Geld & Recht alle pijlers

Verklaring aangaande voogdij

07-11-2019 22:28 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Over een paar weken ben ik uitgerekend.
De vader van de baby is in beeld, we zijn niet samen. De verhoudingen liggen nog wel goed, ik wil hem wel de kans geven zijn kindje te leren kennen. Het eenhoofdig gezag komt bij mij te liggen. Hij krijgt ook (nog) geen toestemming om het te erkennen.

Het punt is iets anders: nadat het kind geboren is, wil ik een zus van mij aanwijzen als voogd. De reden hiervoor betreft dat de vader een cannabisverslaving heeft. Weliswaar gebruikt hij het heden ten dage medicinaal, hij is er als begin twintiger mee gestart toen hij nog geen lichamelijke klachten had. Hij heeft aangegeven hier niets aan te willen doen, ook niet minderen, cannabisolie of een verdamper gebruiken. Hij kweekt ook zijn eigen planten in zijn tuin, weliswaar voor eigen gebruik, maar het zijn meer planten dan legaal is (toegestaan is). Voor mij is dit mede een reden geweest om niet verder te willen met de relatie.
Hij beweert niet te gaan roken (blowen) waar ons kindje bij is. Mooie woorden waarvan ik, als ik afga op hoe ik hem ken, helaas niet van op aan kan. Ik wil dat spul niet in de buurt van mijn kindje hebben. Het spul ligt overal in huis, want daar droogt hij het. Bovendien brengt zo een verslaving risico's met zich mee qua stabiliteit. Stel, hij wordt aangehouden en ze vinden bij controle cannabis in zijn bloed/adem. Dan kan ie het schudden, mogelijk strafblad, weg rijbewijs, weg baan. Voor mijn gevoel creëer ik een basis met een mogelijke 'bom eronder', op die manier.

Daarom ben ik voornemens om een soort 'wilsverklaring' op te stellen over de voogdij. De daadwerkelijke voogdij kan ik pas regelen als de baby geboren is. De wilsverklaring moet worden gebruikt als mij iets overkomt tijdens/vlak na de bevalling. Ik weet namelijk dat de kinderrechter altijd geneigd is om de andere overlevende ouder de voogdij toe te kennen, en dat ervaar ik als onwenselijk. Het is de bedoeling dat de strekking duidelijk wordt, dat het wenselijk is dat de vader 'als vader' aanwezig is met een omgangsregeling, in het belang voor zowel vader als kind, maar: dat met het oog op de verslavingsproblematiek van de vader, het mijns inziens niet bevorderlijk is voor het welzijn en stabiliteit van mijn opgroeiend kind, dat de voogdij bij de vader zou komen te liggen. Zonder teveel zwartmakerij, ik ben niet rancuneus, ik handel puur in het belang van ons kind.

Heeft iemand tips, hoe pak ik dit aan? Ik hoor het graag. :)
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
08-11-2019 10:25
:O Dat moet dan wel heel snel, maar inderdaad, hier zou ik zelf nooit opkomen of het zo willen doen, maar het is wel een mogelijkheid ja.
Maar kan de biologische vader dan niet alsnog ook erkennen/gezag krijgen?
Geen idee... wel erkenning denk ik maar geen gezag. Dat is immers door huwelijk al aan de ander toegewezen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik snap dat je hem niet actief in het leven van je kind wil maar laat hem dan ook met rust mbt financiën. Als jij hem namelijk onder druk gaat zetten mbt financiën heb je kans dat hij het jou op andere vlakken lastig gaat maken. En dat wil je niet. Als je hem met rust laat wbt meebetalen is de kans het grootst dat je verder geen last van hem hebt
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
08-11-2019 10:45
Ik snap dat je hem niet actief in het leven van je kind wil maar laat hem dan ook met rust mbt financiën. Als jij hem namelijk onder druk gaat zetten mbt financiën heb je kans dat hij het jou op andere vlakken lastig gaat maken. En dat wil je niet. Als je hem met rust laat wbt meebetalen is de kans het grootst dat je verder geen last van hem hebt

Als ik het zo lees wil ze financieel toch ook niets van hem?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
08-11-2019 10:41
Geen idee... wel erkenning denk ik maar geen gezag. Dat is immers door huwelijk al aan de ander toegewezen.

Nee dit kan niet. Een kind kan in Nederland maar 2 ouders hebben. Dus als er dmv een huwelijk al een man en vrouw als vader en moeder op papier staan maakt de biologische vader geen schijn van kans. Maar lijkt me nogal haast onmogelijk om binnen nu en paar weken nog met iemand te trouwen, wat een idee ook :facepalm:
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel de Bold & Beautifull...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Torvi schreef:
08-11-2019 10:28

Voor de mensen die zeggen dat TO niets over de erkenning te zeggen heeft: dat klopt niet. TO moet toestemming geven wil die man zijn kind mogen erkennen (nogal logisch, anders kan iedere jan doedel elk willekeurig kind erkennen), als ze dat niet doet kan de man wel naar de rechter maar ook hier weegt de rechter weer mee hoeveel contact er is (het belang van het kind, dus is het in het belang van het kind dat deze man dat kind kan erkennen).
Een rechter zal altijd vervangende toestemming geven voor erkenning en gezag. Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen.

Dus to kan op haar kop gaan staan en haar ex een strafblad bezorgen maar ze kan het niet tegenhouden.
Notarieel opnemen kun je doen maar is een schijn zekerheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... overlijden

De andere biologische ouder heeft altijd de voorkeur, moet hij wel binnen een jaar gezag aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:56
Hij wil NIET bijdragen in de kosten voor het onderhoud van het kind. Hij denkt dat daar onderuit kan komen, als hij het niet zou erkennen.
Hij heeft angst dat hij maandelijks een bedrag zou moeten betalen.
Ik heb niet alles gelezen, maar kan hij de voogdij krijgen als hij het kind niet erkent?
Dan lijkt het probleem opgelost (behalve dat hij niet meebetalen gaat).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
08-11-2019 10:45
Ik snap dat je hem niet actief in het leven van je kind wil maar laat hem dan ook met rust mbt financiën. Als jij hem namelijk onder druk gaat zetten mbt financiën heb je kans dat hij het jou op andere vlakken lastig gaat maken. En dat wil je niet. Als je hem met rust laat wbt meebetalen is de kans het grootst dat je verder geen last van hem hebt
Hiermee ben ik het eens.
En ik denk niet dat het voor een kind nodig is om zijn vader te kennen, en helemaal niet als de vader niet veel interesse heeft.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ook een strafblad gaat er niet voor zorgen dat hij geen recht heeft op zijn kind hoor. Maak je geen illusies.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig niet zeg.
Ik denk dat TO moet accepteren dat hij nou eenmaal gewoon de vader is inclusief bijbehorende rechten!!
Als hij hier niks mee wil of zelf geen stappen zet dan heb je niks te vrezen.
Zo wel, dan wel.
Maar krijgt je kind wel een band met zijn vader. Al is dat dan niet onder jouw perfecte omstandigheden....
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
08-11-2019 12:50
Hiermee ben ik het eens.
En ik denk niet dat het voor een kind nodig is om zijn vader te kennen, en helemaal niet als de vader niet veel interesse heeft.
Wat een slecht advies.
Het blijkt juist heel belangrijk te zijn om je ouders te leren kennen. Dat is het recht van het kind.
To zou juist alles in het werk moeten stellen omdat te doen.
Denk maar aan alle adoptiekinderen en donor kinderen die op zoek gaan.

Gelukkig weten de rechters en de raad voor de kinderbescherming wel beter
haarklover schreef:
08-11-2019 12:50
Hiermee ben ik het eens.
En ik denk niet dat het voor een kind nodig is om zijn vader te kennen, en helemaal niet als de vader niet veel interesse heeft.
Heb je zelf je vader nooit gekend? Zo nee, dan kun je hier niets over zeggen. Zo ja, fijn dat het voor jou niet nodig was om je vader te kennen. Er zijn genoeg andere verhalen helaas
wished- schreef:
08-11-2019 11:59
Nee dit kan niet. Een kind kan in Nederland maar 2 ouders hebben. Dus als er dmv een huwelijk al een man en vrouw als vader en moeder op papier staan maakt de biologische vader geen schijn van kans. Maar lijkt me nogal haast onmogelijk om binnen nu en paar weken nog met iemand te trouwen, wat een idee ook :facepalm:
Dit kan toch niet echt zo zijn? Als biologische vader heb je toch wel het recht om dit aan te vechten?? Dit zou toch bizar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Scv1989 schreef:
08-11-2019 16:55
Dit kan toch niet echt zo zijn? Als biologische vader heb je toch wel het recht om dit aan te vechten?? Dit zou toch bizar zijn.
Nee is echt zo.
Ik heb het van dichtbij bij een familie lid mee gemaakt. De biologische vader kan hier dan niets mee mits de vader mee werkt hè, de vader op papier. dan wel, als deze ontkent voor de rechter en van zijn rechten af wil dan wel. Anders niet. Een kind kan géén 3 ouders hebben in Nederland, onmogelijk.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Als je dan toch eigenlijk geen relatie had met hem en kind grotendeels alleen (of samen met je zus) wil opvoeden, waarom heb je hem dan voor de bevalling ingelicht?

Dan had ik ineens gezwegen tot aan de bevalling.
Waarbij ik eventueel mijn zus had ingelicht over wie de vader was.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 18:23
Als je dan toch eigenlijk geen relatie had met hem en kind grotendeels alleen (of samen met je zus) wil opvoeden, waarom heb je hem dan voor de bevalling ingelicht?

Dan had ik ineens gezwegen tot aan de bevalling.
Waarbij ik eventueel mijn zus had ingelicht over wie de vader was.
Ja dat snap ik dus ook niet. Ze had geen relatie met hem zegt ze dus ik ga dan uit van een ONS. Waarom dan toch zeggen dat je zwanger bent? Wat is daar het nut van behalve dat je geld wil zien? Hij zou prima verder kunnen leven zonder het te weten.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd weer verbaasd over hoe een flink aantal mensen er zó ontzettend een puinhoop van maken. Geen relatie, wel onveilige seks gehad (want overduidelijk geen condoom gebruikt) met iemand die je totaal niet vertrouwd en dan zwanger worden.
Je kind heeft er recht op de vader te leren kennen, dat tegenhouden is wreed. Iets met billen en blaren dus.

Buitendien vraag ik me af of, als het waar is wat je zegt (dat hij niet wil bijdragen en ook niet het kind in huis wil hebben), je zo bevreesd moet zijn dat een rechter een onwillige vader een kind 'in de maag splitst'.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven