Geld & Recht alle pijlers

Verhuur huis aan ex

25-02-2020 23:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring met het verhuren van een voorheen gezamelijk koophuis aan ex? Inmiddels gescheiden en huis staat nu op mijn naam maar ex wil daar graag wonen tot zich een geschikte huurwoning aandient. Ik woon dar zelf dus niet en dat is ook niet de bedoeling.Hoe regelden jullie dat? Huurcontract of niet? Gratis of niet? Waaraan denken?
Hoe is de relatie met je ex en hebben jullie kinderen?
Hoe woon jij nu en hoe goed kom je rond als zij daar gratis woont?

Dat zijn voor mij wel belangrijke punten. Mijn ex (vader van de kinderen) heeft nog jaar in mijn koophuis gewoond. Betaalde wel de vaste lasten. Ik had snel een ander huis en we vonden het beter als hij vanaf ouderlijk huis zocht dan tijdelijke dure flat.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
26-02-2020 08:12
Hoe is de relatie met je ex en hebben jullie kinderen?
Hoe woon jij nu en hoe goed kom je rond als zij daar gratis woont?

Dat zijn voor mij wel belangrijke punten. Mijn ex (vader van de kinderen) heeft nog jaar in mijn koophuis gewoond. Betaalde wel de vaste lasten. Ik had snel een ander huis en we vonden het beter als hij vanaf ouderlijk huis zocht dan tijdelijke dure flat.
Goede vraag! Want het hebben van kinderen is vaak de oorzaak van de slechte financiële positie van de vrouw. Er zijn nog steeds vrouwen die zich opofferen voor het gezin en maar 2 of hoogstens 3 dagen werken terwijl de man fulltime blijft werken en kan groeien in zijn salaris. Met als gevolg dat de vrouw na de scheiding in een nog slechtere positie achterblijft.

Ik zeg niet dat dat in deze situatie meespeelt maar indien dat wel het geval is kun je ook dat laten meewegen om de woning juist wel te verhuren aan ex. Mits alles goed vastgelegd wordt in een tijdelijk contract van bijvoorbeeld één jaar of hoogst twee jaar.
Alle reacties Link kopieren
ex of niet, verhuren is een zakelijke afspraak.

Wat doe je nu met het huis? Wil je het verkopen of verhuren? Je woont er zelf niet, dus je zal wel een doel hebben met dit huis.

Valt de keuze op verhuur aan ex, dan gewoon marktconform een contract opstellen, net zoals je dit bij een vreemde zou doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
veensteker schreef:
26-02-2020 00:40
Wel vreemd om het huis eerst over te kopen van Ex en het nu willen verkopen.

Check heel goed bij een makelaar hoe het zit met huurcontracten. Het is heel moeilijk om een huurder eruit te zetten. Er zijn zeer weinig uitzonderingen.

Als zij te lage huur betaalt en zij doet dat langere tijd kan het heel goed zijn dat je de huur niet kan verhogen als zij langer zou willen blijven.

Als zij geen huurder is maar wel ingeschreven staat en jij niet kan het lastig worden. Zij zou dan ook geen telefoon- of gasaansluiting op haar naam mogen hebben.

Dit kan zoveel problemen opleveren dat je het juridisch heel goed moet uitzoeken.

Mooi dat je zo’n oplossing zoekt ivm de kinderen maar snij jezelf niet in de vingers.

Mag zij ook voor dat bedrag huren als zij een vriend krijgt die bij haar komt wonen bv?

Hoe kom je daar nou weer bij? Ik mag zelfs een contract voor gas en stroom op jóuw huis afsluiten, als ik dat wil.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-02-2020 08:10
Bovendien kan zij nooit ergens urgentie krijgen zolang ze nog in jouw huis zit. Dus dan blijf je met je ex opgescheept zitten. Zet de toko te koop nu de huizenprijzen zo gunstig zijn en laat je ex een particuliere vakantiebungalow huren of terug naar haar ouders gaan totdat ze een woning vindt.

Urgentie vanwege scheiding krijg je vrijwel nooit, ik lees niet dat er kinderen in het spel zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg het ook met kinderen niet hoor... Is er überhaupt nog wel ergens urgentie? In mijn woonplaats in ieder geval niet. Gewoon inschrijven, afwachten en veel reageren.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
rumforviva schreef:
25-02-2020 23:52
Hier in Amsterdam zijn tweejarige contracten onder verhuurders sinds de regels in 2016 zijn veranderd heel populair. Dat is de periode dat je de huurder er daarna gewoon uit kan zetten zonder problemen. Langer dan 2 jaar en mensen bouwen rechten op.

Daar willen ze weer vanaf, want het is natuurlijk ontzettend nadelig voor huurders. Na 2 jaar ben je gewoon dakloos. Waar moeten die mensen naartoe?
himalaya schreef:
26-02-2020 06:32
Ik vind het altijd zo bizar dat veel mensen er maar van uit gaan dat je huurtoeslag gaat krijgen zolang je een huis hebt onder de max huurprijs voor een sociale huurwoning :sarcastic:

Het heeft te maken met je inkomen, en je zit al snel boven de huurtoeslaggrens.
Hele volksstammen huren een woning zonder enige vorm van toeslag.

Die inkomensgrens is dit jaar afgeschaft. Ze kijken nu naar je situatie.
RikM schreef:
26-02-2020 09:14
Die inkomensgrens is dit jaar afgeschaft. Ze kijken nu naar je situatie.
Ja maar in de praktijk betekent dat niet dat het veel ruimer geworden is
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-02-2020 09:13
Daar willen ze weer vanaf, want het is natuurlijk ontzettend nadelig voor huurders. Na 2 jaar ben je gewoon dakloos. Waar moeten die mensen naartoe?
Wie wil daar vanaf? De gemeente?
summerheat schreef:
26-02-2020 09:18
Wie wil daar vanaf? De gemeente?
Woonorganisaties en huurders belangen organisaties. Maar die maken de wet niet
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-02-2020 09:14
Die inkomensgrens is dit jaar afgeschaft. Ze kijken nu naar je situatie.
Niet helemaal. De glijdende schaal is aangepast waardoor de harde inkomenseis is vervallen.
Vorig jaar was de inkomensgrens nog € 22.400.
Nu heeft zelfs mijn moeder voor het eerst recht op huurtoeslag, € 100 per maand, met haar inkomen van € 26.000 (pensioen en AOW).
150.000 huishoudens meer hebben door deze belastingmaatregel nu recht op huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-02-2020 09:13
Daar willen ze weer vanaf, want het is natuurlijk ontzettend nadelig voor huurders. Na 2 jaar ben je gewoon dakloos. Waar moeten die mensen naartoe?
Nadelig voor huurders? Tja, anders staan ze gelijk op straat. In die twee jaar hebben ze tijd om een woning te zoeken of om hun inkomenspositie te verbeteren waardoor ze particulier kunnen huren terwijl ze op de wachtlijst staan voor sociale huur.

Maar de belangrijkste reden is natuurlijk dat het eigendom van de verhuurder beschermd wordt omdat er geen Huurbescherming is en je je huis nog niet wil verkopen.
Ik zou zeker een huur afspreken, en een contract laten tekenen. Anders heeft ze geen enkele prikkel om iets anders te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Las gisteren dit artikel, daar word je niet vrolijk van. (openen in incognitovenster)

https://www.telegraaf.nl/vrouw/11692348 ... t-verhuurd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
26-02-2020 10:04
Las gisteren dit artikel, daar word je niet vrolijk van. (openen in incognitovenster)

https://www.telegraaf.nl/vrouw/11692348 ... t-verhuurd
Beetje dom. Vrouw verlengt het huurcontract van bepaalde tijd.
Dan treed direct artikel 230 in. Door de verlenging is het een contract voor onbepaalde tijd geworden en gelden er opzeggronden. De rechter weegt dan alle belangen af van de partijen. In dit geval in het nadeel van de verhuurder.

Daarom, laat je bijstaan door een jurist in dit soort zaken of lees je in.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad zo dat je een tijdelijk contract niet kunt verlengen met nog een tijdelijk contract. Dit wordt dan een contract voor onbepaalde tijd.
Ook al blijft je huurder maar 1 dag langer dan afgesproken, dan is het geen tijdelijk contract meer.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Zonder huurcontract heb je vaak ook alle rechten van huurbescherming.

Ik vind het heel lief van je. Laat je niet opnaaien door dit forum. We kennen jullie situatie niet. De huurmarkt is echt rot dus chapeau als je mee wilt denken met je ex!
Laat het wel goed uitzoeken door iemand die specifiek onderlegd is in huurrecht.

Succes!
Als je je ex daar laat wonen moet je ook de consequentie dragen van eventuele partners die zij bij haar in laat trekken.
redbulletje schreef:
26-02-2020 20:09
Als je je ex daar laat wonen moet je ook de consequentie dragen van eventuele partners die zij bij haar in laat trekken.

Of als ze je halve huis afbreekt.
RikM schreef:
26-02-2020 09:13
Daar willen ze weer vanaf, want het is natuurlijk ontzettend nadelig voor huurders. Na 2 jaar ben je gewoon dakloos. Waar moeten die mensen naartoe?
Ja, dat is wel zo. Maar ik snap ook wel dat je als eigenaar van een pand ook wel weer eens beschikking wil krijgen over je eigen bezit. Nu weet je dat je het met maximaal 2 jaar weer voor jezelf hebt, en het verhuurt in veel steden toch wel.

Ik huur zelf vrij goedkoop in Amsterdam, mijn huiseigenaar heeft meerdere etages te huur. Sinds 2016 is hij die etages om me heen steeds voor max. 2 jaar gaan verhuren. Bij mij hoopt hij waarschijnlijk dat ik er vanzelf eens uitga. Ik zit er al bijna 2 decennia... Wil wel wat kopen, maar de markt voor mijn budget is wat overspannen.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-02-2020 19:18
Ja, dat is wel zo. Maar ik snap ook wel dat je als eigenaar van een pand ook wel weer eens beschikking wil krijgen over je eigen bezit. Nu weet je dat je het met maximaal 2 jaar weer voor jezelf hebt, en het verhuurt in veel steden toch wel.

Ik huur zelf vrij goedkoop in Amsterdam, mijn huiseigenaar heeft meerdere etages te huur. Sinds 2016 is hij die etages om me heen steeds voor max. 2 jaar gaan verhuren. Bij mij hoopt hij waarschijnlijk dat ik er vanzelf eens uitga. Ik zit er al bijna 2 decennia... Wil wel wat kopen, maar de markt voor mijn budget is wat overspannen.
Voor een verhuurder is een langhuurder toch ook financieel onaantrekkelijk? Ik weet bij de woningbouw dat ze bij een nieuwe verhuurder de instaphuur hoger kunnen maken. Bij mij zitten ze aan een percentage vast.
Ik weet niet hoe het in de vrije sector gaat, maar het lijkt me hetzelfde principe?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven