Geld & Recht alle pijlers

Verbouwing financieren

02-04-2020 20:43 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb morgenmiddag een telefonische afspraak staan met een adviseur maar ga graag goed voorbereid het gesprek in.

Wie heeft er ervaring om een verbouwing te financieren van een huis waar je dus al een tijd in zit?

We hebben een geschatte overwaarde (voor aankomende verbouwing) van 160.000 euro door dat we een deel al afgelost hebben + het huis de afgelopen jaren (natuurlijk) in waarde is gestegen.

Wat zijn de voor- en nadelen van het opnemen van de overwaarde? Of is een tweede hypotheek verstandig waarvan je het bedrag moet verantwoorden voor de verbouwing? Of kan je bijvoorbeeld ook de hele hypotheek oversluiten en dan meteen verhogen?

Geschatte verbouwkosten: tussen de 70.000 en 100.000 euro. Moeten we nog een exact plan voor (laten) maken maar wil eerst naar de financieringsmogelijkheden kijken.

Qua salaris zijn we sinds de aankoop van het huis behoorlijk vooruit gegaan dus 100.000 euro bij lenen zou op dat gebied goed moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Geschatte kosten tot 100.000, dat is een beste verbouwing.

Hou er rekening mee dat een verbouwing aaaaaltijd duurder uitvalt. Het is niet zelden dat dit soms wel tot 50% duurder wordt dan geschat. 150.000 totaal dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daar bekend mee, dankjewel.

Dit is een ruime schatting en al met een aannemer globaal over gesproken. Ik leen dan liever 100.000 euro en als het dan uiteindelijk 80k blijkt te zijn is dat een mooie meevaller welke we dan weer zsm kunnen aflossen. We gaan er puur alleen van verbouwen.

Het gaat ongeveer om het verbouwen van een zolder (isoleren, grote dakkapel, afwerken)
+
kleine aanbouw + betrekken van de garage bij de woning (isoleren, nieuw plat dak op garage, leidingwerk en vloerverwarming doortrekken, garagedeur vervangen voor mooie pui, nieuwe keuken in garage + kleine aanbouw welke daar aan zal grenzen)
Wij hebben voor onze verbouwing een tweede hypotheek afgesloten. Was voor ons beter qua voorwaarden dan oversluiten van de hele hypotheek. Tweede hypotheek is in de vorm van bouwdepot beschikbaar gesteld. De aannemer konden we daaruit laten betalen.
Om de hypotheek te krijgen moesten we een taxatierapport laten opstellen met waarde voor en na verbouwing. Daarna was het snel geregeld.

Hou inderdaad rekening met extra kosten omdat er zaken tegen vallen of omdat het handig is om xyz nu ook te doen want ze zijn toch al bezig en dan hoe je later niet nog een keer de boel overhoop te halen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefs82 schreef:
02-04-2020 21:31
Wij hebben voor onze verbouwing een tweede hypotheek afgesloten. Was voor ons beter qua voorwaarden dan oversluiten van de hele hypotheek. Tweede hypotheek is in de vorm van bouwdepot beschikbaar gesteld. De aannemer konden we daaruit laten betalen.
Om de hypotheek te krijgen moesten we een taxatierapport laten opstellen met waarde voor en na verbouwing. Daarna was het snel geregeld.

Hou inderdaad rekening met extra kosten omdat er zaken tegen vallen of omdat het handig is om xyz nu ook te doen want ze zijn toch al bezig en dan hoe je later niet nog een keer de boel overhoop te halen.
Mag ik vragen hoeveel duurder de verbouwing was bij jullie in procenten? Schatting? En wat heb je gedaan met geld wat er 'over' was uit het bouwdepot? Of storten ze dat automatisch terug aan de hypotheekverstrekker?
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
02-04-2020 21:36
Mag ik vragen hoeveel duurder de verbouwing was bij jullie in procenten? Schatting? En wat heb je gedaan met geld wat er 'over' was uit het bouwdepot? Of storten ze dat automatisch terug aan de hypotheekverstrekker?
Mbt tot het laatste: de meeste hypotheekverstrekkers schrijven het resterende bedrag na het sluiten van het bouwdepot terug ‘in de hypotheek’.

Bij onze verbouwing stegen de kosten zo’n 23% boven de schatting uit. Ik had gerekend op 35% dus dat was ergens toch een meevaller (vloer onderverdieping, stucwerk, nieuwe keuken, nieuwe badkamer).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Europe86 schreef:
02-04-2020 21:36
Mag ik vragen hoeveel duurder de verbouwing was bij jullie in procenten? Schatting? En wat heb je gedaan met geld wat er 'over' was uit het bouwdepot? Of storten ze dat automatisch terug aan de hypotheekverstrekker?
Ja hoor geen probleem. Tov de offerte waren we 17% duurder uit.
Meerwerk was meer want er zaten ook enkele stelposten in die goedkoper uitvielen. Meerwerk zal zo’n 20-25 procent boven offerte zijn geweest denk ik.
Grootste deel waren extra’s (isolatie voorgevel, vullen spouwmuur, verven buitenkant). Hadden eigenlijk alleen een tegenvaller op elektragebied. Meterkast bleek niet veilig O_O en dat was natuurlijk sowieso al geen fijn idee maar met zonnepanelen een no go.
Verbouwing was iets vergelijkbaars als bij jou.

Resterende bedrag was bij ons niet aan de orde, depot was leeg. Maar zou anders na twee jaar (of eerder als je daarom zou vragen) worden afgelost op de hypotheek.
anoniem_653cf6966e7fd wijzigde dit bericht op 02-04-2020 22:26
Reden: Aanvulling
18.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een verbouwing valt nooit mee, 100.000 wordt eerder 120.000 dan 80.000
Alle reacties Link kopieren
Als je dan een 100.000 extra kunt missen, is een ander huis nog een optie, wat wel
aan jullie wensen voldoet? Dat je dan zeg maar het huis hebt, wat jullie willen?
Alle reacties Link kopieren
Als we deze verbouwing kunnen doen is het ons droomhuis waar we nooit meer weg willen. Vooral de locatie aan het water is zo bijzonder dat we dat niet meer gaan vinden. Verhuizen is alleen een optie als we de de bouwing om wat voor reden ook niet kunnen of mogen uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 22:30
Een verbouwing valt nooit mee, 100.000 wordt eerder 120.000 dan 80.000
Schatting was globaal tussen de 70 en 80k. Vandaar dat ik uit ga van 100k.
Alle reacties Link kopieren
Een verhoging aanvragen (binnen bestaande inschrijving of een tweede inschrijving)voor de verbouwing is een vaak voorkomende keuze. Echter is oversluiten inderdaad ook een optie. Wat voor jullie de beste optie is, is van heel veel factoren afhankelijk. En dan voornamelijk m.b.t. De huidige hypotheek en eventuele boeterente als je rentevastperiode nog een tijd loopt. Vraag is of een totale oversluiting met verbouwing financieel wel voordelig is.

Ik werk voor een geldverstrekker, en ik weet de regels bij anderen niet. Bij ons kan je binnen de bestaande inschrijving opnemen indien passend.. Voordeel daarvan is dat je niet langs de notaris hoeft en dit scheelt je weer in kosten. Bij ons is dit ook het enige noemenswaardige verschil omdat je voor de verhoging de nieuwe rente krijgt. Of het nou een onderhandse opname of notariële verhoging is. Je adviseur weet vast of het bij jullie verstrekker anders is of niet.

En zie vaak dat verbouwingen duurder uitvallen. Zoals hierboven al gezegd is dit wel echt iets om rekening mee te houden maar dat doe je ook al. Je ziet het als het huis om te blijven wonen en zelf zou ik dit dan zeker ook overwegen.

Qua rentes is nu wel een goede tijd voor een verhoging. Hoewel de rentes de laatste weken iets zijn gestegen staan ze nog laag. Let wel dat sommige verstrekkers nu mogelijk wat kritischer zijn met verstrekken door de Corona uitbraak bij een zelfstandig inkomen of tijdelijke contracten.
sansi wijzigde dit bericht op 02-04-2020 23:52
Reden: Verduidelijking
32.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen specifieke ervaring met verbouwen van een huis waar je al woont. Wij hebben een huis gekocht en zijn dat nu helemaal aan het verbouwen. Bouwdepot voor 77.500 en we komen waarschijnlijk uit op 85.000. Dus het hoeft niet altijd gruwelijk uit de klauwen te lopen :-) (Wij doen deels zelf, deels aannemer en bouwvakkers en monitoren de uitgaven nauwgezet).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onlangs de hypotheek overgesloten voor de verbouwing. Depot van €50.000 voor de gehele benedenverdieping.
Wij sparen hier al een aantal jaar voor maar nu door wat pech ‘moeten’ sommige klussen echt en met sparen zou het nog wel even duren.

Wij gaan als alles doorgaat 1 juni beginnen.
We hadden wel een boete van €18.000..
Maar doordat de rente lager is en wij gewoon 25 jaar hebben aangehouden ( looptijd hadden we nog) betalen we ondanks de hogere hypotheek €50 minder per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven