Geld & Recht alle pijlers

Verschil van mening over grote uitgaven

27-04-2011 15:14 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriendlief is idolaat van een auto. Ik heb helemaal niets met auto's. Oké, het is handig als de auto start maar hoe ie eruit ziet maakt me echt niks uit. Nu wil mijn vriend de auto kopen en kan over niets anders meer praten. Terwijl ik denk: we hebben al een auto. Deze is prima! Waarom een nieuwe kopen? Tja, die nieuwe is mooier... is het antwoord van vriend. Ik vind het superzonde als bijna al ons spaargeld in de aanschaf van een auto gaat zitten, terwijl je je prima redt met je huidige auto. Vriendlief zegt: 'ik werk niet voor niks' en 'je moet genieten van het leven'. Maar ook zegt hij: dus het mag niet van jou? Dus door jou rijd ik straks niet in die auto?

Tja, ik gun 'm z'n lol. Maar... ik werk ook hard voor het geld (we werken allebei evenveel) en ik heb helemaal niks met die auto.

Mijn vraag is: hoe doen jullie dat? Als de een iets duurs wil kopen en de ander wil het eigenlijk niet?
Fijn dat jullie het eens zijn!
quote:_coffee schreef op 27 april 2011 @ 16:23:

[...]

Gelukkig wel. :-) Eind goed, al goed (jammer alleen dat ie dat niet gelijk inziet).nou koop om het af te sluiten zo'n kek autospaarpotje voor hem, dan kan hij er helemaal zelf voor sparen
Als hij 't van z'n eigen geld kan betalen en jullie gezamenlijke betalingen komen daarmee niet in gevaar, dan lijkt me er niets mis mee. Jij kunt gewoon jouw klein tweedehandsje blijven rijden als jij geen geld voor 'n auto wil uitgeven.
Aaah, je vriend is een schatje. Ik zou inderdaad zo'n kek spaarpotje voor hem kopen. Of een auto-spaarrekening voor hem openen. Kan íe mooi z'n overuren of vakantiegeld of verjaardagsgeld op zetten.
quote:Katherina schreef op 27 april 2011 @ 16:55:

Aaah, je vriend is een schatje. Klopt! :-)
quote:_coffee schreef op 27 april 2011 @ 15:29:

[...]ja dus.Jullie hebben dus alleen gezamenlijk geld. Vind je dat niet eng (net zoals hij dat eng kan vinden)?
Fijn dat het goed opgelost is!

Hier hebben we (ondanks dat we getrouwd zijn en kinderen hebben) gelukkig gewoon ieder ons eigen geld, scheelt ook een hoop gedoe
Ik snap niet als jullie samenwonen dat je spreekt over mijn en zijn geld.

Ik ben nu 18 jaar getrouwd en alles is van ons samen.

Mijn man is ook auto gek.

Ik ben zo als het geld er is dan mag hij die auto kopen, zolang dit niet ieder half jaar is.

ik snap niet dat je dan zegt het is een gedeelte mijn geld en dat wil ik niet omdat auto's mij niet interesseren
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
quote:Nammma schreef op 27 april 2011 @ 15:22:

Dan zou ik dus een aparte spaarrekening nemen. Eén voor uitgaven waar je allebei achter staat en één voor eigen plezier, zoals deze dus: Een speciale auto.

Ik heb ook niets met auto's en zou er zeker niet om staan te juichen als mijn partner mijn zuurverdiende geld zonodig aan een auto (statussymbool) wil uitgeven!

Helemaal mee eens, als hij dat wil, betaalt hij het maar van zijn eigen centen, en van zijn eigen rekening!

Andersom: als jij dan eindelijk de kans hebt om die ene Louis Vuitton-tas te kopen, kan jij dat ook zonder schuldgevoel doen.

(voorbeeld, misschien geef je niks om dure tassen).
quote:tutje68 schreef op 28 april 2011 @ 09:43:

Ik snap niet als jullie samenwonen dat je spreekt over mijn en zijn geld.

Ik ben nu 18 jaar getrouwd en alles is van ons samen.

Mijn man is ook auto gek.

Ik ben zo als het geld er is dan mag hij die auto kopen, zolang dit niet ieder half jaar is.

ik snap niet dat je dan zegt het is een gedeelte mijn geld en dat wil ik niet omdat auto's mij niet interesseren

Wij zijn ook al lang samen, maar er is echt mijn en zijn geld: namelijk een gelijk bedrag wat we onszelf aan zakgeld uitkeren. Ik vind het niet fijn om mijn kleding van onze gezamenlijke rekening af te halen en hij niet om zijn vakantie met vrienden ervan te betalen.

En het geld is er niet echt: TO wil een nieuwe vloer, maar dat kan niet als hij de auto van zijn dromen koopt, want dan is het spaargeld op.
Zou wel nog even willen adviseren wel een excelbestandje aan te maken met de verdeling van je spaargeld erop. Eventueel gezamelijke potjes met huis, auto, evt. kind, vakantie en overig of 3 delen, 1 voor jou vrij te besteden, 1 voor hem vrij te besteden en 1 voor noodgevallen oid. Dan weet je altijd wat je te besteden hebt en hoef je deze hele discussie niet meer aan. Doen wij hier ook zo (1e optie) en werkt hardstikke goed!
Wij zijn denk ik hopeloos ouderwets ;)

Man neemt geld voor de lunch meer heeft hij niet nodig vindt hij.

Alles in de gezamelijke pot en daar betaal ik alles van.
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
ja tutje, in principe is mijn geld ook zijn geld, maar dat kun je alleen volhouden zolang er geen scheefgroei ontstaat zoals bij TO.

Als hij van onze spaarpot een auto wil kopen die a) niet nodig is en b) duurder is in de bijkomende kosten, dan mag je daar als partner best een veto over uitspreken.

Verder vind ik het ook gewoon niet handig om je hele buffer aan te spreken voor een luxe-product. Als je dak er nou afgewaaid is bij wijze van spreken, dan is het gerechtvaardigd, want daar is die spaarpot namelijk voor.

EN om boze gezichten te voorkomen kun je best instellen dat je een eigen spaarpot erop nahoudt.
Maakt mij dus niet uit of hij meer uitgeeft dan dat ik doe.

Hem maakt het ook niet uit wat ik uitgeef, zolang we niet in de problemen komen.

Ik vind het heel erg als ik iets voor 200,- euro koop,dat hij dan ook iets van dit bedrag moet kopen.
je zegt het goed: Jullie maakt het van elkaar niks uit. In een ander huishouden kan het wel uitmaken.

Als mijn man iets van 200 euro koopt, hoef ik ook niet zo nodig iets te hebben.

Maar het gaat dus om die hele grote uitgaves
quote:tutje68 schreef op 29 april 2011 @ 13:36:

Ik vind het heel erg als ik iets voor 200,- euro koop,dat hij dan ook iets van dit bedrag moet kopen.Dit gebeurd dus heel vaak. Ik heb een eigen bedrijf en verkoop luxe artikelen met mannen als doelgroep. De meeste vrouwen vinden het een onzin artikel.Hoe vaak ik niet hoor dat de vrouw dan ook iets mag kopen van hetzelfde bedrag. Elke keer verbaas ik mij hierover. Of dat de man het helemaal niet mag kopen, omdat de vrouw nieuwe kleren nodig heeft.
Sja, ik heb 40 paar schoenen, dat vind mijn vriend dan weer onzin, hij heeft alles waar I- voor staat en die dingen zou ik zelf dan weer zonde van mijn geld vinden.

Zolang er voldoende geld is voor alle noodzakelijke uitgaven en er blijft dan geld over voor hobby-dingetjes, is er geen probleem. maar als de vloer stuk is en niet vervangen kan worden omdat manlief een luxere auto wil, dan snap ik dat To daar niet blij van wordt.

Vriend ( over een paar maanden man) en ik houden dan ook naast een gezamenlijke rekening elk onze eigen spaarrekening, zodat ik kan sparen voor manolo Blahniks, en hij voor nieuwe appeltjes. zonder dat we er ruzie over hoeven te maken en er te weinig geld is voor evetuele kapotte wasmachines, koelkasten en andere huishoudelijke zaken.
quote:Leergierig schreef op 27 april 2011 @ 15:29:

Dus jouw geld gaat grotendeels in die auto. Betaal nooit andermans auto, ook niet als het je vriend is. Op moment dat het op zijn naam staat, is die auto van hem.Overigens is dit niet waar op het moment dat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd of als de aankoop is gefinancierd van een en/of rekening. Dan is het gezamenlijke boedel ook al staat de auto op één naam.
quote:_coffee schreef op 27 april 2011 @ 15:26:

Hmm.... goed plan! Heb het vaker voorgesteld. Vriend wordt meestal boos als ik dat voorstel en dan hoeft het al niet meer (dan hoeft hij dus zijn hebbedingetje niet meer te hebben). Ik weet ook zeker dat hij z'n auto dan helemaal nooit kan betalen. We kunnen echt niet veel sparen, dus hij heeft mijn geld er zeker wel voor nodig.

Ik denk dan: Tja, als het geld er niet is, kan er geen tweede auto erbij gekocht worden. Ik zou ook graag een Rolls Royce willen of een zogeheten strijkijzer (Citroën DS), maar geen geld is geen geld, dus ook geen Rolls Royce of Citroën.

Mijn suggestie: jouw vriend zou verder moeten doorsparen totdat hij die auto kan betalen, zonder dat jij er ook wat bij moet betalen. Dat vind ik gelden voor dure dingen als een auto. Als het om nieuwe kleding gaat, denk ik niet zo strikt.

Ik zou het systeem willen hanteren zoals Return_of_kreng het beschrijft.
World of Warcraft: Legion
quote:_coffee schreef op 27 april 2011 @ 15:26:

[...]

Hmm.... goed plan! Heb het vaker voorgesteld. Vriend wordt meestal boos als ik dat voorstel en dan hoeft het al niet meer (dan hoeft hij dus zijn hebbedingetje niet meer te hebben). Ik weet ook zeker dat hij z'n auto dan helemaal nooit kan betalen. We kunnen echt niet veel sparen, dus hij heeft mijn geld er zeker wel voor nodig.Heb nog niet alles gelezen, maar je geeft denk ik het antwoord zelf al. Als je niet veel kan sparen dan is het behoorlijk onzinnig om een auto te kopen die je niet werkelijk nodig hebt. Tenzij jij het volledig met hem eens zou zijn en jij ook die auto zou willen.
[quote]_jessie_ schreef op 28 april 2011 @ 17:00:

[...]

Wij zijn ook al lang samen, maar er is echt mijn en zijn geld: namelijk een gelijk bedrag wat we onszelf aan zakgeld uitkeren. Ik vind het niet fijn om mijn kleding van onze gezamenlijke rekening af te halen en hij niet om zijn vakantie met vrienden ervan te betalen.

[quote]

Idem hier.Ook al 18 jaar samen en toch ook echt Mijn en Zijn geld. Daarbij hebben we ook 'SAMEN' geld. Voor alles wat met ons samen en het gezin te maken heeft. Van reserves voor van alles en nog wat tot aan vakanties toe.

Nu hebben wij allebei ook redelijk veel 'Mijn' en ' Zijn' geld. Ik denk dat bij stellen waar dit niet zo is er eerder sprake is van alleen maar 'samen' geld. Maar dat dit meer zo is omdat er simpelweg helemaal geen financiele ruimte meer is voor eventueel 'Mijn' en 'Zijn' geld.

'Mijn' geld geef ik overigens ook heel graag uit aan hem of de kinderen hoor en dat is andersom ook. Maar ik hoef nimmer ende nooit te overleggen over dat ik wederom een paar te gekke nieuwe laarzen van een paar honderd euro nodig heb terwijl ik nog maar 8 paar laarzen in de kast heb in de zelfde kleur bij wijze van. En om die reden hebben wij in al die 18 jaar nog nooit een onvertogen woord gehad over geld. Het zit gewoon altijd goed.
quote:Oriane schreef op 05 mei 2011 @ 09:42:

.... Maar ik hoef nimmer ende nooit te overleggen over dat ik wederom een paar te gekke nieuwe laarzen van een paar honderd euro nodig heb terwijl ik nog maar 8 paar laarzen in de kast heb in de zelfde kleur bij wijze van. ...

Altijd handig om iets achter de hand te hebben voor dit soort calamiteiten!
quote:12twister schreef op 05 mei 2011 @ 12:03:

[...]

Altijd handig om iets achter de hand te hebben voor dit soort calamiteiten!

Dat is toch zo? :-)

Ik vind het fijn om een rekening voor mijn eigen uitgaves te hebben, gewoon omdat ik soms wat wil kopen zonder dat ik me verplicht voel om te overleggen. Niet omdat ik denk dat mijn vriend nee zal zeggen, maar omdat je wel van de ander moet weten wanneer deze een grote uitgave gaat doen. Beetje lullig als je onafhankelijk van elkaar gaat shoppen en opeens je rekening leeg is. Sowieso zou ik altijd een aparte rekening willen voor de vaste lasten en voor "speelgeld" voor leuke dingen. Zo hebben wij de autoverzekering die we per jaar betalen. Als dat soort vaste lasten niet afgeschreven kunnen, omdat je bent wezen shoppen en vergeten was dat die eraan komt, is dat nogal zuur.
quote:12twister schreef op 05 mei 2011 @ 12:03:

[...]

Altijd handig om iets achter de hand te hebben voor dit soort calamiteiten!Ik bedoel maar . En hij hoeft niks te vragen als hij weer tig harde schijven of dingen die starten met een I... nodig heeft ...
quote:_jessie_ schreef op 05 mei 2011 @ 13:13:

[...]

Dat is toch zo? :-)

Ik vind het fijn om een rekening voor mijn eigen uitgaves te hebben, gewoon omdat ik soms wat wil kopen zonder dat ik me verplicht voel om te overleggen....Helemaal mee eens hoor! Ik kom uit een relatie waarbij alles op één hoop ging en waarbij (de hele relatie en dus ook) de financiën nogal scheef liepen. Voor mij nooit meer! In een volgende relatie zal ik voor mijn eigen gevoel en gemoedsrust ook een eigen (spaar)rekening willen houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven