Geld & Recht alle pijlers

Verdacht of niet?

15-10-2019 15:47 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik te sceptisch maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken!

Een bedrijf uit Pakistan wil een dienst van ons afnemen in Nederland (maakte eigenlijk ook niet uit waar in Nederland), eigenlijk ook niet wat het zou kosten, maar het moest wel deze week geregeld worden en alle medewerkers (6 personen) moeten wel een persoonlijke uitnodiging ontvangen en het zou moeten plaatsvinden in december.

Nu bieden we een dienst aan die echt niet heel speciaal is dat ze daarvoor naar Nederland moeten komen. Vooral de druk die erachter zit en het bedrijf wat niet goed vindbaar is op Google Maps, naam van een grote cartridge organisatie maar je komt uit op een winkelcentrum in Pakistan.

Ook wilde ze graag met creditcard betalen, na enige discussie gingen ze akkoord met een betaling op voorhand.

Nu vraag ik me af, zie ik iets over het hoofd? Ik verwacht dat ze mij/ons vraagt voor een Visum ondertekening. Zou het dan daar om te doen zijn?

Anyhow, hoor graag jullie gedachtes!
Dit klinkt niet als zuivere koffie. Houd je rekening goed in de gaten.
Wat voor dienst?
De uitnodiging is niet logisch.
Ik zou het aanbod afslaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is vanuit mijn werk dus gelukkig niet mijn persoonlijke rekening ;)

Maar het is een driedaagse training, ongeveer zo exotisch als een training solliciteren.
Wie zijn "ons"? Jij persoonlijk, of het bedrijf waar je werkt? Hoe zijn ze met jullie in contact gekomen?
Ik zou het niet vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
if it walks like a :duck: if it talks like a :duck: ...
Alle reacties Link kopieren
al gegoogled op de naam van je contactpersoon?


zo'n bericht gaat bij mij halfgelezen de prullenbak in
Misschien willen ze een aanslag plegen tijdens de intocht van Sinterklaas?

Wat let je om het verzoek af te wijzen als je het niet vertrouwt?

Ik word regelmatig uitgenodigd om te komen spreken op allerlei congressen in China en Japan, maar omdat ik me niet kan voorstellen dat ik iets te melden zou hebben dat interessant is voor hen, ga ik er van uit dat t nep is en ga ik er niet op in.
Ze moeten op voorhand betalen. Is dat nu meteen? En wat zou er eventueel kunnen gebeuren met deze betaling nadat hij is bijgeschreven op jullie rekening?

Zouden ze iets kunnen met jullie bankgegevens?

Eerlijk gezegd zou ik vriendelijk bedanken alas je er geen goed gevoel over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze hebben gebeld en daarna een aanvraag per mail gedaan. Ja bij ons normaliter ook, geschreven taal is wel van goed niveau.

Maar op zich met de betaaltermijn van 30 dagen voorafgaand aan de begindatum lijkt me vrij safe. Daarentegen wil ik niet mee werken aan een schimmige praktijken.

Kan de medewerkers niet vinden op Linkedin, maargoed dan hebben ze ook namen waar er zo 1.000 van zijn te vinden op internet. Al zou je combi naam wel iets moeten kunnen vinden.
arequipa wijzigde dit bericht op 15-10-2019 15:58
23.52% gewijzigd
lilalinda schreef:
15-10-2019 15:54
if it walks like a :duck: if it talks like a :duck: ...
Had een dr phil flashback :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze jullie willen gebruiken als “uitnodigende referent” om een rookgordijn op te trekken voor mensensmokkel. Niet aan meewerken dus.
Arequipa schreef:
15-10-2019 15:57
Ja, ze hebben gebeld en daarna een aanvraag per mail gedaan. Ja bij ons normaliter ook, geschreven taal is wel van goed niveau.

Maar op zich met de betaaltermijn van 30 dagen voorafgaand aan de begindatum lijkt me vrij safe. Daarentegen wil ik niet mee werken aan een schimmige praktijken.
Ligt er aan als je tijd/personeel moet reserveren en daardoor andere klussen kan mislopen een misschien al andere voorbereidingen moet treffen?
Ik zou in ieder geval geen hotel voor ze boeken of zo.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik boek niks, 30 dagen betaaltermijn is ook om voorbereidingen te voorkomen die niet betaald gaan worden. Hotels ga ik inderdaad ook niet boeken.

Dus ik zou denken dat wij geen risico lopen, maar vraag me af of ik wat over het hoofd zie.

Mijn baas is een opportunist en gaat er makkelijk voor, maar goed ik wil toch wat secuurder zijn.

Ben benieuwd of er nog een vraag komt voor een visum ondertekening oid.
Alle reacties Link kopieren
en hen gewoon vragen naar hun reden(en) voor hun verzoekjes?
Lorem Ipsum
Er moet toch haast wel een instantie zijn die eventueel misbruik vaker meemaakt? Dat je daar kunt informeren naar de meest gebruikte trucs? Geen idee welke.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-10-2019 15:59
Ik denk dat ze jullie willen gebruiken als “uitnodigende referent” om een rookgordijn op te trekken voor mensensmokkel. Niet aan meewerken dus.
Ik denk wel dat ze gebruikt worden als uitnodigende referent, maar in 99 van de 100 gevallen is dat toch echt gewoon voor een snoepreisje, niet voor iets verdachts.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
15-10-2019 16:07
en hen gewoon vragen naar hun reden(en) voor hun verzoekjes?
Ze geven aan die periode in Nederland te zijn en dan een training te willen volgen want dat lijkt hun ´beter´.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat ik die persoonlijke uitnodigingen niet zou sturen, dan doe ik wel gewoon alsof ik het niet begrepen heb ofzo
Lorem Ipsum
Zou je om 'de best mogelijke training' te kunnen bieden nog kunnen informeren naar hun vakgebied of wensen of iets dergelijks? Of dat je er dan achter komt wat ze hier dan al aan het doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
15-10-2019 16:10
Ik denk wel dat ze gebruikt worden als uitnodigende referent, maar in 99 van de 100 gevallen is dat toch echt gewoon voor een snoepreisje, niet voor iets verdachts.
Maar ze kunnen toch vanuit Pakistan toch gewoon op een toeristenvisum 30 dagen?
Dat van die persoonlijke uitnodigingen en visum zou ik voor werkgever wel even be-googlen. Of bellen met ambassade.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-10-2019 16:24
6.09% gewijzigd
Misschien is de training hier ook wel echt gewoon beter. Ik werd gisteren nog benaderd vanuit India (1 pot nat voor mij, India of Pakistan), maar de dame die ze lieten emailen, of misschien het hele bedrijf, kon ook wel wat training gebruiken 😀

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven