Geld & Recht alle pijlers

Vastzitten aan uitvaartkosten vader?

19-09-2020 15:36 200 berichten
Hai,

Ik ben gisteravond op bezoek geweest bij mijn vader die sinds een jaar in een half zelfstandige aanleunwoning woont bij een verzorgingstehuis.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was. Geen contact met vader vanaf 14 jaar tot mijn 32ste. Ben nu 42. Vader was geen goede vader in de jaren dat er wel contact was. Uit een eerder huwelijk voor dat met mijn moeder heeft hij 1 zoon. Uit de ouderlijke macht gezet en opgegroeid in pleeggezin. Nooit geen contact met vader gewild. Nog steeds niet. Ik heb sinds 10 jaar wel weer contact met hem. Moeizaam. Grof gezegt, het is een lul. Dat is uiteraard subjectief en mijn mening.

Vader heeft vorig jaar enkele tia's/kleine hersenbloedingen gehad, en heeft wat hulp nodig, vandaar de verhuizing naar deze woonsituatie.

Was er gister en hij gaat zichtbaar achteruit. Je kan er niet meer een 'normaal' gesprek mee voeren.

Hij begon weer te 'zeuren' over zijn uitvaart. Ik moet die toch maar regelen. Uiteraard precies zoals hij dat graag wil. Dat is mij allemaal duidelijk. Als ik dan vraag hoe hij dat voor zich ziet, financieel. Dan krijg ik standaard de reactie, het hoeft allemaal niet duur, geen cake, goedkope kist, paar mensen blablabla. Daar is zijn verzekering destijds genoeg voor. De man blijft volhouden dat hij voor ongeveer 5000 verzekerd is. Euro of guldens weet hij niet. Dat staat op de polis. Bijverzekeren is onzin!

Nou heb ik hem dus vorig jaar verhuisd. Er is geen polis. En volgens mij ook geen verzekering dus.

Ondanks dat er een geschiedenis van mishandeling is en ik werkelijk waar nog nooit iets aan de man heb gehad, en hij zijn maandelijkse aow, pensioen en zijn spaargeld uitgeeft aan zijn nepkleindochter van het kind van zijn laatste exvrouw, en er dus geen erfenis zal zijn waarvan ik de kosten van de uitvaart kan betalen, vind ik ergens toch/voel ik mij verplicht dit toch te regelen mocht het zich terzijnertijd voordoen.

Ik maak mij daar soms zorgen over, vooral na een bezoek zoals gister waar maar weer eens bleek dat het nooit meer beter gaat worden met hem, alleen slechter.

En om eerlijk te zijn voel ik mij er rot onder dat anderen dat beetje 'lusten' die er zijn krijgen, en ik alleen maar goed ben om de 'rotzooi' op te ruimen blijkbaar. Gaat ook geregeld door mijn hoofd om contact weer te stoppen, want het brengt mij niks, behalve commentaar op mijn persoon en leventje. Doe dat steeds niet, omdat ik verder ook geen familie heb en 'het is toch mijn vader', en zoiets is gewoon niet makkelijk. Al helemaal niet wetende dat het einde dichterbij is dan ooit.

Al gun ik de man nog vele (verwarde) jaren en mag hij met zijn geld doen wat hij wil, ik sta er steeds nuchterder in en probeer voorbij mijn eigen emoties hierom trendt te kijken.

Contact of niet, afwijzing van 'erfenis' of niet. Een rondje internet verteld mij, voor zover ik uit dit grijze gebied begrijp, dat er niets mij ontslaat van de verplichting te dokken voor zijn uitvaart. Tenzij mijn gemeente heel coulant is en niet verhaald.

Dat doen ze dus wel hier!

Heb dus een paar vragen waar ik met google niet echt goed uitkom.

Waar blijft aansprakelijkheid zoon in dit verhaal?

Zoals ik het begrijp: als ik geen opdracht geef voor uitvaart, zal de gemeente verhalen op mij. Als ik opdracht geef voor uitvaart moet ik ook betalen, maar dan kan ik nog redelijk zelf de kosten bepalen, met in het achterhoofd zijn wensen.
Mocht ik dan maanden later na zijn overlijden ergens uitsluitsel hebben van verzekeringsmaatschappijen of er een polis was, zo ja, gaat dan de helft daarvan linea recta naar zoon, of krijg ik eerst mijn kosten terug?

Als ik het zo nalees klinkt dit allemaal best berekenend en kil, maar de man geeft geen snars om me, nooit gedaan ook, en ik wil het zo netjes mogelijk regelen, maar ik maak me oprecht zorgen wat de gevolgen zijn voor mij. Ben zelf ook alleen, heb hard gewerkt de laatste jaren, heb wat spaargeld, maar da's bedoelt om een huisje te kopen, en 5000 uitvaartkosten is een bittere pil voor mij. Er zal mocht het moment daar zijn toch emoties spelen, en vrienden waarschuwen me nu al voor handtekeningen zetten..

Bij voorbaat dank voor input!
Alle reacties Link kopieren
Is er nog familie? Ooms en tantes?
Rondje familie doen en kijken wie wil helpen?

En als dat semi-kleinkind en die stiefdochter dan toch zo belangrijk zijn ook daar eens polsen?

Ik zou namelijk niet te hard rekenen op een broer die jong uit huis geplaatst is en die zijn vader héél bewust al 30 of 40 jaar niet meer gezien heeft. Ik gok dat zelfs als iemand hem opbelt hij de boel verwerpt.


En jep, ook ik zou proberen te jagen op die verzekering.

Heeft hij ergens nog oude papieren of bankafschriften uit het jaar steen liggen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 16:57
Jazeker, in de kroeg 'vrienden' genoeg. Staat bekend als die aardige toffe peer....

Als men eens wist...
Heeft hij al jaren dezelfde vrienden?

Fijn, dan kunnen ze ook mee doneren.
Al was het maar de borrel achteraf.
(Als 5 man 10 euro dokt ...)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
madamzonderm schreef:
19-09-2020 15:43
Kan je zijn lichaam niet aan de wetenschap geven?
Nee, uiteraard niet!
Dat moet de vader zelf organiseren en dat kan niet even een paar dagen voor overlijden.
Daarbij kan het ook nog gebeuren dat er geen plaats is en dan moet je toch een uitvaart regelen.
Wissewis schreef:
19-09-2020 17:15
Is er nog familie? Ooms en tantes?
Rondje familie doen en kijken wie wil helpen?

En als dat semi-kleinkind en die stiefdochter dan toch zo belangrijk zijn ook daar eens polsen?

Ik zou namelijk niet te hard rekenen op een broer die jong uit huis geplaatst is en die zijn vader héél bewust al 30 of 40 jaar niet meer gezien heeft. Ik gok dat zelfs als iemand hem opbelt hij de boel verwerpt.


En jep, ook ik zou proberen te jagen op die verzekering.

Heeft hij ergens nog oude papieren of bankafschriften uit het jaar steen liggen?
Dit zou ik ook eens proberen ja.
Ik vind het heel knap dat je nog contact met hem wilt TO.
Nighttripper schreef:
19-09-2020 17:05
Hier info wat een technische crematie inhoudt bij Uitvaart24 (met eventuele uitbreidingsopties en kosten):

Essentie
Crematie

€ 899,-

Crematie in stilte (technische crematie).



Ik zou voor deze uitvaart kiezen.
Vader weet toch van niks, hij is dood.
Cadou schreef:
19-09-2020 16:28
Gaat ie never nooit doen....
Maar in hoeverre heeft hij daar een keus in/laat jij hem daar de keus in?

Pa, als jij wil dat ik jouw uitvaart regel dan moet jij mij machtigen als bewindvoerder zodat ik jouw zaken kan regelen. Niet? Ok, het hoeft niet dan regel ik ook niks. Dat is wat mij betreft ook prima, dan moet je iemand anders vertellen wat je wil. Jij nog een bakje koffie?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-09-2020 17:15
Is er nog familie? Ooms en tantes?
Rondje familie doen en kijken wie wil helpen?

En als dat semi-kleinkind en die stiefdochter dan toch zo belangrijk zijn ook daar eens polsen?

Ik zou namelijk niet te hard rekenen op een broer die jong uit huis geplaatst is en die zijn vader héél bewust al 30 of 40 jaar niet meer gezien heeft. Ik gok dat zelfs als iemand hem opbelt hij de boel verwerpt.
Dat is al gebeurd. TO schrijft hier om 16:23u: "Heb het er ook al eens met de moeder van 'kleindochter' over gehad. Die er overigens financieel veel beter bijzit dan ik. Maar zij is ook gewoon knetterhard. Is dolblij dat haar moeder van hem af is, en heeft alleen contact met hem voor haar dochtertje, en wil niet iets bij de uitvaartkosten doen te zijner tijd, want ja da's mijn probleem. Ik ben immers zijn echte dochter."
Dat klinkt dus niet erg hoopvol.
lariba wijzigde dit bericht op 19-09-2020 17:50
2.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou de gemeente het trouwens duurder maken dan jij als je voor "zo goedkoop mogelijk" gaat?

Als ze pech hebben en niemand kan* hun rekening betalen draaien ze er zelf voor op.
Dan houden ze het dus best maar zo sober mogelijk. Een simpele kist, een crematie en een begraving op 't kerkhof zonder dienst, laat staan koffie achteraf.



*Ik zie het gebeuren dat er in sommige gevallen gewoon geen na-bestaanden zijn op wie ze kunnen verhalen of dat na-bestaanden gewoon geen cent hebben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
19-09-2020 15:41
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen of de man echt geen overlijdensverzekering heeft. Op de bankafschriften kun je toch nalezen of daar maandelijks een bedrag voor afgeschreven wordt?
.
Ook hier een begrafenispolis die al lang en breed afbetaald is dus daar zullen de kinderen nooit afschrijvingen van terug vinden de afgelopen jaren.
Niet geschoten is altijd mis
Hoe dan ook: je kunt altijd akkoord gaan op voorwaarde dat je als executeur wordt benoemd en een kopie krijgt van de polis. Dan heb je het straks ook echt zelf in de hand, wat het wordt en wat dus betaalbaar is.
En ik zou tevoren al aangeven dat je zoveel mogelijk met zijn wensen meegaat als mogelijk is binnen het budget dat er is.
Wil je het allemaal wel? je schrijft wel alsof je wat wil doen dus ga ik daar van uit.
Geen betalingen op afschriften? Dan toch een rondje bellen. Persoonlijke informatie geven ze niet maar als je in het kort de situatie uitlegt zal men misschien wel een ja of nee willen geven.
Neem contact op met de ouders van de "nep" kleindochter. Snap niet zo wat er nep aan is maar goed. Als hij daar goed contact mee heeft zullen zij ook wel mee doen lijkt me.
Vakantie geld van afgelopen mei zal nog niet op zijn toch? Reserveer dat alvast en doe dat ook met volgend jaar, dat scheelt toch alweer.
Succes er mee.
En je kunt het ook altijd afwijzen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar goed dat je hier achteraan gaat. Zorg in ieder geval dat je die begrafenis zelf regelt en leg z’n wensen naast je neer. Het absoluut goedkoopste lijkt me prima.
Toen mijn vader stierf, nadat ik er jaren en jaren geen contact mee had, kwam de rekening van de begrafenis bij mij terecht. Die was helemaal geregeld door zijn familie, ik ben er niet eens geweest, maar het moet een feestje geweest zijn want het heeft mij 11.000 euro gekost.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
19-09-2020 17:22
Nee, uiteraard niet!
Dat moet de vader zelf organiseren en dat kan niet even een paar dagen voor overlijden.
Daarbij kan het ook nog gebeuren dat er geen plaats is en dan moet je toch een uitvaart regelen.
Je nee is te stellig. Meer info is nodig om vast te stellen of het kan.
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... 0ontleding.
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 15:46
Er wordt niet afgeschreven aan premies. Hij zegt dat die verzekering jaren geleden al klaar was en er geen premie meer verschuldigt is.

Dat kan natuurlijk prima, de man is bijna 75.

Ik kan als dochter alleen na zijn dood uitsluitsel krijgen van verzekeraars of er een polis was ivm. privacy. Vader kan dit wel nu bij leven zelf doen, maar wil dit niet, want niet nodig, hij weet het zeker....
Als je vader is overleden kun je hier aanmelden voor de zoekservice. Heb het onlangs ook voor mijn vader gedaan en daar kwam een polis naar boven uit 1939 en nog wat andere dingen.

https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl ... erledenen/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
19-09-2020 18:05
Neem contact op met de ouders van de "nep" kleindochter. Snap niet zo wat er nep aan is maar goed. Als hij daar goed contact mee heeft zullen zij ook wel mee doen lijkt me.
Het gaat om de dochter en kleindochter van P's ex-vrouw. TO's voormalige 'stiefzus' en haar dochtertje. Geen bloedverwanten dus van TO of haar vader.
lariba wijzigde dit bericht op 19-09-2020 18:24
36.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met een crematie alleen ben je er nog niet. Wat gaat er met de as gebeuren?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
19-09-2020 18:09
Je nee is te stellig. Meer info is nodig om vast te stellen of het kan.
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... 0ontleding.
Dat hele stuk gaat over het ter beschikking stellen van je EIGEN lichaam. TO kan dit niet voor haar vader doen, en al helemaal niet nog even snel na zijn overlijden. En dat is wel wat jij voorstelde.
lariba wijzigde dit bericht op 19-09-2020 18:22
4.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-09-2020 18:11
Als je vader is overleden kun je hier aanmelden voor de zoekservice. Heb het onlangs ook voor mijn vader gedaan en daar kwam een polis naar boven uit 1939 en nog wat andere dingen.

https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl ... erledenen/
Het nadeel is blijkbaar wel dat je het pas kan navragen na het overlijden.
En dat het 2 à 3 maanden kan duren.


Tegen dan zijn de meeste begrafenissen wel al lang gepasseerd meestal en zijn er waarschijnlijk al rappels gestuurd voor de kosten.
Je mag dus alsnog alles voorschieten - als er al een verzekering is - en je weet niet hoe hoog de verzekering is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-09-2020 16:07
Dit is de directe link, vanaf jouw link moet je nog wat doorklikken namelijk

https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl
Ja dank je. Zag het ook maar had even geen tijd om het te veranderen
Alle reacties Link kopieren
Zelfde soort situatie bij de hand gehad, alleen bij ons was er echt geen polis meer.
Wel ooit geweest in de tijd dat mijn ouders nog getrouwd waren, maar die was inmiddels afgekocht. Erfenis zouden we verwerpen, hadden we al besloten, maar gemeente kan deze kosten verhalen. Hier hebben we ook juridisch advies voor ingeroepen om dit te checken en ons werd ook aangeraden om zelf uitvaart te regelen omdat je dan kosten zelf in de hand hebt.

Ik had voor overlijden van mijn vader al wat onderzoek gedaan, en toen vond ik dit onderzoek uit 2012 over gemeentelijke uitvaarten
https://vng.nl/files/vng/publicatie_bij ... 0-2012.pdf

waar de kosten voor gemeenten als volgt waren berekend:
De kosten die gemeenten betalen aan de uitvaartondernemer bedragen blijkens de enquête voor een begrafenis gemiddeld € 2.366 en voor een crematie € 2.253.

Wij gingen er vanuit dat de kosten inmiddels nog wel hoger zouden zijn omdat we al weer een aantal jaren verder zijn (speelde in 2019), dus hebben ervoor gekozen het toch zelf te regelen via een budgetuitvaart.
Totale kosten waren € 1600 voor een crematie (pakket Eenvoud van Uitvaart 24 inc € 99 extra kosten, zodat zij ook de aangifte van het overlijden zouden regelen)
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
19-09-2020 18:17
Dat hele stuk gaat over het ter beschikking stellen van je EIGEN lichaam. TO kan dit niet voor haar vader doen, en al helemaal niet nog even snel na zijn overlijden. En dat is wel wat jij voorstelde.
Ik stelde voor dat ze zijn lichaam beschikbaar stelde aan de wetenschap, zonder moment relatief tot zijn overlijden. Ja, ze kan het niet forceren maar wel voorleggen. Misschien weet hij niet dat zij dat niet kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Een notaris kan in een register kijken of er wel een polis bestaat van je vader.
Dit kost je dan wat, maar dan heb je ook antwoord en wanneer er wel een polis is, dan scheelt het 5.000.

Mijn antwoord is mosterd, maar die zoekservice zou ik gebruiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Frietmetmayo schreef:
19-09-2020 17:08
Op het moment dat je vader komt te overlijden, komt het in principe bij jou terecht.
Wij hebben toendertijd bij man zijn vader ( man had hem voor het laatst op zijn 5e gezien, 40 jaar later stond politie aan de deur of hij de zoon van was) eerst de notaris gebeld en het hem uit laten zoeken of er een polis was. Raar gezegd maar schoonvader werd toen in de ‘ wacht’ gezet.
Er bleek geen polis te zijn toen heeft man afstand van alles gedaan en is het overgedragen naar de gemeente.
De gemeente was welwillend en is nog wel bij man wezen informeren of er bepaalde wensen waren.
Dank! Dat is fijn om te weten, dat dat kan!
Ik heb al eens een notaris hier in de buurt gebeld voor info, maar kreeg te horen dat ik voor dit soort vragen een afspraak moet maken en langskomen. Dat dan nog niet gedaan, want dan moet je weer een dag vrij nemen en 'het is nog lang niet zover', maar toch maar eens een afspraak maken.
Lumineon schreef:
19-09-2020 19:01
Zelfde soort situatie bij de hand gehad, alleen bij ons was er echt geen polis meer.
Wel ooit geweest in de tijd dat mijn ouders nog getrouwd waren, maar die was inmiddels afgekocht. Erfenis zouden we verwerpen, hadden we al besloten, maar gemeente kan deze kosten verhalen. Hier hebben we ook juridisch advies voor ingeroepen om dit te checken en ons werd ook aangeraden om zelf uitvaart te regelen omdat je dan kosten zelf in de hand hebt.

Ik had voor overlijden van mijn vader al wat onderzoek gedaan, en toen vond ik dit onderzoek uit 2012 over gemeentelijke uitvaarten
https://vng.nl/files/vng/publicatie_bij ... 0-2012.pdf

waar de kosten voor gemeenten als volgt waren berekend:
De kosten die gemeenten betalen aan de uitvaartondernemer bedragen blijkens de enquête voor een begrafenis gemiddeld € 2.366 en voor een crematie € 2.253.

Wij gingen er vanuit dat de kosten inmiddels nog wel hoger zouden zijn omdat we al weer een aantal jaren verder zijn (speelde in 2019), dus hebben ervoor gekozen het toch zelf te regelen via een budgetuitvaart.
Totale kosten waren € 1600 voor een crematie (pakket Eenvoud van Uitvaart 24 inc € 99 extra kosten, zodat zij ook de aangifte van het overlijden zouden regelen)
Dank!
Lariba schreef:
19-09-2020 18:15
Het gaat om de dochter en kleindochter van P's ex-vrouw. TO's voormalige 'stiefzus' en haar dochtertje. Geen bloedverwanten dus van TO of haar vader.
Dus geadopteerde of fosterkinderen zijn ook nep?

Dan is mijn halve familie nep :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven