Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen met co-ouderschap: ex ligt dwars

22-05-2019 12:15 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eigenlijk weet ik niet of ik op deze pijler goed zit met dit topic, of dat ik op de kinderpijler moet zijn, maar ik doe het eerst maar even hier. Ik heb een dilemma omtrent verhuizen met co-ouderschap en ben op zoek naar wat advies.

De situatie: ex-man en ik zijn zes jaar geleden gescheiden. We hebben samen twee zoons van 9 en 7 jaar oud, waarover wij co-ouderschap hebben (50/50 regeling, de ene week zijn ze bij mij, de andere week bij hem). Op dit moment wonen we in hetzelfde dorp, op loopafstand van elkaar. Allebei hebben we een relatie en wonen we met die partners samen (ik al een aantal jaar). Het contact tussen ons is prima, alles gaat altijd in goed overleg en we komen regelmatig bij elkaar over de vloer.

Mijn partner en ik willen graag verhuizen. Ons huis wordt wat krap met twee opgroeiende kinderen en het is een huurwoning. Liever zouden we investeren in een koophuis, waarvan het ook de bedoeling is dat we daar de rest van ons leven blijven. Echter, in onze heel directe omgeving is niet echt iets koop dat wij kunnen betalen en/of dat naar onze zin is. Wij willen daarom graag onze actieradius een beetje vergroten, maximaal op 15 minuten reisafstand van mijn ex. Deze afstandsbepaling hebben wij zes jaar geleden ook laten opnemen in het convenant, dus mijn partner en ik houden ons daarmee aan de afspraken. Uiteraard hebben wij hierover eerst met mijn ex en zijn partner overlegd (we hebben ook nog geen huis gevonden, zijn nog maar net echt een beetje begonnen met zoeken, aangezien we eerst tot een overeenkomst met het andere ouderpaar willen komen). Hij gaat hier echter niet mee akkoord en eist eigenlijk dat we op loopafstand blijven wonen. Zijn redenering is dat dit in het belang van de kinderen is, omdat alles dan voor hen zoveel mogelijk hetzelfde blijft.

Het is overigens zo dat de kinderen niet van school zouden hoeven wisselen door onze verhuizing. Als we op maximaal 15 minuten van mijn ex zouden komen te wonen is het nog steeds haalbaar dat ze op hun huidige scholen blijven. Logistiek gezien heeft hij er persoonlijk ook geen last van, aangezien hij de kinderen niet op structurele basis naar ons hoeft te brengen of moet komen ophalen (het 'wisselmoment' is op vrijdag na school, wat dus betekent dat wij allebei onze kinderen ophalen op school en er dus niemand naar de andere ouder toe hoeft om ze op te pikken). Uiteraard zal er dus wel verder gereisd moeten worden bij calamiteiten, of wanneer een ouderpaar om wat voor reden dan ook een keer moet inspringen voor het andere paar. Dit komt in de praktijk echter bijna nooit voor).

Uiteraard staan in deze situatie de belangen van de kinderen voorop en willen ook wij hen niet blootstellen aan ingrijpende veranderingen. Echter zijn wij wel van mening dat in deze situatie van mijn ex wat meer flexibiliteit verwacht mag worden. We houden ons aan de bepalingen waarmee door ons beiden akkoord is gegaan in het convenant en proberen bovendien zoveel mogelijk rekening te houden met de woonlocatie van mijn ex. Een groter huis kopen zal ook voor de kinderen prettig zijn, aangezien zij dan meer ruimte krijgen en dat met oog op de toekomst en hun behoeften tegen die tijd geen overbodige luxe is. Bovendien verandert er, behalve de woonplaats, dus vrij weinig voor hen.

Ik hecht grote waarde aan de goede relatie met mijn ex-man, in het belang van de kinderen. Maar ik vind het wel vervelend dat hij ons nu op deze manier probeert te beperken in de door het co-ouderschap toch al gelimiteerde mogelijkheden in woonkeuze die we hebben. Mijns inziens zijn wij heel redelijk, maar misschien zie ik het verkeerd. Graag zou ik jullie visie hierop horen.
anoniem_386392 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 17:42
Reden: spelfout
1.28% gewijzigd
citronella schreef:
23-05-2019 12:34
Sommige exen zullen zeggen zoek het er lekker mee uit zie zelf maar hoe je kind van en naar school en naar mij komt. Jouw realiteit en of het al dan niet een probleem is of zwaar valt is niet ieders realiteit
Als de kinderen bij hem zijn er is voor hem toch geen reden om ze door haar naar school laten brengen?

Verder is het nu in haar week toch al aan haar de kinderen naar school te brengen?
Ik snap niet wat je bedoelt.
ninanoname schreef:
23-05-2019 12:30
Je hebt het nu over allerlei hypothetische huizen. Maar maak eens een uitdraai van funda met de te koop staande huizen binnen een straal van X die aan je wensen voldoen. Ga aan de hand van die huizen eens praten met ex.
Er is nog geen interesse in een echt huis, het is allemaal nog zo ver weg, zo theoretisch, dat de vader van je kinderen terecht de afstand zo klein mogelijk wil houden.
Mijn tip zou dus zijn: maak het eens concreet.
Ze moet ex laten aanvinken wel huis ze wel en niet mag kopen? Dat is bizar.
SuperflySister schreef:
23-05-2019 12:07
Ik ga het gewoon nog een keer vragen: in de Randstad is 15 autominuten regelmatig een kwestie van van de ene wijk naar de andere wijk verhuizen. Dat lijk ik ook uit het verhaal van TO op te maken. Wijk A waar ze nu wonen is te duur, dus ze willen verhuizen naar wijk B of C die iets verder in de ring ligt.

Waarom vinden jullie dat allemaal in vredesnaam zo ver? Het is in de Randstad toch gewoon heel erg normaal om je kinderen bijvoorbeeld 1 of 2 wijken verderop op school te hebben (zeker bij gewilde witte scholen als Vrije Scholen en Montessorischolen e.d.)?


TO heeft geschreven dat ze in een dorp woont, en ze schrijft in de OP dat er behalve de woonplaats niets zou veranderen. Andere woonplaats dus, niet andere wijk. En dan is het met 15 autominuten al snel meer dan 10km. In mijn woonomgeving is het 15km.

Ik vind 15min fietsafstand acceptabel, omdat de kinderen dat binnen een paar jaar zelf kunnen doen. Wat bij 15 autominuten vanaf een dorp, dus niet in een stad, echt nog wel een aantal jaren duurt.
hier fietsen ze met 12 jaar naar een middelbare school
soms 10 km
soms 15km

en weet je
ze gaan er niet dood van
TO als jij wil verhuizen , ga je verhuizen
forumfossiel schreef:
23-05-2019 12:15
TO heeft het in haar OP over ” een andere woonplaats op 15 minuten”. Misschien is dat mijn interpretatie, maar dan denk ik al snel aan 15-20 km en niet aan een of twee wijken verder op. Dat laatste zou ook 15-20 minuten fietsen zijn, en dat vind ik persoonlijk prima te doen.

Oh, vandaar. Ik heb 6 andere woonplaatsen om me heen die allemaal op ongeveer 15 autominuten zijn maar die variëren van 3 km verderop tot maximaal 10 km verderop. Op de fiets allemaal binnen het half uur te bereiken. Hoewel het formeel andere woonplaatsen zijn zie ik het zelf meer als een wijk verderop en dat geldt volgens mij voor de meeste mensen hier. Want ik kom op de crèche, school en sportverenigingen allemaal ouders en kinderen tegen die kriskras binnen die straal wonen en zelf gebruik ik ook de faciliteiten kriskras. Zo gaan ze in de ene plaats naar school, in weer een andere op sport, weer een andere voor een andere activiteit en zelf sport ik ook weer in een andere plaats. Maar goed het is dus ook allemaal 15-30 minuten fietsen dus dat kan ook makkelijk.

Edit: en hier is het zeker zo dat een paar van die plaatsen onbetaalbaar zijn en je dus als starter geen andere keus hebt dan een plaats verderop te kijken. Dat is ook heel normaal hier, op school en op de sport en crèche gebeurt het regelmatig dat mensen bijvoorbeeld uit elkaar gaan en 1 van de twee dus naburig gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet over een andere woonplaats op 15/20 kilometer, ik heb het over een andere woonplaats. Daar heb je er hier namelijk nogal veel van, vlakbij elkaar. Voor de zoveelste keer: we hebben het over een actieradius van MAXIMAAL 15 autominuten, zoals dat ook in het convenant staat. Het is dus niet gezegd dat ik die 15 minuten ook ga gebruiken. Liever niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
23-05-2019 13:08
Ik heb niet over een andere woonplaats op 15/20 kilometer, ik heb het over een andere woonplaats. Daar heb je er hier namelijk nogal veel van, vlakbij elkaar. Voor de zoveelste keer: we hebben het over een actieradius van MAXIMAAL 15 autominuten, zoals dat ook in het convenant staat. Het is dus niet gezegd dat ik die 15 minuten ook ga gebruiken. Liever niet dus.
Dat snap ik en dat heb je idd al verschillende keren herhaalt. Maar zolang je het hebt over maximaal 15 auto minuten, geef je dus eigenlijk aan dat ook dit een optie voor je is. Dat is waarschijnlijk ook het enige dat je ex hoort en waar hij op reageert. Ik zou dat dus niet steeds herhalen in de discussie maar eerder aangeven dat je 10 fiets minuten het meest wenselijk vindt. Dat komt voor hem waarschijnlijk al een stuk minder bedrieigend over...
The time is now
Banba schreef:
23-05-2019 18:01
Dat snap ik en dat heb je idd al verschillende keren herhaalt. Maar zolang je het hebt over maximaal 15 auto minuten, geef je dus eigenlijk aan dat ook dit een optie voor je is. Dat is waarschijnlijk ook het enige dat je ex hoort en waar hij op reageert. Ik zou dat dus niet steeds herhalen in de discussie maar eerder aangeven dat je 10 fiets minuten het meest wenselijk vindt. Dat komt voor hem waarschijnlijk al een stuk minder bedrieigend over...
Bedreigend?
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
23-05-2019 18:09
Bedreigend?
Dat is hoe ik denk dat hij het ervaart ja...
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
23-05-2019 09:04
Zoals ik inmiddels al meerdere keren heb aangegeven begrijp ik uiteraard dat het voor de kinderen het fijnst is als we op loopafstand van elkaar wonen. Ik ben daar dus wel degelijk op in gegaan, beetje jammer dat mij verweten wordt dat ik dat 'niet wil horen'. Zoals ik ook al meerdere keren heb gezegd gaat het om een MAXIMALE reisduur van 15 autominuten, aangezien dat ook in het convenant staat dat door zowel mij als mijn ex-man officieel is ondertekend en door de rechter is goedgekeurd. Vanzelfsprekend willen mijn partner en ik de afstand ook zo klein mogelijk houden en daar zullen wij ons best voor doen. De realiteit is echter dat loopafstand en zelfs 10 minuten fietsen vrijwel onmogelijk wordt zoals het er nu naar uitziet en mijn ex-man zijn uiterste best doet om ons tegen te houden iets verder weg te zoeken. Ik kan jullie vertellen dat dat weinig met het belang van de kinderen te maken heeft, maar vooral met zijn eigen controledrang.

Daarnaast, zoals sommige mensen hier ook al hebben opgemerkt: 15 autominuten wil niet automatisch zeggen dat de kinderen een uur zouden moeten fietsen. Die routes kunnen nogal verschillen in de praktijk. Maar in het convenant staat nou eenmaal een maximum opgenomen van 15 autominuten. Iets waar hij overigens zelf destijds mee gekomen is. Ik wil geen ruzie en ik wil ook geen gang naar de rechter (er moet namelijk bij elke verhuizing toestemming van de andere ouder verkregen worden, ook als je binnen de afspraken van het convenant verhuist, dus als hij blijft weigeren moet we helaas naar de rechter), ik wil graag in alle redelijkheid tot een compromis komen. Dat lijkt nu niet te lukken.
Alleen als de kinderen bij jou staan ingeschreven. Je hebt namelijk alleen toestemming nodig om de kinderen van adres te laten wijzigen. Zelf mag je verhuizen zonder toestemming van ex.

Iemand anders schreef het ook al: je ex heeft geen zaak. Ik snap dat je niet naar de rechter wilt, maar ik zou me ook niet door die gedachte tegen laten houden. Je plannen zijn redelijk, laat je niet dwingen door je ex. Als jullie een andere woning hebben, heeft je ex eieren voor zijn geld te kiezen. En anders idd een gang naar de rechter om vervangende toestemming de kinderen op een ander adres over te schrijven. Maar denk je echt dat je ex het zover zal laten komen?

Een goede optie is anders nog een mediator in schakelen.
Banba schreef:
23-05-2019 18:19
Dat is hoe ik denk dat hij het ervaart ja...
Dan kan ze hem beter naar een goede therapeut verwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
23-05-2019 18:01
Dat snap ik en dat heb je idd al verschillende keren herhaalt. Maar zolang je het hebt over maximaal 15 auto minuten, geef je dus eigenlijk aan dat ook dit een optie voor je is. Dat is waarschijnlijk ook het enige dat je ex hoort en waar hij op reageert. Ik zou dat dus niet steeds herhalen in de discussie maar eerder aangeven dat je 10 fiets minuten het meest wenselijk vindt. Dat komt voor hem waarschijnlijk al een stuk minder bedrieigend over...
Dit inderdaad. Je herhaalt het inderdaad steeds, maar je herhaalt dus ook steeds dat het wel degelijk een optie is voor jullie. Ik zie 1hele goede argumenten voorbij komen waarom 15 autominuten teveel kán zijn (mijn referentiekader is bijvoorbeeld al enerzijds 17km verder en anderzijds net voorbij de andere kant van het dorp) en veel reacties waarin wordt gezegd dat 15 fietsminuten prima te doen is en dat meer dan redelijk is. En als 15 autominuten bij jullie gelijk staat aan 15 fietsminuten, dan is het toch heel anders dan wanneer het 45 fietsminuten zouden zijn?
patchouli_ schreef:
23-05-2019 18:20
Alleen als de kinderen bij jou staan ingeschreven. Je hebt namelijk alleen toestemming nodig om de kinderen van adres te laten wijzigen. Zelf mag je verhuizen zonder toestemming van ex.
Huh, hoe kom je hierbij? Dat heb ik nooit hoeven doen bij co (en bij mij ingeschreven)
Hier fiets ik binnen 10-15 minuten naar aangrenzende dorpen maar fiets ik ook ruim 30 minuten naar een woonwijk aan de andere kant van de stad.

Minuten zegt niet zoveel en een andere woonplaats zegt ook niet veel over het aantal kilometers.
Alle reacties Link kopieren
appeltje78 schreef:
23-05-2019 22:45
Huh, hoe kom je hierbij? Dat heb ik nooit hoeven doen bij co (en bij mij ingeschreven)
Er zijn gemeentes die niet vragen naar die tweede handtekening (zoals ook vaak de huisarts, of de school dat niet doet), maar bij gezamenlijk gezag moet dat officieel wel. In de praktijk is het iets wat niet meer terug te draaien valt want er wonen inmiddels andere mensen op het oude adres.

Meestal vloek je dan als andere ouder, maar blijft het daarbij omdat het geen rechtszaak waard is. Zowel:

Als verhuizing bijvoorbeeld de co-ouderzorgregeling frustreert, kan een rechter besluiten de kinderen aan de andere ouder toe te vertrouwen tot duidelijk is welke hoofdverblijfplaats in het beste belang van de kinderen is.

Als de zorgregeling niet wijzigt door de verhuizing en goed uitvoerbaar blijft, zal een rechter meestal vervangende toestemming geven voor de verhuizing van de kinderen.
Je kunt verhuizen en je kinderen inschrijven op je nieuwe adres. Daar hoef je niet voor naar de rechtbank. En inschrijven lukt zonder handtekening van je ex.Verder zou ik me geen zorgen maken als je binnen die 15 min bleef.
Kan me niet voorstellen dat je ex daar advocaatkosten aan gaat spenderen en anders krijgt hij toch geen gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Naast wat mag en wat praktisch haalbaar is.. wil ik je toch mijn ervaring meegeven. Wij wonen nu 2 jr in een dorp naast het dorp waar school en sporten en vriendjes van dochter wonen. Dit is soort van tijdelijk, maar wel al 2 jr. Op woensdagen rijd ik zomaar 4-5x op neer, school, afspreken, sporten etc. Is inherent aan de keuzs en dochter mag de dupe niet zijn, dus doe het graag. Praktisch is wel anders.. daarnaast kan dochter niet zomaar even bij vriendjes langs, nergens zelfstandig heen. Ze zou anders al veel meer vrijheid kunnen pakken. Ik doe haar hier in elk geval geen plezier mee. Ze weet niet echt beter, maar voor haar zou het echt beter zijn in de buurt te wonen van haar sociale leven. Ik zou me ook afvragen of -als ze wat ouder zijn- de keuze niet ook voor ze gaat zijn dat het veel handiger is om op bijv woensdag die boterham bij papa te eten om daarna met vriendjes te kunnen spelen. Of op vrijdag bij vader te blijven slapen om zaterdag op tijd te kunnen sporten etc. Ik denk dat als kinderen de keuze hebben ze binnen een paar jaar liefst bij de ouder zijn die hun sociale leven het makkelijkst faciliteert. Dat is denk ik niet je bedoeling. Ik zou daar echter wel goed over nadenken voor je jezelf langs de zijlijn van hun leven plaatst...
snoepzak schreef:
30-05-2019 07:17
Naast wat mag en wat praktisch haalbaar is.. wil ik je toch mijn ervaring meegeven. Wij wonen nu 2 jr in een dorp naast het dorp waar school en sporten en vriendjes van dochter wonen. Dit is soort van tijdelijk, maar wel al 2 jr. Op woensdagen rijd ik zomaar 4-5x op neer, school, afspreken, sporten etc. Is inherent aan de keuzs en dochter mag de dupe niet zijn, dus doe het graag. Praktisch is wel anders.. daarnaast kan dochter niet zomaar even bij vriendjes langs, nergens zelfstandig heen. Ze zou anders al veel meer vrijheid kunnen pakken. Ik doe haar hier in elk geval geen plezier mee. Ze weet niet echt beter, maar voor haar zou het echt beter zijn in de buurt te wonen van haar sociale leven. Ik zou me ook afvragen of -als ze wat ouder zijn- de keuze niet ook voor ze gaat zijn dat het veel handiger is om op bijv woensdag die boterham bij papa te eten om daarna met vriendjes te kunnen spelen. Of op vrijdag bij vader te blijven slapen om zaterdag op tijd te kunnen sporten etc. Ik denk dat als kinderen de keuze hebben ze binnen een paar jaar liefst bij de ouder zijn die hun sociale leven het makkelijkst faciliteert. Dat is denk ik niet je bedoeling. Ik zou daar echter wel goed over nadenken voor je jezelf langs de zijlijn van hun leven plaatst...
Dit vind ik een zeer waardevolle reactie en een belangrijke overweging.
Lotus90 schreef:
30-05-2019 12:14
Dit vind ik een zeer waardevolle reactie en een belangrijke overweging.
Ach. De kinderen van TO wonen de helft van de tijd naast de school en de andere helft op 15 minuten fietsen. Waarom zou het zo moeten zijn als zij beschrijft en waarom zijn de verhalen die wat anders vertellen niet waardevol?

Just thinking.
Ik moest vroeger gewoon op mijn fiets naar school en die lag geen 10 minuten naast ons huis ,dat was op de lagere school 30 minuten fietsen en de middelbare lag 45 min fietsen van huis vriendinnen idem de ene woonde in Nijmegen de ander in wychen of in Lent alles gewoon met de fiets en zoals je kunt zien leef ik nog steeds,
Lotus90 schreef:
30-05-2019 12:14
Dit vind ik een zeer waardevolle reactie en een belangrijke overweging.
Tja als je met vier mensen in een te krappe huurwoning zit liggen je kaarten net even anders.
Je hebt twee keer een vraag gesteld waar je niet wilt luisteren naar het antwoord dat je gekregen hebt. Eerst aan je ex en toen aan het forum. Als je geen 'nee' wilt horen, moet je geen vragen stellen.

15 minuten met de auto is echt best veel met de fiets. Ik woonde als kind ver weg en het gaat niet alleen om één keer fietsen of wegbrengen. Kind fietst half uur naar middelbare school en weer terug, dan nog naar een bijbaantje ergens en 's avonds nog afspreken met vrienden. Dat tikt aan. Bovendien komen vrienden nooit langs als jij degene bent die ver weg woont. En op een gegeven moment willen ze niet meer gehaald worden, maar zelfstandig zijn. En als jij twee kinderen constant moet rondrijden, word je ook niet gelukkig. (En dat kost ook een hoop geld uiteindelijk.) Dus in die zin heeft je ex waarschijnlijk wel een punt, want het heeft meer gevolgen dan een keertje 15 minuten rijden of fietsen.

Je zegt dat je ex moeilijk is, maar je komt zelf ook niet erg over alsof je open staat voor andermans mening. Nu je je zin niet krijgt, heeft het hele forum een hekel aan gescheiden vrouwen?

Laat het even bezinken. Misschien bedenkt je ex zich. Misschien draai jij bij. Kijk op Funda (is sowieso leuke bezigheid) en overhaast niets. Misschien ziet het er, tegen de tijd dat je een huis op het oog hebt, heel anders uit. Misschien vind je wel net een diamantje in de buurt en is er alsnog niks aan de hand.
snoepzak schreef:
30-05-2019 07:17
Naast wat mag en wat praktisch haalbaar is.. wil ik je toch mijn ervaring meegeven. Wij wonen nu 2 jr in een dorp naast het dorp waar school en sporten en vriendjes van dochter wonen. Dit is soort van tijdelijk, maar wel al 2 jr. Op woensdagen rijd ik zomaar 4-5x op neer, school, afspreken, sporten etc. Is inherent aan de keuzs en dochter mag de dupe niet zijn, dus doe het graag. Praktisch is wel anders.. daarnaast kan dochter niet zomaar even bij vriendjes langs, nergens zelfstandig heen. Ze zou anders al veel meer vrijheid kunnen pakken. Ik doe haar hier in elk geval geen plezier mee. Ze weet niet echt beter, maar voor haar zou het echt beter zijn in de buurt te wonen van haar sociale leven. Ik zou me ook afvragen of -als ze wat ouder zijn- de keuze niet ook voor ze gaat zijn dat het veel handiger is om op bijv woensdag die boterham bij papa te eten om daarna met vriendjes te kunnen spelen. Of op vrijdag bij vader te blijven slapen om zaterdag op tijd te kunnen sporten etc. Ik denk dat als kinderen de keuze hebben ze binnen een paar jaar liefst bij de ouder zijn die hun sociale leven het makkelijkst faciliteert. Dat is denk ik niet je bedoeling. Ik zou daar echter wel goed over nadenken voor je jezelf langs de zijlijn van hun leven plaatst...
Dit. Ik heb mijn ouders echt vervloekt als ik weer met westenwind op de fiets moest. Als ik dan een optie dichterbij had gehad, was ik daar vaker gebleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven