Geld & Recht alle pijlers

Verklaring aangaande voogdij

07-11-2019 22:28 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Over een paar weken ben ik uitgerekend.
De vader van de baby is in beeld, we zijn niet samen. De verhoudingen liggen nog wel goed, ik wil hem wel de kans geven zijn kindje te leren kennen. Het eenhoofdig gezag komt bij mij te liggen. Hij krijgt ook (nog) geen toestemming om het te erkennen.

Het punt is iets anders: nadat het kind geboren is, wil ik een zus van mij aanwijzen als voogd. De reden hiervoor betreft dat de vader een cannabisverslaving heeft. Weliswaar gebruikt hij het heden ten dage medicinaal, hij is er als begin twintiger mee gestart toen hij nog geen lichamelijke klachten had. Hij heeft aangegeven hier niets aan te willen doen, ook niet minderen, cannabisolie of een verdamper gebruiken. Hij kweekt ook zijn eigen planten in zijn tuin, weliswaar voor eigen gebruik, maar het zijn meer planten dan legaal is (toegestaan is). Voor mij is dit mede een reden geweest om niet verder te willen met de relatie.
Hij beweert niet te gaan roken (blowen) waar ons kindje bij is. Mooie woorden waarvan ik, als ik afga op hoe ik hem ken, helaas niet van op aan kan. Ik wil dat spul niet in de buurt van mijn kindje hebben. Het spul ligt overal in huis, want daar droogt hij het. Bovendien brengt zo een verslaving risico's met zich mee qua stabiliteit. Stel, hij wordt aangehouden en ze vinden bij controle cannabis in zijn bloed/adem. Dan kan ie het schudden, mogelijk strafblad, weg rijbewijs, weg baan. Voor mijn gevoel creëer ik een basis met een mogelijke 'bom eronder', op die manier.

Daarom ben ik voornemens om een soort 'wilsverklaring' op te stellen over de voogdij. De daadwerkelijke voogdij kan ik pas regelen als de baby geboren is. De wilsverklaring moet worden gebruikt als mij iets overkomt tijdens/vlak na de bevalling. Ik weet namelijk dat de kinderrechter altijd geneigd is om de andere overlevende ouder de voogdij toe te kennen, en dat ervaar ik als onwenselijk. Het is de bedoeling dat de strekking duidelijk wordt, dat het wenselijk is dat de vader 'als vader' aanwezig is met een omgangsregeling, in het belang voor zowel vader als kind, maar: dat met het oog op de verslavingsproblematiek van de vader, het mijns inziens niet bevorderlijk is voor het welzijn en stabiliteit van mijn opgroeiend kind, dat de voogdij bij de vader zou komen te liggen. Zonder teveel zwartmakerij, ik ben niet rancuneus, ik handel puur in het belang van ons kind.

Heeft iemand tips, hoe pak ik dit aan? Ik hoor het graag. :)
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:59
Klopt, maar wel een verplichting die voortvloeit uit biologisch ouderschap.
En dat kan jij afdwingen. Net als dat hij zijn erkenning kan afdwingen.

Het kind is van jullie, niet van jou.
En wat als hij naar de rechter stapt om erkenning af te dwingen?
Ik vraag me werkelijk af of het allemaal zo makkelijk is als jij denkt en of hij daadwerkelijk geen rechten heeft.

Ik zal niet ontkennen dat ik mijn kind ook liever niet in zo´n omgeving heb, maar ik vraag me af of de rechter hem daadwerkelijk ongeschikt als vader kan vinden als hij verder gewoon functioneert.
Hoe happig zou hij zijn op contact als jij zelf niks meer laat weten?
Zou hij moeite doen? Bellen, mailen, appen?

Als hij al duidelijk maakt dat hij niet wil betalen, dat hij niet naar de rechtbank trekt voor erkenning, ... zou ik weinig vrezen.

Maar zou ik wel even naar een notaris trekken voor de zekerheid om een aantal dingen toch op papier te zetten.


Stel dat er iets met jou gebeurt ... Hoe weten ze van wie het kind is als hij geen krimp geeft op 't moment dat er effectief iets gebeurt? Aan het type man te horen lijkt het mij niet dat hij zit te wachten op het voltijds alleenstaand vaderschap.

Als nergens op papier staat dat hij de vader is ... kan de rechtbank het halve land wel gaan afzoeken naar een vader, maar is het toch écht simpeler om jouw testament te volgen.


Ik zou naast een testament dus ook gewoon mondelinge instructies aan je zus geven.
Geen naam van de vader op papier, maar je zus die wel weet wie ie is en wat je wil inzake hem en kind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus en ik hebben plannen om samen te gaan wonen, met haar partner erbij ... We kunnen erg goed samen overweg, ze heeft al een klein kind, op die manier zou mijn kindje deel worden van haar gezin. Kan mij niet voorstellen dat de rechter een kind uit de vertrouwde gezinsomgeving zou weghalen om het met alle geweld bij de biologische vader te laten opgroeien.

Maar dat is wellicht voor de toekomst iets dat mee kan spelen, niet voor dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Uit de tips maak ik op dat het in ieder geval verstandig is om bij de notaris e.e.a. te laten vastleggen. Dan niet eens zozeer een met redenen omkleed verhaal, maar in ieder geval een testament waaruit de strekking blijkt dat het mijn wens is dat mijn zuster de voogdij krijgt, mocht mij iets overkomen. Dank!
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
07-11-2019 22:55

(zocht je een niet anonieme zaaddonor ofzo)..
Zeker heb ik overwogen hem niet van de zwangerschap op de hoogte te brengen, zou bijna willen dat ik het inderdaad had nagelaten te melden.
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 23:08
Mijn zus en ik hebben plannen om samen te gaan wonen, met haar partner erbij ... We kunnen erg goed samen overweg, ze heeft al een klein kind, op die manier zou mijn kindje deel worden van haar gezin. Kan mij niet voorstellen dat de rechter een kind uit de vertrouwde gezinsomgeving zou weghalen om het met alle geweld bij de biologische vader te laten opgroeien.

Maar dat is wellicht voor de toekomst iets dat mee kan spelen, niet voor dit moment.
Mocht jij komen te overlijden wordt idd gekeken met wie het kind ‘family life’ heeft. Dat kan gelden voor een vader met een omgangsregeling, maar ook voor een gezinssituatie met je zus.
Alle reacties Link kopieren
In je testament kun je ook vastleggen wie jouw erfenis financieel beheerd als je kind nog minderjarig is. Dan kan de vader dat geld niet voor andere zaken dan in het belang van het kind gebruiken.
Dat financieel beheer kan bij iemand anders liggen dan degene met de voogdij.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt niets te zeggen over of hij mag erkennen en gezag krijgt.

Je hebt mazzel dat hij niet wil betalen en daarom geen vervangende toestemming aan de rechter zal vragen voor erkennen en gezag.

Het beste wat je nu kan doen is het hem buiten het leven van je kind houden als je denkt dat hij geen goede vader is. Dat verkleint de kans dat hij later alsnog mag erkennen en gezag kan eisen.

Want al komt hij de komende jaar maar een uurtje per week dan zal de rechter zeggen dat er sprake is van family life en zal hij een grotere kans hebben om gezag te kunen krijgen.

Raad van kinderbescherming, veilig thuis, jeugdzorg vinden een kind bij zijn vader weghouden heel kwalijk. Daar kan je een heleboel gedoe mee krijgen.
Dus maak er nu gebruik van dat hij nog moet zo geïnteresseerd is in de baby.
Bizar dat jij dit allemaal wilt bepalen voor je kind en de vader van je kind. Net zoals iemand hier zei: wel goed genoeg om mee naar bed te gaan en het risico te nemen, maar niet genoeg om zijn eigen kind te erkennen.

Heb je ook wel eens nagedacht wat je kind zou willen? Het is heel schadelijk juist voor je kind. Nee hij klinkt niet perfect maar ben jij dat wel?
Scv1989 schreef:
08-11-2019 00:09
Bizar dat jij dit allemaal wilt bepalen voor je kind en de vader van je kind. Net zoals iemand hier zei: wel goed genoeg om mee naar bed te gaan en het risico te nemen, maar niet genoeg om zijn eigen kind te erkennen.
Maar ook bizar dat hij bang is dat hij wellicht zal moeten betalen voor zijn eigen kind

Klinkt alsof hij geen kind wou en zij hem niet als vader wou.
Alle reacties Link kopieren
Je ex mag dan niet erg geschikt zijn als vader, jij als moeder verdient nou ook niet bepaald een staande ovatie. Een relatie krijgen en zwanger worden van een verslaafde en dan ineens de heilige uithangen en blaten over dat de vader ongeschikt is? Je hebt nogal wat domme keuzes gemaakt, ben jij wel geschikt als moeder?
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo erg als (aanstaande) moeders heel grootmoedig zeggen de ze de vader de kans wil geven zijn kind te leren kennen.

Het is jouw kind die het RECHT heeft zijn vader te kennen.

En als serieuze optie in overweging nemen hem een strafblad te bezorgen?! Ben je wel wijs? Wie denk je dat je bent?
Overigens is een strafblad op zichzelf absoluut geen reden om een biologische ouder geen gezag te geven. Er zijn legio goede ouders mét strafblad. Zou wat zijn als al die kinderen hun recht op hun ouders afgenomen werd enkel vanwege een strafblad.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
08-11-2019 06:47
Je ex mag dan niet erg geschikt zijn als vader, jij als moeder verdient nou ook niet bepaald een staande ovatie. Een relatie krijgen en zwanger worden van een verslaafde en dan ineens de heilige uithangen en blaten over dat de vader ongeschikt is? Je hebt nogal wat domme keuzes gemaakt, ben jij wel geschikt als moeder?
Ik had geen relatie met hem. En ik ben zwanger geworden met een spiraaltje (koper). Dus t was sowieso de vraag of het zou blijven zitten
Met je zus en haar partner samen wonen lijkt mij geen strak plan. Ook kwa toeslagen en belastingen niet.
Waarom kijk je niet naar een appartement of huis in diezelfde wijk?
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad...
Jammer dat je dan een kind hebt met deze man, maar ja, dat is weer achteraf gepraat.
Mag ik vragen waarom je dan precies met hem een kind gekregen hebt?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
08-11-2019 08:52
Nou inderdaad...
Jammer dat je dan een kind hebt met deze man, maar ja, dat is weer achteraf gepraat.
Mag ik vragen waarom je dan precies met hem een kind gekregen hebt?
Ben er vrij laat achtergekomen, ook door het spiraal. Alles tegen elkaar afwegend, wou ik geen abortus.
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 23:08
Mijn zus en ik hebben plannen om samen te gaan wonen, met haar partner erbij ... We kunnen erg goed samen overweg, ze heeft al een klein kind, op die manier zou mijn kindje deel worden van haar gezin. Kan mij niet voorstellen dat de rechter een kind uit de vertrouwde gezinsomgeving zou weghalen om het met alle geweld bij de biologische vader te laten opgroeien.

Maar dat is wellicht voor de toekomst iets dat mee kan spelen, niet voor dit moment.
En als je straks ooit een relatie krijgt?
Echt waarom samen wonen? Dat is een inbreuk op ieder zijn privacy.
Ook voor haar relatie.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
08-11-2019 09:13
En als je straks ooit een relatie krijgt?
Echt waarom samen wonen? Dat is een inbreuk op ieder zijn privacy.
Ook voor haar relatie.
Zijn we eigenlijk gewend. We komen zelf uit een meergeneratiegezin.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat je er zin in hebt snap ik ook niet, maar dat is haar keuze natuurlijk hè.
Kan ook handig zijn qua oppas enzo, werkt beide kanten op.
Alle reacties Link kopieren
De vader kan ook over drie jaar nog erkenning en gezag aanvragen. Als ie het ineens op zijn heupen krijgt en het wel wil gaan aanvragen ben je nergens met je regeling.
Ook als ouder met eenoudergezag heb je informatieplicht naar de biologische vader enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je zou natuurlijk met iemand een verstandshuwelijk aan kunnen gaan, dan wordt het kind binnen dat huwelijk geboren en is het gezag automatisch bij je huwelijkspartner.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik had onder buren met een baby waarbij de vader elke avond met een joint uit het raam hing. Ondanks dat ik geen voorstander ben van zeer regelmatig cannabis gebruik had ik niet de indruk dat het een slechte ouder was. Je haalt er van alles bij wat nog niet is gebeurd zoals justitie of verlies van een rijbewijs. Ik zou je aanraden om je echt tot de feiten te beperken en niet alle wat als, dan er bij te halen.

Regel het beste voor je kind zoals alimentatie en kijk of het bezoek in eerste instantie onder toezicht kan plaats vinden tot hij wat meer gewend is aan de omgang.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
08-11-2019 09:43
Je zou natuurlijk met iemand een verstandshuwelijk aan kunnen gaan, dan wordt het kind binnen dat huwelijk geboren en is het gezag automatisch bij je huwelijkspartner.
:O Dat moet dan wel heel snel, maar inderdaad, hier zou ik zelf nooit opkomen of het zo willen doen, maar het is wel een mogelijkheid ja.
Maar kan de biologische vader dan niet alsnog ook erkennen/gezag krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 23:08
Mijn zus en ik hebben plannen om samen te gaan wonen, met haar partner erbij ... We kunnen erg goed samen overweg, ze heeft al een klein kind, op die manier zou mijn kindje deel worden van haar gezin. Kan mij niet voorstellen dat de rechter een kind uit de vertrouwde gezinsomgeving zou weghalen om het met alle geweld bij de biologische vader te laten opgroeien.

Maar dat is wellicht voor de toekomst iets dat mee kan spelen, niet voor dit moment.

De situatie is niet bepaald ideaal maar het is wat het nu is en daar zal ik me verder niet over uitlaten. Wel wil ik iets over het dikgedrukte zeggen: hoe meer omgang de vader met het kind heeft, hoe meer rechten hij heeft/kan verwerven (ook bij jouw overlijden). Ik vind het een ontzettend moeilijke situatie want ieder kind heeft recht om zijn/haar ouders te kennen, maar niet elke ouder is even veilig. Als hij echt onveilig is dan zou ik het contact in eerste instantie heel erg beperkt houden.

Voor de mensen die zeggen dat TO niets over de erkenning te zeggen heeft: dat klopt niet. TO moet toestemming geven wil die man zijn kind mogen erkennen (nogal logisch, anders kan iedere jan doedel elk willekeurig kind erkennen), als ze dat niet doet kan de man wel naar de rechter maar ook hier weegt de rechter weer mee hoeveel contact er is (het belang van het kind, dus is het in het belang van het kind dat deze man dat kind kan erkennen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven