Geld & Recht alle pijlers

Veilig een huis kopen.

25-08-2011 12:49 35 berichten
We hebben laatste 10 jaar niet meer gedacht aan een huis te kopen. Nu spelen we er weer met die gedachten. We zijn bang om opgelicht te worden. Toen ik mijn pension wou regelen, zijn we opgelicht, met een ingewikkelde leaseconstructie. We willen zekerheid, niets van beleggen of leasen. Hoe kunnen we veilig een hypotheek vinden? Waar moeten we opletten?
Alle reacties Link kopieren
quote:gember999 schreef op 25 augustus 2011 @ 13:18:

Ik heb bij mijn hypotheek de volgende dingen overwogen:

-ik heb mijn rente maar voor 10 jaar vastgezet, omdat ik van plan was er korter dan 10 jaar te wonen.

Wat ook kan:

bijv. 30 jaar vastzetten en een verhuisbare hypotheek.
Wat mij betreft het allerbelangrijkst: sluit niks af, wat je niet begrijpt!!

Denk dat het hierbij in het verleden vaak is misgegaan: mensen lieten zich verblinden door mooie praatjes en tekenden klakkeloos voor constructies waar ze de ballen niet van begrepen.

Verder denk ik niet dat je zo bang moet zijn om opgelicht te worden. Als je je gezonde verstand gebruikt; doorvraagt tot je alles ECHT snapt, duidelijk weet wat je wel en niet wilt (zie tips Gember), dan kan er niet zoveel mis gaan.

Succes
Mefs, voor 500 euro per maand kun je bijvoorbeeld het volgende doen. Als je uitgaat van een hypotheekrente van 5,5% en een belastingaftrek van 42%, betekend dat bijvoorbeeld 150.000 euro hypotheek, aflossing 8250 per jaar, hierover krijg je +- 3500 terug. Dan kun je per maand nog 100 euro in een bankspaarsysteem stoppen. Of dat voldoende is om 150.000 euro af te lossen aan het einde van de looptijd weet ik niet, maar ik gok dat je aardig in de richting zit.

Je kunt ook kiezen voor een hogere hypotheek, maar dan kun je minder aflossen aan het einde van de looptijd.
Wat Pauline zegt is erg belangrijk. Ik had een hele fijne adviseur toen ik in mijn eentje mijn flat kocht, en tegen de tijd dat ik het koopcontract tekende en de hypotheek, snapte ik ook écht waar ik voor tekende. Je moet me nu niet meer vragen hoe het zit hoor, maar toen gaf dat wel een heel goed gevoel.

Ik denk dat een adviseur die het niet zo kan uitleggen dat je het snapt, geen goede adviseur is.
Ik ben het wel eens met Pauline. Gezond wantrouwen is goed, maar je moet je er niet door laten leiden. Een huis kopen moet tenslotte wel een feestje zijn. De meeste banken en adviseurs doen hun best voor hun klanten, weliswaar uit eigenbelang, maar ze doen hun best.

En probeer gewoon echt goed te begrijpen waar je mee bezig bent: wat je niet begrijpt moet je niet ondertekenen. Vage mannetjes die in de avonduren bij je thuis komen en je dwingen om voor een bepaalde datum te tekenen moet je sowieso wieberen natuurlijk.
quote:new_in_town schreef op 25 augustus 2011 @ 13:59:

[...]

Wat ook kan:

bijv. 30 jaar vastzetten en een verhuisbare hypotheek.Dat klopt inderdaad! (Mits je van plan bent in Nederland te blijven wonen)
quote:Katherina schreef op 25 augustus 2011 @ 14:10:

Mefs, voor 500 euro per maand kun je bijvoorbeeld het volgende doen. Als je uitgaat van een hypotheekrente van 5,5% en een belastingaftrek van 42%, betekend dat bijvoorbeeld 150.000 euro hypotheek, aflossing 8250 per jaar, hierover krijg je +- 3500 terug. Dan kun je per maand nog 100 euro in een bankspaarsysteem stoppen. Of dat voldoende is om 150.000 euro af te lossen aan het einde van de looptijd weet ik niet, maar ik gok dat je aardig in de richting zit.

Je kunt ook kiezen voor een hogere hypotheek, maar dan kun je minder aflossen aan het einde van de looptijd.

Ik heb het even grofweg uitgerekend voor een bankspaarhypotheek met 5,5% en 150,000 euro hypotheek en 42% marginaal belastingtarief zit je ongeveer op:

-690 bruto rente per maand

-400 netto rente per maand

-165 per maand spaarinleg

Dus totaal bruto maandlasten: 855

totaal netto maandlasten: 565.

Ik zou zelf een hypotheek aflsuiten waarbij je zelf de brutokosten kunt betalen.
Je moet het alitjd bruto op kunnen brengen, Gember. Maar hoeveel hypotheek kun je krijgen voor 500 euro netto als je ook nog alles af wil lossen? Dan moet het wel een heel goedkoop huis zijn en je moet er nog flink wat geld zelf instoppen ook.

Dan is een hypotheek van 90.000 euro het matje en dan heb je nog 100 euro per maand over om in en bankspaarachtig ding te stoppen.

Waar vind je zulke huizen? Hier in de Randstad niet in elk geval!
quote:Katherina schreef op 25 augustus 2011 @ 16:50:

Je moet het alitjd bruto op kunnen brengen, Gember. Maar hoeveel hypotheek kun je krijgen voor 500 euro netto als je ook nog alles af wil lossen? Dan moet het wel een heel goedkoop huis zijn en je moet er nog flink wat geld zelf instoppen ook.

Dan is een hypotheek van 90.000 euro het matje en dan heb je nog 100 euro per maand over om in en bankspaarachtig ding te stoppen.

Waar vind je zulke huizen? Hier in de Randstad niet in elk geval!Tja, niet zo veel, maar ik weet niet hoeveel spaargeld TO heeft. Wellicht heeft zij aan een hypotheek van 120,000 meer dan voldoende?
bedankt voor jullie adviezen . Ik ga ze nog uitprinten en nog en lezen. We hebben niet zo veel spaargeld. We hebben een mooi huis voor 125000 gezien. Dat huis is groter en dichterbij het centrum dan ons huurhuis. Ik gok dat ons huis niet veel duurder is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven