Geld & Recht alle pijlers

Verhuren van koopwoning

18-02-2019 20:08 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik en mijn vriend willen graag samenwoning in mijn huurwoning. Ik woon relatief goedkoop, waardoor de maandlasten heel laag zullen zijn als wij deze delen. Zelf heeft hij een koopwoning en wil deze een jaar verhuren aan expats of een werkende die een project hier in de buurt heeft, zodra wij flink kunnen sparen om samen een huis te kopen. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit te realiseren, door middel van een bemiddelingbureau? Zou je het aan of af raden? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen!


edit:

Ik heb een particulier huurhuis in de randstad
Vriend heeft een groot deel van de hyptoheek al afgelost
Ik heb geen twijfels over mijn relatie, maar na een paar maanden vind ik het nogal een stap om een van onze huizen weg te doen.
We willen er geen hoofdprijs voor vragen, voor de huur van zijn koopwoning, maar een max 200 euro meer dan hij betaald. Wat relatief erg laag is omdat hij al heel veel heeft afgelost.
We willen in de toekomst een huis samen kopen, maar ik heb nu geen eigen geld. Ik heb de tijd nodig om dit bij elkaar te krijgen.
Ik zie het niet zitten om in zijn koophuis samen te wonen ivm geen tuin, die ik wel heb.
anoniem_376136 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:07
43.61% gewijzigd
Sara9876 schreef:
18-02-2019 20:44
Dat is een beetje te kort door de bocht. Het zijn weliswaar de lasten voor de eigenaar maar niets houdt je tegen om een huurprijs te vragen waar dit gewoon in zit. Zeker niet als je aan expats verhuurt. Ik zie bij mij in de buurt appartementen te huur staan van 1800...2000 euro per maand. En zelfs als er nog een volle hypothecaire lening op zit kom je daar bij lange na niet aan.
Hangt af van waar het huis staat. Buiten de randstad mag je soms denk ik blij zijn als je quitte speelt.
Tiana_76 schreef:
18-02-2019 20:46
Het is een toptijd om je huis te verkopen. Waarom dat niet doen, een jaartje samenwonen en sparen en dan een nieuw huis kopen samen? Dat geeft denk ik de minste zorgen.

Precies. Ik begrijp deze keuze ook niet zo goed. Er wordt alweer gesproken over een daling van de huizenprijzen. Waarom dan niet nu verkopen en die winst pakken? Hoef je ook niet te sparen.
nerdopviva schreef:
18-02-2019 20:55
Precies. Ik begrijp deze keuze ook niet zo goed. Er wordt alweer gesproken over een daling van de huizenprijzen. Waarom dan niet nu verkopen en die winst pakken? Hoef je ook niet te sparen.
Ik denk dat er angst van wat als het niet werkt meespeelt. Nu gelijk haar huis opzeggen of zijn huis verkopen is zo definitief, je hebt geen uitvalsbasis meer als de relatie uitgaat.
Gatekeeper* schreef:
18-02-2019 20:51
Hangt af van waar het huis staat. Buiten de randstad mag je soms denk ik blij zijn als je quitte speelt.
In de Randstad ligt het er ook maar aan waar.
Vraag me af of ze dat wel realiseren. Geen huursubsidie, geen aftrek rente en alleen op A-locaties kans op winst.

Maar TO reageert niet..
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 21:09
3.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-02-2019 20:46
Het is een toptijd om je huis te verkopen. Waarom dat niet doen, een jaartje samenwonen en sparen en dan een nieuw huis kopen samen? Dat geeft denk ik de minste zorgen.
Verkopen geeft zeker de minste zorgen. Maar het is ook een toptijd om je huis te verhuren. De huurprijzen zijn ook belachelijk.
Gatekeeper* schreef:
18-02-2019 20:59
Ik denk dat er angst van wat als het niet werkt meespeelt. Nu gelijk haar huis opzeggen of zijn huis verkopen is zo definitief, je hebt geen uitvalsbasis meer als de relatie uitgaat.

Dat snap ik heel goed. Ik dacht dat het doel was om juist te sparen, maar misschien vergis ik me.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-02-2019 20:23
Als hij al een koopwoning heeft, waarom daar dan niet samen gaan wonen?
Omdat het in de stad onmogelijk is om een huurhuis voor dit bedrag te huren. 5 jaar geleden heel veel geluk gehad en mocht het om wat voor reden toch stuk lopen...
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat zodra er huurders in zitten, je vriend dus niet zomaar weer terug zijn huis in kan als het niet werkt tussen jullie.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
18-02-2019 20:59
Ik denk dat er angst van wat als het niet werkt meespeelt. Nu gelijk haar huis opzeggen of zijn huis verkopen is zo definitief, je hebt geen uitvalsbasis meer als de relatie uitgaat.
Exact :)
Tiana_76 schreef:
18-02-2019 20:46
Het is een toptijd om je huis te verkopen. Waarom dat niet doen, een jaartje samenwonen en sparen en dan een nieuw huis kopen samen? Dat geeft denk ik de minste zorgen.
NEE niet doen, wat als het uitgaat in dat 'jaartje samenwonen'.

Gewoon via een bureau verhuren als je dat wil, of beter nog: een jaar in het koophuis gaan wonen en het huurhuis onderverhuren.
Heeft een vriendin van me ook gedaan toen ze een jaar in het buitenland ging werken. Via zo'n bureau, de man die erin kwam wonen was er alleen van ma t/m vr en ging in het weekend naar huis.
Was hier voor een project. Mag vast niet maar geen haan die ernaar kraaide. Overigens betaalde de huurder die dat bureau geregeld had (en waar je ook voor betaald!) bijna het dubbele voor het 'gemeubileerde appartement' en heeft het keurig achtergelaten. Er was schade, die werdt keurig vergoed.
Je betaald behoorlijk wat voor een goed bureau, al met al heeft ze er niets op verdiend maar ook niets op verloren én ze had gewoon haar appartement toen ze terug kwam uit het buitenland. Wel 2 maanden eerder dan verwacht: dat was wel haar probleem. Ze moest dus bij vrienden logeren tot die man zijn contract was afgelopen hou daar rekening mee. Stel dat je na 3 maanden je huis terugwil kan dat niet, dan moet je zelf een oplossing zoeken voor de resterende 9 maanden.

Mocht je betrapt worden door de verhuurder kan hij je eruit zetten maar je lijkt erg zeker van je zaak met deze man dus.. Verder ken ik ook veel mensen die op zo'n manier gehuurd hebben (betaald door het bedrijf waar ze werkten) en niemand maakte er een zooitje van. Alleen van de excessen hoor je verhalen, de keren dat het wél goedgaat valt er niets te vertellen dus erg bang zou ik niet zijn.
Zo'n huurder betaald ook een flinke borg, moet raar lopen wil hij of zij meer schade aanrichten dan die borg.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog niet heel lang een relatie, maar zijn eigenlijk nu non-stop bij mij thuis. Ik wil mijn huis nog niet opgeven, omdat ik nooit meer zo iets goedkoops kan huren mocht het toch fout lopen.

Natuurlijk verwacht ik dit niet, maar ik ga de gok niet nemen nu. Hij wil z'n huis ook om die reden niet verkopen, omdat het voor samen iets kopen echt nog te vroeg is. Dus dachten we dat dit de perfecte oplossing was!
Nix “gewoon via een bureau”. Er is een legale manier om je huurwoning onder te verhuren: huisbewaring. Eén van de omstandigheden waarin dit mag is juist proefsamenwonen. Je wordt er alleen niet rijk van want je mag niet zelf de huurprijs bepalen.
Bloem_Viva schreef:
18-02-2019 21:26
We hebben nog niet heel lang een relatie, maar zijn eigenlijk nu non-stop bij mij thuis. Ik wil mijn huis nog niet opgeven, omdat ik nooit meer zo iets goedkoops kan huren mocht het toch fout lopen.

Natuurlijk verwacht ik dit niet, maar ik ga de gok niet nemen nu. Hij wil z'n huis ook om die reden niet verkopen, omdat het voor samen iets kopen echt nog te vroeg is. Dus dachten we dat dit de perfecte oplossing was!
Er zitten heel wat haken en ogen aan deze perfecte oplossing. Vergis je niet. Heeft hij niet een broer/vriend/neef die een huis zoekt en die voorlopig in zijn woning kan verblijven?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een jaar zo gezeten... Wel willen samen wonen, vriend die vaak bij mij was, maar toch eng om huis en haard dan op te geven... Vooral omdat ik ook kinderen heb, dan neem je niet zomaar zo'n stap. We hebben gedacht onder het mom van: als we elkaar niet hadden gekend, hadden we ook deze lasten gehad. En dus was het huis van mijn vriend vaak niet bewoond. Soms zaten we daar. Soms liet hij er een weekendje iemand logeren... of een paar weekjes, als een vriend omhoog zat. Maar wel zó dat hij kon ingeschreven blijven staan op zijn eigen adres. Dat kan niet, wanneer jullie zijn huis gaan verhuren. Dus kijk of dat gevolgen heeft.

Na een jaar hebben we zijn huis alsnog verkocht. Gelukkig. Ik vond het best onrustig, dat gedoe met zijn huis. Steeds daar naartoe en bijhouden. Ja, een luxe-probleem... maar wel van het soort luxe dat je niet nodig hebt.
...
anoniem_187755 wijzigde dit bericht op 02-10-2019 10:06
98.89% gewijzigd
...
anoniem_187755 wijzigde dit bericht op 02-10-2019 10:06
99.38% gewijzigd
tiramisuusje schreef:
18-02-2019 22:10
Ze willen een koophuis verhuren. Het is gewoon legaal omdat via de normale weg te doen.
.
Het kán legaal, als je toestemming krijgt van de bank ivm evt hypotheek en als je netjes je hypotheekrenteaftrek stopt. Maar ergens krijg ik de indruk dat dat niet de bedoeling is.

De kans dat ze op legale wijze huisbewaring rondkrijgen lijkt me een stuk groter. Dan kunnen ze een jaar samenwonen in zijn woning en daarna evt terugkeren naar haar huurwoning als ze die nog niet wil opgeven en zijn woning verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
18-02-2019 21:30
Nix “gewoon via een bureau”. Er is een legale manier om je huurwoning onder te verhuren: huisbewaring. Eén van de omstandigheden waarin dit mag is juist proefsamenwonen. Je wordt er alleen niet rijk van want je mag niet zelf de huurprijs bepalen.

Het is toch alweer een tijdje geleden dat ik zo'n reactie las, maar ze bestaan kennelijk nog steeds.
Mensen die denken dat Nederland ophoudt bij de stadsgrenzen van Amsterdam. En die denken dat de 'eigenhaard'-spelregels overal gelden. Wat dacht je: TO zegt 'in de stad' dus dat moet wel Amsterdam zijn?
Het is vooral de combi van belerend: "Niks gewoon via bureau" en de arrogantie dat Amsterdam = Nederland.

En misschien gaat het ook wel over Amsterdam, maar dat heeft ze niet gezegd.

(en nee, ik heb niets tegen Amsterdam - ben er geboren :)).
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt de hypotheekverstrekker ervan?
...
anoniem_187755 wijzigde dit bericht op 02-10-2019 10:05
99.40% gewijzigd
tiramisuusje schreef:
18-02-2019 22:14

Tegenwoordig zijn tijdelijke huurcontracten wel toegestaan en afdwingbaar, dus hoef je minder bang te zijn dat je de huurders er niet uit krijgt.

Nou, ik heb al diverse keren te horen gekregen dat een huis niet te bezichtigen was, omdat er huurders in zaten die geen toegang wilden geven. En ja, wettelijk is een termijn wel afdwingbaar, maar die rechtszaken kunnen blijkbaar zo langer dan een maand duren.
mammezel schreef:
18-02-2019 20:14
Als je overweegt te gaan verhuren hoop ik dat je veel succes hebt. Want alle verhuur-verhalen zijn geen succes-stories.
Alle?
Beetje overdreven niet?
De gewone verhalen hoor je niet.
Als jij een huis huurt, zal jij ook toestemming moeten vragen om samen te kunnen wonen in jouw huis. Vaak mag dat niet zomaar.
Het huis van je vriend verhuren moet je alleen via een officieel bureau doen. Niet via via, dan krijg je gelazer. Gewoon dichtgetimmerde contracten laten tekenen en niet beginnen aan ‘vriendendiensten’.
Verkopen is onverstandig. Je kent hem niet lang en er sneuvelen teveel relaties de eerste maanden na het gaan samenwonen. Samenwonen is echt iets anders dan Latten.
Al gedacht aan verhuur viaAirbnb? Ietsmeer werk maar met 1 of 2 weekenden verhuren per maand ben je al uit de kosten. Even uitzoeken welke beperkingen zijn gemeente evt heeft.
Marana-- schreef:
18-02-2019 23:23
Al gedacht aan verhuur viaAirbnb? Ietsmeer werk maar met 1 of 2 weekenden verhuren per maand ben je al uit de kosten. Even uitzoeken welke beperkingen zijn gemeente evt heeft.
Slecht plan. Daar heb je teveel werk aan en krijg je teveel gedoe mee. Dan moet je zelf vaak aanwezig zijn.
Dat Airbnbdrama moeten ze sowieso maar gaan verbieden in NL. Het trekt echt asociaal volk aan uit het buitenland. Die maken er een troep van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven