verjaring studieschuld
donderdag 18 mei 2017 om 22:49
Volgens mij is er geen verjaringstermijn. Je betaalt gewoon een bepaald aantal jaar af, verdien je te weinig kun je draagkrachtmeting aanvragen. Als je in het buitenland woont is het wel moeilijker te bewijzen. Was er geen adres bekend?
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
donderdag 18 mei 2017 om 22:58
donderdag 18 mei 2017 om 23:48
Haha, zou wat zijn als het verjaard. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat ze je adres hebben en je kunnen bereiken. En je moet binnen twee jaar na stoppen of afronden studie starten met afbetalen. Het zou me niets verbazen als de persoon een boete krijgt voor het onbereikbaar zijn. Ze zijn de laatste tijd wel bezig met mensen opsporen. Niet zo sociaal ook, je schuld niet afbetalen.
vrijdag 19 mei 2017 om 00:01
Fijn zo'n reactie met 'kennis van zaken'. In zijn algemeenheid verjaren schulden en daar gelden verschillende termijnen voor. Soms 2 jaar, soms 5 jaar en soms 20 of 30 jaar. Mijn vraag was dus welke termijn in dit geval zou gelden.Luna_ schreef: ↑18-05-2017 23:48Haha, zou wat zijn als het verjaard. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat ze je adres hebben en je kunnen bereiken. En je moet binnen twee jaar na stoppen of afronden studie starten met afbetalen. Het zou me niets verbazen als de persoon een boete krijgt voor het onbereikbaar zijn. Ze zijn de laatste tijd wel bezig met mensen opsporen. Niet zo sociaal ook, je schuld niet afbetalen.
vrijdag 19 mei 2017 om 00:16
De studieschuld werd in de oude regeling na 15 jaar kwijtgescholden, maar wel op basis van draagkrachtmetingen (of beter gezegd, nav de draagkrachtmeting hoefde je niet het bedrag per maand te betalen dat eigenlijk nodig zou zijn om de schuld binnen 15 jaar af te lossen, en het resterend bedrag werd kwijtgescholden). Ik denk dus dat als er geen draagkrachtmetingen zijn geweest, de kwijtscheldingstermijn ook niet op gaat. Maar daar heeft de DUO ongetwijfeld antwoord op.
vrijdag 19 mei 2017 om 08:40
oude regeling:
Het verjaart alleen als je 15jr volgens de minimale draagkracht hebt betaald.
Na het verstrijken van de aflosfase van 15 jaar wordt het restant kwijtgescholden.
Dit geldt niet als een lager maandbedrag hebt betaald via draagkrachtmeting (terugbetalen naar inkomen) en je hierbij het inkomen van de partner buiten beschouwing hebt gelaten. Dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
Het deel van een schuld dat achterstallig is door te laat of onvolledig betalen wordt na 15 jaar uiteraard ook niet kwijtgescholden.
Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk dat de aanvullende beurs geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden wordt.
Totaal geen inkomen doorgegeven en niet betaald hebben, zal het mi niet op 0,00 staan. En zal er bij niet betalen heel snel een deurwaarder op de stoep staan?!
Het verjaart alleen als je 15jr volgens de minimale draagkracht hebt betaald.
Na het verstrijken van de aflosfase van 15 jaar wordt het restant kwijtgescholden.
Dit geldt niet als een lager maandbedrag hebt betaald via draagkrachtmeting (terugbetalen naar inkomen) en je hierbij het inkomen van de partner buiten beschouwing hebt gelaten. Dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
Het deel van een schuld dat achterstallig is door te laat of onvolledig betalen wordt na 15 jaar uiteraard ook niet kwijtgescholden.
Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk dat de aanvullende beurs geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden wordt.
Totaal geen inkomen doorgegeven en niet betaald hebben, zal het mi niet op 0,00 staan. En zal er bij niet betalen heel snel een deurwaarder op de stoep staan?!
vrijdag 19 mei 2017 om 08:46
Er is geen verjaring als je naar het buitenland vertrekt en geen adresgegevens achterlaat voor DUO. Dus je zult je studieschuld af moeten betalen + rente. Daar kom je niet onderuit. Ik zou het maar snel betalen want DUO ,overheid en zorgverzekeringen zijn zeer snel met incasso/rechtszaken zoals je bij het programma Deurwaarders op tv kunt zien. Spreek anders een betalingsregeling af maar doe iets in ieder geval!
vrijdag 19 mei 2017 om 08:50
Diegene die al 22 jaar geleden naar het buitenland is vertrokken en nooit is aangemaand voor de studieschuld tot nu opeens de aanmaning op de mat lag hè, die heeft 22 jaar geleden bij vertrek gewoon netjes het nieuwe adres gemeld bij het IBG? En alle verhuizingen daarna ook telkens netjes op de bestemde formulieren doorgegeven?
vrijdag 19 mei 2017 om 09:05
vrijdag 19 mei 2017 om 10:07
Oei, dat heeft een bekende van mij ook geflikt. Helemaal in de stress dat ze hem na ruim twintig aar in Azië hadden opgespoord.
Enfin hij moest dus met terugwerkende kracht plus een boete van ik meen 5% in één keer alles terug betalen, bijna een ton. Gelukkig kon hij dat ophoesten anders hadden ze hem vermoedelijk failliet verklaard. Je kunt je niet verstoppen voor de overheid, is gewoon heel dom. Sterkte ermee.
vrijdag 19 mei 2017 om 10:08
Er is geen verjaring op studieschuld, die blijft je jouw, en jouw erven, hun hele leven achtervolgen totdat deze is afgelost.
Wat wel zo is geweest was dat, wanneer je netjes elke maand je vastgestelde bedrag af zou lossen gedurende 15 jaar, maar dat er door omstandigheden is toegestaan om een lager bedrag af te lossen, draagkracht regeling, je na 15 jaar vrijgesteld kon worden van de restschuld.
22 jaar niet betalen betekent gewoon dat er 22 jaar rentelast doorloopt dat bij het uitstaande bedrag wordt opgeteld.
Wat wel zo is geweest was dat, wanneer je netjes elke maand je vastgestelde bedrag af zou lossen gedurende 15 jaar, maar dat er door omstandigheden is toegestaan om een lager bedrag af te lossen, draagkracht regeling, je na 15 jaar vrijgesteld kon worden van de restschuld.
22 jaar niet betalen betekent gewoon dat er 22 jaar rentelast doorloopt dat bij het uitstaande bedrag wordt opgeteld.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 19 mei 2017 om 10:23
Een studieschuld bij DUO vervalt als je komt te overlijden.
https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... elding.jsp
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 19 mei 2017 om 10:51
Dankje, altijd fijn als mijn reactie gewaardeerd wordt. Had duo je adres en was je bereikbaar?
zaterdag 20 mei 2017 om 01:30
En dat zijn dan universitair of HBO geschoolde mensen.
zaterdag 20 mei 2017 om 01:44
Kennis zou gratis toegankelijk voor iedereen moeten zijn.Flowers-and-roses schreef: ↑20-05-2017 01:30Ik las in de krant dat ze op zoek zijn naar zo'n 20.000 oud studenten in het buitenland omdat ze hun studieschuld niet afbetalen. Onthou 1 ding goed over Nederland en Nederlanders. Als je een schuld hebt gemaakt, reken maar dat je die moet betalen en dat ze achter je aan komen als je dat niet doet. Ik ken ook iemand die slim dacht te zijn, nou, die mocht dus ook veel meer betalen en dat was een enorme klap geld.
En dat zijn dan universitair of HBO geschoolde mensen.Ik ben op 'latere' leeftijd (30) nog gaan studeren en moet nu ook nog steeds studieschuld afbetalen. Je komt er niet onderuit, punt. Ik snap wel wat je bedoelt, rekeningen van particulieren die niet betaald zijn, worden na 5 jaar geschrapt, maar dan moet het zo zijn dat ze je de rekening nooit hebben gegeven. Dat je dus niet kon betalen. En die truuk geldt niet voor studieschuld, punt. Verjaringstermijnen van schulden, reken er gewoon niet op, je moet gewoon betalen en dat weet je best. Ik vind het ook k*t maar hee, ik barst van de kennis.
![]()
What have we done....