Geld & Recht alle pijlers

Verzekering wil netto inkomen weten voor inboedel

28-09-2010 11:18 9 berichten
Persoonlijk vind ik het niet relevant en heb ik er nog nooit van gehoord dat een verzekering voor een inboedelverzekering je inkomen wil weten. Zo genaamd dat het voor de premie kan schelen, maar wat als je inkomen hoog is wordt het dan hoger. Vage bende naar mijn mening

Mijn vraag: is iemand hiermee bekend?
Alle reacties Link kopieren
Ja, is erg gebruikelijk.

Verzekeraars werken met tabellen, óveral voor. En als ze geen tabel gebruiken, wordt het wel uitgerekend door een actuaris.

Als iemand netto 2 ton per jaar mee naar huis neemt, ziet z'n inboedel er anders uit als die van iemand die bijstand ontvangt. Duurdere apparatuur, duurdere meubels etc etc.

Daarom willen ze bij een inboedelverzekeraar je inkomen weten, om een inschatting te maken van het te verzekeren bedrag.

Er zijn verzekeraars die daar niet naar vragen, is ook niet verplicht, maar zeer zeker niet ongebruikelijk.
Ik vind het ook raar, die verzekering gaat over de waarde van je inboedel, en niet over je inkomen.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mijn salaris heb door moeten even aan mijn verzekeringsmaatschappij.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
wat veronicas zegt..

het is best logisch! als je een minimum inkomen hebt zal je best een flatscreen kunnen hebben staan, maar als je 2 ton verdient dan is het eerder een flatscreen van Böse dan van Akai..

En dat scheelt behoorlijk in de waarde!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Stukje uitleg over de gevaren van onderverzekeren (= verzekeren voor een te laag bedrag):

Stel, je inboedel is 100.000 euro waard (gewoon een rond getal genomen wat makkelijk rekent ) en je verzekert 'm voor 50.000 euro.

Er is een binnenbrand die gelukkig niet alles verwoest, maar een deel van je inboedel is naar de vaantjes. Expert komt bij je thuis de schade bekijken en hem valt op dat de inboedel méér waard is dan waar die voor verzekerd is.

De schade wordt getaxeerd op 75.000 euro. Het is NIET zo dat je dan dus 50.000 vergoed krijgt omdat je dat bedrag verzekerd hebt! De schade wordt vergoed in dezelfde verhouding als de verzekerde waarde t.o.v. de werkelijke waarde.

Verzekerde waarde : werkelijke waarde = 50.000 : 100.000

Er wordt dan 50/100e vergoed van 75.000 = 37.500

Was je schade onder die 50.000 waar je voor verzekerd bent gebleven, dan nòg wordt die formule toegepast.

Als de schade 20.000 zou zijn, krijg je dus 10.000 uitgekeerd.

Als een verzekeraar vraagt om inkomensgegevens, hangt daar vaak een garantie aan tegen onderverzekering. Zij nemen het inschatten van wat je inboedel waard is van je over, dat doen ze aan de hand van je inkomen. Mocht je een zuinig type zijn dat weinig uitgaat, goedkoop eet en stookt en àl je geld in je inboedel steekt, dan kan het zijn dat je inboedel meer waard is als de verzekeraar inschat. Op basis van die garantie keren zij dan toch de volledige waarde uit.

Zo werkt het ook met de inboedelwaardemeter (die wordt wel steeds minder gebruikt volgens mij). Als je die naar waarheid invult en opstuurt, wordt de te verzekeren waarde aan de hand daarvan bepaald. Blijkt je inboedel toch meer waard te zijn, krijg je toch alles vergoed.

Grootste catch: electronica, sieraden en bijzondere verzamelingen. Kijk daarvoor goed in de polisvoorwaarden. Heb je veel (dure) electronica, sieraden of een bijzondere verzameling, dan kan het verstandig zijn die extra bij te verzekeren omdat daar vaak een max. vergoeding aan zit.
Wat wel apart is bij die verzekeraars die zeggen 'nu nooit meer onderverzekerd!!' is dat je dus, bijna standaard, oververzekerd bent en dus ook meer premie moet betalen dan noodzakelijk.

Wij hebben gewoon een bedrag opgegeven waarvoor we verzekerd willen zijn. Daarvoor zelf de inboedel opgeschreven en waarde geschat.
Waarom is dat apart Ka32? Is een service waar je voor betaalt lijkt me.

Zoals jullie het doen kan ook, maar dan is het wijs om zelf heel goed bij te houden hoe de waarde van de inboedel zich ontwikkelt. Sommige mensen hebben daar geen zin in, willen het risico niet lopen dat ze die dure TV vergeten bij te verzekeren als ze 'm net gekocht hebben, dan is het toch een uitkomst?
quote:Ka32 schreef op 28 september 2010 @ 12:37:Wij hebben gewoon een bedrag opgegeven waarvoor we verzekerd willen zijn. Daarvoor zelf de inboedel opgeschreven en waarde geschat.Dat kan, dat hebben wij ook gedaan, maar dan heb je dus ook zelf het risico dat je onderverzekerd bent en dus minder uitgekeerd krijgt.
Ik sluit me aan bij veronicas. Dit is echt heel gebruikelijk hoor.

Bijna niemand weet wat ie allemaal aan inboedel heeft staan en wat het waard is en daarom hanteren ze en soort inboedelmeters. ahdv standaardvragen (leeftijd, inkomen, gezinssamenstelling) wordt je ingedeeld in een bepaalde categorie. Hieruit komt dan een verzekerd bedrag. Dit hebben mensen van jou leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen gemiddeld ongeveer aan inboedel in huis staan.

In praktijk kun je best iets meer of minder hebben, maar daarvoor zijn het gemiddelden.

En meestal krijg je daarbij de garantie tegen onderverzekering. Een garantie die je vrijwel nooit krijgt als je zelf een verzekerd bedrag opgeeft (tenzij je daarvoor echt een lijst hebt opgesteld waar alles opstaat met waarde, maar dan loopt je idd weer het risico dat je nieuwe aankopen vergeet te melden aan je verzekering). En een garantie die nuttig is, want zoals Veronicas al uitlegde krijg je bij onderverzekering dus niet je gehele schade uitgekeerd, ook al is die schade minder dan het bedrag dat je verzekerd hebt.

En dat je dan gemiddeld heel iets oververzekerd ben, ja dat kan. als jij net wat minder inboedel hebt dan gemiddeld bv. En natuurlijk calculeert de maatschappij een bepaalde marge in en zullen de gemiddelden ws iets hoger zijn aangehouden.

Maar je hebt het hier over een premie van ws ca 10,-. En als je dan zelf vindt dat je wel voor 10.000,- minder verzekerd kunt zijn scheelt je dat wellicht 1,50 aan premie. Nou, dat is een forse besparing hoor. Daarvoor zou ik liever die garantie hebben ipv zelf druk zijn met bijhouden wat ik nu weer gekocht of weggedaan heb en checken of mijn inboedelwaarde nog wel actueel zijn....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven