Geld & Recht alle pijlers

verjaring studieschuld

18-05-2017 22:42 33 berichten
Iemand enig idee welke verjaringstermijn geldt ? Gaat om een situatie dat iemand al 22 jaar geleden naar het buitenland is vertrokken, nooit is aangemaand of iets dergelijks en nu na 22 jaar opeens een aanmaning krijgt.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
20-05-2017 01:44
Kennis zou gratis toegankelijk voor iedereen moeten zijn.
Daarom hoef je voor de basisschool niet te betalen, middelbare onderwijs ook niet. Dat laatste is gedeeltelijk je eigen investering.
Flowers-and-roses schreef:
20-05-2017 01:30
Je komt er niet onderuit, punt. Ik snap wel wat je bedoelt, rekeningen van particulieren die niet betaald zijn, worden na 5 jaar geschrapt, maar dan moet het zo zijn dat ze je de rekening nooit hebben gegeven. Dat je dus niet kon betalen. En die truuk geldt niet voor studieschuld, punt. Verjaringstermijnen van schulden, reken er gewoon niet op, je moet gewoon betalen en dat weet je best. Ik vind het ook k*t maar hee, ik barst van de kennis. :biggrin:

Klopt, maar als de betreffende instantie binnen 5 jaar een aanmaning verstuurd (bijv. aangetekend) gaat er opnieuw 5 jaar in (stuiting). En dat kunnen ze blijven doen. Dus 5 jaar en dan kwijtschelding gaat niet altijd op.

Algemene verjaringstermijn is 20 jaar

Consumentenkoop is overigens 2 jr (bw bk 7, art 28)

Schadevergoeding en boetes en belastingschulden 5 jr.

En dan heb je ook nog 20 en 30 jarige verjaringstermijnen. En de DUO die niet verjaart.
hkgirl schreef:
19-05-2017 10:07
Oei, dat heeft een bekende van mij ook geflikt. Helemaal in de stress dat ze hem na ruim twintig aar in Azië hadden opgespoord. :sherlock: Enfin hij moest dus met terugwerkende kracht plus een boete van ik meen 5% in één keer alles terug betalen, bijna een ton. Gelukkig kon hij dat ophoesten anders hadden ze hem vermoedelijk failliet verklaard. Je kunt je niet verstoppen voor de overheid, is gewoon heel dom. Sterkte ermee.
En terecht. De maatschappij op laten draaien voor jouw studieschuld vind ik echt heel erg asociaal.
Als degene die verhuisd is nooit zijn adres heeft doorgegeven etcetera bij verhuizing dan is hij gewoon zijn schuld aan het ontlopen en bezig met een strafbaar feit :D
Non bis in idem
Als de wiedeweerga contact opnemen met de DUO en een betalingsregeling afspreken. Anders mag je namelijk alles in 1 keer voldoen en reken maar dat je anders geen paspoort krijgt of op Schiphol staande wordt gehouden. De DUO is eindelijk de administratie uit de jaren '80 en '90 aan het bijwerken. Er schijnen behoorlijk wat mensen te zijn die over de grens wonen, ook Belgie en UK, en hier nu (pas) brieven over krijgen. De 15 jaar kwijtschelding geldt alleen als jij in die 15 jaar netjes iedere maand hebt bewezen dat je niet hebt kunnen betalen. Dit kan niet met terugwerkende kracht en is als je nu studeert ook nog eens een langere termijn geworden. Sterkte, maar probeer het goed af te handelen! Je zit ook niet te wachten op een strafblad of het niet kunnen krijgen van een paspoort..
Lekker aso, vertrekken naar t buitenland en net doen of je onvindbaar bent. Nou, tegenwoordig is bijna niemand meer onvindbaar. Dus gewoon beginnen met afbetalen.
Invisible10 schreef:
20-05-2017 19:27
En terecht. De maatschappij op laten draaien voor jouw studieschuld vind ik echt heel erg asociaal.
Eensch, is het ook.
Dat is ook asociaal, maar ik vind het nog asocialer om er dan op te hopen dat het verjaard is, terwijl je het zelf gewoon hebt vertikt om te betalen. Je wist heus wel dat je die schuld had.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven