Geld & Recht alle pijlers

Volwassen zoon in huis. Hoeveel bijstand?

19-01-2011 21:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Case:

Gescheiden vrouw heeft WAO uitkering die aangevuld wordt tot bijstandsniveau. In haar woning woont een volwassen zoon met een fulltime salaris.

Wordt deze vrouw gekort op haar bijstand doordat het salaris van zoonlief wordt meegerekend?
ja
Ik heb er geen verstand van maar logischerwijs zou ik zeggen van wel. Die zoon kan bijdragen in huur/gas/water/licht/boodschappen waardoor vrouw minder uitkering nodig heeft.
Ja, deze vrouw kan namelijk de kosten van haar levensonderhoud delen.... Laat haar informeren bij haar consulent van de Sociale Dienst.
Ja, de toeslag wordt lager.

De moeder kan, nu zij een medebewoner heeft met inkomen, haar woonlasten delen. Haar basisnorm blijft wel hetzelfde, maar de toeslag wordt hierdoor lager (van 20% naar 10% verlaagd). Dit is ongeacht hoe hoog of laag de inkomsten van het kind zijn).
Moeder moet zich bewust zijn dat het inkomen van haar inwonende zoon ook mee wordt meegeteld bij het de berekening van de huurtoeslag. Met als gevolg een verlaging of zelfs geen recht meer.

zie ook www.toeslagen.nl

Als moeder alleenstaand is kunnen de gemeentelijke belastingen met een extra inwoner hoger worden.

Het is dus erg belangrijk dat de zoon ook daadwerkelijk mee gaat betalen aan de woonlasten. Anders gaat moeder ernstig achteruit in haar besteedbaar inkomen.
dat van die toeslagen is mij bekend.

Het gaat echter om haar bijstandsinkomen. Ik heb berekend dat dat voor een alleenstaande vrouw 650 euro is (+/-). Voor een gezin op bijstandsniveau is dat uiteraard hoger.

Haar situatie is echter speciaal. Haar zoon staat bij haar ingeschreven en hij heeft een normaal inkomen.....