Geld & Recht alle pijlers

Verhuur huis aan ex

25-02-2020 23:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring met het verhuren van een voorheen gezamelijk koophuis aan ex? Inmiddels gescheiden en huis staat nu op mijn naam maar ex wil daar graag wonen tot zich een geschikte huurwoning aandient. Ik woon dar zelf dus niet en dat is ook niet de bedoeling.Hoe regelden jullie dat? Huurcontract of niet? Gratis of niet? Waaraan denken?
Alle reacties Link kopieren
Theob schreef:
25-02-2020 23:20
Is dit juridisch toegestaan? Gratis laten wonen is geen probleem maar wel max bv 2 jaar. Moet dit in een contract gegoten worden?
En wat als ze na 2 jaar nog geen geschikt huis gevonden heeft?
(en waarom zou ze moeite doen: ze woont gratis!)
Dan zet je haar eruit?
Theob schreef:
25-02-2020 23:17
Ja omdat ze de reguliere huurprijs nooit kan betalen en ik niet permanent dat huis wil aanhouden
Verkoop dat huis dan!
Ik zou geen contract aan gaan met een ex. Het is niet voor niets je ex tenslotte. En een huurder is moeilijk uit te zetten.
Alle reacties Link kopieren
luz schreef:
25-02-2020 23:18
Ik zou geen huurcontract maken want daar kan hij rechten aan ontlenen.
Wanneer je het kunt betalen zou ik hem gratis laten wonen maar hier wel een termijn aan koppelen, bijv tot eind 2020.

Misschien kan hij iets voor je terugdoen zoals klussen in het huis.
Zonder huurcontract staat een verhuurder heel erg zwak. De huurder kan beweren dat hem of haar van alles is beloofd/toegezegd en in een rechtszaak kan het daardoor helemaal verkeerd aflopen voor een verhuurder. Vaak krijgt de huurder, als zwakkere partij, het voordeel van de twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Woont ze er al of staat het nu leeg?

Waarom zou je een huis waar je niet woont en dat je niet wilt verhuren niet gewoon verkopen? Betaal jij nog hypotheek voor die hut?
Hier in Amsterdam zijn tweejarige contracten onder verhuurders sinds de regels in 2016 zijn veranderd heel populair. Dat is de periode dat je de huurder er daarna gewoon uit kan zetten zonder problemen. Langer dan 2 jaar en mensen bouwen rechten op.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 25-02-2020 23:54
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het huis gaat verhuren aan je ex kun je gewoon een tijdelijk huurcontract opstellen tot twee jaar. Er is dan geen sprake van huurbescherming. Dat geldt alleen bij huurcontracten voor onbepaalde tijd.
Dus gewoon huur laten betalen, een einddatum, korter dan twee jaar in het contract vastleggen, een duidelijke beschrijving van het gehuurde en je kunt zonder problemen je huis verhuren.
Alle reacties Link kopieren
Op zich heel duidelijk, Rumforviva en Summerheat. Maar dat 'gewoon' huur laten betalen is dus al een probleem, want kennelijk kan ex een marktconforme huur niet betalen. En wat gaat TO dan doen als ex over twee jaar weigert te vertrekken? Haar alsnog het huis uit zetten?
Dit is gewoon geen puur zakelijke transactie. Ik ben het met jullie eens dat TO het op zijn minst zakelijk gezien goed moet regelen (anders heeft hij helemaal geen poot om op te staan), maar ik denk dat er in dit geval veel meer haken en ogen aan zitten dan jullie schetsen.
Gewoon officieel. Huur, een contract voor zes maanden en dat maximaal 3 x verlengen.
Anders krijg je je ex er nooit meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
25-02-2020 23:59
Dat 'gewoon' huur laten betalen is dus al een probleem, want kennelijk kan ex een marktconforme huur niet betalen. En wat gaat TO dan doen als ex over twee jaar weigert te vertrekken? Haar alsnog het huis uit zetten?
Dit is gewoon geen puur zakelijke transactie.
Dan laat je de ex een kale huur van 700 betalen. Waarschijnlijk heeft ze een inkomen beneden de huurtoeslag grens dus waarschijnlijk kan ze daar dan een tegemoetkoming van krijgen?
Tja, als de ex na twee jaar er niet uitgaat dan kan ts haar eruit laten zetten. Huurovereenkomst eindigt rechtswege na twee jaar.
Dan maar wat minder vriendelijk uit elkaar op het einde. Tenslotte weet ex dat het voor een bepaalde periode dus er wordt verwacht dat ex haar best doet om een woning of desnoods kamer/studio te vinden.
Maar waarom uberhaupt overwegen je huis te laten huren door ex als je er zelf niet meer wil wonen? Je kunt er maar vanaf zijn, dan kun je door met je leven.
Alle reacties Link kopieren
Theob schreef:
25-02-2020 23:17
Ja omdat ze de reguliere huurprijs nooit kan betalen en ik niet permanent dat huis wil aanhouden

Dat lijkt me geen fijne huurder om te hebben dan en ik zou hier ook niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Het was eerst een gezamenlijk huis en nu op alleen jouw naam?
Is je ex uitgekocht? Zo ja, kan ze de marktconforme huur daar niet van voldoen?
Of stond het huis onder water?
Alle reacties Link kopieren
Wel vreemd om het huis eerst over te kopen van Ex en het nu willen verkopen.

Check heel goed bij een makelaar hoe het zit met huurcontracten. Het is heel moeilijk om een huurder eruit te zetten. Er zijn zeer weinig uitzonderingen.

Als zij te lage huur betaalt en zij doet dat langere tijd kan het heel goed zijn dat je de huur niet kan verhogen als zij langer zou willen blijven.

Als zij geen huurder is maar wel ingeschreven staat en jij niet kan het lastig worden. Zij zou dan ook geen telefoon- of gasaansluiting op haar naam mogen hebben.

Dit kan zoveel problemen opleveren dat je het juridisch heel goed moet uitzoeken.

Mooi dat je zo’n oplossing zoekt ivm de kinderen maar snij jezelf niet in de vingers.

Mag zij ook voor dat bedrag huren als zij een vriend krijgt die bij haar komt wonen bv?
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
26-02-2020 00:04
Dan laat je de ex een kale huur van 700 betalen. Waarschijnlijk heeft ze een inkomen beneden de huurtoeslag grens dus waarschijnlijk kan ze daar dan een tegemoetkoming van krijgen?
Tja, als de ex na twee jaar er niet uitgaat dan kan ts haar eruit laten zetten. Huurovereenkomst eindigt rechtswege na twee jaar.
Dan maar wat minder vriendelijk uit elkaar op het einde. Tenslotte weet ex dat het voor een bepaalde periode dus er wordt verwacht dat ex haar best doet om een woning of desnoods kamer/studio te vinden.

Ik vind het altijd zo bizar dat veel mensen er maar van uit gaan dat je huurtoeslag gaat krijgen zolang je een huis hebt onder de max huurprijs voor een sociale huurwoning :sarcastic:

Het heeft te maken met je inkomen, en je zit al snel boven de huurtoeslaggrens.
Hele volksstammen huren een woning zonder enige vorm van toeslag.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Contract áltijd laten opstellen door een professional: áls er een fout of juridische onmogelijkheid staat in het huurcontract, wordt het automatisch een standaard huurcontract voor onbepaalde tijd.

Als zij jou regelmatig geld betaalt zonder contract en ze kan dit bewijzen: zal de rechter oordelen dat ze een standaard huurcontract heeft voor onbepaalde tijd.

Je kunt niet zomaar afwijkende voorwaarden in een huurcontract zetten en ervan uitgaan dat het rechtsgeldig is. Als 1 voorwaarde niet rechtsgeldig is, is het contract ongeldig.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-02-2020 06:32
Ik vind het altijd zo bizar dat veel mensen er maar van uit gaan dat je huurtoeslag gaat krijgen zolang je een huis hebt onder de max huurprijs voor een sociale huurwoning :sarcastic:

Het heeft te maken met je inkomen, en je zit al snel boven de huurtoeslaggrens.
Hele volksstammen huren een woning zonder enige vorm van toeslag.
Waarschijnlijk heeft ze een inkomen onder de toeslagrens omdat ts aangeeft dat ze geen marktconforme huur kan betalen. Dus ik dacht even mee.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
26-02-2020 07:14
Waarschijnlijk heeft ze een inkomen onder de toeslagrens omdat ts aangeeft dat ze geen marktconforme huur kan betalen. Dus ik dacht even mee.

Maar een marktconforme huur voor een knappe eengezinswoning is ook al snel 1000 tegenwoordig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Gratis...ben je sinterklaas?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je het huis wilt verkopen dan verkopen. Ze kan blijven tot de sleuteloverdracht.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
26-02-2020 00:40
Wel vreemd om het huis eerst over te kopen van Ex en het nu willen verkopen.

Check heel goed bij een makelaar hoe het zit met huurcontracten. Het is heel moeilijk om een huurder eruit te zetten. Er zijn zeer weinig uitzonderingen.

Als zij te lage huur betaalt en zij doet dat langere tijd kan het heel goed zijn dat je de huur niet kan verhogen als zij langer zou willen blijven.

Als zij geen huurder is maar wel ingeschreven staat en jij niet kan het lastig worden. Zij zou dan ook geen telefoon- of gasaansluiting op haar naam mogen hebben.

Dit kan zoveel problemen opleveren dat je het juridisch heel goed moet uitzoeken.

Mooi dat je zo’n oplossing zoekt ivm de kinderen maar snij jezelf niet in de vingers.

Mag zij ook voor dat bedrag huren als zij een vriend krijgt die bij haar komt wonen bv?
Sinds 2016 zijn de wetten mbt het huurrecht aangepast. Tijdelijke contracten tot twee zijn daarom heel gangbaar en eindigen rechtswege. Niks moeilijk om dan mensen eruit te krijgen want er is geen sprake van huurbescherming.
Ook jaarlijkse huurverhoging kan je in het contract laten opnemen.

Daarnaast is deze constructie helemaal niet zo ongewoon. Er zijn meer mensen die hun koopwoning tijdelijk verhuren aan de ex na een scheiding. Zodat je ex, samen met de kinderen tijd heeft om een woning te zoeken, meer te gaan werken en de overgang voor de kinderen wat rustiger te laten verlopen.
Mede, ook om die reden is het huurrecht aangepast in 2016.
Alle reacties Link kopieren
Zit er een hypotheek op het huis? Zo ja, dan is de kans groot dat je niet mag verhuren van de geldverstrekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een gescheiden stel die een zelfde regeling hadden getroffen na hun scheiding.
Huis en hypotheek op zijn naam.. en ex vrouw zou er blijven wonen tot ze wat anders gevonden had.. je raad het al.. ze heeft nog steeds niks anders gevonden.
Nu al ruim 3 jaar verder.
Ik zou er echt voor passen. Verkoop dat huis.. de huizenprijzen zijn nu hysterisch. Hoe dat over een paar jaar is weet niemand.
Ik vind dat je enorm het risico neemt jezelf hard in de vingerd te gaan snijden.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen heb jij haar uitgekocht.
Ergo: ze heeft geld.

Lekker zelf een woning laten zoeken en de jouwe verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ik ben zelf in een gezamenlijk koophuis blijven wonen met mijn kinderen terwijl ik wat zocht. Hij tijdelijk in een appartement. Ik woonde er, dus ik betaalde de vaste lasten en de hypotheek. Toen ik een andere woning had ging hij er wonen en betaalde hij. Later kocht hij mij uit.

Nu is dit huis al van jou, ik neem aan dat jij er maandelijkse lasten van hebt. Als zij die niet kan betalen, zou ik haar niet te ruim de tijd geven en zeker niet gratis laten wonen. wat is dan de motivatie nog om wat anders te zoeken? Dat zij de woningen in die regio dus niet kan betalen is niet jouw probleem, dat zal zij moeten oplossen. Ik denk even aan Amsterdam bijvoorbeeld?
Ik zou een huur daar ook niet individueel op kunnen hoesten. Zou ik gratis of voor de helft mogen blijven zitten, waarom dan verder zoeken?
Ik zou in ieder geval juridisch advies vragen!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Bovendien kan zij nooit ergens urgentie krijgen zolang ze nog in jouw huis zit. Dus dan blijf je met je ex opgescheept zitten. Zet de toko te koop nu de huizenprijzen zo gunstig zijn en laat je ex een particuliere vakantiebungalow huren of terug naar haar ouders gaan totdat ze een woning vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven