Geld & Recht alle pijlers

vraag over nieuw koophuis: staat tuin na weghalen jacuzzi

01-05-2012 07:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik wist niet goed hoe ik dit onderwerp moest noemen. Het zit zo:

Wij hebben huis gekocht, vandaag is de overdracht. In de tuin, in de grond zat een jacuzzi die ter overname werd aangeboden. Die is verkocht (niet aan ons).

Nu heb ik destijds gezegd: wij nemen jacuzzi niet over maar verwachten wel dat dat gat dicht is.

Nu kwam ik gisteren in het huis om wat te meten, zag ik dat het gat nog in de grond zit, compleet met metsel en tegelwerk.

Wat is mijn recht?

Ik denk dat ze dat in goede staat moeten achterlaten. Jacuzzi zat in grond en hoorde dus eigenlijk bij onroerende zaak. Wij zijn anders overeengekomen maar dan dienen zij dit wel in goede staat achter te laten. Klopt dit?

De notaris gaf dit ook aan toen ik het destijds voorlegde.

Ik ga sowieso juridisch loket nog bellen straks, maar misschien weet een van jullie dit?
Staat de afspraak op papier? En wat staat er dan precies?
...
Je hebt vandaag nog de eindinspectie neem ik aan?

Overleg even met je makelaar.

Stond het dichten van het gat in de tuin in het voorlopig koopcontract!
ik hoop dat je e.e.a. over die afspraak schriftelijk hebt laten vastleggen?

Ennuh, als zij echt verlegen zitten om de verkoop, gewoon op je strepen blijven staan. Lijkt me niet dat ze de verkoop afblazen omdat ze dat moeten regelen!
Ja dat is dus het probleem, het staat niet op papier :( stom stom.

Idd eindinspectie.
Overleg even met de makelaar. Vrees dat je weinig kan doen.

Ook juridisch loket niet
Oke. Ja dat is dus het stomme het staat niet op papier. Alles was uit geonderhandelt bij tekenen behalve de jacuzzi.
Volgens mij kun je de overdracht weigeren of een deel van het aankoopbedrag achter houden, als de verkoper zich niet aan de afspraken houdt. Dit wordt echter wel lastiger als de afspraken niet op papier stonden.
quote:Liene85 schreef op 01 mei 2012 @ 07:39:

...

Nu heb ik destijds gezegd: wij nemen jacuzzi niet over maar verwachten wel dat dat gat dicht is.

...

Ik denk dat ze dat in goede staat moeten achterlaten.

...

dan dienen zij dit wel in goede staat achter te laten. Klopt dit?

'We verwachten' is niet hetzelfde als 'we hebben afgesproken'. Een afspraak is pas een afspraak als de tegenpartij akkoord gaat.

'Ik denk dat' geeft bij mij aan dat de afspraak dus niet duidelijk op papier staat.

Verder, wat is 'in goede staat'? Zij kunnen betogen dat het een nette zitkuil is. Over afwerkingsniveau kun je twisten.

Had je verwacht dat ze de het metsel/tegelwerk zouden verwijderen, het gat volstoppen met zand en dan bestraten? Dan moet die afspraak wel duidelijk op papier staan. Want netjes kan ook zijn: hier hebben jullie een leuke zitkuil, netjes aangeveegd.

Als de afspraak niet duidelijk op papier staat, wordt het denk ik wel erg moeilijk.
...
Misschien zijn ze het nog gewoon van plan om te doen?
Nee dat zijn ze niet van plan.

Ja ik denk dat het inderdaad lastig wordt.
Ik denk dat zij verwachten dat ze het netjes hebben achtergelaten. Dus weinig kans voor je dat ze het alsnog netjes(volgens jou) moeten achterlaten
Gefeliciteerd met je nieuwe woning.

Heb je het al gevraagd of ze het gat nog dicht maken?
Als het mondeling is overeengekomen dient men zich er ook aan te houden.

Bij de notaris zou ik vooraf vermelden dat verkoper zich aan die afspraak dient te houden.Notaris kan een schriftelijke verklaring in een bijlage optekenen dat verkoper voor bv 7 Mei de afspraak nog dient te voldoen zo niet dan worden de kosten die koper aan uitbesteding van die werkzaamheden kwijt is door verkoper te worden voldaan.Notaris kan bv 5000 euro tijdelijk vasthouden hiervoor.
"wij nemen jacuzzi niet over maar verwachten wel dat dat gat dicht is."

Bedenk wel, dat dit heel erg ruim opgevat kan worden... Theoretisch zouden ze het nu nog kunnen oplossen door het metselwerk te laten zitten in de grond, en de put vol te storten met bouwpuin. Dan voldoet het aan jouw oorspronkelijke wens, maar is het nog niet wat je eigenlijk wilt (stenen etc. eruit en schone tuinaarde erin, neem ik aan.)

Achteraf gezien had je het concreter moeten afspreken destijds, en op papier moeten zetten, maar daar doe je nu niets meer aan. Ik hoop dat je het via je notaris gespeeld krijgt, maar ik denk dat je juridisch niet zo sterk staat.
Ik denk dat je er het beste aan doet om het even met de makelaar te overleggen. Ook al heeft de notaris toen aangegeven dat hij het met jou eens was, er staat niets op papier, dus heb je er niets aan.

Misschien kun je vereniging eigen huis even bellen. Daar heb je qua juridische kennis op dit gebied en ervaring met overdrachten, veel meer aan dan het juridisch loket.

Succes. En probeer het een beetje leuk te houden. Als er zulke vage dingen over het gat zijn besproken zonder concrete afspraken, hebben de kopers, net zo goed als jij, het idee dat ze het netjes hebben gedaan.
Als ze er een groot zeil over leggen, is het gat ook afgedicht...

Er kan ook beton in gestort worden...

Of opgevuld met snoeiafval en gemaaid gras...
Hoe is het afgelopen to? Hopelijk zijn jullie tot een oplossing gekomen en heb je de sleutel ontvangen.
TO en partner hebben, gezien het lekkere weer, besloten de put in hun nieuwe tuin als zwembad in te richten en ze zijn nu druk in de weer met de tuinslang...

Niet opgelost, makelaar werkte niet echt mee. We hebben het er maar bij laten zitten, geen zin in flinke ruzie. Het is nu een gat met beton en tegelwerk. We kijken nog wat we er mee doen.
Als je een beetje van tuinieren houdt en het om een zonnige plek gaat, zou je het met (plexi)glazen afdekplaten als een kasruimte kunnen gebruiken..

Speelhol voor de kinderen

Hangtuin met allerlei hangplanten die mooi bloeien en groen gras onderin

Opbergplek voor tuinspullen

Verborgen val voor potentiele inbrekers

....
quote:tof schreef op 02 mei 2012 @ 09:01:

Verborgen val voor potentiele inbrekers

.... En ze dan wel een weekje erin laten zitten zeker?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven