drama. Mannetje kwam kijken, wist het ook niet, heeft iets geprobeerd te vervangen ofzo. Omdat het prbleempje maar af en toe opkomt, konden we pas weken later merken dat het niet opgelost was. Mannetje weer gekomen, weer wat gedaan, maar nog steeds niet opgelost. In de afgelopen jaren is er elke keer naar gekeken, maar de juiste oplossing is nooit gekomen en het probleem is er nog steeds.

Vandaag komt die man weer voor onderhoud, en vertelt nu dat hij hetzelfde probleem nu al 2x bij een ander is tegengekomen, en nu zeker weet waar het aan ligt. Kosten: dik 200 euro als we dat onderdeel zouden willen laten vervallen.

Officieel is de ketel nu 7 jaar oud, en valt dus niet meer binnen de garantie. Maar het probleem bestaat dus al vanaf het begin, of misschien 1 of 2 jaar later. Als ze het toen meteen hadden kunnen oplossen was het wel binnen de gerantieperiode geweest.

Als we nu dat onderdeel willen laten vervangen, hebben we dan nog recht op de garantie, of is het voor ons dikke pech dat ze pas na jaaaren de oplossing hebben?
Alle reacties Link kopieren
na zoveel jaar heb je gewoon dikke pech....
Ik denk niet dat dat nog onder de garantie valt.

Maar wie weet is het bedrijf wel heel welwillend om jullie iets tegemoet te komen.

Bespreken kan altijd.

Nee heb je en ja kan je krijgen he.
Ik zou in gesprek gaan.

Zij willen hun klant houden denk ik en jullie willen klant blijven.

Als het voorheen wel binnen de garantie zou vallen zou ik iig wel iets proberen.

Maar verder nee normaal is het gewoon jammer.

Voorbeeld: onze auto gekocht met bovag garantie (6 maanden) maar om de zoveel weken (soms wel 2 maanden ertussen) wil de auto even niet starten (heeft niks te maken met het soort weertype buiten, startmotor en aanverwante zaken zijn vervangen etc) nu inmiddels een jaar na onze garantie zijn ze er achter wat het is; kosten 240 euro.

Ik ben daar naar binnen gelopen en gesproken met diegene die achter de balie staat (kom bij de merkdealer al een poos) en zij hebben nu de kosten op zich genomen.

Wel moet ik er bij vertellen dat ik dus al een poos kom, en dat zij ook alle reparaties e.d. uitvoeren dus ze zullen echt wel aan mij verdienen :-]
Je hebt hopelijk al die werkbonnen nog van die bezoeken vanwege de storing? Maak er een chronologisch overzicht van en stuur het op naar de leverancier/fabrikant. Het probleem viel de eerste keren namelijk wel onder garantie en dit is eigenlijk nog steeds het eerste probleem.
Dit staat er over 'ondeugdelijke producten', bestemd voor de ondernemers:

Gemiddelde levensduur

Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functioneren en het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het gebrek al aanwezig was tijdens de levering, tenzij de aard van het product of het defect zich hiertegen verzetten. Na zes maanden moet de consument aannemelijk maken dat er sprake is van een non conform product. U mag van de consument ten minste verwachten dat hij u vertelt hoe hij het product heeft gebruikt en wat precies het gebrek is.

Kosten reparatie of vervanging

U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:

als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.

U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:

als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.

als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt. Er is in deze gevallen dus ook geen sprake van non conformiteit / ondeugdelijkheid.

Bron: consumentenautoriteit
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kun je misschien ook omschrijven wat voor soort probleem het precies is?

Als het bijvoorbeeld aan de warmtewisselaar ligt of aan het koperen reservoir wat er vaak van binnen zit, is er zeker nog een grote kans op garantie, in ieder geval op z'n minst voor wat betreft de onderdelen kosten.

Ook kan het afhangen van het merk. Heb je bijvoorbeeld een Nefit cv ketel, dan mag je ervan uitgaan dat die ook na 7 jaar nog prima functioneert. Dus welk merk en type cv ketel hebben jullie?

En bij wie hebben jullie het onderhoudscontract? Kemkens, energieservice, Feenstra of bijv. een lokale installateur?

Heel soms kan het ook een bekend productiefout zijn, dan heeft de fabrikant van de cv ketel te zorgen voor oplossing van het probleem (=vaak kostenloze vervanging van specifiek onderdeel).

Ikzelf heb een Nefit Smartline cv ketel en daar bleek nog niet eens een of twee jaar na installatie een probleem met de brander te zijn, deze zijn toen bij alle ketels in het appartementencomplex vervangen door Kemkens waarbij Nefit kosteloos de nieuwe branders leverde aan Kemkens. Ik huur trouwens wel via de woningcorporatie, maar dat zou niets uit mogen maken.

Ik vind het trouwens wel merkwaardig dat de onderhoudsmonteur/onderhoudsbedrijf er pas na 7 jaar achter komt wat het probleem is.

Mocht het nou toch helaas op de kosten van onderdelen komen, dan kan ik in ieder geval zien (mits ik weet om welke onderdelen het gaat) of je daar dan niet teveel voor betaalt, want dan zou ik proberen meteen voortaan met een ander in zee te gaan.

Vooral als het gaat om een nieuwe pomp loop je nogal het risico om veels te veel te betalen.

Succes en misschien kan ik je wat nadere tips en info geven.

;-]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven