Geld & Recht alle pijlers

Vliegticket - niet personeel

02-03-2017 20:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje...

mijn werkgever wil dat ik een ticket, welke hij kado geeft aan iemand die hem (prive) helpt, in de administratie boeken onder personeelskosten...? Volgens mij kan of mag het niet...(heb al tegen hem gezegd) Maar klopt dit en/of hoe kan ik hem duidelijk maken dat het niet kan.

alvast bedankt....
Is hij de eigenaar van het bedrijf?
zijn eindverantwoording toch?

Creatief boekhouden ;)
Ik zou een tickets voor jou hele familie eisen en die op hetzelfde nummer boeken..

Alleen onder die voorwaarde en anders niet;)
Tuurlijk kan dat. Of het netjes is, is een tweede. Maar hij kan het gewoon boeken onder personeelskosten/uitgaven.

Weet je zeker dat die persoon geen enkele relatie heeft met het bedrijf?
Leren ze niet wat je bij zulke situaties moet doen tijdens je opleiding?
Dat kan niet - zijn geen zakelijke kosten, dus niet aftrekbaar in belasting.

Als je dit boekt die je mee aan belastingfraude. Heel kleinschalig en heel vaak voorkomend, maar niet etisch.
haha.. ja heel creatief en nee geen enkele relatie met het bedrijf.

En idd, hij is eindverantwoord voor alles. Heb ook ticket gevraagd voor de familie... maar mocht niet.

Dank jullie wel...
quote:mimes69 schreef op 02 maart 2017 @ 20:38:

En idd, hij is eindverantwoord voor alles. Heb ook ticket gevraagd voor de familie... maar mocht niet.Dat je zegt, hey baas, ik voel me er niet heel erg fijn bij om dat zo te boeken omdat dat niet volgens de regels is, daar kan ik inkomen. Maar dat je dan zelf om een ticket gaat vragen. Oke, das raar en ongepast. Hoop dat het een grapje was?
quote:mimes69 schreef op 02 maart 2017 @ 20:38:

haha.. ja heel creatief en nee geen enkele relatie met het bedrijf.

En idd, hij is eindverantwoord voor alles. Heb ook ticket gevraagd voor de familie... maar mocht niet.

Dank jullie wel...Ik stond op het punt om je te adviseren over hoe je dit integer op kunt lossen, maar kennelijk is ethiek en integriteit niet jouw grootste zorg?
quote:-NummerZoveel- schreef op 02 maart 2017 @ 21:23:

[...]

Ik stond op het punt om je te adviseren over hoe je dit integer op kunt lossen, maar kennelijk is ethiek en integriteit niet jouw grootste zorg?

Grapje...

Ja, tuurlijk wil ik het oplossen... graag jou advies..
Boeken als relatiegeschenk? Mocht de belastingdienst of accountant er vragen over hebben moeten ze bij je baas zijn.
Een ticket voor iemand die hem prive helpt? Dat klinkt als een ticket voor zijn minnares die meegaat op zakenreis.
De beste oplossing voor jou in dit geval is om het verzoek op e-mail te laten zetten door hem en vervolgens de opdracht uit te voeren als opgedragen en dit te bevestigen met je bedenkingen erbij genoteerd. Hij is je baas en kan je opdrachten geven.

Mocht er stront aan de knikker komen dan heb jij die e-mail nog om alle schuld op hem te schuiven.
quote:zitterd81 schreef op 03 maart 2017 @ 11:30:

De beste oplossing voor jou in dit geval is om het verzoek op e-mail te laten zetten door hem en vervolgens de opdracht uit te voeren als opgedragen en dit te bevestigen met je bedenkingen erbij genoteerd. Hij is je baas en kan je opdrachten geven.

Mocht er stront aan de knikker komen dan heb jij die e-mail nog om alle schuld op hem te schuiven.Ze zou dan dus medeplichtig zijn aan belastingontduiking. Justitie boeit het niet of je dat in opdracht doet of niet.
quote:-NummerZoveel- schreef op 03 maart 2017 @ 11:32:

[...]

Ze zou dan dus medeplichtig zijn aan belastingontduiking. Justitie boeit het niet of je dat in opdracht doet of niet.Hiervoor gaat justitie je echt niet pakken. Het is meer een etisch vraagstuk. Als je sterk genoeg in je schoenen staat doe je het gewoon niet en gaat deze factuur dus als prive de boeken in.
Heb het niet gedaan.., gewoon prive geboekt.
quote:mimes69 schreef op 03 maart 2017 @ 16:34:

Heb het niet gedaan.., gewoon prive geboekt.Klasse.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven