Geld & Recht alle pijlers

Verdeling woonlasten?

27-06-2019 10:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen met mijn vriend.
De situatie is als volgt:
- Hij heeft een eigen zaak ca 2x modaal inkomen per maand
- Ik heb door wat gezondheidsproblemen een tijdelijke uitkering (bijstandsniveau). Doe wel in overleg met de instantie 1 uur vrijwilligerswerk per week bij een oudere eenzame dame omdat het voldoening geeft en iets bijdraag voor de maatschappij. Ik heb ik een revalidatie traject doorlopen en nu reïntegratie omdat ik graag weer richting betaald werkt wil. Alleen is het erg lastig voor paar uur per week en flexibel iets te vinden.
- Ik doe het grootste deel van de (lichte) huishoudelijke taken, omdat hij werkt. Hij doet wel de (zware) boodschappen en kookt vaker.
- Ik help hem gratis in zijn zaak in ruil voor de woonkosten die anders naar rato €200 zouden zijn. (Het gaat om ca 10 uur per week verdeeld over de hele week, zouden deze uren gedaan worden door iemand die ingehuurd had moeten worden zou dit ca €650 bruto zijn)

Hij vind dat ik de helft moet gaan betalen aan woonlasten en ik gewoon kan gaan werken voor betaald werk. Ik zou het graag willen maar het is nog niet gelukt.

Wij komen niet uit deze discussie van het werken voor woonlasten, vandaar dit topic. Wat vinden jullie , kun je werken voor iemand met gesloten beurs in ruil voor woonkosten? Of wat is reëel wel/niet naar rato in deze situatie?
anoniem_368826 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 11:52
33.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kon je niet beter blijven latten?
Hij vind dat je gewoon kan gaan werken? Wie denkt hij wel niet wie hij is? Je huisarts?
Mijn advies niet samen wonen.
Ander advies, blijf ten alle tijden voor sociaal huur ingeschreven staan.
Alle reacties Link kopieren
Als je man niet blij is, kun je zijn helft van het huishouden en je werk in het bedrijf in rekening brengen en kijken hoeveel je dan financieel kunt bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
En mocht dat niet genoeg zijn en de financiële last van samenwonen met hem voor jou te hoog zijn, dan zou ik zelfstandig gaan wonen in een goedkopere woning.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Is een (paar uur) betaalde baan geen optie? Op dit moment zijn er een boel vacatures, vast iets dat passend voor je kan zijn?

Was het gaan samenwonen een slimme zet? Mijn man heeft ook een eigen zaak en werkt 60/65 uur per week. Wij hebben afgesproken dat ik een dag minder ga werken in de week (van 40 uur naar 32 uur dus) om zodoende het huishouden op me te nemen.
Wij verdelen de woonlasten naar rato, ik draag dus financieel minder bij, maar 'compenseer' dit door het huishouden op orde te houden, zaken in/om het huis te regelen etc.

Let wel op dat je relatie geen weegschaal wordt! :idee:
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
'Tuurlijk betaal ik de helft schat, maar dan betaal jij me ook voor mijn werk in je bedrijf en voor de schoonmaakster'.
Alle reacties Link kopieren
Jullie wonen samen, jij kan even niet werken door gezondheidsproblemen. En dan zegt je vriend doodleuk: niks mee te maken, ga maar werken lui kreng, en je betaald gewoon de helft van alle kosten!
Wat een schatje....
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als hij dat wil, zou ik niet meer gratis voor zijn bedrijf werken en hem de helft van het huishouden laten doen. Als alternatief hem daarvoor laten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend heeft dus geen enkel begrip voor je situatie en wil dat je ook nu de helft bijdraagt terwijl hij 2x modaal verdient? Ik zou eens goed over je relatie gaan nadenken ... .

Normaal in een relatie is dat degene die het meeste verdient ook het meeste bijdraagt voor zover er geen sprake is gemeenschap van goederen.
Goh wat een knappe vent, naast een eigen bedrijf is hij ook nog eens arts.
Ik zou voor elk uur dat je schoonmaakt, kookt en werkt in zijn bedrijf 20 euro berekenen. Red je het dan om de helft te betalen?

Echt.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen alles gewoon naar rato, dat vind ik het eerlijkst.

Als hij er zo over gaat zeuren zou ik even uitrekenen wat je bij hem echt hoort te verdienen, en wat je voor het huishoudelijke werk zou verdienen als je een externe was, en er dan nog eens weer over praten.

(of hem helemaal lozen, dat klinkt eigenlijk leuker)
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
27-06-2019 10:33
Normaal in een relatie is dat degene die het meeste verdient ook het meeste bijdraagt voor zover er geen sprake is gemeenschap van goederen.
dat wordt wel steeds minder normaal
Madeliefjees schreef:
27-06-2019 10:30
Jullie wonen samen, jij kan even niet werken door gezondheidsproblemen. En dan zegt je vriend doodleuk: niks mee te maken, ga maar werken lui kreng, en je betaald gewoon de helft van alle kosten!
Wat een schatje....
Zo komt het ook op mij over. En het klinkt niet bepaald als een leuke partner.
Wat een drol. Ze zijn tegenwoordig niet scheutig met uitkeringen, dus dan mag je er vanuit gaan dat er wel iets echts aan de hand is. Je vriend mag nog blij zijn dat je het hele huishouden doet en hem helpt in de zaak.
Voor jou wel van belang dat je in geval van nood ook jezelf zou kunnen onderhouden. Sta je wel nog ingeschreven voor een huurwoning?
Reken voor de lol eens uit wat jij kwijt bent aan koken, boodschappen doen, schoonmaken en opruimen, de was ect.

Per maand en dan keer 15 tot 20 euro.

Of dump hem. Want als je zo moet samenleven..
Hmm hij zegt ga maar werken maar dat kan niet
Wat voor werk doe je in zijn zaak dan en hoeveel uur
Ik zou daarmee stoppen rn voor die urrn wat je kunt betaald werk zoeken
In feite werk je nu zwart omdat het anders van je uitkering afgaat....
vivajaline schreef:
27-06-2019 10:50
Hmm hij zegt ga maar werken maar dat kan niet
Wat voor werk doe je in zijn zaak dan en hoeveel uur
Ik zou daarmee stoppen rn voor die urrn wat je kunt betaald werk zoeken
In feite werk je nu zwart omdat het anders van je uitkering afgaat....
Nee, ze krijgt niets betaald als TO eerlijk is.
Lucifer2018 schreef:
27-06-2019 10:51
Nee, ze krijgt niets betaald als TO eerlijk is.
Nee, want het wordt verrekend in de verdeling van de woonlasten. Ze krijgt dus niets letterlijk uitbetaald. Het is maar net hoe je ernaar kijkt volgens mij.
Hoe verdeelden jullie de kosten voordat jij je huidige uitkering had?
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
27-06-2019 10:50

In feite werk je nu zwart omdat het anders van je uitkering afgaat....
het is niet zwart,
maar het mag ook niet. Omdat je dan niet-beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt
Dit is toch geen samen leven?
Wat een rare vent. Hij klinkt liefdeloos en egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-06-2019 10:40
dat wordt wel steeds minder normaal

Het nieuwe normaal is dat de financiële verdeling 50-50 is, want iedereen dient zichzelf te bedruipen, en de huishoudelijke en zorgverdeling 80-20 zijn, want die zijn voor vrouwen een onzichtbare verplichting en voor mannen optioneel.
Overigens vraag ik me wel af op welke grond je nu thuis zit, maar wel je partner kan helpen met zijn bedrijf en vrijwilligerswerk kunt doen. Niet bedoeld als aanval hoor, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven