Geld & Recht alle pijlers

Verschil van mening over eindafrekening

24-04-2012 18:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zal proberen verhaal zo kort mogelijk te schetsen en zo duidelijk mogelijk te vertellen.

De baan van mijn vriend is per half april beeindigd. Hij krijgt nog vakantiegeld en 1 week werk tegoed.

Nu zeggen ze op zijn werk, dat hij bepaalde studiekosten nog moet terugbetalen van een studie die hij een jaar geleden heeft gevolgd. Hij heeft hiervan de helft betaald via vakantie-uren, de rest zou zijn werkgever betalen. Dit is per mail afgesproken. De vakantie-uren zijn vorig jaar dan ook netjes afgeboekt. .

Nu wil zijn werkgever dat vriend het deel dat zijn werkgever nog betaalt Mijn vriend is ervan overtuigd dat dit anders is afgesproken, namelijk 50% vakantie en de rest voor rekening van de werkgever, maar hij kan niet meer in zijn werkmail.

Werkgever zegt dus dat hij zijn hele studie zou moeten betalen en zegt dat dit ook is afgesproken, maar kan ook niet met een bewijs komen dat dit werkelijk zo is afgesproken.

Kortom: werkgever en vriend hebben een verschillend verhaal, maar kunnen allebei geen bewijs overleggen.

Wat kunnen wij doen? Vriend trekt natuurlijk aan het kortste eind omdat werkgever de eindafrekening betaald en het bedrag gewoon kan terugvorderen.

Graag jullie mening! Thx!.
Ik moest toen iets tekenen, een soort studieovereenkomst. Kopie kreeg ik mee. Heeft je vriend dat niet gehad?
Staat er iets op papier dat wanneer hij vroegtijdig stopt met werk hij alsnog de overige kosten moet betalen?
quote:Troeta schreef op 24 april 2012 @ 18:54:

Ik moest toen iets tekenen, een soort studieovereenkomst. Kopie kreeg ik mee. Heeft je vriend dat niet gehad?Nee, en dat is natuurlijk heel erg dom van vriend geweest! Zijn werkgever heeft hem evenin iets laten tekenen, maar wel netjes die 50% vakantie afgeboekt.
Als een werkgever achteraf studiekosten wil terugvorderen, dan kan dat alleen met een wederzijds ondertekende overeenkomst die ook nog eens aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.

Schrijf een brief aan de werkgever waarin je de afspraak aangeeft, en dat je verwacht dat het restant salaris uiterlijk datum x binnen moet zijn. Dat je je anders genoodzaakt voelt om juridische hulp in te schakelen en de kosten daarvan, alsmede rente van achterstallige salarisbetaling, op hem zult verhalen.
echt vervelend,hopelijk kan dit netjes worden opgelost.

en voor de volgende baan;werkmail dus altijd kopieeren,naar een prive-mailadres!!!

onder het motto;wie wat bewaard die heeft wat.heeft mij ook al eens ruim 200 euro netto opgebracht!!!
Jmmer ja....en waarom is de baan geëindigd?

Ontslagen, contract niet verlengd of heeft je vriend zelf opgezegd?
Hij heeft dus niet zelf zijn baan opgezegd?

Vaak is het nl zo dat als je na de cursus niet nog een bepaalde tijd in dienst blijft je wat moet terug betalen.

Dit behoort natuurlijk wel op papier staan.
Ik kom later terug om te reageren, moeder aan de telefoon
als zijn werkgever geen contract heeft laten tekenen, hoeft je vriend niets te betalen. Werkgever moet bewijslast aanvoeren, werknemer niet.Je vriend staat dus in zijn recht en kan eventueel juridische stappen ondernemen als werkgever geld achterhoud..
Wat 12Twister zegt, klopt.

Een werkgever mag uitsluitend zaken op de salarisbetaling inhouden indien en voor zover dat schriftelijk tussen de werkgever en de werknemer is overeengekomen (bijv in een arbeidsovereenkomst of - specifiek in dit geval - studieovereenkomst). Als er niets zwart op wit staat, en de werknemer nergens voor heeft getekend, dan mag er dus niets op het loon (of tegoed verlofdagen, vakantiegeld, enz) ingehouden worden.
Als hij ontslag heeft genomen dat vind ik het niet zo raar dat hij de studie moet terugbetalen.

Wat ik wel raar vind is dat jouw vriend niets heeft moeten tekenen.

Als mijn medewerkers een opleiding gaan volgen tekenen ze een studie overeenkomst waarin staat dat ze na een jaar 50% moeten terug betalen, en binnen 2 jaar 75%

Verlengen wij zelf een contract niet dan is de schadepost voor ons.

Dan hadden we maar beter na moeten denken voor we iemand ene opleiding lieten doen.

Maar ook dat staat in de overeenkomst.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
@Summerdance

Of het al dan niet logisch is, doet niet ter zake. Zonder schriftelijke overeenkomst heeft de werkgever niets te vorderen.
quote:nikki_28 schreef op 24 april 2012 @ 19:01:

Hij heeft dus niet zelf zijn baan opgezegd?

Vaak is het nl zo dat als je na de cursus niet nog een bepaalde tijd in dienst blijft je wat moet terug betalen.

Dit behoort natuurlijk wel op papier staan.Voogens mij geldt dat niet als je ontslagen wordt. Is er een arbeidsconflict?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
quote:nummerzoveel schreef op 24 april 2012 @ 19:23:

@Summerdance

Of het al dan niet logisch is, doet niet ter zake. Zonder schriftelijke overeenkomst heeft de werkgever niets te vorderen.

Rustig maar, tot die conclusie waren we toch al gekomen?

Voor mij is het 100% duidelijk dat als de werkgever en de werknemer niets hebben ondertekend, de werkgever niet zomaar salaris, vrije dagen wat dan ook kan inleveren

Ik vraag me alleen we af....

Hoe wil de vriend van TO dat terug gaan krijgen?
quote:Summerdance schreef op 24 april 2012 @ 19:52:

[...]

Rustig maar, tot die conclusie waren we toch al gekomen?

Voor mij is het 100% duidelijk dat als de werkgever en de werknemer niets hebben ondertekend, de werkgever niet zomaar salaris, vrije dagen wat dan ook kan inleveren

Ik vraag me alleen we af....

Hoe wil de vriend van TO dat terug gaan krijgen?Een loonvordering opstellen. En als dat niet het gewenste effect heeft, dan juridische maatregelen treffen.
quote:nummerzoveel schreef op 24 april 2012 @ 19:54:

[...]

Een loonvordering opstellen. En als dat niet het gewenste effect heeft, dan juridische maatregelen treffen.

Denk je ook niet de weggever er op hoopt dat dat te veel werk is?

En misschien ook wel te veel geld gaat kosten voor vriend van TO

En ik vraag me af of dit ook opgaat in geval van ontslag, of ontslag op staande voet,want dat vertelt het verhaal hier nog niet..
Ik zal even een en ander verhelderen:

Vriend zijn contract is niet verlengd omdat er geen werk meer was.. Er is geen sprake van ontslag op staande voet of zelf ontslag nemen.

Het is mij nu duidelijk geworden, na een indringend gesprekje met vriend, dat het niet gaat om de kosten, maar over de uren die hij aan deze studie heeft gespendeerd en dus niet aan het werk was. De ene helft van die uren zou vriend betalen en de andere helft de werkgever. Nu wil de werkgever dat hij die andere helft ook betaald.

Er is wel een contractje opgesteld waarin staat dat als vriend zelf opzegt, hij alles moet terugbetalen.In deze overeenkomst staat ook dat vriend 50% van de totale studieduur als vakantie opneemt.

Ik was niet duidelijk dat het over uren ging en niet over de studiekosten. Die kosten zijn in zijn geheel betaald door de werkgever.

Mijn excuses voor deze verwarring. Vriend was hier ook niet duidelijk over in het begin en ik ben iets te snel in de pen geklommen.

Maar dan nog blijft het niet eerlijk!
quote:Summerdance schreef op 24 april 2012 @ 19:59:

[...]

Denk je ook niet de weggever er op hoopt dat dat te veel werk is?

En misschien ook wel te veel geld gaat kosten voor vriend van TO

Ongetwijfeld dat de werkgever daar op hoopt. Daarom doet in dergelijke situatie een formeel opgestelde brief meestal al wonderen.

En ik vraag me af of dit ook opgaat in geval van ontslag, of ontslag op staande voet,want dat vertelt het verhaal hier nog niet.

Ongeacht de wijze waarop het dienstverband is beëindigd, heeft de werknemer altijd recht op hetgeen hem/haar rechtmatig toekomt.
quote:secr schreef op 24 april 2012 @ 20:16:

Ik zal even een en ander verhelderen:

Vriend zijn contract is niet verlengd omdat er geen werk meer was.. Er is geen sprake van ontslag op staande voet of zelf ontslag nemen.

Het is mij nu duidelijk geworden, na een indringend gesprekje met vriend, dat het niet gaat om de kosten, maar over de uren die hij aan deze studie heeft gespendeerd en dus niet aan het werk was. De ene helft van die uren zou vriend betalen en de andere helft de werkgever. Nu wil de werkgever dat hij die andere helft ook betaald.

Er is wel een contractje opgesteld waarin staat dat als vriend zelf opzegt, hij alles moet terugbetalen.In deze overeenkomst staat ook dat vriend 50% van de totale studieduur als vakantie opneemt.

Wat dan van belang is, is hoe precies is geformuleerd wat er wanneer terug betaald moet worden.

Ik was niet duidelijk dat het over uren ging en niet over de studiekosten. Die kosten zijn in zijn geheel betaald door de werkgever.

Mijn excuses voor deze verwarring. Vriend was hier ook niet duidelijk over in het begin en ik ben iets te snel in de pen geklommen.

Maar dan nog blijft het niet eerlijk! Dat ligt er dus aan. Als werkgever keurig volgens afspraak te werk gaat nu, dan is er niets oneerlijks aan.
quote:nummerzoveel schreef op 24 april 2012 @ 20:20:

[...]

Nummerzoveel. er staat verder niets in het contract. Er staat dus alleen in dat ze de studiekosten kunnen terugvorderen als vriend zelf met baan ophoudt en dat hij 50% van de gemaakte uren moet terugbetalen.

In zijn timesheet heeft vriend ook netjes geschreven dat in de studieweek elke dag 4 uur zijn afgeboekt als vakantie en 4 uur als gewerkt (= dus tijd voor de baas). Dit is ook netjes ondertekend door het bedrijf zelf.

Deze timesheet heeft vriend wel in de mail. Nu is het verweer van de werkgever dat vriend deze verkeerd heeft ingevuld, maar ondertekend is toch gewoon ondertekend?

Voor de duidelijkheid: de studie heeft een half jaar geleden plaatsgevonden. Als vriend toentertijd iets verkeerds had gedaan, dan hadden ze dat toen moeten zeggen, maar ze hebben gewoon alles geaccodeerd en uitbetaald. En nu willen ze die uitbetaling terugvorderen..
@secr

Als dat er staat (dus expliciet dat de door werkgever vergoedde uren alleen terug te vorderen zijn als werknemer zelf opzegt), dan heeft werkgever geen poot om op te staan.

Ik zou in dit geval even met een kopie van de overeenkomst en de timesheets langs het juridisch loket gaat (of vakbond, of via rechtsbijstand) zodat er een brief naar werkgever opgesteld kan worden door een jurist. Dat maakt meestal net wat meer indruk dan een zelf opgestelde brief. En bovendien laat je daarmee zien dat je niet met je laat sollen en bereid bent een jurist in te schakelen om je bij te staan.
Dit is een goeie. Werkgever heeft geen werk voor hem, contract wordt niet verlengt maar wil wel een deel van de studiekosten terug Ik denk dat je vriend even hard moet gaan lachen, eisen dat zijn geld per direct wordt overgemaakt en dan op zoek moet naar een andere baan.
Ja Ray, maar als de werkgever dan keihard lacht om die eis en niet betaalt, wat dan?
quote:pyridine schreef op 25 april 2012 @ 17:17:

Ja Ray, maar als de werkgever dan keihard lacht om die eis en niet betaalt, wat dan?

Dan geldt wat Nummerzoveel eerder al aangaf: (ex-)werknemer stelt een loonvordering in op basis van hetgeen overeen is gekomen en werknemer dus nog tegoed heeft.

Als expliciet is vermeld (wat vaak in studieovereenkomsten staat, danwel in de cao als onderliggende regel) dat er alleen terug betaald dient te worden als werknemer zelf opzegt (dus ontslag néémt), dan staat werknemer in zijn recht nu het werk opgehouden is en hij dus ontslagen is danwel niet verlengd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven