Geld & Recht alle pijlers

Vraag over WAO

23-09-2011 17:50 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de WAO. Ik ben hier helaas niet zo thuis in.

Mijn vader is al 5 jaar gepensioneerd en krijgt sindsdien WAO en een pensioentje. Zijn WAO is iets van 1120 netto.

Mijn moeder is sinds kort 65 en heeft nu een brief ontvangen dat ze maandelijk een bedrag gaat krijgen van 682 euro en mijn vader gekort word naar 580 euro.

Samen word het inkomen dus iets hoger dan het bedrag wat mijn vader alleen kreeg.

Wat mijn vader (en ik ook) niet begrijp waarom dit is en hoe ze de berekening hebben gedaan.

Iemand die verstand heeft van WAO en mij wat kan verduidelijken?

Dank alvast.
Je haalt 'n paar kreten door elkaar: je vader krijgt geen WAO (wet arbeids ongeschiktheid) maar AOW (algemene ouderdoms wet).

Op de website van de Sociale VerzekeringsBank (svb.nl) kun je heel veel wijzer worden.
Ben je niet in de war met AOW? WAO is een arbeidsongeschiktheidsuitkering, die stopt wanneer iemand met pensioen gaat. Je vader krijgt vanaf nu zijn eigen AOWdeel en je moeder gaat partner AOW ontvangen. Tot die tijd heeft je vader AOW ontvangen voor twee personen omdat je moeder nog geen 65 was. In 2015 wordt de partner AOW afgeschaft indien de partner van degene die 65 jaar wordt jonger is dan 65, pas als die partner ook de leeftijd van 65 heeft bereikt krijgt een echtpaar de volledige AOW, tot die tijd moet die jongere partner maar gaan werken (alsof de banen voor het opscheppen liggen).
verba volant, scripta manent.
Precies. Het komt er op neer dat je vader voor zichzelf kreeg, + een aanvulling voor je moeder. Nu jouw moeder haar eigen AOW krijgt, wordt de aanvulling bij jouw vader er weer afgehaald.
Wat Nummer Zoveel zegt dus. Als je vader vroeger kostwinner was krijgt hij een extra toeslag voor je moeder. En dan is het extra voordelig als je moeder een stuk jonger is dan je vader, want dan krijgt je vader alle jaren dat hij 65 is en zij nog niet extra AOW voor haar. Tenminste zo was het bij mij vader en moeder (die 10 jaar in leeftijd verschillen)
@beukenootje

Zo is het idd wel jaren geweest, maar dat wordt in de toekomst dus anders.
Oh wat erg, ik bedoel dus idd AOW (wat een stomme fout).

Mijn vader krijgt al sinds 2005 AOW en sinds oktober dus min de aanvulling.

Alleen het bedrag is wel veranderd (hoger geworden).

Krijgt iedereen in Nederland die 65 word AOW ongeacht je werkverlden?
iedereen krijgt AOW met een paar uitzonderingen (bijv. als je in het buitenland gewerkt hebt e.d.). de koningin krijgt bijv. ook gewoon AOW
Bedankt dames
quote:Virginia_11 schreef op 23 september 2011 @ 18:51:

Oh wat erg, ik bedoel dus idd AOW (wat een stomme fout).

Mijn vader krijgt al sinds 2005 AOW en sinds oktober dus min de aanvulling.

Alleen het bedrag is wel veranderd (hoger geworden).

Krijgt iedereen in Nederland die 65 word AOW ongeacht je werkverlden?Je werkverleden maakt niet uit, wel het aantal jaren buiten Nederland. Voor ieder jaar dat je niet in Nederland woont tussen je 15e en de pensioengerechtigde leeftijd wordt de AOW met 2 % gekort. Mensen die een paar jaar in het buitenland hebben gewoond en die geen recht hebben op een volledige AOW uitkering kunnen aanvullende bijstand aanvragen.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven