Geld & Recht alle pijlers

Verhuurrecht

20-12-2011 20:39 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb wat vraagjes over het verhuurrecht, en ik hoop zo erg dat jullie mij kunnen helpen.

Het volgende is het probleem:

Een zeer goede vriend van me verhuurt zijn bedrijfspand ( meneer is zelf vorig jaar failliet gegaan) aan zijn werkgever. 1 juni 2011 is er een contract ondertekend, dit zonder een notaris omdat er veel vertrouwen was tussen deze 2 mannen.

Nu zijn we bijna 7 maanden verder, en er is nog steeds geen volledige vergoeding geweest voor het huren van het pand van de afgelopen 6 maanden.

Nu komt er ook nog bij dat de verhuurder/ werknemer vrijdag 16 december op non-actief gezet is omdat hij buiten werktijd zijn huur op kwam halen zonder dat er een afspraak was, terwijl hij als verhuuder kwam, niet als werknemer. Hij is die avond door de politie het pand uitgezet. (na een heel gesprek met de huurder) Doordat hij op non-actief is gezet heeft hij als werknemer geen toegang meer tot het pand. Als verhuurder mag je op afspraak langskomen, maar de huurder weigert dit.

Op het moment dat hij op non actief werd gezet mocht hij geen persoonlijke spullen meenemen van zijn kantoor, (huurcontract,arbeidscontract,priveboekhouding)

Nu wil hij het huurcontract ontbinden, maar daar heb je het huurcontract voor nodig, maar daar kan hij niet bijkomen omdat de huurder weigert de 'boekhouding' af te geven, omdat hij het zelf nog wel eens door wou kijken.

Nou blijkt dat deze man niet de man is die we dachten, en hij achteraf al paar keer heeft vastgezeten voor fraude,valsheid in geschiften en verdacht is voor witwassen van geld.

Hoe kan deze meneer het snelste bij zijn persoonlijke spullen komen zonder een rechtzaak? Hij heeft hier namelijk het geld niet voor.En wanneer staat hij in zn recht, wat kan hij doen?

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, het is een heel ingewikkeld verhaal.

Alvast bedankt!!
quote:precious1990 schreef op 20 december 2011 @ 20:39:

Hallo allemaal,

Ik heb wat vraagjes over het verhuurrecht, en ik hoop zo erg dat jullie mij kunnen helpen.

Het volgende is het probleem:

Een zeer goede vriend van me verhuurt zijn bedrijfspand ( meneer is zelf vorig jaar failliet gegaan) aan zijn werkgever. 1 juni 2011 is er een contract ondertekend, dit zonder een notaris omdat er veel vertrouwen was tussen deze 2 mannen.

Nu zijn we bijna 7 maanden verder, en er is nog steeds geen volledige vergoeding geweest voor het huren van het pand van de afgelopen 6 maanden.

Nu komt er ook nog bij dat de verhuurder/ werknemer vrijdag 16 december op non-actief gezet is omdat hij buiten werktijd zijn huur op kwam halen zonder dat er een afspraak was, terwijl hij als verhuuder kwam, niet als werknemer. Hij is die avond door de politie het pand uitgezet. (na een heel gesprek met de huurder) Doordat hij op non-actief is gezet heeft hij als werknemer geen toegang meer tot het pand. Als verhuurder mag je op afspraak langskomen, maar de huurder weigert dit.

Op het moment dat hij op non actief werd gezet mocht hij geen persoonlijke spullen meenemen van zijn kantoor, (huurcontract,arbeidscontract,priveboekhouding)

Nu wil hij het huurcontract ontbinden, maar daar heb je het huurcontract voor nodig, maar daar kan hij niet bijkomen omdat de huurder weigert de 'boekhouding' af te geven, omdat hij het zelf nog wel eens door wou kijken.

Nou blijkt dat deze man niet de man is die we dachten, en hij achteraf al paar keer heeft vastgezeten voor fraude,valsheid in geschiften en verdacht is voor witwassen van geld.

Hoe kan deze meneer het snelste bij zijn persoonlijke spullen komen zonder een rechtzaak? Hij heeft hier namelijk het geld niet voor.En wanneer staat hij in zn recht, wat kan hij doen?

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, het is een heel ingewikkeld verhaal.

Alvast bedankt!!Lijkt me sterk als hij vorig jaar failliet is gegaan.
Vaag verhaal zeg. Als ik jou was zou ik me er maar niet te veel mee bemoeien.

Ik denk dat die "zeer goede vriend" het zelf uit moet zoeken.
quote:feeks schreef op 20 december 2011 @ 20:41:

[...]

Lijkt me sterk als hij vorig jaar failliet is gegaan.Neehoor, hij heeft het bedrijf zelf failliet laten verklaren zodat het niet te ver ging, en hij bijvoorbeeld zijn pand kon behouden.
quote:jo12345 schreef op 20 december 2011 @ 20:44:

Vaag verhaal zeg. Als ik jou was zou ik me er maar niet te veel mee bemoeien.

Ik denk dat die "zeer goede vriend" het zelf uit moet zoeken.Vrienden zijn er om te helpen, daar ben je voor als vriend(in) ;)
Hij heeft niet het oorspronkelijke contract nodig om te ontbinden. Ik neem aan dat hij (in grote lijnen) nog wel weet wat erin stond?

Hij kan in ieder geval de procedure voor ontbinding starten (in gebreke stelling et cetera). Maar als ik dit zo hoor lijkt het me dat hij hier toch wel wat juridisch advies bij kan gebruiken.
Dit gaat niet zonder rechterlijke macht vrees ik.

Inderdaad starten met de eerste stappen (in gebreke etc). Hij zal dit met behulp van juridisch advies moeten gaan doen.
Laat hem in hemelsnaam een advocaat inschakelen, en heel snel, want zonder wordt dit echt een nog veel vervelender (en vermoedelijk ook veel kostbaarder!) verhaal. Elke dag die deze situatie voortduurt, kost hem geld, daar kun je vergif op innemen. Hoeveel dagen denk je dat hij zijn pand moet verhuren om een uurtje advocaat te kunnen betalen? Een snelle rekensom zal al snel duidelijk maken dat de investering in een advocaat zo terug verdiend is.

Het is trouwens helemaal niet gebruikelijk om een huurcontract bij een notaris te ondertekenen. Wel dient het contract juridisch correct in elkaar te steken. Ik hoop dat hij zich daarover wel heeft laten adviseren? Zo niet, dan is de hulp van een advocaat nog eens extra hard nodig!

Ook heeft hij een advocaat nodig ivm die non-actiefstelling. Heeft hij dat al aangevochten? Ontvangt hij nog wel zijn salaris? Als hij zijn recht op inkomen (WW) veilig wil stellen, dan zal hij hier ook zsm actie op moeten ondernemen. Dit zou eventueel ook mbv het juridisch loket kunnen. Als hij lid is van een vakbond, of een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan kan hij daar ook bij terecht voor advies en hulp. (Maar vermoedelijk alleen voor het 'werknemers-verhaal' omdat de verhuur een zakelijke overeenkomst is en niet door particuliere verzekering of lidmaatschap wordt gedekt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven