Geld & Recht alle pijlers

vraag ivm testament

29-08-2025 17:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al jaren meelezer, maar nog nooit een vraag gepost. Dus ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken.

Ik zit in een situatie waarbij mijn moeder is overleden en de relatie met mijn vader verstoord is. Mijn ouders waren vermogend en mijn vader jaagt samen met een familielid, zijn geld er in rap tempo doorheen. Mijn ouders hadden samen een langstlevende testament met een aantal bepalingen. Nu wil het geval dat er in het testament van moeder staat dat de erfgenamen aanspraak kunnen maken op hun rechtmatige erfdeel, wanneer de overgebleven partner (in dit geval vader) aanspraak maakt op voorzieningen vanuit de overheid waar een vermogenstoets voor moet plaatsvinden. Recent kwam ik erachter dat dit zonder mijn medeweten gebeurd is. Klopt mijn veronderstelling dat de situatie nu zo is, dat ik dat daadwerkelijk aanspraak kan maken op mijn rechtmatige erfdeel van mijn overleden moeder? Of zitten er addertjes onder het gras bij deze bepaling? En is een vermogenstoets een vermogenstoets? Of wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende toetsen en/of voorzieningen?
Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Ik denk dat je een jurist moet raadplegen:) niemand kent het testament en kan dus uitsluitsel geven...
Daar sluit ik me bij aan.

In algemene zin wordt zoiets opgenomen als achterblijvende partner in verzorgings- of verpleeghuis wordt opgenomen om op die manier onder een hoge(re) eigen bijdrage uit te komen.
Dank je voor je reactie!
Uiteindelijk denk ik ook dat ik die stap wil gaan maken. Maar ik zou zo graag wat meer beslagen ten ijs komen. Ook voor ik die stap ga maken.
Dat klopt Girasole. En ik vermoed ook dat dat de intentie is geweest toen mijn ouders het testament opstelden. In het geval van mijn vader gaat het om de aanvraag van een hulpmiddel.
Blauwepauw schreef:
29-08-2025 17:28
Dank je voor je reactie!
Uiteindelijk denk ik ook dat ik die stap wil gaan maken. Maar ik zou zo graag wat meer beslagen ten ijs komen. Ook voor ik die stap ga maken.
Maar dan juist moet je toch naar een notaris? Die kan je precies uitleggen waar je wanneer recht op hebt. Hier kan niemand dat, want niemand weet wat er precies in het (volledige) testament staat.....

Mijn ouder had ook een dergelijke bepaling in het testament staat. Achtergebleven partner heeft vruchtgebruik, tot idd een situatie ontstaat waar er sprake is van een vermogenstoets. Dan vervalt het vruchtgebruik en erven ik en sibling(s).

Aanvulling:

Oh, correctie, ik kijk het net even na, en in het testament staat specifiek dat het gaat om een situatie waar sprake is van een beroep op bijstand. Inderdaad bedoeld om ervoor te zorgen dat het vermogen/waarde van het huis niet opgegeten wordt door de overheid.
Je vader heeft van het overlijden van je moeder misschien wel geleerd dat je beter elke dag kunt genieten, omdat je nooit weet wanneer het afgelopen is.
Maar sowieso mag je vader toch zelf weten wat hij met zijn geld doet? Hij en je moeder hebben het zelf verdiend of gespaard.
Je ouders waren vermogend. Jij moet voor je eigen vermogen zorgen.
Dank jullie wel voor je feedback en tips! Die worden gewaardeerd.
Ik merk dat je opmerking me wat pijn doet Petronella. Ik heb het geld niet nodig. Er zijn voor mij andere redenen om dit zo te willen doen. Het geld verdwijnt nu in de verslaving van mijn brus. Dat wil ik niet faciliteren!

Ik moet er nu vandoor. Zal vanavond of morgenochtend weer reageren.
Voor vragen e.d. rond testament ga je naar een notaris, niet naar een jurist.
Petronella schreef:
29-08-2025 17:41
Je vader heeft van het overlijden van je moeder misschien wel geleerd dat je beter elke dag kunt genieten, omdat je nooit weet wanneer het afgelopen is.
Maar sowieso mag je vader toch zelf weten wat hij met zijn geld doet? Hij en je moeder hebben het zelf verdiend of gespaard.
Niet helemaal waar. Het betreft het erfdeel van de moeder. Daarvan heeft topic-opener als erfgenaam ook recht op een deel. Echter heeft vader nu een fictief vruchtgebruik op haar deel van de erfenis in verband met de langstlevende regeling. En topic-opener heeft een vordering gekregen op haar vader. Deze is echter onder bepaalde omstandigheden opeisbaar. Het gaat dus niet om het geld van haar vader, maar wat haar moeder heeft achtergelaten. Daar mag vader dus niet zomaar alles van doen wat hij wil. Of hij zich daar ook aan houdt, is een andere vraag.
Petronella schreef:
29-08-2025 17:41
Ik sluit me hier volledig bij aan.
Ik denk dat die passage bedoeld is om dat wat je bij de overheid kan halen, je bij de overheid haalt. Stel je vader doet een beroep op aanvullende bijstand en dit wordt geweigerd omdat hij teveel vermogen heeft. IN dat geval zegt het testament dat de kinderen eerder het erfdeel mogen hebben want hoe eerder dat vermogen op is, hoe eerder je vader geld kan vragen bij de overheid. Een stomme bepaling, maar goed. Het heeft dus niks te maken met dat je vader het geld er nu doorheen jaagt. Dat is zijn goed recht trouwens.
Bontebok schreef:
29-08-2025 18:15
...Het heeft dus niks te maken met dat je vader het geld er nu doorheen jaagt. Dat is zijn goed recht trouwens.
Zijn geld wel ja, het geld van zijn overleden partner niet.
DronkenAardbei schreef:
29-08-2025 17:55
Ook goed. Een professional dan, niet t vivaforum 😉
Wanneer je naar een notaris gaat neem dan in ieder geval het testament mee, verklaring van erfrecht en overlijdensakte.

Voor jou en mij is het onbekende materie, maar het is (bijna) dagelijks werk van een notaris. Vertel bij het maken van de afspraak wel waar het over gaat, zodat je de juiste notaris te spreken krijgt.

Het eenvoudigste is om naar de notaris te gaan waar het testament is opgemaakt of waar jullie geweest zijn na het overlijden van je vader.
toulouse_74 schreef:
29-08-2025 18:21
Dat mag hij ook helemaal opmaken als hij wil.
De vruchtgebruik mag "de vrucht" niet verspillen. Maar het aantonen of er juridisch sprake is van verspilling kan lastig zijn.

To, ga naar de notaris en leg het testament voor.
toulouse_74 schreef:
29-08-2025 18:21
Ja hoor, hij heeft vruchtgebruik dus hij kan ermee doen wat hij wil.
WaterGirl schreef:
29-08-2025 18:23

Het eenvoudigste is om naar de notaris te gaan waar het testament is opgemaakt of waar jullie geweest zijn na het overlijden van je vader.
Dat hoeft niet, elke notaris kan het testament opvragen. Ik neem aan dat TO zegt inmiddels ook inzage heeft in het testament van moeder. Deze kan ze meenemen naar de notaris over versturen naar de notaris. Niet voor alle vragen hoef je gelijk een afspraak te maken.

Ik heb onlangs een andere vraag voorgelegd aan de notaris die het testament had afgewikkeld. Ik vond dat wel kunnen gezien deze ook netjes betaald is voor de afwikkeling en de vraag redelijk standaard was.
Ik ken het beding dat wanneer er sprake is van een langdurige opname in een WLZ voorziening, de vordering opeisbaar is. Bij een langstlevende stiefouder.

Op deze wijze opgesteld, omdat wanneer er sprake is van zorg vanuit de WLZ er na verloop van tijd ingeteerd gaat worden op het vermogen, ivm de eigen bijdrage.
DronkenAardbei schreef:
29-08-2025 17:55
Technisch gezien is een notaris ook een jurist die de richting notarieel recht heeft gevolgd, maar goed dat is spijkers op laag water zoeken.
Zarah schreef:
29-08-2025 17:34
Maar dan juist moet je toch naar een notaris? Die kan je precies uitleggen waar je wanneer recht op hebt. Hier kan niemand dat, want niemand weet wat er precies in het (volledige) testament staat.....

Mijn ouder had ook een dergelijke bepaling in het testament staat. Achtergebleven partner heeft vruchtgebruik, tot idd een situatie ontstaat waar er sprake is van een vermogenstoets. Dan vervalt het vruchtgebruik en erven ik en sibling(s).

Aanvulling:

Oh, correctie, ik kijk het net even na, en in het testament staat specifiek dat het gaat om een situatie waar sprake is van een beroep op bijstand. Inderdaad bedoeld om ervoor te zorgen dat het vermogen/waarde van het huis niet opgegeten wordt door de overheid.
bedoeld om ervoor te zorgen dat het vermogen niet besteed wordt aan de benodigdheden van vader maar dat deze benodigdheden door de overheid worden bekostigd.
Danae schreef:
29-08-2025 19:07
bedoeld om ervoor te zorgen dat het vermogen niet besteed wordt aan de benodigdheden van vader maar dat deze benodigdheden door de overheid worden bekostigd.
Ja. Precies dan kunnen wij het betalen.
Blauwepauw schreef:
29-08-2025 17:54
Het geld verdwijnt nu in de verslaving van mijn brus. Dat wil ik niet faciliteren!
Dat faciliteer jij ook niet, maar vader.

Hopelijk kan een notaris je verder helpen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven