Geld & Recht alle pijlers

Vastzitten aan uitvaartkosten vader?

19-09-2020 15:36 200 berichten
Hai,

Ik ben gisteravond op bezoek geweest bij mijn vader die sinds een jaar in een half zelfstandige aanleunwoning woont bij een verzorgingstehuis.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was. Geen contact met vader vanaf 14 jaar tot mijn 32ste. Ben nu 42. Vader was geen goede vader in de jaren dat er wel contact was. Uit een eerder huwelijk voor dat met mijn moeder heeft hij 1 zoon. Uit de ouderlijke macht gezet en opgegroeid in pleeggezin. Nooit geen contact met vader gewild. Nog steeds niet. Ik heb sinds 10 jaar wel weer contact met hem. Moeizaam. Grof gezegt, het is een lul. Dat is uiteraard subjectief en mijn mening.

Vader heeft vorig jaar enkele tia's/kleine hersenbloedingen gehad, en heeft wat hulp nodig, vandaar de verhuizing naar deze woonsituatie.

Was er gister en hij gaat zichtbaar achteruit. Je kan er niet meer een 'normaal' gesprek mee voeren.

Hij begon weer te 'zeuren' over zijn uitvaart. Ik moet die toch maar regelen. Uiteraard precies zoals hij dat graag wil. Dat is mij allemaal duidelijk. Als ik dan vraag hoe hij dat voor zich ziet, financieel. Dan krijg ik standaard de reactie, het hoeft allemaal niet duur, geen cake, goedkope kist, paar mensen blablabla. Daar is zijn verzekering destijds genoeg voor. De man blijft volhouden dat hij voor ongeveer 5000 verzekerd is. Euro of guldens weet hij niet. Dat staat op de polis. Bijverzekeren is onzin!

Nou heb ik hem dus vorig jaar verhuisd. Er is geen polis. En volgens mij ook geen verzekering dus.

Ondanks dat er een geschiedenis van mishandeling is en ik werkelijk waar nog nooit iets aan de man heb gehad, en hij zijn maandelijkse aow, pensioen en zijn spaargeld uitgeeft aan zijn nepkleindochter van het kind van zijn laatste exvrouw, en er dus geen erfenis zal zijn waarvan ik de kosten van de uitvaart kan betalen, vind ik ergens toch/voel ik mij verplicht dit toch te regelen mocht het zich terzijnertijd voordoen.

Ik maak mij daar soms zorgen over, vooral na een bezoek zoals gister waar maar weer eens bleek dat het nooit meer beter gaat worden met hem, alleen slechter.

En om eerlijk te zijn voel ik mij er rot onder dat anderen dat beetje 'lusten' die er zijn krijgen, en ik alleen maar goed ben om de 'rotzooi' op te ruimen blijkbaar. Gaat ook geregeld door mijn hoofd om contact weer te stoppen, want het brengt mij niks, behalve commentaar op mijn persoon en leventje. Doe dat steeds niet, omdat ik verder ook geen familie heb en 'het is toch mijn vader', en zoiets is gewoon niet makkelijk. Al helemaal niet wetende dat het einde dichterbij is dan ooit.

Al gun ik de man nog vele (verwarde) jaren en mag hij met zijn geld doen wat hij wil, ik sta er steeds nuchterder in en probeer voorbij mijn eigen emoties hierom trendt te kijken.

Contact of niet, afwijzing van 'erfenis' of niet. Een rondje internet verteld mij, voor zover ik uit dit grijze gebied begrijp, dat er niets mij ontslaat van de verplichting te dokken voor zijn uitvaart. Tenzij mijn gemeente heel coulant is en niet verhaald.

Dat doen ze dus wel hier!

Heb dus een paar vragen waar ik met google niet echt goed uitkom.

Waar blijft aansprakelijkheid zoon in dit verhaal?

Zoals ik het begrijp: als ik geen opdracht geef voor uitvaart, zal de gemeente verhalen op mij. Als ik opdracht geef voor uitvaart moet ik ook betalen, maar dan kan ik nog redelijk zelf de kosten bepalen, met in het achterhoofd zijn wensen.
Mocht ik dan maanden later na zijn overlijden ergens uitsluitsel hebben van verzekeringsmaatschappijen of er een polis was, zo ja, gaat dan de helft daarvan linea recta naar zoon, of krijg ik eerst mijn kosten terug?

Als ik het zo nalees klinkt dit allemaal best berekenend en kil, maar de man geeft geen snars om me, nooit gedaan ook, en ik wil het zo netjes mogelijk regelen, maar ik maak me oprecht zorgen wat de gevolgen zijn voor mij. Ben zelf ook alleen, heb hard gewerkt de laatste jaren, heb wat spaargeld, maar da's bedoelt om een huisje te kopen, en 5000 uitvaartkosten is een bittere pil voor mij. Er zal mocht het moment daar zijn toch emoties spelen, en vrienden waarschuwen me nu al voor handtekeningen zetten..

Bij voorbaat dank voor input!
himalaya schreef:
19-09-2020 16:30
En waarom wil je daar in meegaan als het zo’n lul is en je voor de kosten op zou moeten draaien?

Je kunt ook voor een crematie kiezen zonder (Lijkwade?) of met de goedkoopste kist. Geen bezoek, geen bloemen, niks.
Hier zat ik ook al eens aan te denken. Er bestaat zoiets als een crematie in stilte. Dan wordt hij wel gecremeerd zozls hij graag wil, maar dan mag er niemand bij zijn, heeft hij een beschadigde kist enz. Kost tussen de 1000 en 1500. Dat zou ik er uit eigen portemonnee wel voor over hebben om het toch netjes te hebben geregeld.

Alleen, hoe netjes is dat?
Ik weet het hoor, da's mijn gevoel. Ik vind het sneu, als de man geen normale uitvaart krijgt, maar ben me ook bewust dat ik mijzelf hier geen 'goed' gevoel in kan kopen, want dat slaat een te groot gat in mijn financien.
Je kan de erfenis ook afwijzen, dan krijgt hij een gemeentelijke begrafenis.

Zeker met jullie geschiedenis zou ik mijn handen daar niet vuil aan willen maken.
Polsjef schreef:
19-09-2020 16:34
Als pa niet mee wil werken dan doneer je het lichaam. Zo simpel kun je het uitleggen aan je vader. Of het een of het ander.

Als hij standvastig blijft dan kiest hij dus voor wetenschap. Zijn uitvaartkosten interesseren hem niet want hij is dood. Dan moet doneren hem ook niets interesseren. Niet zo moeilijk doen. Blijkbaar heeft hij je nog in de greep. Loslaten. Bij leven geen vader, dan bij dood ook niet.
Tja, ben dus bang dat het wettelijk toch niet zo simpel in elkaar zit....
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 16:37
Hier zat ik ook al eens aan te denken. Er bestaat zoiets als een crematie in stilte. Dan wordt hij wel gecremeerd zozls hij graag wil, maar dan mag er niemand bij zijn, heeft hij een beschadigde kist enz. Kost tussen de 1000 en 1500. Dat zou ik er uit eigen portemonnee wel voor over hebben om het toch netjes te hebben geregeld.

Alleen, hoe netjes is dat?
Ik weet het hoor, da's mijn gevoel. Ik vind het sneu, als de man geen normale uitvaart krijgt, maar ben me ook bewust dat ik mijzelf hier geen 'goed' gevoel in kan kopen, want dat slaat een te groot gat in mijn financien.

Hij heeft jou/ jullie ook niet echt netjes behandeld, als ik het zo lees. Het contact is minimaal. Hij weigert nu mee te werken om de polis boven water te krijgen.

Vind je dat je ondanks alles dat je voor hem een ‘mooie’ uitvaart moet regelen? Terwijl hij zo te lezen bij vrijwel niemand geliefd is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
19-09-2020 16:34
Als pa niet mee wil werken dan doneer je het lichaam. Zo simpel kun je het uitleggen aan je vader. Of het een of het ander.

Als hij standvastig blijft dan kiest hij dus voor wetenschap. Zijn uitvaartkosten interesseren hem niet want hij is dood. Dan moet doneren hem ook niets interesseren. Niet zo moeilijk doen. Blijkbaar heeft hij je nog in de greep. Loslaten. Bij leven geen vader, dan bij dood ook niet.
Dat zeg je wat te gemakkelijk. Voor doneren aan de wetenschap bestaat een wachtlijst. En het is niet zeker dat een lichaam Na overlijden wordt geaccepteerd.
aaltjer wijzigde dit bericht op 19-09-2020 16:45
5.86% gewijzigd
AaltjeR schreef:
19-09-2020 16:42
Dat zeg je wat te gemakkelijk. Voor doneren aan de wetenschap bestaat een wachtlijst.
Dan wacht hij nog maar even ;-)
Cadou schreef:
19-09-2020 16:37
Hier zat ik ook al eens aan te denken. Er bestaat zoiets als een crematie in stilte. Dan wordt hij wel gecremeerd zozls hij graag wil, maar dan mag er niemand bij zijn, heeft hij een beschadigde kist enz. Kost tussen de 1000 en 1500. Dat zou ik er uit eigen portemonnee wel voor over hebben om het toch netjes te hebben geregeld.

Alleen, hoe netjes is dat?
Ik weet het hoor, da's mijn gevoel. Ik vind het sneu, als de man geen normale uitvaart krijgt, maar ben me ook bewust dat ik mijzelf hier geen 'goed' gevoel in kan kopen, want dat slaat een te groot gat in mijn financien.
Maar dan geef je alsnog geld uit terwijl dus er heel misschien wél een polis is.

Echt hoor, je maakt het jezelf onnodig moeilijk door niet wat dwingender te vragen.
Stel de vraag ‘waar ben je verzekerd’ en bel met hem erbij om dit te controleren.
Wil hij dat niet? Leg uit dat je dan de gemeente wat laat regelen.

Je geeft hem teveel ruimte en hoe sneu je het ook voor hem vindt, bedenk dat je na de begrafenis het zuur zult vinden dat je een deel van jouw spaargeld hebt besteed aan iemand die voor jou niet hetzelfde zou doen.
lemoos2 schreef:
19-09-2020 16:35
Persoonlijk zou ik met mijn halfbroer contact opnemen en vertellen hoe de vlag erbij hangt. Dan uitzoeken wat de gemeente rekent voor een ‘armenuitvaart’. Vervolgens achterhalen of het nog goedkoper kan via een uitvaartondernemer.

Dan weten jullie ook wat het verstandigste is om te doen als het zover is en er toch geen polis blijkt te bestaan. En dat ook gewoon zo zakelijk mededelen aan pa.
Ik weet niet waar halfbroer is. Heb hem 1x telefonisch gesproken toen ik 16 was en hij nog in het pleeggezin zat. Voor hem was het allemaal te pijnlijk en wilde geen verder contact. Heb dat gerespecteerd.
Vind het fijn om te lezen dat de helft van de eventuele kosten bij hem verhaald kunnen worden. Was beetje bang voor een situatie ala een bank bij een hypotheek bij gescheiden mensen. Als de 1 niets heeft is de ander hoofdelijk aansprakelijk.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
19-09-2020 16:42
Dat zeg je wat te gemakkelijk. Voor doneren aan de wetenschap bestaat een wachtlijst.
Precies. Dat moet je bij leven regelen en ze kunnen niet iedereen accepteren. Het is niet iets dat je achteraf kunt doet wanneer je makkelijk en goedkoop van een lichaam af wilt.
Alle reacties Link kopieren
Om te doneren aan de wetenschap moet iemand bij leven toestemming geven. Veel universitaire ziekenhuizen hebben op dit moment een goed gevulde databank en accepteren geen nieuwe aanvragen. Na acceptatie van een aanvraag is het ook nog maar de vraag of het lichaam op dat moment gebruikt kan worden (vanwege overschot of besmettelijke aandoening) en of er niet alsnog een uitvaart nodig is.
Oudblond schreef:
19-09-2020 15:44
Hebben die mensen de polis dan 'afgekocht' of hoe werkt dat? Voor een verzekering betaal je toch maandelijks/jaarlijks de poliskosten?
Nee ik heb het ooit soort van afgekocht, ik betaal niks meer en het is een soort beleggingsiets waar wel steeds wat winst bij komt. Toch een paar duizend euro wat er dan vrijkomt.
Dus dat rondje bellen is een goed idee. Met hem erbij ivm de privacy.
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 16:37
Ik weet het hoor, da's mijn gevoel. Ik vind het sneu, als de man geen normale uitvaart krijgt, maar ben me ook bewust dat ik mijzelf hier geen 'goed' gevoel in kan kopen, want dat slaat een te groot gat in mijn financien.
Als hij iedereen die die 'normale uitvaart' zou kunnen regelen, van zich afduwt, kan hij wel zoveel willen maar dan heeft hij het er toch echt zelf naar gemaakt.
Zijn er eigenlijk nog mensen die überhaupt naar die uitvaart willen komen?
himalaya schreef:
19-09-2020 16:41
Hij heeft jou/ jullie ook niet echt netjes behandeld, als ik het zo lees. Het contact is minimaal. Hij weigert nu mee te werken om de polis boven water te krijgen.

Vind je dat je ondanks alles dat je voor hem een ‘mooie’ uitvaart moet regelen? Terwijl hij zo te lezen bij vrijwel niemand geliefd is?
Als ik financieel makkelijk zou kunnen dragen, zou ik dat doen ja. Alleen al omdat ik door mijn moeder fatsoenlijk ben opgevoed, en ik niet zo wil zijn als hij.

Maar ik kan me dat eigenlijk gewoon niet veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-09-2020 16:47
Nee ik heb het ooit soort van afgekocht, ik betaal niks meer en het is een soort beleggingsiets waar wel steeds wat winst bij komt. Toch een paar duizend euro wat er dan vrijkomt.
Dus dat rondje bellen is een goed idee. Met hem erbij ivm de privacy.
Zoiets heb ik ook. Ooit 10 jaar achter elkaar een jaarlijkse inleg betaald. Nu trekt FBTO er rente van en wanneer ik overlijd komt er een bedrag vrij. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit of je van je 20e tot je 70e 5 euro per maand betaalt (ik zeg maar wat!) of 10x 500 euro en daarna niets meer.

Wat dat betreft is het een andere verzekering dan andere: bij je autoverzekering kun je in een bepaald jaar meer of minder schades hebben en de meeste mensen hebben er géén. Dan leg je dus met z'n allen geld in, wie het nodig heeft krijgt er iets van, de rest is zijn premie 'kwijt' en volgend jaar doen we dat weer. Een begrafenisverzekering is een soort spaar- of beleggingsrekening: we gaan allemaal precies 1x dood dus de kans dat er ooit uitgekeerd moet worden is 100%. (Afgezien van de polissen die kennelijk nooit geïnd worden.) Het enige verschil is dat de verzekering ook uitkeert als iemand overlijdt voor hij zijn eigen begrafenis bij elkaar gespaard heeft. Dat risico dragen alle inleggers samen.
lariba wijzigde dit bericht op 19-09-2020 17:00
36.10% gewijzigd
Het klinkt alsof hij je emotioneel aan het manipuleren is.

Ik weet niet wat hij vroeger allemaal gedaan heeft, maar als daar manipulatie bij hoort, dan is hij gewoon niet gestopt.

Je bent 42.

Kies voor jezelf en laat je niet meer zo in de hoek duwen.

Je bent meer waard dan dat.
Lariba schreef:
19-09-2020 16:49
Als hij iedereen die die 'normale uitvaart' zou kunnen regelen, van zich afduwt, kan hij wel zoveel willen maar dan heeft hij het er toch echt zelf naar gemaakt.
Zijn er eigenlijk nog mensen die überhaupt naar die uitvaart willen komen?
Jazeker, in de kroeg 'vrienden' genoeg. Staat bekend als die aardige toffe peer....

Als men eens wist...
Cadou schreef:
19-09-2020 16:52


Als ik financieel makkelijk zou kunnen dragen, zou ik dat doen ja. Alleen al omdat ik door mijn moeder fatsoenlijk ben opgevoed, en ik niet zo wil zijn als hij.

Maar ik kan me dat eigenlijk gewoon niet veroorloven.

Wat is in jouw ogen fatsoenlijk?
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 14:48
42.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soortgelijk roerige familiegeschiedenis als jij :@@:
Me ook gaan verdiepen in de de eventuele begrafeniskosten,waar ik mogelijk tegenaan zou kunnen lopen.Ik kwam uiteindelijk deze optie tegen voor als ik werkelijk eea zou moeten gaan regelen.Gewoon omdat er niemand anders is.
Het heet een technische crematie van Uitvaart24 en kost 899,= euro.En is ( op gemeentelijke begrafenis na) zo'n beetje goedkoopste wat ik kon vinden.In mijn geval maken deze (betrekkelijk) lage kosten het wat beter te verteren om iets te regelen.
Mss heb je er iets aan,mocht er geen polis zijn en je toch de verantwoording voelt om het zelf te regelen,sterkte!
https://uitvaart24.nl/uitvaart-tarieven ... -tarieven/
nighttripper wijzigde dit bericht op 19-09-2020 17:21
15.57% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 16:45
Ik weet niet waar halfbroer is. Heb hem 1x telefonisch gesproken toen ik 16 was en hij nog in het pleeggezin zat. Voor hem was het allemaal te pijnlijk en wilde geen verder contact. Heb dat gerespecteerd.
Vind het fijn om te lezen dat de helft van de eventuele kosten bij hem verhaald kunnen worden. Was beetje bang voor een situatie ala een bank bij een hypotheek bij gescheiden mensen. Als de 1 niets heeft is de ander hoofdelijk aansprakelijk.
Nee gelukkig niet in deze situatie. Je hoeft ook niet meer te doen dan te wijzen op het feit dat er nog een onderhoudsplichtige is. Deze persoon zoeken is aan de gemeente, dat hoef jij ook niet te doen.
Ik zou wel nog even kijken hoe je voor jouw deel het goedkoopste uit kunt zijn. De ene gemeente doet het zo goedkoop dat je daar als particulier maar moeilijk onder kunt komen, de andere gemeente hanteert een hoger tarief.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 16:57
Jazeker, in de kroeg 'vrienden' genoeg. Staat bekend als die aardige toffe peer....

Als men eens wist...
Prima. Mogen ze daar een crowdfunding starten ;-).
Alle reacties Link kopieren
En qua fatsoen: je toont al voldoende fatsoen door hem die mogelijkheid te geven alles via jou te regelen zoals hij dat wil. Als hij daar niet aan wil meewerken dan is dat voor zijn rekening. Wat je nu doet is al meer dan hij had mogen verwachten als ik het zo lees.

Vind ik dan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier info wat een technische crematie inhoudt bij Uitvaart24 (met eventuele uitbreidingsopties en kosten):

Essentie
Crematie

€ 899,-

Crematie in stilte (technische crematie).

Telefonische bespreking van de uitvaart.
Overbrenging van de overledene naar het crematorium.
- Tussen 9:00 en 17:00 uur.
- 365 dagen per jaar.
- Overbrenging gebeurt met één medewerker.
- Altijd binnen enkele uren ter plaatse.
Levering van een uitvaartkist (met een kleine beschadiging).
Technische verzorging van de overledene.
- Sluiten van de mond en de ogen.
Ondersteuning bij het verzorgen van de aangifte van overlijden bij de gemeente van
overlijden.
Gebruik van de koeling voor de gehele periode.
Crematie in stilte (crematie buiten aanwezigheid van de nabestaanden).
- Crematie in een door ons gekozen crematorium.
- Kosten van het crematorium.
Verstrekken van de as in een as-bus óf strooikoker.
24/7 telefonische ondersteuning

Pakketprijs:

€ 899,-


Het gehele bedrag dient uiterlijk één werkdag voor de uitvaartdatum te zijn voldaan.
Polissen kunnen, na persoonlijk contact, gelden als betaalmiddel.

As:

Kosteloos kunt u de as ophalen in een asbus of strooikoker, maar uiteraard zijn er ook andere mogelijkheden. Het crematorium verstrekt u een informatiepakket zodat u in alle rust na de uitvaart alle mogelijkheden kunt bekijken.
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je vader komt te overlijden, komt het in principe bij jou terecht.
Wij hebben toendertijd bij man zijn vader ( man had hem voor het laatst op zijn 5e gezien, 40 jaar later stond politie aan de deur of hij de zoon van was) eerst de notaris gebeld en het hem uit laten zoeken of er een polis was. Raar gezegd maar schoonvader werd toen in de ‘ wacht’ gezet.
Er bleek geen polis te zijn toen heeft man afstand van alles gedaan en is het overgedragen naar de gemeente.
De gemeente was welwillend en is nog wel bij man wezen informeren of er bepaalde wensen waren.
Cadou schreef:
19-09-2020 16:57
Jazeker, in de kroeg 'vrienden' genoeg. Staat bekend als die aardige toffe peer....

Als men eens wist...
Maar heb jij contactgegevens van de mensen die je voor zijn uitvaart zou moeten uitnodigen?
Want hij kan wel veel willen, maar als hij geen duidelijkheid geeft over financiën en genodigden, dan houdt het gewoon op. En dat mag je hem best vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 16:52


Als ik financieel makkelijk zou kunnen dragen, zou ik dat doen ja. Alleen al omdat ik door mijn moeder fatsoenlijk ben opgevoed, en ik niet zo wil zijn als hij.

Maar ik kan me dat eigenlijk gewoon niet veroorloven.

Tja, dan blijft er niets anders over om je spaargeld aan te spreken en hem de uitvaart te geven die hij eist.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven