Geld & Recht alle pijlers

Verzekering gebruiken ?

03-10-2017 22:33 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende en wil graag jullie mening.

Situatie ;

Collega laat mij iets werkgerelateerts zien op haar telefoon.
Wij werken in een winkel dus haar telefoon lag op de toonbank.

Na een minuut of tien merk ik op dat haar telefoon nog steeds midden op de toonbank ligt, maar collega is bezig dus leg ik hem verder weg waar hij minder zichtbaar is voor de klanten.

Zo'n tien minuten later is de telefoon toch weg.
Blijkt dat hij gestolen is vanaf de toonbank.

Wie is hier aansprakelijk ?

Het werk zegt niet verzekerd te zijn voor dit soort zaken, en collega zelf is ook niet verzekerd.
Nu word mij gevraagd of ik het via mijn verzekering kan regelen.

Is dit logisch ?
En zo ja, hoe dan?
Wat moet ik bij mijn verzekering aangeven ?

Ik vind het echt enorm sneu voor mij collega en wil met alle liefde helpen waar kan, maar wil wel graag weten waar ik zelf goed aan doe.
Tickel schreef:
01-11-2017 16:58
Haar laatste bericht is van gisteravond laat, dus net is het ook weer niet. Misschien gaat ze vandaag nog reageren hier om duidelijkheid te geven.
Hij lag eerst idd midden op de toonbank omdat we nog niet open waren ( beide telefoons ook die van mij ).

In die tussentijd zijn we open gegaan en heb ik haar telefoon dus weggelegd uit het zicht.
Ik vind het gewoon lastig want ik had de telefoon inderdaad als laatste, maar tussen alles zat ruim twintig minuten waarin zijzelf ook weer achter de kassa stond en in de winkel liep ( kleine winkel ).

Ik heb alleen een foto van het scherm gemaakt en weer weggelegd, maar goed ik had hem wel als laatste.
En je weet echt 100% zeker dat hij gestolen is?
Oddish schreef:
01-11-2017 18:39
En je weet echt 100% zeker dat hij gestolen is?
Ja we belden er heen er werd opgenomen en weggedrukt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2017 10:54
Reden: ivm spam
99.50% gewijzigd
Ik zou een mail sturen aan je aansprakelijkheidsverzekering met het hele verhaal, vooral alle details vermelden, met de vraag in hoeverre jij hiervoor aansprakelijk bent en dit dus onder deze verzekering valt. Je stelt een vraag en pleegt hiermee dus geen fraude. Als zij dan melden dat ze het afwijzen omdat jij niet aansprakelijk bent, kan je dit doormelden aan je collega. Niet aansprakelijk, dus niet verplicht om te vergoeden. Dan kun je daarna bespreken in hoeverre je uit coulance haar tegemoet wil komen.
gelderka schreef:
02-11-2017 19:05
Nee, want de verzekering heeft er belang bij dat TS niet aansprakelijk is.

En nog een keer nee, want het verhaal wordt gekleurd doordat het beeld wordt geschetst dat de collega zomaar haar telefoon liet liggen, en dat TS hem veiliger heeft gelegd - terwijl de collega misschien de telefoon gaf of liet liggen voor TS , waardoor het zomaar wegleggen ineens niet meer voldoende is.

Als je niet aansprakelijk bent is er ook geen coulance. Als je wel aansprakelijk bent moet je gewoon betalen, ongeacht wat de verzekering allemaal zegt.
Daarom schrijf ik ook "met alle details'. Dat het verhaal naar waarheid verteld moet worden, vond ik te logisch voor woorden. De verzekeraar zal zijn afwijzing toch moeten onderbouwen. Pas als die terug komt met een goed onderbouwd "niet aansprakelijk" kan TO met haar collega bespreken wat zij uit coulance zou willen vergoeden. Voor die coulance is de verzekeraar niet nodig.
Bluesheep schreef:
31-10-2017 21:44
Ik heb ook alleen even snel het rooster gekopieerd.

Tussen de tijd dat zij de telefoon liet zien en de foto's maken van haar scherm zat nog geen 2 minuten.
Toen ging de winkel open en legde ik de telefoon weg.
Tien minuten later kwam zij zelf voor haar telefoon en die was toen dus weg..

Ze bedoelde het goed maar je hebt idd wel gelijk.
Ik dwong haar niet haar telefoon daar neer te leggen.
Ik vroeg haar ook niet om haar telefoon.
Ze kwam hier zelf mee zo van oh hier kijk maar!
Jij legde de telefoon weg? Jij had de telefoon dus in handen?
Zij liet het rooster niet zien, maar zij gaf jou de telefoon zodat jij de informatie tot je kon nemen.
Vervolgens leg jij de telefoon op de toonbank, merkt na op dat de telefoon nog steeds daar ligt (ja, duh, zij heeft je de telefoon gegeven en die heb jij daar neergelegd) en verplaatst hem ergens anders naartoe. Je geeft hem niet aan haar terug wat veel logischer was geweest

En dan is hij weg.

Met dit verhaal is het wel degelijk jouw schuld dat hij nu weg is.
Jij had de telefoon in beheer vanwege het rooster. Jij koos om de telefoon uit je beheer te leggen. En toen was hij weg.
Hiermee kun je je vezekering wel aanspreken. Met dit verhaal vind ik dat ook zeker netjes.

Ik ben dus volledig van mening verandert. Ik ging ervan uit dat zij de telefoon vast hield en jij er op aan het kijken was (liet het rooster zien). Dat er een klant binnen kwam en zij de telefoon weglegde om de klant te helpen. Dat de telefoon nooit uit haar beheer weg is geweest.
Dat blijkt nu dus anders.

Nu vind ik wel dat jij hier mede verantwoordelijk voor bent.
Doreia schreef:
02-11-2017 21:24
Jij legde de telefoon weg? Jij had de telefoon dus in handen?
Zij liet het rooster niet zien, maar zij gaf jou de telefoon zodat jij de informatie tot je kon nemen.
Vervolgens leg jij de telefoon op de toonbank, merkt na op dat de telefoon nog steeds daar ligt (ja, duh, zij heeft je de telefoon gegeven en die heb jij daar neergelegd) en verplaatst hem ergens anders naartoe. Je geeft hem niet aan haar terug wat veel logischer was geweest

En dan is hij weg.

Met dit verhaal is het wel degelijk jouw schuld dat hij nu weg is.
Jij had de telefoon in beheer vanwege het rooster. Jij koos om de telefoon uit je beheer te leggen. En toen was hij weg.
Hiermee kun je je vezekering wel aanspreken. Met dit verhaal vind ik dat ook zeker netjes.

Ik ben dus volledig van mening verandert. Ik ging ervan uit dat zij de telefoon vast hield en jij er op aan het kijken was (liet het rooster zien). Dat er een klant binnen kwam en zij de telefoon weglegde om de klant te helpen. Dat de telefoon nooit uit haar beheer weg is geweest.
Dat blijkt nu dus anders.

Nu vind ik wel dat jij hier mede verantwoordelijk voor bent.
Mee eens. Bekijk je avp-polis even. Als je een opzichtclausule hebt, wat tegenwoordig vrij standaard is dan zou je de diefstal kunnen melden bij je verzekeraar.

Als jij aangeeft dat je die telefoon als laatste in beheer hebt gehad en dat de telefoon daarna gestolen is biedt de avp misschien wel dekking.

Jouw collega moet je dan nog wel even schriftelijk aansprakelijk stellen.
Ja dat was misschien niet duidelijk vandaar ook mijn twijfel.

Ik mocht een foto maken van haar scherm dus ik gebruikte de telefoon.
Alleen omdat dat slechts een paar seconde duurde en zij er bij was toen ik klaar was met de foto maken maar de telefoon zelf ook liet liggenwaar hij lag ( waar mijn telefoon toen ook nog lag ) twijfel ik.
Plus ik heb hem daarna weggelegd omdat de winkel open ging en hij midden op de toonbank lag en ik dit niet netjes vond.

Dus ik heb hem idd gebruikt om een foto van haar scherm te maken.
Alleen heeft de telefoon daarna er nog ruim twintig minuten gelegen waar zijzelf wel van wist, alleen zelf heeft ze de telefoon niet meer opgepakt.

Ik heb mijn verzekering ondertussen gebeld en het met mijn baas erover gehad maar beide zeggen dat ik niet verantwoordelijk kan worden gehouden.
Vind het alsnog lastig en ga denk ik ook gewoon een bedrag zelf betalen.
Vind alleen de dreigende toon hoe ik werd aangesproken door haar moeder een beetje naar.
Jammer dat veel mensen advies geven zonder enige kennis van de wet te hebben.
Nogmaals jouw verzekering (avp) keert sowieso niets uit! Het is onder werktijd gebeurd. Niet in hoedanigheid van particulier: geen dekking. Geen polisdekking zegt dus niks over eventuele aansprakelijkheid.
Je kan het nog aanmelden bij de verzekeraar van werkgever. Zij zullen de aansprakelijkheid beoordelen.
Ja, hoeistnou?? Tien min, 20? Feit blijft dat jij, hoe goed bedoeld ook, de tel als laatste in je handen gehad hebt en verlegd hebt. Ik vind je op zijn minst mede verantwoordelijk en zou dus uit coulance en voor de onderlinge verhoudingen €100 vergoeden.
TO, luister niet naar het advies hier.
Zo te horen zit hier geen enkele jurist bij, want elke jurist weet dat dit niet jouw schuld is.
Je collega is onzorgvuldig geweest met haar telefoon. Zij heeft de mobiel op de balie laten slingeren. Had ze ‘m maar in haar tas moeten stoppen. Of broekzak. Door haar onzorgvuldige gedrag is ze haar telefoon kwijt. Het maakt niet uit dat jij dat ding hebt aangeraakt, want zij had ‘m laten slingeren. De fout zat meteen al bij haar.
Betaal haar helemaal niets, is ze nou helemaal gek geworden! Laat haar maar een rechtszaak beginnen hierom, ze wordt keihard uitgelachen. Geef haar maar een wetboek cadeau of verwijs haar door naar de wetswinkel.
En die moeder van haar mag ophouden met zeuren, want anders doe je lekker aangifte van stalking of bedreiging :)
Ik zou helemaal niks betalen!
Net wat Sinnombre zegt.

Dat je dat nog overweegt na wat die moeder je heeft geappt.
Misschien is zij niet verantwoordelijk voor haar moeder haar gedrag maar het word toch maar zo even tegen je gezegd.Ik zou er klaar mee zijn.
Ik zou dan zeggen ; joh, ik heb hier geen schuld aan, heb wel overwogen om mee te betalen omdat ik het zo rot vind voor je maar na wat jou moeder heeft geappt heeft mij dit doen besluiten dit niet te doen.
Dit is gewoon tokkie gedrag.Wie gaat dit soort dingen nou sturen om een mobieltje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven