Geld & Recht alle pijlers

Voedselbank

30-01-2013 15:26 1197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week kan ik voor de eerste keer terecht bij de voedselbank.

Zeker nieuw voor mij, maar het zal zeker schelen op de wekelijkse boodschappen.

Iemand ervaringen met een voedselbank?

Hoor ook weleens verhalen van mensen dat veel producten over de datum zijn.
Werksters en oppas mag in bepaalde gevallen handje contantje betalen, zonder afdracht van premies of belastingen. De werkster of oppas moet natuurlijk wel gewoon belasting afdragen (en de inkomsten opgeven in verband met verminderd recht op bijstand). Lees maar eens na, over de regeling dienstverlening aan huis:

http://www.rijksoverheid. ... stverlening-aan-huis.html
quote:Eefje1979 schreef op 06 februari 2013 @ 22:19:

Nee tuurlijk is dat niet oké om te doen. Maar ik denk dat als ik in de situatie zou komen dat ik geen geld meer heb om voor mn kinderen eten te kopen ik dat dus wel zou doen.En om te voorkomen dat zo'n situatie ontstaat, dat je geen eten voor je kinderen meer hebt dus, is er zoiets als de voedselbank.
quote:Eefje1979 schreef op 06 februari 2013 @ 22:16:

Oh, nou in dat geval... Dan betaal ik mn oppas wit haha.

Maar even voor mijn beeldvorming, als je iemand wit betaald, ben je dan ook niet verplicht om daar bep. Extra belastingen over te betalen, zoals premies enzo?Nee die verandwoordelijkheid ligt bij de schoonmaakster. Die moet de inkomsten opgeven bij de belasting, waarna daar later belasting enz. over betaald worden.
Zwart werken vind ik een echte no no.

In welke situatie dan ook.

Het forum heeft weer eens kuren.dus ik ga zo maar eens wat nuttigs doen.

Beeldig bedankt voor je link, ik ga er eens naar kijken.
En adviseren om zwart te werken kan echt niet.
quote:Eefje1979 schreef op 06 februari 2013 @ 22:19:

Nee tuurlijk is dat niet oké om te doen. Maar ik denk dat als ik in de situatie zou komen dat ik geen geld meer heb om voor mn kinderen eten te kopen ik dat dus wel zou doen.Als je 2 schoonmaak adresjes per week á 15 euro hebt, dan verdien je 120 euro per week. Als je daar de helft van opzij zet voor de belasting (wat waarschijnlijk te veel is), dan hou je iedere week 60 euro over om eten te kopen voor jezelf en je kinderen. Dus ook geen reden om dat zwart te houden. Wel verleidelijk, maar geen goede reden.
Maar in dat geval is zo'n baantje zo gevonden dan lijkt me. Als de werkgever daar verder niets mee te maken heeft of de werknemer het nou opgeeft of niet.
quote:Eefje1979 schreef op 06 februari 2013 @ 22:32:

Maar in dat geval is zo'n baantje zo gevonden dan lijkt me. Als de werkgever daar verder niets mee te maken heeft of de werknemer het nou opgeeft of niet.

Klopt de werkgever heeft er niks mee te maken wat de werkneemster met haar inkomsten doet.

Als werkgever kan je er ook niet op aangesproken worden als ze de inkomsten niet meld bij de belasting.
In mijn omgeving worden de werksters juist steeds meer de deur uit gedaan. We zitten midden in een crisis immers en iedereen moet bezuinigen. Dus "zo gevonden" dat klinkt wel heel leuk, maar heel realistisch is het niet volgens mij.

Idem met oppassen, wat ik zie is dat kinderen vooral van de opvang afgehaald worden en dat ouders steeds vaker óf minder gaan werken (of stoppen of gewoon geen werk meer hebben), óf hun netwerk inschakelen om de kinderen op te vangen. Gratis dus.
Poetsen is geen zwart werk als de werkster haar uren maar opgeeft en binnen een bepaald aantal uren blijft, dus om 200 euro per maand bij te verdienen (2 huisjes dan ben je er al) dat kan prima zonder een contract of zonder dat je werkgever premies moet betalen. Jij moet dan zelf de IB afdragen en dan is het gewoon wit.
quote:Italie_Meisje schreef op 06 februari 2013 @ 12:54:

[...]

Oke even nog maar een keer uitleggen dan. Onze prioriteiten zijn heel helder hoor. Studeren is nu belangrijk, hij moet namelijk nog een half jaar en is dan klaar met zijn studie. Nu stopeen zodat hij nu meer kan werken is alleen nu een oplossing. Dan heeft hij dus straks geen diploma's alleen middelbare school, heeft hij dus niks aaan mocht hij zijn baan kwijt raken. Dus nu nog een halfjaar parttime werken is een veel beter iets. Na dat half jaar zijn onze problemen ook voorbij, hij heeft een vaste baan en die wordt dan omgezet naar fulltime met salaris verhoging.

Ik heb twee banen en werk gemiddeld 6 uur, maar dat gaat meer worden. Ik heb een baan bij de post, 6 uur per week op papier. Daarnaast heb ik een baan in de kinderopvang. Dit is op inval basis. Met kans dat dit later opgezet wordt naar een normaal contract. Helaas is het invallen op dit moment niet zo veel. Maar er zijn een aantal collega's die binnenkort met zwangerschapsverlof gaan dus hopelijk wordt het dan meer.

De voedselbank is ook geen oplossing voor ons voor altijd maar voor tijdelijk. Tot het beter gaat. We krijgen nu een bijstands uitkering en die is bijna net zo hoof als onze vaste lasten, daar blijft niet veel meer van over. De lasten die we konden verminderen hebben we vermindert of opgezegd. Maar ja de huur blijft ( ongeveer 500) dan heb je nog g/w/l, verzekeringen enz.

Is het nu iets duidelijker? Ik zou niet weten wat we anders moeten doen. Het gaat dus echt voor ongeveer een half jaar.

We zijn al blij dat mijn vriend zijn afstudeer stage gewoon op zijn werk kan doen. Anders had hij nog ontslag moeten nemen ook om 5 maanden bij een ander bedrijf onbetaalde stage te gaan doen. In overleg kan hij dat bij zijn huidige baan doen met behoud van salaris. ( school moet nog toestemming geven officieel, maar onofficieel is er al toegezegd)

Dit vind ik eerlijk gezegd wel wat vreemd. Dit is dus een bewuste keuze; studeren, bij de voedselbank lopen en bijstand genieten. Uiteraard is studeren belangrijk maar ik wist niet dat dat door de bijstand en voedselbank gefinancierd kon worden.

Ik misgun het je niet hoor maar vind het eerlijk gezegd een luxe situatie.
-
anoniem_151171 wijzigde dit bericht op 07-02-2013 00:12
Reden: laat maar, zinloos
% gewijzigd
quote:schijfvan5 schreef op 06 februari 2013 @ 22:43:

[...]

Dit vind ik eerlijk gezegd wel wat vreemd. Dit is dus een bewuste keuze; studeren, bij de voedselbank lopen en bijstand genieten. Uiteraard is studeren belangrijk maar ik wist niet dat dat door de bijstand en voedselbank gefinancierd kon worden.

Ik misgun het je niet hoor maar vind het eerlijk gezegd een luxe situatie.helemaal eens.
Je kan ook fulltime werken en je studie vertragen en in de avonduren doen. Dat doen wel meer mensen die hun studie niet hebben afgemaakt en deze later weer oppakken.
@sabbaticalmeds, jouw standpunt is al helder hoor ( een post of wat geleden al) Italie_meisje ziet het anders en dat is net als jij haar goed recht.
Nou vind ik niet zo gek hoor.. al die commercials voor 3de wereldlanden zijn er toch op gericht om mensen 'een vis te leren vangen in plaats van voor te schotelen' En een halfjaartje dat kunnen wij alle 16, inmiddels misschien 17 miljoen mensen wel trekken hoor. Liever de mensen aanpakken die moedwillig jarenlang in de bijstand zitten en niks willen, dan mensen die wel een plan trekken om in eigen voorziening te gaan voorzien..
Luister naar je hart, want dat klopt
quote:Eefje1979 schreef op 06 februari 2013 @ 22:09:

@Italië-meisje. Nee, ik snap dat je liever niet zwart werkt. Maar soms breekt nood wetten. Ze hoeven er nooit achter te komen natuurlijk. Als ik hier thuis n schoonmaakster in dienst zou nemen zou ik haar echt niet wit betalen. Gewoon 15 euro per uur handje contantje. Net zoals dat je gewoon met de oppas afrekent.

Ga jij nu hier zwart werken stimuleren? Heb je nooit alle topics mee gelezen die worden geopend over mensen die wat bij werken, of ze die aan moeten geven bij dienst welzijn? Ooit al het commentaar hiervan mee gekregen? Zwart werken is zwart werken, tegenwoordig staat er een flinke boete voor!

Voor dienst welzijn uitkering mag het absoluut niet.
quote:Eefje1979 schreef op 06 februari 2013 @ 22:09:

@Italië-meisje. Nee, ik snap dat je liever niet zwart werkt. Maar soms breekt nood wetten. Ze hoeven er nooit achter te komen natuurlijk. Als ik hier thuis n schoonmaakster in dienst zou nemen zou ik haar echt niet wit betalen. Gewoon 15 euro per uur handje contantje. Net zoals dat je gewoon met de oppas afrekent.

Wauw, wat een goed advies!

En dan wordt je gepakt op fraude plegen en sta je zo binnen 3 maanden met je hele hebben en houwen op straat, omdat je geen uitkering meer krijgt en je de rekeningen helemaal iet meer kunt betalen, plus de fikse boete die je krijgt en je uitkering terug mag betalen. je werkt jezelf dan van de regen in de drup.

Witte poetsmevrouw uithangen heeft geen zin, het wordt gekort op je uitkering en ben je terug bij "af".
@ Sabatticalmeds

Er zijn veel mensen zonder MBO- diploma. Je hebt er wel een snoeihard oordeel over, om even met jouw woorden te spreken :

Met uitzondering van zij die vanwege verstandelijke of psycho-sociale beperkingen niet in staat zijn een diploma te halen.

Dan is het gerechtvaardigd om geen diploma te hebben?

@ Iedereen:

Je kunt lang en breed lullen en discussiëren over wie, hoe,wat en waarom, feit is en blijft dat er mensen bij de VB aankloppen.

De mensen weten dat het niet dé oplossing is en men wordt wel degelijk gestimuleerd om weer de boel op de rails te krijgen. Het is een overbrugging, een ondersteuning in moeilijke tijden.

Sommige mensen kunnen zich totaal niet voorstellen wat het voor iemand betekent om naar de VB te moeten. Mensen die er eerlijk voor uit durven te komen hier, hebben het gevoel door, wellicht de goede bedoelingen, een "verdomhoekje" ingemanouvreerd en er proef een soms belerende toon.

Heel jammer, want het is voor veel mensen en fikse aanslag op hun zelfvertrouwen om naar de VB te gaan.

Ieders situatie is zo ontzettend persoonlijk. vraag me soms af wanneer men eens een keer leert dat men niet bij elkaar achter de deur kan kijken. Dat men niet weet wat de reden was in het verleden dat er geen opleiding is afgemaakt bijv.

Het is al erg genoeg dát het noodzakelijk is.

Het is niet te hopen voor sommigen dat men er zelf ook een keer voor komt te staan om die aanvraag voor de VB te moeten doen.

Het is soms eerder aan de orde dan je zelf voor mogelijk had gehouden.

Ik heb ze gezien, gehoord, de mensen die altijd riepen: "Nou, ik kijk wel uit hoor, dat zal míj nòòit overkomen! " en een "grote mond" over anderen hadden: "Dan hadden ze maar.... dan moeten ze maar... belachelijk... bla,bla,bla "

En ze draaien nu met een rood hoofd hun hoofd een andere kant op als ze een bekende zien, ze schamen zich kapot...

Ik begrijp het aan de andere kant wel, heb ik al eerder gezegd.

Ik heb wel (af) geleerd om op die manier te denken. Want nogmaals: Niemand kan bij de ander achter de deur kijken.

Elk huishouden steekt anders in elkaar, geen situatie is gelijk.

Wat je hier leest van mensen is eigenlijk summiere info, er spelen veel meer dingen een ( bij ) rol die wel degelijk een invloed op de situatie hebben, maar niet verteld worden. Net zo min als dat een ander zijn hele hebben en houden hier neerzet.

Dacht dat dit topic bedoeld was om mensen, die bij de VB lopen, elkaar tot een hand en voet te kunnen zijn, ipv op belerende toon in een hoek gedrukt te worden waar men liever niet zit.

Je mening geven, best, maar zet elkaar niet de duimschroeven aan, de wereld sucks enough...
quote:Flowerpowerwoman schreef op 07 februari 2013 @ 09:42:

[...]

Witte poetsmevrouw uithangen heeft geen zin, het wordt gekort op je uitkering en ben je terug bij "af".En waarom heeft dat precies geen zin? Het is toch je doel om in je eigen onderhoud te kunnen voorzien? Als je dat (deels) kunt doen door te poetsen dan lijkt me daar helemaal niks mis mee.
quote:Sophiaaaaa schreef op 07 februari 2013 @ 10:30:

[...]

En waarom heeft dat precies geen zin? Het is toch je doel om in je eigen onderhoud te kunnen voorzien? Als je dat (deels) kunt doen door te poetsen dan lijkt me daar helemaal niks mis mee.

Men stelt dat men dan gaat poetsen om extra geld in het laatje te kunnen krijgen zodat men niet meer naar de VB hoeft.

In dat geval gaat die vlieger niet op. het totaalbedrag wat je verdient MOET je opgeven aan de uitkerende instantie, die je dan dat volledige bedrag kort op je uitkering.

Dan schiet je er dus niets mee op als het om EXTRA gaat, zodat je vooruit zou komen. Het geld heb je weliswaar zelf verdiend ( lijkt mij heel erg fijn, maar da's persoonlijke mening ), maar haalt je niet bij de VB weg.
quote:Flowerpowerwoman schreef op 07 februari 2013 @ 10:36:

[...]

Men stelt dat men dan gaat poetsen om extra geld in het laatje te kunnen krijgen zodat men niet meer naar de VB hoeft.

In dat geval gaat die vlieger niet op. het totaalbedrag wat je verdient MOET je opgeven aan de uitkerende instantie, die je dan dat volledige bedrag kort op je uitkering.

Dan schiet je er dus niets mee op als het om EXTRA gaat, zodat je vooruit zou komen. Het geld heb je weliswaar zelf verdiend ( lijkt mij heel erg fijn, maar da's persoonlijke mening ), maar haalt je niet bij de VB weg.Niemand houdt je tegen om meer geld te verdienen met schoonmaken dan je met een uitkering krijgt. Het zet dus hoe je het ook wendt of keert zoden aan de dijk.
Als je 4 a 5 dagen per week poetst hoef je geen gebruik meer te maken van de bijstand lijkt me.
Ok dames, hebben jullie zoveel adresjes in de aanbieding?

Ben gaarne bereid ze door te geven aan degenen die dan op die manier hun geld zouden willen en kunnen verdienen.

Gesteld dat iemand met een uitkering 4 dagen gaat poetsen, laten we zeggen 6 uur per dag `15.00 euro ( zag dat ergens voorbij komen ) . dat maakt 90 euro per dag x 4 = 360 euro per week =

1440 euro per 4 weken. Bruto.

Men moet nog belasting en premies afdragen, haal er iets minder dan de helft af ( je bent dan een soort van ZZP-er ). Dan hou je netto ongeveer 750 euro over om alles van te doen. Dat redt je niet, dus, aanvullende uitkering= bijstand. ook al zou je toeslagen mogen ontvangen, hoe je het ook wendt of keert: je werkt je de schompes en tóch moet je bijstand blijven ontvangen.

Leuk bedacht, waardeer de ideeën, denk dat de meeste mensen die rekensom al lang gemaakt hebben, als men geluk heeft een baantje als poetsvrouw/meneer heeft kunnen bemachtigen.

Steeds meer mensen doen de huishoudelijke hulp de deur uit ivm bezuinigen en er wordt gesteld dat het voor het oprapen ligt

Het lijkt trouwens wel alsof de mensen die met ideeën.aankomen dragen dat je geen bijstand nodig hebt per sé hun gelijk willen halen.

Lees mijn posting van 10:15 uur nog eens door.

Klinkt allemaal zo simpel: "Dan ga je toch 4 à 5 dagen in de week poetsen? je kunt bèst wel werken hoor, als je maar wílt!

Yeah, right, vertel dat maar tegen al die mensen die zich suf solliciteren of de mensen die wel wíllen, maar niet kunnen ( ZW )
quote:schijfvan5 schreef op 06 februari 2013 @ 22:43:

[...]

Ik misgun het je niet hoor maar vind het eerlijk gezegd een luxe situatie.

Ik ook, ik vind bijstand en voedselbank iets voor mensen die echt klem zitten, en niet als in dit soort luxe situatie's. Vanuit ons bedrijf hebben wij een actie opgezet om de plaatselijke voedselbank te ondersteunen. Wat ik daar zag waren schrijnende situatie's, niet zoals bovenstaande situatie. Veel ZZPérs die geen werk meer hadden en niet in aanmerking komen voor een uitkering, 50+ die zonder werk zijn gekomen en niet meer worden aangenomen, veel werkloze bouwvakkers, en alleenstaande moeders met kinderen.

Heb zelf een opleiding gevolgd en daarnaast s'avonds kantoren schoongemaakt (wit) snap van dit stel dus helemaal niets.

Overigens partner en ik werken allebei fulltime om onze middelbare schoolkinderen te kunnen onderhouden en straks een studie te kunnen betalen, en eventueel bij baan verlies van 1 van ons nog een volwaardig loon over te houden waarmee we met een flinke broekriem aanhaling ons hoofd zelfstandig boven water kunnen houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven