Geld & Recht alle pijlers

Volwassen zoon in huis. Hoeveel bijstand?

19-01-2011 21:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Case:

Gescheiden vrouw heeft WAO uitkering die aangevuld wordt tot bijstandsniveau. In haar woning woont een volwassen zoon met een fulltime salaris.

Wordt deze vrouw gekort op haar bijstand doordat het salaris van zoonlief wordt meegerekend?
ja
Ik heb er geen verstand van maar logischerwijs zou ik zeggen van wel. Die zoon kan bijdragen in huur/gas/water/licht/boodschappen waardoor vrouw minder uitkering nodig heeft.
Ja, deze vrouw kan namelijk de kosten van haar levensonderhoud delen.... Laat haar informeren bij haar consulent van de Sociale Dienst.
Ja, de toeslag wordt lager.

De moeder kan, nu zij een medebewoner heeft met inkomen, haar woonlasten delen. Haar basisnorm blijft wel hetzelfde, maar de toeslag wordt hierdoor lager (van 20% naar 10% verlaagd). Dit is ongeacht hoe hoog of laag de inkomsten van het kind zijn).
Moeder moet zich bewust zijn dat het inkomen van haar inwonende zoon ook mee wordt meegeteld bij het de berekening van de huurtoeslag. Met als gevolg een verlaging of zelfs geen recht meer.

zie ook www.toeslagen.nl

Als moeder alleenstaand is kunnen de gemeentelijke belastingen met een extra inwoner hoger worden.

Het is dus erg belangrijk dat de zoon ook daadwerkelijk mee gaat betalen aan de woonlasten. Anders gaat moeder ernstig achteruit in haar besteedbaar inkomen.
dat van die toeslagen is mij bekend.

Het gaat echter om haar bijstandsinkomen. Ik heb berekend dat dat voor een alleenstaande vrouw 650 euro is (+/-). Voor een gezin op bijstandsniveau is dat uiteraard hoger.

Haar situatie is echter speciaal. Haar zoon staat bij haar ingeschreven en hij heeft een normaal inkomen.....
Ik woon zelf bij mijn moeder in, die freelancer is en alle kosten betaalt. Ik woon een maand of 3 bij haar en dat is tijdelijk, ook heb ik nog geen inkomen (nieuwe baan begint volgende week). Mijn ww is afgelopen, maar volgens mijn moeder (die zelf nogal veel met het uwv te maken heeft vanwege haar werk als personeeladviseur) heb ik geen recht op bijstand omdat ik bij haar woon en zij voor ons allebei kan providen.

Maar goed, ik ben 26, dus de case is anders...
Als ze alleen zou wonen zou haar arbeidsongeschiktheidsuitkering in principe worden aangevuld tot ¤ 873,71 excl vakantietoeslag ( bijstandsnorm voor een alleenstaande van ¤ 624,08 plus 20 % gemeentelijke toeslag 249,63,dwz 20 % van de gezinsnorm).

Bij een inwonend volwassen kind wordt haar inkomen aangevuld tot de bijstandsnorm voor een alleenstaande + 10 % gemeentelijke toeslag; dit is 624,08 + ¤ 124,81= 748,89 excl vakantietoeslag.
quote:dreamlogic schreef op 19 januari 2011 @ 22:02:

Mijn ww is afgelopen, maar volgens mijn moeder (die zelf nogal veel met het uwv te maken heeft vanwege haar werk als personeeladviseur) heb ik geen recht op bijstand omdat ik bij haar woon en zij voor ons allebei kan providen.

Maar goed, ik ben 26, dus de case is anders...Je hebt wel degelijk recht op bijstand! Maar dan volgens de wet WiJ dit is voor jongeren tot 27. Ik had hierdoor gewoon recht op bijstand terwijl ik bij mijn moeder woonde en ik kreeg gewoon volledige uitkering van rond de 6 a 700 euro. Voor zover ik weet heeft het inkomen van jou moeder hier geen invloed op. Ik hoefde iig niks door te geven van het inkomen van mijn moeder. ( en zij verdient ook behoorlijk) http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/1853

Maar On topic:

Als je bijstand aanvraagt en je zoon werkt, kun jij inderdaad gekort worden, omdat er ook verwacht word dat hij financieel bijdraagt in huis. Het kan ook zijn dat je hierdoor geen recht heb op huurtoeslag e.d.
quote:naomiloves schreef op 19 januari 2011 @ 23:01:

[...]

Je hebt wel degelijk recht op bijstand! Maar dan volgens de wet WiJ dit is voor jongeren tot 27. Ik had hierdoor gewoon recht op bijstand terwijl ik bij mijn moeder woonde en ik kreeg gewoon volledige uitkering van rond de 6 a 700 euro. Voor zover ik weet heeft het inkomen van jou moeder hier geen invloed op. Ik hoefde iig niks door te geven van het inkomen van mijn moeder. ( en zij verdient ook behoorlijk) http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/1853

In de WIJ krijg je geen uitkering als je bij je ouders woont. Je moet naar school of aan het werk.

Maar On topic:

Als je bijstand aanvraagt en je zoon werkt, kun jij inderdaad gekort worden, omdat er ook verwacht word dat hij financieel bijdraagt in huis. Het kan ook zijn dat je hierdoor geen recht heb op huurtoeslag e.d.
In de WIJ krijg je geen uitkering als je bij je ouders woont. Je moet naar school of aan het werk.

Klopt niet. Afhankelijk van of je (voldoende) inkomsten hebt uit je werkleeraanbod WIJ kun je ook een inkomensvoorziening WIJ krijgen, ongeacht of je bij je ouders woont of niet.

Falkor en Vliegvogeltje geven het juiste antwoord op de casus van Bergje, maar e.e.a. is ook afhankelijk van de toeslagenverordening van de betreffende gemeente.
quote:dreamlogic schreef op 19 januari 2011 @ 22:02:

Ik woon zelf bij mijn moeder in, die freelancer is en alle kosten betaalt. Ik woon een maand of 3 bij haar en dat is tijdelijk, ook heb ik nog geen inkomen (nieuwe baan begint volgende week). Mijn ww is afgelopen, maar volgens mijn moeder (die zelf nogal veel met het uwv te maken heeft vanwege haar werk als personeeladviseur) heb ik geen recht op bijstand omdat ik bij haar woon en zij voor ons allebei kan providen.

Maar goed, ik ben 26, dus de case is anders...Je moeder heeft het dus verkeerd.
quote:_Branwen_ schreef op 20 januari 2011 @ 05:29:

Klopt niet. Afhankelijk van of je (voldoende) inkomsten hebt uit je werkleeraanbod WIJ kun je ook een inkomensvoorziening WIJ krijgen, ongeacht of je bij je ouders woont of niet.

Falkor en Vliegvogeltje geven het juiste antwoord op de casus van Bergje, maar e.e.a. is ook afhankelijk van de toeslagenverordening van de betreffende gemeente.ja maar dat is de laatste stap gemeente zal het af willen wimpelen op de stufi en het werktraject
Krijgt ze bijstand (WWB) van de gemeente of krijgt ze een teoslag (Toeslagenwet) van het UWV?

Voor de TW is ze alleenstaand en krijgt ze een aanvulling tot 70% van het minimumloon van het UWV.

De WWB geeft voor een alleenstaande (aanvulling tot) 50% van het minimumloon plus een woontoeslag van 20%. Die 50% is (nu nog) onafhankelijk van het inkomen van het kind. De woontoeslag is wél afhankelijk van het inkomen van het kind. Het beleid van de woontoeslag kan per gemeente verschillen. Meestal wordt de woontoeslag gehalveerd. Ofwel in totaal vult de WWB meestal aan tot 50%+10%=60% van het minimumloon. Maar let dus op: dit kan per gemeente verschillen!

Verder is huurtoeslag mede-afhankelijk van het inkomen van medebewoners. Zorgtoeslag niet. Gemeentebelastingen zijn weer afhankelijk van het gemeentebeleid.
...
quote:meds schreef op 20 januari 2011 @ 12:22:

[...]

ja maar dat is de laatste stap gemeente zal het af willen wimpelen op de stufi en het werktraject

In de WIJ krijgt iemand een werk-leertraject aangeboden en normaalgesproken krijg je vaak nog niet betaald of alleen een stagevergoeding. Meestal krijgt men dus een WIJ-uitkering. Ook als iemand thuiswoont - thuiswonende stufi is ruim onder bijstandsniveau, zelfs voor een inwonende alleenstaande.

Het is per gemeente afhankelijk in hoeverre het inkomen van thuiswonende meerderjarige kinderen worden meegeteld in gemeentelijke voorzieningen, maar ik weet dat dat in mijn gemeente bijna overal voor wordt meegeteld (en terecht). Niet alleen bij voorzieningen in het kader van het armoedebeleid, maar ook voor de WMO-voorzieningen.
quote:meds schreef op 20 januari 2011 @ 12:22:

[...]

ja maar dat is de laatste stap gemeente zal het af willen wimpelen op de stufi en het werktraject

Nee hoor, dat valt erg tegen / mee ('t is maar hoe je het bekijkt).

Onze clienten (en ook bij mijn vorige werkgever / gemeente) krijgen doorgaans een WLA waar niet meteen inkomsten uit (kunnen) voortvloeien. Meestal gaan daar wel een paar maanden aan vooraf, en sommigen kunnen uberhaupt niet werken, dus die zitten er niet tijdelijk in.
Toch een kanttekening op de post van Immaculata. Iemand met recht op studiefinanciering heeft sowieso geen recht op een werkleeraanbod of inkomensvoorziening WIJ* of een WWB-uitkering, ongeacht hoe hoog de stufi is. Alleen bij samenwoning met een partner die ook geen inkomsten heeft kan er aanvullende WWB aan beiden verstrekt worden (wanneer beiden 27+), of WIJ aan de partner zonder stufi.

Daarnaast is er dus best een grote groep jongeren die vanwege lichamelijke of psychische klachten niet kan werken (en toch (nog) niet in de Wajong zit), of waarbij de kinderopvang nog niet geregeld is, of waarbij de opleiding pas over een aantal maanden start, of ... Kortom, 9 op de 10 krijgt wel direct een inkomensvoorziening. Je bent ook verplicht als gemeente om ambtshalve het recht op de inkomensvoorziening te toetsen, dus dat is niet iets dat je kunt afwimpelen.

Overigens wordt niet het inkomen van thuiswonende, volwassen kinderen (uberhaupt ongeacht wie het is die inwoont) meegerekend, er wordt er vanuit gegaan dat je kosten met die inwoner kunt delen, en dus krijg je doorgaans een lagere toeslag op je basisnorm (sowieso afhankelijk van gemeentelijke toeslagenverordening).

* kanttekening: er is een uitspraak van de CRvB geweest die dit weer tegenspreekt. Het betreft een nieuwe wet, dus het wiel moet ook nog een beetje uitgevonden worden.
Ik wil iedereen bedanken voor de bijdrage!

Groet

Bergje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven